Studiu european pe conformarea voluntară la plata taxelor: în România, foarte puțini fură foarte mult

de Victor Bratu | 1.8.2016 .

anaf_coada impoziteInstitutul Universitar European, prin Centrul Robert Schuman pentru Studii Avansate, a realizat o cercetare sociologică în 4 țări- Marea Britanie, Italia, Suedia și Statele Unite- cu scopul de a înțelege de ce anumiți oameni își plătesc taxele de bună-voie și alții nu, și care ar fi mecanismele care conduc la acest comportament.

Atrași de ineditul studiu, cercetătorii de la Academia de Studii Economice (ASE) din București s-au raliat la acest studiu, au folosit același algoritm de calcul și aceiași parametri pentru a introduce în ecuație și România.

Rezultatele puse în contextul studiului original în cele ce urmează.

Potrivit studiului, românii au o tendință peste media europeană de conformare voluntară, posibila concluzie fiind aceea că, și ajutați de slaba capacitate administrativă a statului, un număr mic de evazioniști sunt responsabili de faptul că evaziunea ajunge la 20 miliarde euro anual (date ale Consiliului fiscal).

Argumentul

Realizatorii studiului au plecat de la premisa că, în viața reală, locuitorii diverselor state trebuie să se supună unor reglementări fiscale diferite.

În situația în care același tip de instituții (Fiscul- n.red.) aplică sisteme diferite, cercetătorii au manipulat contextul și/sau regulile aplicate, în încercarea de a descoperi care este modelul ideal de fiscalitate și ce explică diferențele de comportament.

Studiul este de fapt un experiment teoretic, derulat inițial în 4 state (cu sisteme fiscale și mentalități diferite), în 12 orașe, la care au participat peste 1.500 de subiecți. Componenta românească a fost realizată în 2 orașe, cu peste 300 de subiecți.

Principalele concluzii

Autorii cercetării au sumarizat astfel principalele concluzii:

  • Modul de funcționare al instituției și valoarea stimulentelor influențează disponibilitatea plăților voluntare
  • Nivelul taxelor este important, dar mai importantă este eficiența colectării
  • Gradul de conformare voluntară este diferit în funcție de sex, nivelul veniturilor și ideologie politică.

Eficiență și conformare – un experiment

Autorii studiului au construit 3 ipoteze pe care le-au prezentat subiecților.

În condițiile unui impozit general de 30% și o amendă pentru nedeclarare și neplată egală cu valoarea impozitului de plată, au fost prezentate trei variante:

  • Conformare simplă, fără redistribuirea veniturilor colectate
  • Impozite colectate într-un cont unic, redistribuirea făcându-se către sisteme de care beneficiază în mod egal toți cei care cotizează
  • Veniturile colectate într-un cont unic, dublate prin contribuția statului din alte surse și redistribuite către sisteme de care beneficiază în mod egal toți cotizanții

În funcție de ipoteză, răspunsurile privind disponibilitatea de a plăti taxe statului sunt ilustrate de graficul de mai jos.

1O a doua etapă a experimentului a constat în modificarea regulilor de fiscalitate, astfel :

  • Impozitul unic este egal cu 10% din valoarea câștigurilor declarate
  • Impozitul unic este 30% din valoarea câștigurilor declarate
  • Impozitul unic este 50% din valoarea câștigurilor declarate

În toate variantele, banii sunt colectați într-un cont unic, suma este dublată de stat și redistribuită către sisteme de care beneficiază toți cei care plătesc impozite, în mod egal.

Răspunsurile sunt conținute de graficul de mai jos :

2Prima concluzie: românii par cei mai dispuși să plătească taxe, indiferent de varianta propusă.

Gradul de conformare și factorii de influență

În baza unor elemente suplimentare, cercetătorii au descoperit că persoanele care împărtășesc ideologii de stânga sunt mai dispuse să plătească taxele la timp, de bunăvoie, decât persoanele cu ideologie de dreapta.

3Conformarea voluntară pare să fie diferită și în funcție de sex, femeile fiind mai dispuse să plătească taxe decât bărbații.

4Gradul mediu declarat de conformare este diferit în funcție de țara de origine.

5În viața de zi cu zi, performanțele în materie de fiscalitate ale statelor studiate sunt :

6În cazul României:

  • potrivit Consiliului fiscal, evaziunea atinge 15% din PIB
  • gradul de conformare, potrivit cercetării prezentate, este undeva în jur de 80%.

Concluzia firească: foarte puțini fură foarte mult :

De altfel, Raportul Curții de Conturi pe anul 2014 la ANAF (cifrele pot fi studiate AICI-LINK) , arată că 76% din datoriile recuperabile aparțin la 2,7% din contribuabili.

Publicat la data de 1.8.2016 .

3 comentarii

  1. UnOarecare
    2.8.2016, 7:59 am

    Multumesc

  2. Geko
    5.8.2016, 1:40 pm

    extrem de interesant acest studiu….sper sa fie si folositor la elaborarea unor politici publice care sa instituie si un mecanism de corectie, coercitie si preventie.

  3. PĂGUBOSU DE SERVICIU
    12.8.2016, 5:21 pm

    CUM SĂ TE CONFORMEZI VOLUNTAR? CÂND PRIMEȘTI O NOTA DE PLATA DE LA RESTAURANT IN CARE ESTE MENTIONATA DOAR SUMA TOTALA DE PLATĂ SI NU SUNT MENTIONATE PRODUSELE PE CARE LE-AI CONSUMAT. CE SĂ FACI? PENTRU CĂ AI NEVOIE DE CLARIFICĂRI TE ASEZI LA COZI, ÎNTREBI FĂRĂ REZULTAT FUNCTIONARUL DE LA GHIȘEU CARE NU STIE NICI CÂT TINE SI PLECI ACASA. Pentru a te putea ”conforma voluntar” ar trebuia ca maria sa ANAF sa-ti trimită măcar trimestrial o Notă de plată NU cum face acum, ci o Situatie clară a Declaratiilor tale, sau a surselor impozabile si a obligatiilor asa cum sunt ele scadențate pe parcursul anului. CLAR SI CONCIS.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română