Semestrul European: un rezumat privind România anului 2017. Datele Bruxelles-ului nu ”bat” deloc cu cele ale Bucureștiului

de Marin Pana | 23.2.2017 .

Comisia Europeană ( CE) arată în raportul de ţară 2017 referitor la România că, inversând tendinţa de consolidare, politica fiscală a devenit prociclică în 2016 iar deficitul public este în creştere. Sub efectul reducerilor semnificative de taxe şi a expandării cheltuielilor, deficitul public va creşte la 3,6% în 2017 şi 3,9% în 2018. Contrar prognozei prezentate de Guvern, care vede păstrarea sub 3% din PIB în 2017 şi reducerea sa ulterioară.

Deficitul structural ar urma să se majoreze de la mai puţin de 1% din PIB în 2015 spre circa 4% din PIB în 2017, mult peste obiectivul pe termen mediu asumat de România (1% din PIB) în anul 2013. CE se aşteaptă ca ponderea datoriei publice pe termen mediu şi lung să crească (din nou contrar prognozei oficiale a Executivului de la Palatul Victoria).

Evoluţia schimbărilor structurale umbreşte perspectivele pe termen mediu, în pofida unor progrese în guvernanţă, ocupare şi reducerea sărăciei, a căror implementare nu a fost făcută, încă, de o manieră ireversibilă. În alte domenii s-a bătut pasul pe loc iar lupta împotriva corupţiei a fost pusă sub semnnul întrebării.

În absenţa unui impuls care să accelereze reformele structurale, competitivitatea (altfel decât prin preţ) şi creşterea potenţială vor fi limitate.

Gradul relativ redus de utilizare a forţei de muncă potenţiale limitează creşterea. România se situează sub media UE în ceea ce priveşte rata de activitate pentru femei, persoane cu grad redus de pregătire, tineri şi persoane cu dizabilităţi.Paradoxal, rata scăzută a şomajului este însoţită de una dintre cele mai ridicate rate de inactivitate din UE.

În pofida întăririi controalelor, munca la negru rămâne cu o prevalenţă ridicată, cu consecinţele de rigoare în diminuarea ofertei oficiale de forţă de muncă, precum şi a încasărilor bugetare. Obiectivul egalizării depline vârstelor de pensionare între femei şi bărbaţi rămâne să fie îndeplinit.

Sărăcia este în scădere dar inegalitatea ridicată a veniturilor persistă. CE semnalează reducerea efectelor redistributive ale sistemului de taxare şi transfer al fondurilor publice. Sărăcia şi excluderea socială sunt încă o problemă pentru tineri, familiile cu copii, persoanele cu dizabilităţi, rromi, populaţia rurală şi persoanele inactive.

Deşi au fost luate măsuri pentru îmbunătăţirea sectorului sanitar, sistemul suferă de ineficienţă, accesibilitate limitată şi corupţie. CE semnalează absenţa unei strategii naţionale pentru personalul medical, lipsa de persoane cu calificarea necesară, îndeosebi în mediul rural şi subfinanţarea cronică a domeniului.

Calitatea inegală a educaţiei slăbeşte potenţialul de capital uman. Nivelul redus de învăţare a noţiunilor de bază, precum şi dezavatajarea studenţilor din mediul rural şi a elevilor rromi rămân problematice. Abandonul şcolar relativ ridicat şi rata scăzută a învăţământului superior nu permit compensarea emigrării în căutarea unui loc de muncă mai bine plătit.

Surprinzător, raportul CE arată rata investiţiilor publice este printre cele mai ridicate din UE în ultima decadă dar, în acelaşi timp, calitatea percepută ( ! –n.r.) a infrastructurii este printre cele mai scăzute. Cheltuielile publice ineficiente, birocraţia ridicată şi implementarea scăzută a serviciilor de e-government sunt obstacole majore pentru creşterea productivităţii.

Reforma administraţiei publice s-a accelerat în 2016 dar nu a fost dusă până la capăt. Deşi au fost luate măsuri în multiple domenii, legislaţia secundară, planificarea strategică şi deciziile curţilor de justiţie nu au fost implementate pe deplin. Întârzierile şi potenţiala reversare a reformelor sectorului administrative frânează creşterea investiţiilor.

Publicat la data de 23.2.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Cât de prost e distribuit costul salarial în România – țara cu cea mai mare creștere a costurilor cu munca în 2016

România conduce detașat în topul creșterii costurilor cu forța de muncă la nivelul statelor UE, potrivit datelor pentru 2016 publicate de Eurostat. Cu o...Citeste mai departe »

Marin Pana

O analiză chiar de la bază: Activele şi pasivele gospodăriilor româneşti, în context european

România ocupă ultimul loc între statele atât în ceea ce priveşte activele cât şi pasivele gospodăriilor populaţiei raportate la PIB, potrivit celor mai recente...Citeste mai departe »

Marin Pana

4 din cele 8 regiuni ale României – încadrate în baremul european de sărăcie. Bucureştiul figurează peste Madrid şi Berlin

Numărul regiunilor de dezvoltare cu care România intră în topul 20 al celor mai sărace zone din Uniunea Europeană a rămas la patru anul...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stat tot mai slab, cu obligații tot mai mari: Microexcedentul bugetar de moment explicat pe scurt

Bugetul general consolidat a încheiat primele două luni din anul 2017 cu un microexcedent de 0,05% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenţie la cursul de schimb! Influența asupra bugetului, politicii salariale și creșterii economice reale

Tot eşafodajul de indicatori previzionaţi de Comisia Naţională de Prognoză, aflată în subordinea Guvernului, se sprijină pe prezmuţia unei întăriri a cursului leului faţă...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română