Șansa pe care România o ignoră: întreprinderile mici cu dezvoltare rapidă. O analiză în contextul UE

de Marin Pana | 27.10.2016 .

economie-pib-crestereRomânia se situează pe penultimul loc între statele membre UE la ponderea întreprinderilor care înregistrează o creștere rapidă (vezi definirea conceptului), cu un procentaj de numai 2,3%, de patru ori mai mic față de media europeană.

În aceste întreprinderi, lucrează aproape 200 de mii de salariați, respectiv 6,7% din  numărul total al persoanelor angajate, poziționare ceva mai bună doar prin faptul că trece de jumătate din media UE.

Definirea conceptuluiO întreprindere cu creștere rapidă – ICR – (de cel puțin 10%) este o întreprindere cu o creștere medie anualizată a numărului de angajați mai mare de 10% pe an pe o perioadă de trei ani și care are cel puțin 10 angajați la începutul perioadei de creștere.

După noi, mai apare la foarte mică distanță doar micul Cipru, cu 2,2%, 70 de întreprinderi și mai puțin de 5.000 de angajați în ele, ceea ce face puțin relevantă statistica de țară și ne trimite pe noi, la mare distanță de restul Europei ( vezi tabelul de mai jos) tocmai la coada bunelor practici europene de afaceri.

1

Click pentru mărire

Este o poziție care merită o investigare detaliată a datelor și luarea unor măsuri urgente din partea factorilor de decizie. Mai ales că imediat deasupra noastră în clasamentul UE, Italia apare cu o pondere aproape triplă a întreprinderilor ICR.

Ceea ce sugerează că avem o mare problemă în acest domeniu, greu de explicat doar prin variațiile statistice.

Ca model de dezvoltare, ar fi util să luăm aminte la două țări importante cu același procentaj de întreprinderi cu creștere rapidă și situate între primii trei parteneri în comerțul exterior al României, Germania și Franța. Astfel, Germania are un număr de întreprinderi ICR și de salariați aferenți mai mult decât dublu față de sora noastră latină, ceea ce reflectă efectele pozitive ale unui spirit antreprenorial mai pronunțat.

În Balcanii de care suntem aproape, Bulgaria și Croația înregistrează valori cu mult mai mari decât noi la ponderea ICR, peste pragul de 10% și peste media europeană.

De reținut pentru cine se străduie să creeze condiții favorabile mediului de afaceri și cine nu, vecinii de la sud de Dunăre au și cea mai mare pondere celor angajați în întreprinderi ICR la nivelul UE, după Irlanda și Marea Britanie.

Cealaltă vecină din UE, Ungaria, se află și ea în topul ponderii întreprinderilor ICR și aproape egalează Bulgaria la procentajul salariaților care lucrează în astfel de întreprinderi. Dacă nu uităm și la situația din țările baltice, ar trebui să luăm serios aminte și să ne punem întrebări privind competitivitatea în perspectivă a întreprinderilor românești.

În fine, Polonia, modelul nostru proxim ca mărime, grad de dezvoltare și structură a economiei, ne surclasează evident, cu un procentaj ICR situat peste media europeană. Aflat acolo unde ar trebui să fie, unde îi dă dreptul mărimea și o duce interesul, alături de Spania.

De remarcat, pentru a nu știu câta oară, absența datelor referitoare la Grecia pentru o cercetare statistică ceva mai specializată și mai complexă. Este greu de spus dacă acest lucru a fost cauzată de criza pe care o traversează această țară după deciziile greșite ce au dus la explozia datoriei publice sau în declanșarea crizei a contat lipsa de informații și/sau neglijarea datelor statistice existente.

Dacă se face raportarea numărului de salariați la numărul de întreprinderi cu creștere rapidă, România iese în evidență foarte ușor, ca fiind țara din Uniunea Europaenă cu cea mai mare medie (163 salariați/ICR), aproape dublă față de media europeană de numai 84 salariați/ICR. Ceea ce sugerează că problema este puternic localizată la nivelul întreprinderilor mici și, dată fiind media, afectează mult mai puțin întreprinderile mijlocii și mari

Oarecum paradoxal, tocmai poziția foarte slabă pe care o deținem în prezent în ceea ce privește întreprinderile mici cu dezvoltare rapidă generează potențial de creștere și ne creează o oportunitate de a lua măsuri pentru stimularea celor care vor să se dezvolte și să creeze noi locuri de muncă.

Factor esențial pentru dezvoltarea economică plus păstrarea competitivității dar și pentru echilibrul bugetar.

Publicat la data de 27.10.2016 .

6 comentarii

  1. Klopo_Tare
    28.10.2016, 4:50 pm

    Nu este vorba de nici o ignorare – este o politica deliberata de subdezvoltare a IMM-urilor, prin impozitare de gen forfetar, care are ca scop impiedicarea aparitiei unei clase de mijloc care sa dizloce prin reprezentantii ei clasa politica parazitara actuala.

  2. CALIMAN EUGEN
    29.10.2016, 12:57 pm

    Aceasta situatie reflecta ca nimic altceva, lipsa industriei nationale si straine pe care sa se “articuleze” intreprinderile mici, profilate pe productie si servicii industriale.Pina la reindustrializarea Romaniei, aceasta situatie nu se va schimba, deoarece ea nu este una “teoretica”, de schimbat prin creionul cuiva, ci una care necesita un “proiect de reindustrializare” nationala si straina…

  3. babic
    30.10.2016, 12:20 pm

    CALIMAN EUGEN
    Reindustrializare. Mai corect INDUSTRIALIZARE, deoarece ceea ce am avut noi pana in 1990 a fost o risipa fantastica de resurse, o falsa industrializare,care la prima deschidere a granitelor a fost pur si simplu spulberata, dle Caliman !

    Deci, industrializare. Care se face prin crearea conditiilor ca aceasta “planta”sa creasca. Infrastructura, stabilitate fiscala, mediu de afaceri corect, fara coruptia endemica care creste peste tot la noi.

  4. CALIMAN EUGEN
    31.10.2016, 9:44 am

    D-le Babic,
    1.In domeniul economic sau industrial nu exista “false active”, ci doar unele mai moderne sau mai uzate moral (si fizic), care pot fi cuprinse in procese de cooperare economica si inlocuite, fie modernizate.
    Averea principala a unei natiuni este mai ales structura umana si profesionala formata in astfel de “false industrializari”, utilizabila in procesele de re (sau) industrializare.Dovada acestei posibilitati a fost in cele doua uzine de autoturisme preluate de Ford si Renault, datorita existentei structurii umane de la vechile uzine comuniste.
    Daca proiectul national sau de “tara” “Iliescu-FDSN (PSD)” din iunie 1992 nu ar fi spus NU! privatizarii prin terapia de soc (invers ca in Polonia P.M. Balcerowicz), capitalul strain ar fi realizat acelasi lucru ca la Craiova si Mioveni!Daca proiectul de tara postcomunist aratat nu bloca drumul spre capitalism si privatizare/liberalizare economica, Romania era una din cele mai industrializate tari din Est!In economie nu exista “industrializare falsa” ci industrializare modenizata si adusa la zi ca tehnologie si produse, fie dezindustrializare prin proiecte nationale care blocheaza prin (lozinci populiste) acest process.Nu ne-am “vindut tara” si am “dezindustializat-o”, iar procesul invers, este “reindustrializarea”, printr-un proiect de tara asemanator celui care a “industrializat” Coreea de Sud intr-o generatie!
    2.Strategiile de tara sau domeniu, ramin simple surogate economice, prin care de ani de zile sintem amagiti de politicieni si partide ca vom progresa economic, cind de fapt ele sint teorie goala, fara directie si obiective economice si industriale concrete, fara evaluare de resurse, termene si rezultate concrete privind evolutia tarii, fara nimic care sa poata aseza ceva in locul economiei si industriei nationale disparate in buzunarele lor…
    3.Reindustrialzarea nu se face de la sine sau prin conditionari fiscale / financiare pe care nu le poate asigura o tara ajunsa esuata.Ea se face printr-un proiect national care “organizeaza” acest proces creind conditiile la care va referiti, dar atragind interesul investitorilor industriali, prin aducerea indicelui de competivitate/functionaltate economica nationala catre cifra 1.Cu indicele actual 74, mai prost ca al tarilor africane, dupa 2008 au disparut investitorii straini, indiferenti la competitia de elaborare a “strategiilor” teoretice – asteptind un proiect de tara care sa organizeze in detaliu reconstructia economica si industriala, a carei semnal de incepere este imbunatatirea indicelui de competitivitate economica nationala.Acesta trebuie avut in vedere si sa ia locul strategilor teoretice sterile elaborate de la nivel de tara pina la cel de comuna de 20 de ani!Rezultatul lor, este Romania de azi – saraca, bolnava, emigrata si evitata de toti investitorii straini!

    • Klopo_Tare
      31.10.2016, 10:56 am

      Aveti o cumplita dreptate, domnule Caliman. De ce cumplita? Pentru ca trenul industrializarii a trecut – PENTRU TOATA LUMEA! Industrializarea s-a incheiat practic in toata lumea, odata cu aparitia cuplului Robotica(+3D printing)-Inteligenta Artificiala(+senzori ultraperformanti si ultraieftini). Acest cuplu practic dizloca oamenii din majoritatea profesiilor, transformand industria in servicii (aceasta transformare a avut loc treptat, fiind un curs natural al lucrurilor. Mai intai a avut loc transformarea sectorului primar in industrie (agricultura a pierdut majoritatea angajatilor, in SUA doar 2% din forta de munca mai lucreaza in agricultura si probabil inca cateva procente in extractia miniera si petrol. Acum urmeaza transformarea industriei in servicii. Ce inseamna asta? Ca daca am o idee de afacere/produs, nu imi mai creez o firma, un brand, cu toata linia de actiune aferenta – cumpararea de utilaje, teren, angajarea de proiectanti, ci pur si simplu creez un brand virtual, angajez o firma de design si proiectare care imi proiecteaza produsul, ma duc cu proiectul la o firma chinezeasca (acum, ca mai tarziu voi merge la o firma de 3D printing si manufacturare robotica din fiecare tara inc are imi lansez produsul), si in final sar peste angrosistii clasici, ducandu-ma direct la Amazon pentru distributia produsului meu. Singurul lucru necesar este gasirea de capital – in mod clasic dela banci si fonduri de investitii, dar acum exista crowdfunding, site-uri precum Indiegogo sau Kickstarter. Deci numai cu o idee patentata poti sa iti creezi un brand/produs! Industria clasica va fi trimisa catre produsele fabricabile in volume extrem de mari pentru necesitatile de baza ale vietii, iar faptul ca nu vor mai exista muncitorii clasici ai industriei va crea necesitatea unui universal basic income – venit universal de baza, care practic va inlocui salariul minim. Toate acestea au fost prevazute de Toffler in trilogia lui, Socul viitorului, Al treilea val, Schimbarea puterii (Powershift); termenul pe care el il foloseste pentru societatea actuala este Societate Post-Industriala, deoarece industria clasica a disparut practic. Cel mai bun exemplu este industria auto: astazi exista designeri consacracti carora li se solicta serviciile de catre firmele auto, ei proiectand caroseriile. Apoi serviciile proprii de proiectare creeaza motoare (adesea motoarele sunt fabricate inclusiv pentru firmele rivale, toate, inclusiv clientii, beneficiind de preturi reduse de pe urma acestui fapt), iar alte linii de fabricatie fac sasiuri/trenuri de rulare pentru mai multe tipuri de autoturisme, iarasi inclusiv pentru firme rivale. Tot in aceasta industrie robotizarea a ajuns la un grad foarte inalt. Dar viitorul acestei industrii este cu totul altul: http://newatlas.com/local-motors-strati-imts/33846/ prima masina in totalitate printata 3D. Deci in viitor te duci la designerul tau personal, definesti caracteristicile masinii pe care o doresti, iar acesta creeaza un “tipar” pe care il trimite atelierului Robo3D Printer local. In doua trei zile, depinzand de cat de aglomerat este, iti primesti masina (care va fi autonoma, nu va trebui sa o conduci tu). Poate va si zbura, cine stie?
      Toate aceste transformari vor afecta drastic societatea. Politicienii actuali vor disparea ca si clasa, deoarece oamenii, avand timp liber si nefiind grevati de nevoia de a munci pentru necesitatile de baza, vor fi capabili sa ii evalueze mult mai critic. Poate chiar sistemul actual va suferi schimbari atat de drasctice, incat va deveni de nerecunoscut pentru noi, oamenii de astazi. Ganditi-va cat de drastic a fost transformata societatea de Internet, o schimbare nu atat de drastica precum cele prefigurate de tentativa mea de predictie futurologica.

  5. CALIMAN EUGEN
    31.10.2016, 9:54 pm

    D-le Klopo-Tare,
    Aveti perfecta dreptate, iar aceasta schimbare mai ofera Romaniei un ragaz de 8 – 10 ani, in care sa “asimileze” celelalte 3 “revolutii industriale” pierdute (odata cu economia si industria nationala), spre a putea trece apoi la a 4-a revolutie industriala de care in mod corect vorbiti dvs.Daca in urmatorele doua legislaturi nu recuperam handicapul aratat (prin “proiectul national de reindustrializare”) imi este si teama sa ma gindesc in ce situatie economica dezastruoasa ajungem…

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Program de guvernare al Cabinetului Grindeanu: măsuri sociale imediate și investiții când se poate

Coaliția PSD-ALDE a depus la Parlament un program de guvernare. Din document transpare intenția actualei puteri de a controla o bună parte din economie...Citeste mai departe »

Victor Bratu

PSD a câștigat alegerile. Vom întâlni (cel puțin) 2.204 români fericiți

Schimbarea majorității parlamentare și schimbarea guvernului, care se produc de regulă o dată la 4 ani, produc efecte majore în administrația centrală și locală,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cât de corectă e taxarea în Europa: Numărul înțelegerilor fiscale dintre guverne și corporații a crescut în 2 ani cu 160%. România, menționată la capitolul ”prețuri de transfer”

Numărul înțelegerilor fiscale speciale încheiate de guvernele statelor membre ale UE și companii multinaționale sunt în creștere, în special în Luxemburg și Belgia, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BM: România metropolitană și problemele ei. Deficiențele din ”polii de creștere” împiedică dezvoltarea întregii ţări

Cele opt mari zone metropolitane ale României (Bucureşti, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești şi Timișoara) concentrează 50% din populaţia României şi 75% din...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

România mare și fracturată: Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi

În timp ce programele de guvernare ale partidelor aflate în competiția pentru parlamentare au în centrul scăderi de impozite și taxe după 2 ani...Citeste mai departe »
Valute:
4.5048 lei
4.2225 lei
5.1287 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română