Țara care amenință Europa cu creșterea competitivității – cea mai mică creștere a bugetului de Cercetare pe ultimul deceniu. Cât cheltuiesc competitoarele noastre

de Marin Pana | 5.1.2017 .

cercetareRomânia s-a situat în 2015 pe penultimul loc între țările membre UE în ceea ce privește cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare ca pondere în PIB, cu mai puțin de o jumătate de procent, la o medie europeană trecută de două procente.

Mai mult, datele comunicate în decembrie de Eurostat arată că suntem printre țările cu cea mai mică creștere a acestor cheltuieli R&D (”research and developent” în lb. engleză) pe ultimii zece ani.

Astfel, în perioada 2005 – 2015, avansul nostru a fost de doar 0,08% din PIB, cu mult sub eforturile în materie făcute de țări precum Slovenia (+0,80% din PIB), Cehia (+0,78% din PIB), Slovacia (+0,69% din PIB), Bulgaria (+0,51% din PIB) sau Ungaria (+0,46% din PIB).

Datele oficiale arată că trei țări membre au îndeplinit deja ținta de 3% din PIB fixată pentru anul 2.020 iar nouă state se situează peste pragul de 2% ( vezi tabelul).

tabel1

Pentru a vă forma o idee în privința decalajelor care ne separă de nivelul mediu de cercetare-dezvoltare din UE și de ținta fixată pentru anul 2.020, precizăm că ar fi fost nevoie de alți circa 2,5 miliarde euro anual pentru a ne situa la media UE și de circa 4 miliarde euro pentru a atinge obiectivul sfârșitului de deceniu. Iar asta doar la nivel PIB din 2015, de circa 160 miliarde euro și nu peste 200 de miliarde euro cât se preconizează să atingem în 2.020.

În context, trebuie subliniat că Slovenia și Cehia încadrează deja Olanda în jurul cotei medii de bani pentru cercetare-dezvoltare cheltuiți la nivel european. Estonia aproape că a ajuns din urmă Irlanda iar Ungaria a depășit Italia pe parcursul ultimilor zece ani. Polonia și Bulgaria au ajuns la ponderi duble față de noi, ceea ce ne arată că am cam pierdut trenul în materie de cercetare după ce am neglijat acest domeniu.

Domeniul de cercetare-dezvoltare este cheia competitivității la nivel mondial, motiv pentru care țări precum Coreea de Sud (4,29% din 2014), Japonia (3,59% din PIB tot în 2014) și SUA (2,73% din PIB în 2013) îi acordă o atenție deosebită. China (2,05% din PIB) se află deocamdată aproximativ la același nivel cu UE, care a inclus ținta de 3% din PIB R&D ca fiind unul din cele cinci obiective strategice pentru 2.020.

De reținut faptul că principalul sector R&D din cadrul fiecărei țări este cel al întreprinderilor private, cu excepția a cinci state (Grecia, Cipru, Lituania, Letonia și Slovacia) unde, atenție, segmentul dominant este cel al învățământului superior.

Slovenia (76%), împreună cu vecinele noastre Bulgaria și Ungaria (ambele cu 73%) alcătuiesc topul țărilor în care sectorul privat are cea mai mare pondere în cheltuielile de cercetare-dezvoltare, ceea ce ar trebui să ne dea serios de gîndit.

Noi suntem campioni la ponderea sectorului guvernamental cu 38%, dar stăm slab la partea care revine învățământului superior (17% față de o medie UE de 23%)

Practic, cercetarea și dezvoltarea sunt în mare suferință la nivelul inițiativei private românești, lăsată în voia sorții de guvernele care s-au succedat. Dacă nu am avea câteva mari centre de excelență provenite din investițiile unor multinaționale, nu am avea nici măcar jumătatea de procent din PIB menționată de Eurostat, darămite să mai vedem creșterile înregistrate pe ultimii zece ani de țările din regiune.

Este un subiect atât de sublim încât lipsește cu desăvârșire din dezbaterea publică, inclusiv în perioada campaniei electorale. În care strategiile de dezvoltare ale partidelor abundă în superoferte de consum dar nu vin cu stimulente pe partea de dezvoltare a unor produse și servicii cu valoare adăugată mare. Care nu pot proveni decât din investițiile făcute cu inteligență în cercetare și dezvoltare.

Publicat la data de 5.1.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Noul proiect pe Justiție: Lupta cu grațierea. Motivul oficial: suprapopularea din închisori. Nimic despre prioritatea recuperării prejudiciilor

Ministrul Justiției și premierul Sorin Grindeanu au discutat marți despre posibilitatea unei ordonanțe pentru grațiere și amnistiere. Cei doi se declară în favoarea grațierii,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Securitatea socială și cheltuielile bugetare după 10 ani în UE

Cheltuielile pentru securitate socială au crescut în cei zece ani de apartenență la UE cu ceva mai mult de două procente din PIB și...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Cum arată, în țara Crivățului, Programul de prevenire a înzăpezirii șoselelor: 0,45% realizare, după ce a fost plimbat 15 ani prin 5 legi

Deși în fiecare iarnă viscolul blochează aceleași tronsoane din infrastructura rutieră, România evită cea mai ieftină și mai eficientă metodă de protecție a șoselelor...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Cerealele: o piață dezechilibrată. De ce Bursa cerealelor e nefolosită și cine tolerează înțelegerile în piața paralelă?

Consiliul Concurenţei (CC) a recomandat, luni, „înfiinţarea unei burse române a cerealelor, ceea ce va oferi o alternativă pentru actualele licitaţii private cu strigare”,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Surpriză pe noiembrie 2016 – creșterea exporturilor a fost ușor mai mare decât a importurilor

Deficitul comercial pe primele unsprezece luni din 2016 a fost de 8.769,9 milioane euro, cu circa 22% mai mare decât în aceeași perioadă a...Citeste mai departe »
Valute:
4.5048 lei
4.2225 lei
5.1287 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română