La obiect

Creşterea exporturilor a depăşit-o pe cea a importurilor. Totuşi, deficitul comercial lunar a atins din nou miliardul de euro

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a trecut din nou pragul de 1 miliard de euro, deşi, pentru prima dată în acest an, ritmul de… Mai mult

11.06.2018

Analiză

Un (nou) paradox: Datoria publică scade ca pondere în PIB – costul crește, odată cu dobânda la care ne împrumutăm. Observaţii

Deşi datoria externă pe termen mediu şi lung (DETML) a scăzut sistematic în ultimii patru ani prin raportare la PIB, suma plătită pentru această datorie… Mai mult

10.06.2018

La obiect

Familiile cu copii: România în context european

Ceva mai puţin de 35% dintre cele circa 7,5 milioane de familii din România au avut copii în întreţinere anul trecut, potrivit datelor publicate de… Mai mult

07.06.2018

Evenimentul

”Argumentele revocării procurorului se subsumează competenţei discreţionare a ministrului justiţiei”: Motivarea CCR care îl obligă pe președinte să o demită pe Laura Kovesi

Decizia CCR privind refuzul președintelui României de a o revoca pe Laura Codruța Kovesi din funcția de procuror-șef al DNA, la cererea ministrului Justiției, a… Mai mult

07.06.2018

Start în războiul comercial transatlantic: SUA impun taxarea suplimentară a importurilor din UE, Canada și Mexic. Ținta următoare – mașinile de lux germane

de Razvan Diaconu , 31.5.2018

Președintele Donald Trump a decis, joi, să impună taxe suplimentare la importurile de oțel și de aluminiu din UE, Canada și Mexic, trei dintre cei mai mari parteneri comerciali ai Statelor Unite, anunță CNN.

Impozitele suplimentare decise de SUA sunt de 25% la importul de oțel și 10% la importul de aluminiu, noile tarife urmând să fie aplicate în noaptea de joi spre vineri, a anunțat secretarul pentru Comerț, Wilbur Ross.

Liderii europeni nu au întârziat să condamne decizia Casei Albe de a menține supratarifele asupra importurilor de oțel și aluminiu din UE și au reînnoit la rândul lor represaliile comunitare la adresa exporturilor americane în UE.

UE va face apel la Organizația Mondială a Comerțului pentru mediere, iar până atunci va gândi măsurile concrete de contracarare – a anunțat șeful Comisiei Europene, J.C. Juncker.

Angela Merkel a declarat că replica UE trebuie să fie clară și inteligentă, iar președintele Macron a spus, joi, că UE ”nu are încotro și va intra în război comercial cu SUA”

Conflictul este abia la început, are în vedere și ținte suplimentare și va afecta fundamental reuniunea miniștrilor de Finanțe ai celor mai dezvoltate 7 țări ale lumii (G7), care va avea loc săptămâna viitoare, în Canada, potrivit Bloomberg.

SUA tocmai a aplicat supratarifarea vamală exporturilor a cinci dintre țările G7.

Cea mai afectată este Germania, mai ales că amenințările americane nu se vor opri la oțel și aluminiu.

La tensiunile transatlantice se adaugă și cele transpacifice.

Decizia americană vine la doar câteva zile după ce președintele Donald Trump a revenit la un discurs amenințător într-o dispută similară cu China, care va inflama cu siguranță relațiile comerciale globale, potrivit Politico.

Coreea de Sud, Australia, Argentina și Brazilia au obținut, totuși, anterior scutiri permanente prin acceptarea unor cote pentru exporturile lor.

*

Administrația Trump va menține noile taxe asupra exporturilor de oțel (25%) și aluminiu (10%) ale celor trei parteneri comerciali importanți – Uniunea Europeană, Canada și Mexic, după ce negocierile cu UE au eșuat, miercuri, a declarat secretarul american Comerțului, Wilbur Ross.

(Citiți și: ”Presa străină: SUA nu va excepta UE de la tarifele privind importurile de oţel şi aluminiu”)

Este cea mai agresivă măsură comercială luată de SUA împotriva aliaților săi, potrivit Bloomberg.

UE a ripostat imediat confirmând amenințările anterioare că va impune taxe asupra exporturilor americane de produse de larg consum, printre care blugii denim, whiskey Bourbon, dar și de motociclete Harley-Davidson și de produse din oțel.

Germania – principalul perdant

Suprataxarea americană vizează mărfuri de 6,4 miliarde de euro, din care circa jumătate ar proveni din Germania.

Uniunea Europeană a notificat deja Organizația Mondială a Comerțului (OMC) planurile de a aplica taxe asupra exporturilor din SUA în valoare de 7,1 miliarde de dolari, în scopul colectării veniturilor tarifare de 1,6 miliarde de dolari.

Canada și Mexic au amenințat, de asemenea, de represalii, dar nu au indicat în mod public ce produse americane ar fi vizate.

„SUA nu ne-a lăsat nici o alternativă decât să declanșăm procedura de rezolvare a disputei la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) și de a impune taxe suplimentare asupra anumitor exporturi americane”, a declarat Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene.

Jean-Claude Juncker a adăugat că interesele UE vor fi apărate, „în deplină conformitate cu dreptul internațional”, în vreme ce purtătorul de cuvânt al cancelarului german Angela Merkel, Steffen Seibert, a spus că decizia unilaterală a SUA este „nelegală”.

Washingtonul invocase la rândul său securitatea națională, în speranța că măsura va readuce gradul de utilizare capacităților de producere de oțel și aluminiu la 80%.

Argumentele americane sunt „nesustenabile”, a spus oficialul german.

Dacă planul american va fi pus în aplicare, România ar putea deveni victimă colaterală: industria auto germană are foarte multe contracte pe producerea de subansamble în România.

Pasul următor: importurile mașinilor de lux germane

Războiul comercial transatlantic pare, însă, abia la început, iar faptul că negocierile nu au ajuns miercuri, la un compromis ascunde importanța mizelor următoare ale disputei.

Securitatea națională nu ar fi decât un pretext pentru Administrația Trump pentru a ajunge la reducerea importurilor de autovehicule germane, o adevărată obsesie a discursurilor președintelui Donald Trump, potrivit revistei germane Wirtschaftswoche, citate de Reuters.

Potrivit săptămânalului german, Trump i-ar fi spus lui Macron la vizita în SUA a acestuia că niciun Mercedes nu va mai fi văzut pe Fifth Avenue din New York.

Nu întâmplător ministrul german de Finanțe Olaf Scholz a spus că replica UE va fi „clară, puternică și inteligentă”.

Și premierul britanic Theresa May a spus că va ridica problema supratarifelor vamale la reuniunea G7.

Țintele care ar face obiectul „obsesiilor prezidențiale” americane sunt, de fapt, mărcile premium fabricate de Daimler (Mercedes Benz), BMV (Rolls-Royce) și Volkswagen (Audi, Bentley, Bugatti Lamborghini și Porsche).

Grupurile europene controlează 90% din piața mașinilor premium din SUA. Ca urmare, SUA ar intenționa să supratarifeze tot cu 25% și importurile de mașini premium, în urma investigației lansate săptămâna trecută de Casa Albă.

Producătorii germani ar suferi pierderi de 4,5 miliarde de euro, iar efectele se vor simți și în România, unul din furnizorii importanți de subansamble pentru industria auto germană.

Audi și Porsche sunt mărcile cele mai vulnerabile căci nu au capacități deproducție în SUA.

Mai mult, tarifele auto americane, ar pune la încercare solidaritatea franco-germane, căci Franța abia dacă are expunere pe această piață în SUA.

Negocieri eșuate

UE, Canada și Mexic au beneficiat până joi de o scutire temporară de la tarife. În cazul Canadei și al Mexicului, SUA speră să abordeze preocupările sale legate de securitatea națională în contextul eforturilor continue de a renegocia NAFTA.

Aceste discuții au durat deja mai mult decât era de așteptat și nu există în prezent nicio dată finală precisă, a spus Wilburs Ross.

Discuțiile cu Uniunea Europeană înregistraseră unele progrese, până miercuri, când Wilburs Ross și dar nu sunt suficiente pentru a justifica o scutire permanentă sau o altă scutire temporară, a spus el.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 31.5.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Joseph Daul, președinte PPE: Cartelul Plahotniuc-Dodon le-a furat cetățenilor Republicii Moldova ultimul lor drept democratic

Victor Bratu

Partidul Popular European (PPE) este revoltat de decizia de invalidare a mandatului primarului ales în mod democratic la Chișinău, Andrei Năstase. În urma anunțului Judecătoriei… Mai mult

Europa

UE răspunde în oglindă în războiul comercial cu SUA: lista produselor americane suprataxate cu 25%. Îngrijorări ale BCE

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană (CE) a decis ca, începând de vineri, o serie de produse americane să fie taxate la vamă cu 25%, valoarea tarifelor ridicându-se la… Mai mult

Stiri

Dan Șova, condamnat definitiv la 3 ani de închisoare cu executare, în Dosarul CET Govora

Vladimir Ionescu

Fostul ministru al Transporturilor Dan Șova (PSD) a fost condamnat de un complet al Înaltei Curți de Casație și Justiție la o pedeapsă de trei ani… Mai mult

Stiri

Refuzul unui loc de muncă anulează dreptul la ajutor social- proiect de lege votat în Camera Deputaților

Razvan Diaconu

Deputaţii au adoptat, miercuri, un proiect de lege prin care dreptul la ajutor social încetează în cazul refuzului unui loc de muncă oferit. Decizia, anunță… Mai mult

Europa

Germania şi Franţa analizează ideea unui fond special de stimulare a reformelor structurale în statele UE

Adrian N Ionescu

Reformele structurale din ţările membre UE ar putea fi încurajate prin înfiinţarea unui fond special, care să ofere acestora stimulente financiare în acest scop, potrivit… Mai mult

Stiri

Consilierul prezidențial Simina Tănăsescu a demisionat. Contextul

Vladimir Ionescu

Simina Tănăsescu (foto), consilier prezidențial pe probleme juridice, a demisionat miercuri, pe fondul controverselor declanșate de o întâlnire pe care a avut-o cu judecătorul CCR Petre Lăzăroiu.… Mai mult

Europa

Infrastructura de transport din România are nevoie de 70 mld. euro – dublu față de resurse

Adrian N Ionescu

Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 sunt de 36… Mai mult