Chestiunea

Responsabilitatea fiscal-bugetară în epoca Marii Uniri: O filosofie și mai multe cifre

Consiliul Superior Economic al României publica, în vara anului 1939, o serie de studii realizate de referenți ai Oficiului de Studii al Consiliului – în… Mai mult

30.11.2018

La obiect

PIB-ul României şi Marea Unire

În urma Marii Uniri din 1918, Produsul Intern Brut al României a crescut cu aproape 63%, de la 8,83 miliarde dolari, media perioadei 1911 –… Mai mult

30.11.2018

Chestiunea

Acord spectaculos pentru asfaltatori și juriști: Guvernul modifică legislația salarială într-o industrie de miliarde. Construcțiile

  O inedită și oarecum bizară decizie a luat joi, 29 noiembrie guvernul, referitoare la maniera în care gestionează salarizarea în economie: Angajaţii din sectorul… Mai mult

29.11.2018

Analiză

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor… Mai mult

27.11.2018

Cronicile

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

de Marin Pana , 27.11.2018

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor comunicate de Eurostat.

Cu un avans de 13,6%, ne-am plasat după Lituania (+26,2%), Cipru (+17,5%), Grecia (+15,5%) şi Polonia (+15,3%) dar înaintea Sloveniei şi Franţei şi mult peste media UE de 4,5%.

Cu toate acestea, ţara noastră nu figurează printre cei mai mari transportatori din UE, sector care a fost dominat anul trecut de Polonia, cu 18% din total mărfuri transportate, înaintea Germaniei (16%) şi Spaniei (12%).

Menţionăm că indicatorul utilizat pentru comparabilitate este milioane tone-kilometru (tkm) iar totalul la nivelul UE a fost anul trecut de circa 1,9 milioane.

Trebuie subliniat că România a înregistrat în perioada 2013 – 2017, prezentată de Eurostat, cel mai înalt ritm de dezvoltare al sectorului de transporturi, de aproape 61%. Adică peste cel polonez consemnat în acelaşi interval, de circa 35%, dar raportat la o bază mult mai mare.

De altfel, raportul de tkm între Polonia şi România s-a situat anul trecut la circa 6 la 1 ( 335.220 mil. tkm faţă de 54.704 mil. tkm).

De reţinut, sumele obţinute de România din activitatea transport s-au ridicat anul trecut la peste 6 miliarde de euro (la un ritm de creştere situat la 10,5%, ceva mai mic decât cel al mărfurilor transportate). Ele au fost aproape egale cu deficitul contului curent, ajuns la aproape  6,5 miliarde de euro, după o creştere de 85% în raport cu anul precedent.

Din păcate, dacă banii aduşi în ţară au crescut într-un ritm destul de bun, obligaţiile de plată în contul transporturilor efectuate de alţii s-au majorat undeva la aproape 30%. Ceea ce a făcut ca, pe sold, majorarea de venituri din balanţa de plăţi să fie mai mică de o jumătate de procent ( de la 3.622 milioane euro, până la 3.640 milioane lei).

În ce priveşte evoluţia pe 2018, trebuie semnalat că, după primele trei trimestre ale anului, soldul pozitiv pe sectorul de transport a fost chiar ceva mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului precedent (2.761 milioane euro în intervalul ianuarie- septembrie 2018 faţă de 2.854 milioane euro în perioada ianuarie – septembrie 2017). Explicaţia este că, din nou, ritmul de creştere pe partea de sume aduse în ţară a fost net inferior creşterii plăţilor către alţii pentru transportul mărfurilor ( cam +5% pe credit faţă de +19% pe debit)

Practic, avem de-a face cu o oportunitate (insuficient) exploatată pentru echilibrarea contului curent, dependentă de mai mulţi factori, de la costul carburanţilor şi până la condiţiile în care se pot achiziţiona şi exploata autovehiculele pentru transportul de mărfuri, inclusiv pe partea de concurenţă prin plata şoferilor pe parcursul din alte ţări sau regulile impuse.

Cert este că, dacă în 2016 soldul net din transporturi a reuşit să acopere circa 40% din deficitul consemnat pe partea de comerţ cu bunuri, în 2017 (şi în condiţiile creşterii importante a importului de mărfuri, urmare a creşterii veniturilor populaţiei), procentajul aferent a scăzut la doar 30%, iar pe primele nouă luni din 2018 a coborât la 28%.

Dat fiind că sectorul de transporturi a contribuit în cea mai mare măsură la echilibrarea contului curent, peste serviciile de prelucrare a mărfurilor deţinute de terţi, peste sumele transmise în ţară de cei plecaţi la lucru în străinătate şi peste alte servicii, ar fi trebuit să beneficieze de o atenţie specială din partea factorilor decizie şi să se înscrie cu rezultatele măcar în ritmul de creştere general a economiei.

Dacă am fi urmat mai îndeaproape modelul polonez, păstrând proporţiile de circa 2 la 1 între cele două economii, ar fi trebuit să avem acum un sector de transport de mărfuri aproximativ triplu ca volum de activitate şi ca venituri obţinute. Caz în care deficitul de cont curent consemnat anul trecut ar fi dispărut în totalitate. Sunt aspecte asupra cărora ar trebui meditat ceva mai adânc şi luate măsuri în consecinţă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

UDMR nu susţine modificarea legislaţiei penale prin Ordonanţă de Urgenţă

Razvan Diaconu

UDMR nu susţine modificarea legislaţiei penale prin Ordonanţă de Urgenţă, declară la RFI liderul senatorilor Uniunii, Cseke Attila (foto). Premierul Viorica Dăncilă a anunţat că… Mai mult

Stiri

24 și 31 decembrie, zile libere acordate bugetarilor de către Guvern

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă a anunţat joi, la începutul şedinţei de Guvern, că angajaţii din sectorul bugetar vor avea două zile libere în plus de sărbători,… Mai mult

Stiri

Titluri de stat pentru populaţie: Ministerul Finanţelor a prelungit cu o săptămână perioada de subscriere

Adrian N Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice a prelungit cu o săptămână perioada de subscriere a titlurilor de stat în „Centenar”, cu valoarea nominală de un leu, dobândă de… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a atacat la CCR, a doua oară în 2018, modificările la legea educației

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a atacat la Curtea Constituțională, pentru a doua oară în 2018, legea de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 96/2016 pentru modificarea… Mai mult

Stiri

Noi completuri de 5 la Curtea Supremă. Cristina Tarcea: A început un asalt și asupra completurilor de 3 judecători

Vladimir Ionescu

O nouă tragere la sorți a completurilor de cinci judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a avut loc joi, în urma deciziei… Mai mult

Europa

S-a ”rezolvat” unul dintre dosarele președinției române a Consiliului – Nou termen de adoptare a bugetului multianual UE: ”toamna 2019”

Victor Bratu

La summit-ul Consiliului European care se organizează joi și vineri, liderii UE se vor confrunta cu ceea ce este de obicei una dintre cele mai… Mai mult

Stiri

Patronatele și sindicatele din bănci au încheiat primul contract colectiv de muncă

Vladimir Ionescu

Reprezentanţii Federației Patronale a Serviciilor Financiare din România (FinBan) și cei ai Federației Sindicatelor din Asigurări și Bănci (FSAB) au semnat primul contract colectiv de… Mai mult