Analiză

Costul muncii în România: defazaj sever între zona business și non-business. Marea problemă a structurii creșterii, în context european şi regional

În trimestrul III 2017, România s-a situat pe primul loc între statele membre UE în ceea ce priveşte creşterea costului orar al muncii (+16,5% nominal… Mai mult

27.12.2017

Analiză

Consumul individual efectiv al românilor a luat-o înaintea PIB/locuitor – Eurostat ne vede la 61% din media UE

România a ajuns în 2016 la 61% din nivelul de trai mediu al UE 28, potrivit indicatorului de consum individual efectiv (AIC), arată cele mai… Mai mult

19.12.2017

Chestiunea

Cu ce? România – de 10 ani ultima din UE la venituri bugetare şi prima la reducerea lor! Problemele punctuale

România a întreprins în perioada 2006 – 2016 cea mai bizară politică a fondurilor publice dintre toate statele europene, potrivit unei analize date publicităţii de… Mai mult

13.12.2017

Chestiunea

Premieră istorică, importurile lunare au depăşit 7 miliarde de euro

În pofida nivelului record al exporturilor, care au însumat 5.761 milioane euro, deficitul comercial a avansat la impresionantă cifră de 1.318,4 miliarde euro, ca urmare… Mai mult

12.12.2017

Tabelul unui deceniu: Creșterea taxelor vs. rata de colectare. Povara pe cei care plătesc: Studiu de caz – TVA

de Marin Pana 18.11.2014

Potrivit calculelor Consiliului Fiscal referitor la gradul de colectare al veniturilor la buget pe categorii de taxe și impozite, patru dintre principalele impozite (pe venit, pe profit, CAS și accizele) se situează undeva în jur de 80%, în timp ce la TVA performanța este în scădere și se duce spre 40%.

Chiar și dacă ținem cont de partea ce nu are cum să fie taxată din motive structurale, colectarea TVA rămâne punctul nevralgic al încasărilor bugetare.

Să luăm spre studiu – ultimul deceniu – pe ani, ca tabelul de mai jos.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Veniturile bugetare au reprezentat în 2013 32,7% din PIB iar veniturile fiscale 27,5%.

Totodată, media statelor membre UE la acești indicatori financiari a fost de 45,7%, respectiv 40,5%.

Prin urmare, există un decalaj de circa 13% față de media europeană, ceea ce înseamnă un deficit de încasări de 40% din cele actuale sau aproape o treime din ceea ce ne-ar plasa în zona uzanțelor europene.

Circa jumătate din acest decalaj ar putea fi acoperit dacă am reuși să aducem gradul de colectare a TVA la nivelul statelor din regiune. Restul provine din aducerea de la 80% spre 90% a gradului de încasare al celor patru categorii de impozite și taxe mai ușor de urmărit. Astfel, nu e de dorit creșterea taxelor pentru cei care plătesc oricum, ci conformarea voluntară sau forțată a celor care evită plățile către buget.

De menționat că nivelul relativ redus de eficiență în taxare depinde și de diferențele structurale între economii, în cazul nostru autoconsumul și piața țărănească având o pondere însemnată. Totuși, aceste caracteristici nu explică nici pe departe performanța scăzută în colectare, din moment ce, în anul 2013, noi am avut un grad de eficiență în aplicarea TVA de 56% iar vecinii bulgari au consemnat 73%.

Astfel, la o cotă de 24%, noi am avut încasări din TVA de 8,47% din PIB iar Bulgaria, la o cotă de numai 20%, au încasat 9,22% din PIB.

Iar acesta nu este un caz singular. Slovenia, cu 8,64% din PIB; și Estonia, cu 8,45% din PIB au avut încasări similare cu noi la aceeași cotă de 20%. Ceea ce ne sugerează că îmbunătățirea colectării ne-ar permite majorarea încasărilor concomitent cu reducerea cotei de TVA.

(Citiți și: ”Cât a ajutat creșterea TVA bugetul. TVA-ul efectiv din România în comparație cu al vecinilor”)

Situația ar fi benefică atât bugetului cât și mediului de afaceri. Practic, România este campioana UE la neîncasarea TVA. Aducerea încasărilor la nivel european ar rezolva deficitul bugetar și ar da impulsul necesar unei creșteri economice mai robuste. Creștere frânată și acum de majorarea puternică a TVA la mijlocul lui 2010, impusă indirect de Curtea Constituțională, care a blocat diminuarea valorii punctului de pensie.

Pe această filieră, România a ajuns să aibă cea mai mare diferență dintre TVA care ar trebui încasat și cele efectiv colectat. Este una dinte constatările unui raport prezentat anul trecut, comandat de UE și elaborat de un grup de instituții în frunte cu Center for Social and Economic Research (CASE) Polonia și Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis (Central Planning Bureau sau CPB).

Raportul estima sumele neîncasate din TVA în anul 2011 la nivelul UE-26 ( mai puțin Cipru și Croația) la aproximativ 193 miliarde euro sau 1,5% din PIB. Este o creștere importantă față de nivelul de 1,1% consemnat la raportul anterior pentru anul 2006.

În termeni absoluți, mai mult de jumătate din suma menționată revine celor patru mari economii, Italia, Franța, Germania și Marea Britanie. Dar, dacă se face raportarea la mărimea economiei, pe primul loc la neîncasarea de TVA se situează România, care devansează Letonia, Grecia și Lituania. Proporția de TVA neîncasat s-a majorat la declanșarea crizei și a crescut odată cu cota legală de taxare, mai ales în țările cu un sistem slab de colectare.

Deși ocupa locul patru între statele UE ca pondere a TVA în veniturile bugetare (cu ceva mai mult de un sfert din total), după Bulgaria, Estonia și Lituania și înaintea Letoniei (adică intercalată în așa-numitul grup BELL), România avea o pondere medie a încasărilor din TVA în PIB relativ la celelalte țări din UE pentru că și încasările bugetare sunt mici raportate la PIB.

România figurează pe ultimul loc între statele europene în ceea ce privește decalajul între TVA de încasat și cel efectiv colectat, cu o medie de 42% pe perioada 2000 – 2011.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Chestiunea aducerii la uzanțele europene de colectare a TVA este una extrem de importantă dacă privim procentajul de PIB care nu a fost colectat, în raport cu deficitele bugetare consemnate în fiecare an din acest secol și cu cifra de 2,2% din PIB a deficitului bugetului general consolidat inclusă în proiectul de buget pentru 2014.

Evident, nu este posibilă colectarea completă, dar aducerea ratei de neîncasare spre nivelul de mediu de 17% înregistrat pentru UE-26 sau chiar la nivelul mediu de 22% consemnat în noile state membre ( care au aderat din 2004 și 2007) ar însemna un plus de circa patru procente din PIB la veniturile bugetare.
Adică venituri ”europene”, de 37- 38% din PIB, la aceleași cote de taxare, sau un TVA mai mic aplicat pe o bază mai largă și o stimulare a creșterii economice.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.11.2014

7 comentarii

  1. Harald
    19.11.2014, 4:18 am

    Conformarea forțată nu este posibilă decât în măsura în care banii respectivi există efectiv. Însă în destule cazuri ei nu există, adică o mulțime de mici afaceri ar înceta efectiv să mai funcționeze, dacă această colectare forțată ar ajunge realmente implementată.

    S-a întrebat cineva dacă economia românească este capabilă să suporte 24% TVA? Unde e limita maxim acceptabilă? De ce să nu fie 35% TVA-ul? Este colectarea banilor la buget un scop al națiunii?

  2. iooo
    19.11.2014, 11:29 am

    daca patronii ar platii tva-ul si celelalte taxe la nivel de 90% si astfel mare parte din ec la negru ar disparea ar fi bine pt stat dar cate din acele afaceri ar putea supravietui? pai e posibil 2/3 sa spunem si astel am avea macar 1,5 mil de someri efectivi si statul ar incasa aprox aceeasi suma, de aceea singurul mod in care problema se poate rezolva e scaderea taxelor ,restul e vrajeala electorala :))

  3. casandra
    19.11.2014, 6:13 pm

    Cuum, evaziunea fiscala cea mai redusă din ultimii 10 ani, de doar 6,4% din PIB a fost în guvernarea tiranului Năstase?!

    • Cristian Grosu
      19.11.2014, 7:15 pm

      Pentru cei de rangul 1 : Probabil că nu se merita efortul – instrumentele de făcut banii purtau alte denumiri în codul penal…:)
      Pentru ceilalți : deși era o fiscalitate mai mare – legislația era mult mai permisivă în privința cheltuielilor legale
      (Nu-i o glumă)

  4. MirceaM
    20.11.2014, 3:29 pm

    As pune problema altfel, raportat nu la bugetul general consolidat ci la bugetul de stat si, separat, la bugetul asigurarilor sociale de stat.Pentru ca bugetul de stat subventioneaza si deficitul cauzat de diferenta dintre venituri vs obligatii de plata al bugetului asigurarilor. Daca s-ar reduce acest deficit(fie prin crestera veniturilor-colectate peste 79%, dar mai ales prin scadera obligatiilor de plata la pensii.Sa ne aducem aminte cati pensionari de “boala” erau, de ex in 2009-cca900 de mii iar in 2014 cca 700 de mii. Cam la acelasi numar total de pensionari de stat. Ceva e putred aici) atunci si rata implicita la TVA ar trebui sa cresca mai putin.
    ALt aspect, din alta perspectiva, ar fi daca economia la alb poate absorbi economia la negru. Procentul evaziunii este imens (16% din PIB cand veniturile fiscale sunt 27,5% din PIB..sincer am mari dubii ca e atat de mare) multe din acele afaceri ar da, poate, faliment. Scazand consumul populatiei, implict …PIB-ul. 2/3 din evaziunea fiscala ,exprimata in bani neplatiti la buget, se transmite in economia alba, prin cheltuieli, nimeni nu tine acei bani la ciorap, ei merg fie in investitii la alb, fie in consum.
    Sa omori economia neagra nu este chiar asa de roz cum pare, daca nu ai alternativa. Exista studii care releva acest aspect: scade economia la negru, creste somajul. Ce castigi pe mere pierzi pe pere. Cred ca solutia nu este (doar) o mai buna colectare( fortata, ala care e sub breakeven nu se va conforma voluntar niciodata) ci o stimulare a aacerilor mici.Metode sunt. In fond si panta de (crestere a PIB real, ce sa mai spunem de cel potential, cu cheltuielile mici de investitii, este foarte anemica, rata naturala de profit fiindsi ea mica, ca medie. De unde si cresterea evaziunii…etc
    Sau altfel sups la un PIB/capita sub 20%-in euro, nu in pps, din media UE nu prea ai ce sa colectezi, si asa avem pra multi oameni sub pragul de saracie extrema. Cercul vicios nu se poate sparge decat prin dezvoltare … nu prin colectare. Care rezolva doar problemele “statului” si nu pe ale omului. Principalul indicator de dezvoltare socio-economica in UE este venitul/capita nu venitul la bugetul de stat. Asta trebuie sa fie pe locul 2..daca nu chiar 3.

  5. antonie ion
    23.11.2014, 12:40 am

    Spuneti-mi va rog de ce trebuie sa plateasca omul TVA? Ce justificare are taxa asta? e totusi cea mai mare taxa pe care o platim dar nu stiu de ce?

  6. Arnold Platon
    17.4.2015, 5:27 pm

    Niscaiva critica costructiva: https://arnoldplaton.wordpress.com/2015/04/17/tabele-vs-grafice/

Lăsați un comentariu


Stiri

PSD anunță vineri componența Guvernului Dăncilă, până atunci lucrează la programul de guvernare

Razvan Diaconu

Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat luni, după şedinţa Comitetului Executiv Naţional (CExN) al PSD, că membrii CExN vor vota vineri componenţa noului Cabinet. ”Vineri,… Mai mult

Stiri

Acționarii Transgaz au aprobat asocierea cu Reganosa, pentru achiziţia operatorului omolog din Grecia

Adrian N Ionescu

Acţionarii Transgaz (TGN) au aprobat asocierea dintre transportatorul român de gaze şi compania Regasificadora del Noroeste din Spania (Reganosa), pentru a participa la a doua… Mai mult

Stiri

Formularul 600 se amână – derută totală și la ANAF și între contribuabili

Vladimir Ionescu

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a anunțat luni că termenul de depunere al Declarației 600 va fi prelungit de către guvern. Noul termen va fi, foarte… Mai mult

Stiri

Au fost majorate plafoanele salariale în cercetare

Vladimir Ionescu

Plafoanele salariale în cercetare au crescut la un maxim de 50 de euro pe oră, potrivit unei Hotărîri de modificare a HG583/215, publicată luni în… Mai mult

Stiri

Formularul 600 se amână – derută totală și la ANAF și între contribuabili

Vladimir Ionescu

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a anunțat luni că termenul de depunere al Declarației 600 va fi prelungit de către guvern. Noul termen va fi, foarte… Mai mult

Stiri

Termenul de depunere al Declarației 600 va fi prelungit

Razvan Diaconu

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a anunțat luni că termenul de depunere al Declarației 600 va fi prelungit de către guvern. Noul termen va fi, foarte… Mai mult

Stiri

Refuzul de prezentare la audieri la Comisia de anchetă a alegerilor 2009 se pedepseşte cu amendă penală sau închisoare – proiect

Vladimir Ionescu

Preşedintele Comisiei de anchetă a alegerilor prezidenţiale din 2009, Oana Florea (foto), va depune în Parlament un proiect de lege care să stipuleze că persoanele… Mai mult