Semestrul European: un rezumat privind România anului 2017. Datele Bruxelles-ului nu ”bat” deloc cu cele ale Bucureștiului

de Marin Pana | 23.2.2017 .

Comisia Europeană ( CE) arată în raportul de ţară 2017 referitor la România că, inversând tendinţa de consolidare, politica fiscală a devenit prociclică în 2016 iar deficitul public este în creştere. Sub efectul reducerilor semnificative de taxe şi a expandării cheltuielilor, deficitul public va creşte la 3,6% în 2017 şi 3,9% în 2018. Contrar prognozei prezentate de Guvern, care vede păstrarea sub 3% din PIB în 2017 şi reducerea sa ulterioară.

Deficitul structural ar urma să se majoreze de la mai puţin de 1% din PIB în 2015 spre circa 4% din PIB în 2017, mult peste obiectivul pe termen mediu asumat de România (1% din PIB) în anul 2013. CE se aşteaptă ca ponderea datoriei publice pe termen mediu şi lung să crească (din nou contrar prognozei oficiale a Executivului de la Palatul Victoria).

Evoluţia schimbărilor structurale umbreşte perspectivele pe termen mediu, în pofida unor progrese în guvernanţă, ocupare şi reducerea sărăciei, a căror implementare nu a fost făcută, încă, de o manieră ireversibilă. În alte domenii s-a bătut pasul pe loc iar lupta împotriva corupţiei a fost pusă sub semnnul întrebării.

În absenţa unui impuls care să accelereze reformele structurale, competitivitatea (altfel decât prin preţ) şi creşterea potenţială vor fi limitate.

Gradul relativ redus de utilizare a forţei de muncă potenţiale limitează creşterea. România se situează sub media UE în ceea ce priveşte rata de activitate pentru femei, persoane cu grad redus de pregătire, tineri şi persoane cu dizabilităţi.Paradoxal, rata scăzută a şomajului este însoţită de una dintre cele mai ridicate rate de inactivitate din UE.

În pofida întăririi controalelor, munca la negru rămâne cu o prevalenţă ridicată, cu consecinţele de rigoare în diminuarea ofertei oficiale de forţă de muncă, precum şi a încasărilor bugetare. Obiectivul egalizării depline vârstelor de pensionare între femei şi bărbaţi rămâne să fie îndeplinit.

Sărăcia este în scădere dar inegalitatea ridicată a veniturilor persistă. CE semnalează reducerea efectelor redistributive ale sistemului de taxare şi transfer al fondurilor publice. Sărăcia şi excluderea socială sunt încă o problemă pentru tineri, familiile cu copii, persoanele cu dizabilităţi, rromi, populaţia rurală şi persoanele inactive.

Deşi au fost luate măsuri pentru îmbunătăţirea sectorului sanitar, sistemul suferă de ineficienţă, accesibilitate limitată şi corupţie. CE semnalează absenţa unei strategii naţionale pentru personalul medical, lipsa de persoane cu calificarea necesară, îndeosebi în mediul rural şi subfinanţarea cronică a domeniului.

Calitatea inegală a educaţiei slăbeşte potenţialul de capital uman. Nivelul redus de învăţare a noţiunilor de bază, precum şi dezavatajarea studenţilor din mediul rural şi a elevilor rromi rămân problematice. Abandonul şcolar relativ ridicat şi rata scăzută a învăţământului superior nu permit compensarea emigrării în căutarea unui loc de muncă mai bine plătit.

Surprinzător, raportul CE arată rata investiţiilor publice este printre cele mai ridicate din UE în ultima decadă dar, în acelaşi timp, calitatea percepută ( ! –n.r.) a infrastructurii este printre cele mai scăzute. Cheltuielile publice ineficiente, birocraţia ridicată şi implementarea scăzută a serviciilor de e-government sunt obstacole majore pentru creşterea productivităţii.

Reforma administraţiei publice s-a accelerat în 2016 dar nu a fost dusă până la capăt. Deşi au fost luate măsuri în multiple domenii, legislaţia secundară, planificarea strategică şi deciziile curţilor de justiţie nu au fost implementate pe deplin. Întârzierile şi potenţiala reversare a reformelor sectorului administrative frânează creşterea investiţiilor.

Publicat la data de 23.2.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română