Situația din sistemul pensiilor private și ”transferul de pensii” din viitor în prezent

de Marin Pana | 21.3.2016 .

calcul pensii privateSuma acumulată în sistemul de pensii private la finele anului 2015 a ajuns la aproape 26 miliarde lei (circa 6 miliarde euro). Ponderea în Produsul Intern Brut a urcat astfel de la 3,03% în 2014 la 3,70% pe parcursul anului trecut.

De remarcat că din numărul total de 6,56 milioane persoane beneficiare, numai 3,19 milioane reprezintă participanți la sistemul de pensii obligatorii adimistrate privat (așa-numitul ”pilon II”, care se constituie din taxe aplicate pe salarii).

Date importante :

  • Număr de participanți în sistemul pensiilor administrate privat : 6,56 milioane
  • Contribuția medie lunară în decembrie 2015 : 113,21 lei ( +27% față de decmbrie 2014)
  • Număr de participanți la pilonul II ( pensii obligatorii administrate privat) : 3,19 milioane
  • Valoarea medie acumulată în cont ( mai 2008 – decembrie 2015) : 5.639 lei (1.268 euro) :

-Sub 5.000 lei 2 milioane persoane

-5.001 – 10.000 lei 0,7 milioane persoane

-Peste 10.000 lei 0,5 milioane persoane

Deși par destul de mari, sumele în cauză, acumulate după opt ani de existență a sistemului de pensii private obligatorii nu asigură mare lucru dacă le raportăm la numărul de luni de plată de după ieșirea la pensie. Aproape două treimi dintre pensionari au strâns până acum un spor mai mic de 50 de lei la pensia lunară pentru până la opt ani de plată și doar o șeptime au în cont un spor mai mare de 100 de lei.

În ceea ce privește destinația banilor, trebuie subliniat că aproximativ două treimi din banii gestionați de societățile de administrare ai pensiilor private (65,9%) au fost investiți în titluri de stat și doar ceva mai puțin de o cincime (19,2%) în acțiuni, ceea ce face ca plasamentele să aibă un grad relativ ridicat de siguranță.

Depozitele bancare (4,7%), obligațiunile municipale (1,5%) și obligațiunile corporative (3,8%) însumează alte zece procente din volumul plasamentelor pensiilor private. La acestea se adaugă alte cinci procente 1,1% pentru organisme străine neguvernamentale și 3,9% în organisme de plasament colectiv în valori mobiliare (fonduri de investiții și societăți de valori mobiliare).

Această dispunere păstrează per total raportul de aproximativ doi la unu între plasamentele cu risc minim, menite să asigure stabilitate, și cele cu risc mai ridicat, necesare pentru creșterea randamentului de ansamblu al banilor investiți.

Creșterea anuală a volumului sumelor acumulate a fost una foarte bună, respectiv 29,06% în termeni decembrie 2015/decembrie 2014, cu observația că diversificarea s-a făcut în favoarea obligațiunilor municipale ( +418,48%) și a fondurilor de investiții și societăților de valori mobiliare (+65,23%), ritmul de creștere al plasamentelor în titluri de stat fiind sub media generală (+24,87%).

Din păcate, pensiile private facultative (pilonul III, la care contribuțiile sunt benevole și țin de spiritul de prevedere al celor care au de unde și doresc să pună bani deoparte pentru ieșirea din activitate) au mers mai slab, avansul înregistrat de acestea în 2015 fiind de numai 9,13%.

De altfel, numărul lor a fost mult mai scăzut decât al participanților la pilonul II, numai 382.318 participanți iar valoarea medie a unui cont de doar 3.275 lei (724 euro), sub cea a conturilor din pilonul II.

Aceste date confirmă interesul relativ scăzut pentru economisirea în perspectivă la români (active totale acumulate de numai 1,25 miliarde lei sau 0,28% din PIB) și decizia de a impune o economisire obligatorie pe cale instituțională.

Când pensiile din viitor cârpesc deficitul de azi

Din păcate, tocmai evoluția bună pe 2015 a dat prilejul în 2016 pentru nerespectarea programului de creștere treptată cu un punct procentual în fiecare an a prelevărilor din contribuțiile de asigurări sociale plătite per total de către un angajat, astfel încât să ajungă până la nivelul final programat de 6% din venitul salarial brut.

(Citiți și: ”Gaura” de la pensii depășește în premieră 4 miliarde de euro – 2,6% din PIB. Soluțiile pe termen lung”)

Concret, guvernul s-a gândit să majoreze partea din salariu care revine la taxare pilonului II doar de la 5% la 5,1%. Lăsând ”în coadă de pește” viitorului guvern rezultat după alegerile de la finalul acestui an decizia majorării la cele 6% prevăzute în programul de introducere a pensiilor obligatorii administrate privat.

Pe site-ul instituției, încă putem vedea cum arată programul prezentat publicului :

pensii

CLICK PENTRU MĂRIRE – (Sursa: Autoritatea de Supraveghere Financiară, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private)

În absența acestei decizii, deficitul de la bugetul de pensii, asumat pe baza unei creșteri de 5% a valorii punctului de pensie (peste cea de 4,31% care ar fi rezultat din aplicarea strictă a legii de indexare așa cum este ea în vigoare), ar fi dus la depășirea pragului de deficit de 3% din PIB (2,95% din PIB acum, prin bugetul aprobat).

Astfel, se pune problema dacă este corectă ”ajustarea” veniturilor viitorilor pensionari ( bani care nu mai intră în cont cel puțin timp de un an de zile și, prin urmare, nu mai pot fi investiți ), în favoarea actualilor pensionari pentru încadrarea în cerințele de stabilitate a economiei. Rămâne să vă pronunțați după ce ați revăzut mecanismul de trecere de la un sistem bazat doar pe redistribuirea banilor, la unul completat de investiții și acumulare în timp a sumelor pentru plata pensiilor.

Publicat la data de 21.3.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenţie la cursul de schimb, în țara care consumă din import!

Poate că ar fi util să vedem cum au evoluat în timp prognozele referitoare la cursul de schimb euro/leu efectuate de Comisia Naţională de...Citeste mai departe »

Marin Pana

Încă un paradox: Țara cu cea mai mare creștere a prosperității oficiale din care fug cei mai mulți oameni în timp de pace

Populaţia rezidentă a României a fost la 1 ianuarie 2017 de 19.638 mii persoane, în scădere cu 122 de mii de persoane faţă de...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română