duminică

21 aprilie, 2024

7 iulie, 2016

gabriel_birisSecretarul de stat din Ministerul de Finanțe Gabriel Biriș consideră că problemele sistemului public sunt cauzate în cea mai mare parte de politizarea excesivă, care determină funcționarii publici să acționeze mai degrabă în interes privat.

„Se tot vorbește de funcționarul public, de birocrație, ca frână pentru dezvoltare. Din experiența mea, vă spun, nu aceasta este problema. În sistem sunt și birocrați și funcționari publici de foarte bună calitate, care însă nu sunt stimulați să ia decizii, să-și asume răspunderea. Sunt tot felul de piedici care nu țin de ei. Pe de altă parte, în tot ce facem, temelia este încrederea, care nu poate veni decât din profesionalism.

Într-o bună măsură, profesionalismul sistemului public este afectat de politizarea excesivă. Deprofesionalizarea duce la ineficiență. Cred că trebuie un pact în această zonă. Când un funcționar este pus politic, în momentul în care cel care l-a pus vine și cere ceva, va trebui să dea. Aceasta este una dintre marile probleme. Cauza nu este DNA-ul sau lupta împotriva corupției, ci modul în care s-au făcut numirile politizate. Faptul că funcționarul public, în loc să lucreze în interesul public, lucrează în interes privat, a afirmat Gabriel Biriș joi, în cadrul unei dezbateri organizate joi de Camera de Comerț și Industrie a României.


La această dezbatere, Gabriel Biriș a explicat și de ce în România nu s-au putut derula parteneriate public-private (PPP). Nu este vorba de lipsa legislației, ci de faptul că nu au existat proiecte bancabile, afirmă secretarul de stat din Ministerul Finanțelor Publice,

„Nu avem nevoie de o lege a holdingului ca să avem holdinguri funcționale în România. La fel și în cazul parteneriatelor public-private: din interpretarea legislației privind achizițiile publice și a Codului civil, putem să facem orice fel de contracte vrem și ne lasă legea”, a spus Gabriel Biriș.

Secretarul de stat a arătat că parteneriatele public-privat care s-au încercat până acum în România nu au putut fi concretizate din alte motive decât cel legislativ.

„Noi până acum nu avem parteneriate public-private, dar acest lucru nu este din cauza faptului că nu avem legislație. La un moment dat se semnase un astfel de PPP, care urma să fie implementat, care nu a fost implementat din cauza faptului că nu a trecut testul de bancabilitate. Niciun investitor privat din lumea asta nu poate să vină cu câteva miliarde, să investească într-un proiect. Investitorul vine cu15%, cel mult 30%, și restul ia de la bănci. Or, în momentul în care un proiect, fie el public sau privat, nu trece testul de bancabilitate, nu vine finanțarea. Iar dacă nu vine finanțarea, nu se face proiectul”, a explicat secretarul de stat.


Oficialul Ministerului de Finanțe a subliniat faptul că, fără un fundament economic, niciun parteneriat public-privat nu se va concretiza.

„Pe principiul american money talks, bullshit walks, cred că trebuie să ne uităm mult mai mult la fundamentele economice. Un parteneriat public-privat care nu are fundament economic nu se va concretiza. Bancabilitatea se realizează prin asigurarea unui venit pentru acel parteneriat, care fie este obținut din exploatare, fie este completat cu surse publice, în așa fel încât să se asigure un return-on-equity rezonabil, care, în lumea asta, pe proiectele mari sunt undeva la 10-20%, depinde de domeniu”, a afirmat Gabriel Biriș.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: