Semestrul European: un rezumat privind România anului 2017. Datele Bruxelles-ului nu ”bat” deloc cu cele ale Bucureștiului

de Marin Pana | 23.2.2017 .

Comisia Europeană ( CE) arată în raportul de ţară 2017 referitor la România că, inversând tendinţa de consolidare, politica fiscală a devenit prociclică în 2016 iar deficitul public este în creştere. Sub efectul reducerilor semnificative de taxe şi a expandării cheltuielilor, deficitul public va creşte la 3,6% în 2017 şi 3,9% în 2018. Contrar prognozei prezentate de Guvern, care vede păstrarea sub 3% din PIB în 2017 şi reducerea sa ulterioară.

Deficitul structural ar urma să se majoreze de la mai puţin de 1% din PIB în 2015 spre circa 4% din PIB în 2017, mult peste obiectivul pe termen mediu asumat de România (1% din PIB) în anul 2013. CE se aşteaptă ca ponderea datoriei publice pe termen mediu şi lung să crească (din nou contrar prognozei oficiale a Executivului de la Palatul Victoria).

Evoluţia schimbărilor structurale umbreşte perspectivele pe termen mediu, în pofida unor progrese în guvernanţă, ocupare şi reducerea sărăciei, a căror implementare nu a fost făcută, încă, de o manieră ireversibilă. În alte domenii s-a bătut pasul pe loc iar lupta împotriva corupţiei a fost pusă sub semnnul întrebării.

În absenţa unui impuls care să accelereze reformele structurale, competitivitatea (altfel decât prin preţ) şi creşterea potenţială vor fi limitate.

Gradul relativ redus de utilizare a forţei de muncă potenţiale limitează creşterea. România se situează sub media UE în ceea ce priveşte rata de activitate pentru femei, persoane cu grad redus de pregătire, tineri şi persoane cu dizabilităţi.Paradoxal, rata scăzută a şomajului este însoţită de una dintre cele mai ridicate rate de inactivitate din UE.

În pofida întăririi controalelor, munca la negru rămâne cu o prevalenţă ridicată, cu consecinţele de rigoare în diminuarea ofertei oficiale de forţă de muncă, precum şi a încasărilor bugetare. Obiectivul egalizării depline vârstelor de pensionare între femei şi bărbaţi rămâne să fie îndeplinit.

Sărăcia este în scădere dar inegalitatea ridicată a veniturilor persistă. CE semnalează reducerea efectelor redistributive ale sistemului de taxare şi transfer al fondurilor publice. Sărăcia şi excluderea socială sunt încă o problemă pentru tineri, familiile cu copii, persoanele cu dizabilităţi, rromi, populaţia rurală şi persoanele inactive.

Deşi au fost luate măsuri pentru îmbunătăţirea sectorului sanitar, sistemul suferă de ineficienţă, accesibilitate limitată şi corupţie. CE semnalează absenţa unei strategii naţionale pentru personalul medical, lipsa de persoane cu calificarea necesară, îndeosebi în mediul rural şi subfinanţarea cronică a domeniului.

Calitatea inegală a educaţiei slăbeşte potenţialul de capital uman. Nivelul redus de învăţare a noţiunilor de bază, precum şi dezavatajarea studenţilor din mediul rural şi a elevilor rromi rămân problematice. Abandonul şcolar relativ ridicat şi rata scăzută a învăţământului superior nu permit compensarea emigrării în căutarea unui loc de muncă mai bine plătit.

Surprinzător, raportul CE arată rata investiţiilor publice este printre cele mai ridicate din UE în ultima decadă dar, în acelaşi timp, calitatea percepută ( ! –n.r.) a infrastructurii este printre cele mai scăzute. Cheltuielile publice ineficiente, birocraţia ridicată şi implementarea scăzută a serviciilor de e-government sunt obstacole majore pentru creşterea productivităţii.

Reforma administraţiei publice s-a accelerat în 2016 dar nu a fost dusă până la capăt. Deşi au fost luate măsuri în multiple domenii, legislaţia secundară, planificarea strategică şi deciziile curţilor de justiţie nu au fost implementate pe deplin. Întârzierile şi potenţiala reversare a reformelor sectorului administrative frânează creşterea investiţiilor.

Publicat la data de 23.2.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Gestiunea dezastruoasă a unei creșteri economice spectaculoase: în loc de consolidare, îndatorare

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primul semestru al acestui an un deficit de 2.745 milioane euro, cu 40% mai mare...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avans rapid al inflației – o alimentează prețurile administrate

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în iulie 2017 o creştere prețurilor faţă de luna precedentă de 0,32%, cea mai mare valoare...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Obsesia guvernului pentru Pilonul II de pensii: o comparație a comisioanelor de administrare

Acuzațiile ministrului de Finanțe Ionuț Mișa la adresa administratorilor Pilonului II de pensii, formulate la finele săptămânii trecute configurează ideea că guvernul începe să...Citeste mai departe »

Marin Pana

Reintroducerea supraaccizei la carburanţi: riscurile mari versus rezultatele bugetare incerte

La începutul anului în curs, a fost eliminate supraacciza de 7 eurocenţi pe litru inclusă în acciza totală. Simultan, nivelul TVA a scăzut cu...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cum s-au distribuit creșterile salariale în economia națională. Puterea de cumpărare – 1.017 euro pe lună

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna iunie 2017 a fost de 3.313 de lei cu 0,8% mai mic faţă de luna...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română