vineri

29 martie, 2024

21 februarie, 2018

Senatul a aprobat, miercuri, prin lege, înfiinţarea Băncii de Dezvoltare a României (BDR S.A.) , care va avea ca obiectiv sprijinirea antreprenoriatului şi dezvoltarea socio-economică a ţării.

Obiectivul băncii este de a sprijini anteprenoriatul şi dezvoltarea socio-economică a României prin promovarea investiţiilor şi asigurarea finanţării, prin derularea de servicii financiare şi de consultanţă, şi prin emiterea de titluri de valoare şi strângerea de fonduri sau de capital în scopul susţinerii acestor servicii, se arată în proiectul de lege aprobat de Senat.

Impactul financiar asupra bugetului de stat constă în asigurarea capitalui de stat iniţial în cuantum de 1.000.000.000 de lei, potrivit sursei citate.


Înfiinţarea Băncii de Dezvoltare a României este vechi de cel puţin trei ani, când proiectul prevedea transformarea EximBank într-o bancă de dezvoltare, după modelul unor instituţii similare din Polonia, Croaţia, Ungaria şi Germania.

Proiectul de atunci prevedea că necesarul de fonduri ce urmează să fie pus la dispoziţia băncii să se ridice la 317 milioane de lei în anul 2017, 240 de milioane de lei în anul 2018 şi 239 de milioane de lei în anul 2019.

(Citiţi şi: Noua Bancă de Dezvoltare a României: Eximbank. Mandat, surse de finanţare şi conducere)

Autorităţile vor definitiva structura noii bănci pentru dezvoltare în acest an, care va fi „o bancă de promovare”, a declarat miercuri Eugen Teodorovici (FOTO), ministrul Finanţelor Publice.

„Este un concept mai vechi, bancă de promovare, cum este cunoscută la nivel european. Sunt şase  state membre (ale UE) care au un astfel de concept de bancă. Nu este o nouă bancă. Sunt anumite atribuţii care, în sistemul nostru de astăzi, având două bănci (de stat), o serie de atribuţii care vor fi alipite. Vor fi câteva zone prioritare precum infrastructură, agricultură, IMM-uri, energie, sănătate, către care această bancă se va îndrepta cu precădere”, a mai spus Eugen Teodorovici.

Proiectul


Banca ar urma să acorde o atenţie deosebită nevoilor IMM, „prin măsurile de Ajutor de stat (în conformitate cu Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare sau prin măsuri de finanţare, în conformitate cu Regulamentul de minimis) şi marilor proiecte de infrastructură”, potrivit proiectului de lege.

Banca de Dezvoltare a României (BDR S.A.) va putea acorda împrumuturi directe cu condiţia fără a exclude „finanţarea viabilă din partea băncilor comerciale, a investitorilor privaţi şi a altor intermediari financiari privaţi”.

BDR – S.A. poate să ofere finanţare în condiţiile pieţei şi să obţină rentabilitate echivalentă cu cea obţinută pe piaţă pe repere comparabile, cu condiţia ca, în desfăşurarea unei astfel de activităţi nesusţinute prin ajutor de stat, să nu concureze cu furnizorii comerciali, ci să remedieze deficitul sau eşecurile infrastructurii financiare.

Banca nu poate să preia depozite de la consumatori privaţi.

BDR  S.A. ar urma să fie condusă de un Consiliu de administraţie format din 7 membri: preşedinte şi patru directori, persoane cu înaltă competeţă în sectorul economic, financiar şi bancar, numiţi de Ministrul Finanţelor Publice; doi directori independenţi, din sectorul non-guvernamental, numiţi de Ministrul Finanţelor Publice, la recomandarea Consiliului de Dezvoltare Economică şi Socială şi care nu fac parte din acesta. Mandatul preşedintelui va avea o durată de 6 ani.

Calitatea de preşedinte sau director al BDR S.A. este incompatibilă cu calitatea de parlamentar, funcţionar public, director sau funcţionar în cadrul altei instituţii de creditare.

Senatul a adoptat un amendament care prevede că şi calitatea de membru al unui partid politic e incompatibilă cu calitatea de preşedinte sau director al BDR, amendament respins iniţial de Comisia de buget, potrivit Mediafax.

Iniţiatorii susţin în expunerea de motive, că „pe fondul unei lipse acute de finanţare extra-bugetară, se impune necesitatea înfiinţării unei instituţii a cărei activitate să constea în realizarea deopotrivă pentru persoane fizice şi juridice legal constituite, de:

  • finanţări, cofinanţări şi refinanţări,
  • garantări sau alte operaţiuni bancare,
  • asigurări şi reasigurări destinate să asigure:
    • dezvoltarea infrastructurii,
    • dezvoltarea autorităţilor de interes public,
    • dezvoltarea regională,
    • susţinerea activităţilor de cercetare-dezvoltare,
    • protecţia mediului înconjurător şi susţinerea şi
    • dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijloci în concordanţă cu politica asumată prin programul de guvernare”.

Banca ar urma să fie „un catalizator de dezvoltare a economiei româneşti”.

PSD şi ALDE susţin că abordarea este consistentă cu viziunea europeană şi urmează principiile noii arhitecturi a sistemului financiar european.

Propunerea legislativă a fost adoptată de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, cu 66 de voturi „pentru”, 18 voturi „împotrivă” şi două abţineri.

Statul Român este acţionar majoritar doar la cec Bank şi la Eximbank. EximBank a raportat pentru 2016 un profit net de 4,2 milioane lei la nivel de grup, împreună cu firma de asigurari EximAsig, de aproape 13 ori mai puţin decât în 2015, când a avut un câştig de 54,7 milioane de lei.

 cec Bank a reuşit să îşi majoreze cota de piaţă de la 7,16% din total active bancare la data de 31 decembrie 2016 la 7,23% la data de 30 iunie 2017, ocupând poziţia a şaptea în topul băncilor din sistemul bancar românesc.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: