Chestiunea

Consiliului fiscal, despre proiectul de Buget 2018: Ținta de deficit depinde de venituri excepționale. Încasări supraevaluate, cheltuieli subevaluate

Consiliul fiscal a publicat miercuri o opinie preliminară asupra proiectului Bugetului de Stat 2018, afirmând că acest proiect se menține în deja tradiționala politică fiscală… Mai mult

06.12.2017

Chestiunea

Ultimul mesaj al Regelui către o clasă politică rudimentară, care acționează după principii diferite față de cele după care Regele a trăit

25 octombrie 2011. Invitat pentru prima dată după 1990 să vorbească în Parlamentul României, la împlinirea vârstei de 90 de ani, Regele Mihai ține un… Mai mult

05.12.2017

Analiză

Trei probleme în bugetul 2018 – perseverare diabolicum

Prima data se întâmplă, a doua oară poate fi o coincidenţă dar a treia oară deja se confirmă stabilizarea unei strategii care nu poate duce… Mai mult

04.12.2017

Chestiunea

România – echilibre și dezechilibre pe taboul de bord european: încă bifăm 12 din 14 criterii, dar trendul e negativ

Potrivit datelor prezentate de Eurostat, România a respectat anul trecut 12 din cei 14 indicatori stabiliți pentru tabloul de bord al situației macroeconomice din statele… Mai mult

03.12.2017

Statistica neagră care impune stringența de la ANAF: Blocarea accesului companiilor controlate la contestații corecte

de Victor Bratu 4.9.2016

gelu stefan diaconuO statistică macabră, intrată în posesia cursdeguvernare.ro arată necesitatea ca ANAF să rezolve, în cadrul reorganizării și schimbării de filosofie față de mediul de afaceri, chestiunea mecanismelor de contestații.

Rezolvarea problemei contestațiilor e stringentă din 2 motive :

  • * statul să poată conta pe sumele impuse de ANAF în mod corect și onest în urma controalelor – situație în care statul Nu se află acum.
  • *mediul de afaceri să aibă parte din partea statului – respectiv ANAF – de controale corecte și, mai ales, de mecanisme prin care să se poată apăra în fața abuzurilor acelor inspectori care s-au întors pe vremea Miliției și Securității.

Prezentăm mai jos – cu argumentul rece al cifrelor – o statistică pentru anii 2011 – 2015 din care rezultă cum au desființat managerii și inspectorii ANAF dreptul companiilor de-a contesta, printr-o ”inginerie juridico-financiară”, crescând în mod fals și prin abuz rata de colectare.

În rezumat, ANAF-ul din anii 2014-2015 a introdus ”cutuma” sesizării penale pentru a bloca accesul la instanțe al celor care contestă deciziile Fiscului. Odată cu blocarea acestui drept, au fost blocați și banii companiilor, până la rezolvarea caracterului penal al unor decizii care nu s-au dovedit penale. bani trecuți în păerformanțele ANAF și în legile bugetelor. 

În cele ce urmează, mecanismul, descris pentru cursdeguvernare.ro de surse din interiorul Agenției.

Mecanismul și statistica relevantă

În mod obișnuit, inspectorii ANAF sunt aproape exclusiv concentrați pe activitatea de control a companiilor, acțiuni care se finalizează, în majoritate covârșitoare, cu sancțiuni, decizii de impunere, popriri de conturi, penalități etc.

Cei care se simt nedreptățiți de deciziile emise de inspectorii de Fisc au la îndemână, în primă fază, soluția contestației, putând să apeleze la Direcția Generală Soluționare Contestații (DGSC) din cadrul ANAF.

Datele DGSC din ultimii 5 ani obținute de cursdeguvernare.ro arată că, la nivel național, ”vârful” de contestații a fost atins în 2011, când au fost depuse peste 21.000 de contestații la decizii luate de inspectori ai ANAF, suma generală în litigiu fiind de 7,4 miliarde lei.

Până în 2014, statistica generală a activității DGSC este, în linii mari, aceeași în fiecare an. Relevante sunt însă cifrele comparate ale anilor 2014 și 2015.

În 2014:

  • Sunt înregistrate 8.300 de contestații, suma totală în litigiu fiind puțin peste 8 miliarde lei.
  • 11% dintre contestații sunt admise și deciziile inspectorilor ANAF sunt desființate de DGSC- suma exactă asupra căreia DGSC recunoaște că Fiscul a cerut-o incorect este de 916,668 milioane de lei.
  • Un procent de 63% dintre contestații sunt respinse ca nefondate.

În 2015:

  • Sunt înregistrate 8.900 de contestații, suma totală în litigiu fiind de 11,15 miliarde lei.
  • 6% dintre contestații sunt admise, DGSC admițând astfel că Fiscul a greșit pentru 713,448 milioane de lei.
  • 40% dintre contestații sunt respinse de DGSC, ca nefondate

Paradoxul: de la 2014 la 2015 scad atât numărul de contestații admise, cât cel de contestații respinse, în condițiile în care numărul total de contestații a crescut. Cum? Printr-o inginerie care a strivit pur și simplu multe companii nevinovate.

Soluția miraculoasă de la ”Alte soluții”, a DGSC

Calculul: între 2011 și 2014, statistica activității Direcției de Soluționare a Contestațiilor din ANAF este în linii mari similară, în jur de 65% dintre contestații fiind fie respinse, fie acceptate (actele de control fiind desființate.

În 2015, procentul acestor soluții scade la 46% la nivel general. O mențiune: în cazul contribuabililor mari și mijlocii, acolo unde sumele în litigiu sunt mai mari de 5 milioane per contestație,  procentul de rezolvare imediată a contestației (admis/respins) este de numai 40%.

Diferența până la 100%  între contestațiile depuse și cele soluționate într-un fel sau altul este încadrată statistic la capitolul ”alte soluții”.

Între 2011 și 2014, sunt încadrate la ”alte soluții” în jur de 35% dintre contestații.

În 2015, la rubrica ”alte soluții” sunt încadrate 60% dintre contestațiile care au ca obiect peste 6 miliarde lei.

Sursele cursdeguvernare.ro au explicat că mențiunea ”alte soluții” este tradusă astfel:

sesizări penale la adresa companiilor care depun contestații. Această acțiune a avut rolul de a bloca accesul firmelor la instanțele civile pentru recuperarea sumelor aflate în litigiu între Fisc și companii.

Până la rezolvarea (greoaie) dosarelor penale, Fiscul poate trece liniștit la capitolul realizări sumele impuse companiilor în 2015, de multe ori abuziv.

Situația exactă a modului de rezolvare în instanțe a litigiilor  între ANAF și companii este neclară.

Din datele marilor case de avocatură – care, e drept, își selectează cu atenție clienții – rata de succes a acestora în procesele intentate Fiscului se apropie de 90%.

Tocmai din această cauză, Ministerul Finanțelor și ANAF caută în aceste săptămâni, împreună cu reprezentanți ai mediului de afaceri, soluții care să simplifice și să clarifice legislația și procedura de control pentru a reduce cât mai mult maniera abuzivă de control a unor inspectori.

Stringența rezolvării problemei

Rezolvarea chestiunii contestațiilor și a dreptului companiilor de-a se apăra fără să fie blocați de plângeri penale pentru care nu va răspunde apoi nimeni are o accentuată tușă de urgență :

Peste câteva luni, guvernarea va recăpăta caracter politic explicit, foncțiile de la ANAF – atât cele de la centru cât și cele din teritoriu – vor reintra la reîmpărțirea politică, iar instituția se va reîntorce, în mod cvasi-oficial, ca instrument de presiune în mâna decidenților politici.

Or cazurile din economia reală arată destule cazuri de folosire a instituției în mod selectiv, atunci când politicienii își arogă dreptul de-a arbitra în mediul de afaceri, fie în mod abuziv, atunci când miniștrii de finanțe sau șefii ANAF trebuie să strângă cu orice (orice) preț bani la bugetele secăruite de măsurile anului electoral.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.9.2016

Lăsați un comentariu


Europa

Indicele ”Expresso”: cu cât contribuim în realitate, zilnic, la bugetul UE

Iulian Soare

Comisia Europeană, prin vocea președintelui Jean Claude Junker, a făcut o declarație îndrăzneață și sugestivă cu referire la bugetul comunitar: calitatea de membru UE este… Mai mult

Stiri

Premierul Japoniei vine – premierul României tocmai a plecat: prima vizită a unui lider nipon, care sosește însoțit de 30 de oameni de afaceri

Iulian Soare

Premierul japonez Shinzo Abe (foto) sosește marți la București, însoţit de reprezentanţii a peste 30 de companii japoneze. Vizita face parte dintr-un turneu efectuat în… Mai mult

Stiri

Transporturile au semnat cu Astaldi contractul podului peste Dunăre, la Brăila

Razvan Diaconu

La aproape 3 luni de la desemnarea câștigătorului licitației de proiectare și execuție a podului peste Dunăre de la Brăila, Ministerul Transporturilor a organizat luni… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis sesizează CCR schimbarea modului de numire a conducerii reglementatorului de Comunicații

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a trimis o sesizarea Curții Constituționale pe legea de aprobare a OUG 33/2017, prin care a fost schimbat mecanismul de numire a… Mai mult

Stiri

Deloitte: Va mai arăta piața serviciilor financiare așa cum o știm după PSD2?

Razvan Diaconu

Directiva privind serviciile de plată PSD 2 (Payment Services Directive), o inițiativă-cheie a Uniunii Europene menită să faciliteze inovația și concurența prin deschiderea sectorului bancar… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenței a amendat două companii de pe piața cimentului

Vladimir Ionescu

Consiliul Concurenţei a amendat cu 3.056.314 lei (aproximativ 655.904 euro) companiile CRH Ciment (România) SA şi Comnord SA pentru punerea în practică a unei concentrări… Mai mult

Stiri

Dublu atentat sinucigaș la Bagdad: 27 de morți și 80 de răniți

Vladimir Ionescu

Două explozii s-au produs luni dimineață în centrul Bagdadului provocând 27 de morți și 80 de răniți, anunță Departamentul Sănătății din Bagdad citat de DPA.… Mai mult