Studiu european pe conformarea voluntară la plata taxelor: în România, foarte puțini fură foarte mult

de Victor Bratu | 1.8.2016 .

anaf_coada impoziteInstitutul Universitar European, prin Centrul Robert Schuman pentru Studii Avansate, a realizat o cercetare sociologică în 4 țări- Marea Britanie, Italia, Suedia și Statele Unite- cu scopul de a înțelege de ce anumiți oameni își plătesc taxele de bună-voie și alții nu, și care ar fi mecanismele care conduc la acest comportament.

Atrași de ineditul studiu, cercetătorii de la Academia de Studii Economice (ASE) din București s-au raliat la acest studiu, au folosit același algoritm de calcul și aceiași parametri pentru a introduce în ecuație și România.

Rezultatele puse în contextul studiului original în cele ce urmează.

Potrivit studiului, românii au o tendință peste media europeană de conformare voluntară, posibila concluzie fiind aceea că, și ajutați de slaba capacitate administrativă a statului, un număr mic de evazioniști sunt responsabili de faptul că evaziunea ajunge la 20 miliarde euro anual (date ale Consiliului fiscal).

Argumentul

Realizatorii studiului au plecat de la premisa că, în viața reală, locuitorii diverselor state trebuie să se supună unor reglementări fiscale diferite.

În situația în care același tip de instituții (Fiscul- n.red.) aplică sisteme diferite, cercetătorii au manipulat contextul și/sau regulile aplicate, în încercarea de a descoperi care este modelul ideal de fiscalitate și ce explică diferențele de comportament.

Studiul este de fapt un experiment teoretic, derulat inițial în 4 state (cu sisteme fiscale și mentalități diferite), în 12 orașe, la care au participat peste 1.500 de subiecți. Componenta românească a fost realizată în 2 orașe, cu peste 300 de subiecți.

Principalele concluzii

Autorii cercetării au sumarizat astfel principalele concluzii:

  • Modul de funcționare al instituției și valoarea stimulentelor influențează disponibilitatea plăților voluntare
  • Nivelul taxelor este important, dar mai importantă este eficiența colectării
  • Gradul de conformare voluntară este diferit în funcție de sex, nivelul veniturilor și ideologie politică.

Eficiență și conformare – un experiment

Autorii studiului au construit 3 ipoteze pe care le-au prezentat subiecților.

În condițiile unui impozit general de 30% și o amendă pentru nedeclarare și neplată egală cu valoarea impozitului de plată, au fost prezentate trei variante:

  • Conformare simplă, fără redistribuirea veniturilor colectate
  • Impozite colectate într-un cont unic, redistribuirea făcându-se către sisteme de care beneficiază în mod egal toți cei care cotizează
  • Veniturile colectate într-un cont unic, dublate prin contribuția statului din alte surse și redistribuite către sisteme de care beneficiază în mod egal toți cotizanții

În funcție de ipoteză, răspunsurile privind disponibilitatea de a plăti taxe statului sunt ilustrate de graficul de mai jos.

1O a doua etapă a experimentului a constat în modificarea regulilor de fiscalitate, astfel :

  • Impozitul unic este egal cu 10% din valoarea câștigurilor declarate
  • Impozitul unic este 30% din valoarea câștigurilor declarate
  • Impozitul unic este 50% din valoarea câștigurilor declarate

În toate variantele, banii sunt colectați într-un cont unic, suma este dublată de stat și redistribuită către sisteme de care beneficiază toți cei care plătesc impozite, în mod egal.

Răspunsurile sunt conținute de graficul de mai jos :

2Prima concluzie: românii par cei mai dispuși să plătească taxe, indiferent de varianta propusă.

Gradul de conformare și factorii de influență

În baza unor elemente suplimentare, cercetătorii au descoperit că persoanele care împărtășesc ideologii de stânga sunt mai dispuse să plătească taxele la timp, de bunăvoie, decât persoanele cu ideologie de dreapta.

3Conformarea voluntară pare să fie diferită și în funcție de sex, femeile fiind mai dispuse să plătească taxe decât bărbații.

4Gradul mediu declarat de conformare este diferit în funcție de țara de origine.

5În viața de zi cu zi, performanțele în materie de fiscalitate ale statelor studiate sunt :

6În cazul României:

  • potrivit Consiliului fiscal, evaziunea atinge 15% din PIB
  • gradul de conformare, potrivit cercetării prezentate, este undeva în jur de 80%.

Concluzia firească: foarte puțini fură foarte mult :

De altfel, Raportul Curții de Conturi pe anul 2014 la ANAF (cifrele pot fi studiate AICI-LINK) , arată că 76% din datoriile recuperabile aparțin la 2,7% din contribuabili.

Publicat la data de 1.8.2016 .

3 comentarii

  1. UnOarecare
    2.8.2016, 7:59 am

    Multumesc

  2. Geko
    5.8.2016, 1:40 pm

    extrem de interesant acest studiu….sper sa fie si folositor la elaborarea unor politici publice care sa instituie si un mecanism de corectie, coercitie si preventie.

  3. PĂGUBOSU DE SERVICIU
    12.8.2016, 5:21 pm

    CUM SĂ TE CONFORMEZI VOLUNTAR? CÂND PRIMEȘTI O NOTA DE PLATA DE LA RESTAURANT IN CARE ESTE MENTIONATA DOAR SUMA TOTALA DE PLATĂ SI NU SUNT MENTIONATE PRODUSELE PE CARE LE-AI CONSUMAT. CE SĂ FACI? PENTRU CĂ AI NEVOIE DE CLARIFICĂRI TE ASEZI LA COZI, ÎNTREBI FĂRĂ REZULTAT FUNCTIONARUL DE LA GHIȘEU CARE NU STIE NICI CÂT TINE SI PLECI ACASA. Pentru a te putea ”conforma voluntar” ar trebuia ca maria sa ANAF sa-ti trimită măcar trimestrial o Notă de plată NU cum face acum, ci o Situatie clară a Declaratiilor tale, sau a surselor impozabile si a obligatiilor asa cum sunt ele scadențate pe parcursul anului. CLAR SI CONCIS.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Atenție la legislația FFW: 4 legi esențiale – scoase din dezbatere publică și programate la legiferare până la Crăciun

Coaliția de guvernare PSD-ALDE a decis miercuri că legi esențiale pentru societate vor fi emise de parlament până la finalul acestei sesiuni. În lista...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză: Leopardul din spatele Split TVA. Cifrele care arată că guvernul ascunde adevăratele probleme ale TVA

Premierul Tudose a anunțat joi că split TVA se va aplica doar pentru companiile cu probleme: O decizie justă: nu plata defalcată ar fi...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Split TVA: Ce nu vrea să vadă guvernul la frauda cu TVA și de ce are o definitie diferită a gap-ului față de Comisia Europeană

Când vine vorba de ”gap TVA”, Guvernul României și Comisia Europeană au viziuni diferite asupra elementelor care contribuie la acest indicator. Ba chiar și...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză om cu om: Membrii guvernului care a decis split TVA își protejează firmele proprii de split TVA

În democrație, puterea exemplului este o modalitate des utilizată de oficiali ai statului pentru a demonstra justețea deciziilor asumate. Nu vezi prea des să...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Polarizarea drastică a economiei românești. Cifrele ignorate de măsurile oricărui guvern

Concentrarea activităţii economice în tot mai puţine companii mari, repartizarea teritorială a acestora şi problemele de capitalizare a majorităţii copleșitoare a firmelor românești sunt...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română