Studiu european pe conformarea voluntară la plata taxelor: în România, foarte puțini fură foarte mult

de Victor Bratu | 1.8.2016 .

anaf_coada impoziteInstitutul Universitar European, prin Centrul Robert Schuman pentru Studii Avansate, a realizat o cercetare sociologică în 4 țări- Marea Britanie, Italia, Suedia și Statele Unite- cu scopul de a înțelege de ce anumiți oameni își plătesc taxele de bună-voie și alții nu, și care ar fi mecanismele care conduc la acest comportament.

Atrași de ineditul studiu, cercetătorii de la Academia de Studii Economice (ASE) din București s-au raliat la acest studiu, au folosit același algoritm de calcul și aceiași parametri pentru a introduce în ecuație și România.

Rezultatele puse în contextul studiului original în cele ce urmează.

Potrivit studiului, românii au o tendință peste media europeană de conformare voluntară, posibila concluzie fiind aceea că, și ajutați de slaba capacitate administrativă a statului, un număr mic de evazioniști sunt responsabili de faptul că evaziunea ajunge la 20 miliarde euro anual (date ale Consiliului fiscal).

Argumentul

Realizatorii studiului au plecat de la premisa că, în viața reală, locuitorii diverselor state trebuie să se supună unor reglementări fiscale diferite.

În situația în care același tip de instituții (Fiscul- n.red.) aplică sisteme diferite, cercetătorii au manipulat contextul și/sau regulile aplicate, în încercarea de a descoperi care este modelul ideal de fiscalitate și ce explică diferențele de comportament.

Studiul este de fapt un experiment teoretic, derulat inițial în 4 state (cu sisteme fiscale și mentalități diferite), în 12 orașe, la care au participat peste 1.500 de subiecți. Componenta românească a fost realizată în 2 orașe, cu peste 300 de subiecți.

Principalele concluzii

Autorii cercetării au sumarizat astfel principalele concluzii:

  • Modul de funcționare al instituției și valoarea stimulentelor influențează disponibilitatea plăților voluntare
  • Nivelul taxelor este important, dar mai importantă este eficiența colectării
  • Gradul de conformare voluntară este diferit în funcție de sex, nivelul veniturilor și ideologie politică.

Eficiență și conformare – un experiment

Autorii studiului au construit 3 ipoteze pe care le-au prezentat subiecților.

În condițiile unui impozit general de 30% și o amendă pentru nedeclarare și neplată egală cu valoarea impozitului de plată, au fost prezentate trei variante:

  • Conformare simplă, fără redistribuirea veniturilor colectate
  • Impozite colectate într-un cont unic, redistribuirea făcându-se către sisteme de care beneficiază în mod egal toți cei care cotizează
  • Veniturile colectate într-un cont unic, dublate prin contribuția statului din alte surse și redistribuite către sisteme de care beneficiază în mod egal toți cotizanții

În funcție de ipoteză, răspunsurile privind disponibilitatea de a plăti taxe statului sunt ilustrate de graficul de mai jos.

1O a doua etapă a experimentului a constat în modificarea regulilor de fiscalitate, astfel :

  • Impozitul unic este egal cu 10% din valoarea câștigurilor declarate
  • Impozitul unic este 30% din valoarea câștigurilor declarate
  • Impozitul unic este 50% din valoarea câștigurilor declarate

În toate variantele, banii sunt colectați într-un cont unic, suma este dublată de stat și redistribuită către sisteme de care beneficiază toți cei care plătesc impozite, în mod egal.

Răspunsurile sunt conținute de graficul de mai jos :

2Prima concluzie: românii par cei mai dispuși să plătească taxe, indiferent de varianta propusă.

Gradul de conformare și factorii de influență

În baza unor elemente suplimentare, cercetătorii au descoperit că persoanele care împărtășesc ideologii de stânga sunt mai dispuse să plătească taxele la timp, de bunăvoie, decât persoanele cu ideologie de dreapta.

3Conformarea voluntară pare să fie diferită și în funcție de sex, femeile fiind mai dispuse să plătească taxe decât bărbații.

4Gradul mediu declarat de conformare este diferit în funcție de țara de origine.

5În viața de zi cu zi, performanțele în materie de fiscalitate ale statelor studiate sunt :

6În cazul României:

  • potrivit Consiliului fiscal, evaziunea atinge 15% din PIB
  • gradul de conformare, potrivit cercetării prezentate, este undeva în jur de 80%.

Concluzia firească: foarte puțini fură foarte mult :

De altfel, Raportul Curții de Conturi pe anul 2014 la ANAF (cifrele pot fi studiate AICI-LINK) , arată că 76% din datoriile recuperabile aparțin la 2,7% din contribuabili.

Publicat la data de 1.8.2016 .

3 comentarii

  1. UnOarecare
    2.8.2016, 7:59 am

    Multumesc

  2. Geko
    5.8.2016, 1:40 pm

    extrem de interesant acest studiu….sper sa fie si folositor la elaborarea unor politici publice care sa instituie si un mecanism de corectie, coercitie si preventie.

  3. PĂGUBOSU DE SERVICIU
    12.8.2016, 5:21 pm

    CUM SĂ TE CONFORMEZI VOLUNTAR? CÂND PRIMEȘTI O NOTA DE PLATA DE LA RESTAURANT IN CARE ESTE MENTIONATA DOAR SUMA TOTALA DE PLATĂ SI NU SUNT MENTIONATE PRODUSELE PE CARE LE-AI CONSUMAT. CE SĂ FACI? PENTRU CĂ AI NEVOIE DE CLARIFICĂRI TE ASEZI LA COZI, ÎNTREBI FĂRĂ REZULTAT FUNCTIONARUL DE LA GHIȘEU CARE NU STIE NICI CÂT TINE SI PLECI ACASA. Pentru a te putea ”conforma voluntar” ar trebuia ca maria sa ANAF sa-ti trimită măcar trimestrial o Notă de plată NU cum face acum, ci o Situatie clară a Declaratiilor tale, sau a surselor impozabile si a obligatiilor asa cum sunt ele scadențate pe parcursul anului. CLAR SI CONCIS.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Program de guvernare al Cabinetului Grindeanu: măsuri sociale imediate și investiții când se poate

Coaliția PSD-ALDE a depus la Parlament un program de guvernare. Din document transpare intenția actualei puteri de a controla o bună parte din economie...Citeste mai departe »

Victor Bratu

PSD a câștigat alegerile. Vom întâlni (cel puțin) 2.204 români fericiți

Schimbarea majorității parlamentare și schimbarea guvernului, care se produc de regulă o dată la 4 ani, produc efecte majore în administrația centrală și locală,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cât de corectă e taxarea în Europa: Numărul înțelegerilor fiscale dintre guverne și corporații a crescut în 2 ani cu 160%. România, menționată la capitolul ”prețuri de transfer”

Numărul înțelegerilor fiscale speciale încheiate de guvernele statelor membre ale UE și companii multinaționale sunt în creștere, în special în Luxemburg și Belgia, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BM: România metropolitană și problemele ei. Deficiențele din ”polii de creștere” împiedică dezvoltarea întregii ţări

Cele opt mari zone metropolitane ale României (Bucureşti, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești şi Timișoara) concentrează 50% din populaţia României şi 75% din...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

România mare și fracturată: Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi

În timp ce programele de guvernare ale partidelor aflate în competiția pentru parlamentare au în centrul scăderi de impozite și taxe după 2 ani...Citeste mai departe »
Valute:
4.5048 lei
4.2225 lei
5.1287 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română