Suprataxa pe combustibili / Petroliștii: ce au câștigat, ce pierd

de Victor Bratu | 24.3.2014 .

Estimările  premierului Victor Ponta legate de impactul accizei suplimentare de 7 eurocenti pe litru asupra preţului carburanţilor sunt contrazise de Ministerul de Finanţe, care a prognozat o creştere cu 41 de bani pe litrul de combustibil după data de 1 aprilie. Promisiunile primului ministru au la bază faptul că guvernul a adoptat, încă din decembrie 2013, o serie de facilităţi acordate petroliştilor, cu speranţa că aceştia vor fi dispuşi să suporte o parte din impactul creat de introducerea accizei suplimentare la carburanţi.

De la declaraţii de intenţie și speranțe la realitatea cifrelor

Miza taxei de 7 eurocenţi pe litrul de combustibil reprezenta pentru guvern încasări suplimentare la bugetul de stat estimate la 650 mililoane de euro.

Victor Ponta asigura opinia publică la începutul lui decembrie 2013: „O să discutăm în perioada următoare tot pachetul fiscal prin care putem face că preţurile la combustibil să nu afecteze în mod semnificativ nici populaţia, nici economia”.

(Citiți și: ”Impactul suprataxei pe carburanți: Miză contabilă, influență asupra creșterii, comparație cu taxarea în alte țări, soluția germană”)

Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a spus că speră ca viitoarea creştere să fie suportată de producător, iar premierul Victor Ponta a declarat chiar că nu va avea loc o majorare a preţurilor la pompă pentru că accizarea suplimentară va fi compensată de scăderea cotaţiilor internaţionale la petrol.

3 luni mai târziu, Ministerul Finanţelor este categoric: “De la 1 aprilie, preţul carburanţilor comercializaţi pe piaţa locală va fi mai mare cu 41 de bani, scumpire cauzată de majorarea accizei cu 7 eurocenţi/litru”. Afirmaţia este conţinută într-un răspuns al Ministerului Finanţelor, sub semnătura secretarului de stat Dan Manolescu, adresat deputatului Adrian Gurzău, care a interpelat ministerul în legătură cu impactul accizei pe carburanţi.

Unde se va înregistra impactul noii taxe explică Ion Lixandru, vicepreşedinte al Asociaţiei Specialiştilor din Transporturi, Depozitare, Achiziţii, Producţie (ARILOG): “La noi nu este o problemă, pentru că noi vom muta pe logistică, logistica mută pe marfă şi marfa va primi şi ea bucăţica ei de cost. Noi asta încercăm să mediatizăm, ca experţii de acolo, care n-au făcut o analiză de impact, să înţeleagă ce înseamnă. Nu vor plăti transportatorii!”

Ce a oferit guvernul petroliştilor

După căteva runde de discuţii prealabile, purtate la Palatul Victoria cu reprezentanţi ai OMV Petrom, ai MOL România, ai Rompetrol dar şi cu reprezentanţi ai ambasadei Kazahstanului, stat care deţine, prin KazMunaiGaz, pachetul majoritar de acţiuni la grupul Rompetrol, premierul Ponta a făcut 3 concesii sectorului de vânzare a produselor petroliere:

  • amânarea calendarului de creştere a procentului de biocarburanţi în benzină şi în motorină
  • amânarea cu trei ani a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină calitativ mai bună
  • companiilor petroliere li se acordă încă şase ani, până în 2020, ca să reducă emisiile de gaze cu efect de seră

Facilitate imediată- reducerea volumului achiziţionat de biocombustibili

Potrivit statisticilor INS, în România se consumă 5,7- 5,8 milioane de tone de carburanţi- benzină şi motorină. O tonă de benzină este echivalentul a 1.351 de litri iar o tonă de motorină este echivalentul a 1.192 de litri. Consumul total de 5,8 tone este structurat astfel: 75% motorina, 25% benzină. Aceasta înseamnă că în România se consumă, într-un an, în jur de 7,6 miliarde de litri de benzină şi motorină.

Guvernul a aprobat în decembrie 2013 hotărârea prin care se acordă companiilor petroliere facilitatea de a păstra cota de biocomponent la 4,5% pentru benzină, în loc de 6%- nivel stabilit anterior pentru 2014. conform calendarului asumat în faţa Comisiei Europene (stabilit în 2011, calendarul prevede că procentul de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 şi la 10% din 2019).

Inițial, Hotărârea de guvern care prevedea creşterea cotei de biocomponent la 6% în 2014 a fost publicată în Monitorul Oficial cu cifra de 5%- “o eroare administrativă” au justificat la acea dată oficialii de la Monitorul Oficial.

Din datele furnizate de producători autohtoni de biocomponent, piaţa de profil din România (pentru procentul de 4,5%) este estimată la aproximativ 55 de milioane de euro anual şi ar fi trebuit să crească în 2014 la 63 de milioane de euro.

Mai greu de cuantificat sunt economiile care rezultă din amânarea investiţiilor tehnologie: guvernul a amânat cu 3 ani data până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină mai bună calitativ, respectiv a amânat cu 6 ani obligaţia de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Petroliştii nu consideră că au primit favoruri

După adoptarea ordonanţei cu facilităţi, surse din piaţa petrolului, citate de economica.net, susţineau că fără amânarea calendarului de creştere a procentului de biocarburanţi în benzină şi în motorină ar fi avut de suferit industria auto, “întrucât motoarele acestora nu sunt pregătite pentru niveluri de bioetanol în benzină de 6%”.

Iar despre internalizarea unei părţi din previzibila scumpire generată de noua taxă, Manfred Leitner, membru al directoratului OMV responsabil de rafinare şi marketing, spunea, citat de MEDIAFAX: „De ce să împărţim scumpirea? Nu am văzut în alte ţări să se împartă aceste scumpiri pentru că până la urmă sunt bani care ajung exclusiv la guvern, nu la companie. Mie mi-ar plăcea ca preţurile să fie mai mici pentru că ar cumpăra consumatorii mai mult“.

Companiile petroliere au privit cu reţinere şi invitaţia la dialog de la sediul Guvernului, în condiţiile în care premierul Victor Ponta anunţase public decizia introducerii taxei de 7 eurocenţi, dar şi speranţa că aceasta nu se va reflecta în preţul de la pompă.

“Am decis să mergem însoţiţi de un consilier juridic. În contextul în care companiile petroliere au fost amendate pentru retragerea unui sortiment de carburanţi în 2008, la o discuţie despre preţuri am considerat că aşa este normal“, declarau, pe 5 decembrie 2013, surse din piaţă pentru MEDIAFAX.

Riscurile pentru companiile petroliere

a) Scăderea consumului

Directorul general al OMV Petrom, Mariana Gheorghe, declara în februarie 2o14 că introducerea accizei de 7 eurocenţi pe litru de benzină şi motorină va conduce, conform estimărilor companiei, la o scădere a consumului de carburanţi între 1 şi 3%.

Statisticile confirmă declaraţia directorului general al OMV Petrom: consumul scade după o scumpire dar, pe măsură ce timpul trece, obiceiurile de consum revin, fără a atinge însă pragul de vânzări înregistrat înainte de majorarea preţului.

b) Pe măsură ce preţul și, mai ales, impozitele indirecte cresc, sporeşte şi tentaţia contrabandei cu produse petroliere.

Un alt pericol, egal pentru petrolişti dar şi pentru bugetul de stat, îl aduce în atenţie Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR): “În România se consumă anual cinci milioane de tone de motorină şi două milioane de tone de benzină. Dacă 13% din consumul de motorină local se va muta în afara României, statul român nu va mai câştiga nimic din această acciză”.

Cu alte cuvinte, în special transportatorii care operează intracomunitar vor fi tentaţi să alimenteze după, sau înainte de graniţa României în condiţiile în care, la preţuri similare sau mai mici, calitatea combustibililor vânduţi în Ungaria, de exemplu, este superioară celei comercializate în România.

La ce folosesc cei 7 eurocenţi

Premierul Victor Ponta a explicat iniţial că resursa bugetară suplimentară creată de introducerea accizei pe combustibili va fi direcţionată către finanţarea construcţiei de autostrăzi.

În repetate rânduri, preşedintele Traian Băsescu l-a contrazis pe premier, spunând că nu accepta această nouă taxă pentru că nu este nevoie de aceasta.

O posibilă explicaţie a destinaţiei fondurilor astfel obţinute a oferit-o Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România. “Noi am constatat următorul lucru: guvernul nu este interesat de colectarea unor bani în mod real, ci să cheltuiască mai mult în 2014, an electoral, şi atunci trebuie să aibă o justificare în faţa altora, că are venit pe care îl pune pe hârtie”, a spus, joi, Radu Dinescu, citat de MEDIAFAX.

Publicat la data de 24.3.2014 .

5 comentarii

  1. Marcel
    24.3.2014, 11:22 pm

    Durere mare la pompa !
    Clasament: Pakistan, India, Filipine, Nigeria, Bulgaria, Indonezia, Turcia
    Romania loc 8
    http://www.bloomberg.com/slideshow/2013-02-13/highest-cheapest-gas-prices-by-country.html#slide62

  2. Catelu
    25.3.2014, 8:32 am

    Problema nu este ca statul nu va castiga din acciza, ci ca societatea va pierde. Carburantul ieftin are implicatii mult mai mari, una din ele fiind mobilitatea fortei de munca. Asta a facut diferenta in Statele Unite in anii 50-60, la fel cum energia ieftina o face acum.
    Solutia guvernului este cea mai proasta posibil: impactul pe mediu creste din cauza reducerii componentei bio, impactul social e clar, impactul economic se va vedea.
    Cat despre venituri, daca un TIR cu rezervorul de 800 de litri alege sa alimenteze de acum in Bulgaria in drumul lui spre Europa, e nevoie de 1500 de pensionari din Teleorman cu Dacii 1310 ca sa compenseze.

    • bogdan
      25.3.2014, 1:41 pm

      Nu-i intereseaza ope ei chestii din astea. Pe ei ii intereseaza sa aiba bani de sacosa cu ulei la europarlamentare. Atit.

      Bineinteles ca toate tirurile, autocarele, chiar si masinile personale, vor alimenta la iesire fix dupa granita si la intrare fix inainte de granita, privind statul de suficient TVA si acciza. Da’ important e acu, in mai, sa aiba bani de pomeni electorale. Ce s-o intimpla la iarna nu mai conteaza.

  3. Om bun
    25.3.2014, 10:42 am

    Imi aduc amnte ce spunea sefa Petrom, madam Gheorghe cu ceva vreme in urma cand o intreabau ziaristii de ce avem un pret asa mare la pompa cand o mare parte din titei este din resursele proprii ale tarii. A spus ca trebuie sa ne aliniem cu pretul la nivel european. Acum a uitat de acest lucru ?

  4. Oskar
    31.3.2014, 2:23 am

    Adevarul este unul trist de altfel, ca “Dl.” Ponta, împreună cu întreaga lui șleahtă de incompetenți profesional, cunosc impactul pe care îl va avea, și anume ca va sărăci și mai tare o populație gata sărăcita, dar știți ce dragii mei? NU LE PASA!!! Noi reprezentam doar o modalitate prin care ei își pot băga mai multi bani în buzunar, iar cu cât ne va merge noua mai rău, cu atât o vor duce ei mai bine. Aveți mare grija, dragii mei politicieni, pentru ca în ziua în care toți romanii se vor satura de toate “necesitățile” acestea economice, va garantez ca răspunsul va fi unul mult mai dur decât va imaginați. Eu personal, aștept cu nerăbdare venirea zilei în care romanul de pretutindeni va lua atitudine, pentru ca aceea va fi pentru “domniile” voastre Ziua Judecății, iar marele juriu va fi alcătuit din omul de rând, cu drepturi depline de a va judeca și condamna.

    Cu stima,
    “Un admirator secret”

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Alarmă pe capitalul uman: Crește numărul tinerilor care nici nu se angajează și nici nu învață. O comparație cu țările UE

România figura , la nivelul anului 2016, pe locul patru în UE la proporţia tinerilor (20 – 34 de ani) care nici nu sunt...Citeste mai departe »

Marin Pana

Soluția (logică și echitabilă) de reașezare a fiscalității și stimulare a natalității

Problema echilibrării cheltuielilor cu veniturile bugetare ţine, dincolo de efectul brut al modificării unor taxe cu impact mare în cazul modificării cotelor, precum TVA...Citeste mai departe »

Marin Pana

Gestiunea dezastruoasă a unei creșteri economice spectaculoase: în loc de consolidare, îndatorare

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primul semestru al acestui an un deficit de 2.745 milioane euro, cu 40% mai mare...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avans rapid al inflației – o alimentează prețurile administrate

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în iulie 2017 o creştere prețurilor faţă de luna precedentă de 0,32%, cea mai mare valoare...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Obsesia guvernului pentru Pilonul II de pensii: o comparație a comisioanelor de administrare

Acuzațiile ministrului de Finanțe Ionuț Mișa la adresa administratorilor Pilonului II de pensii, formulate la finele săptămânii trecute configurează ideea că guvernul începe să...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română