Salariu minim și venit minim garantat în toate statele UE – propunerea lui J.C. Juncker

de Mariana Bechir | 25.1.2017 .

Comisia Europeană doreşte introducerea unui salariu minim și a unui venit minim garantat în toate statele Uniunii pentru a combate inegalitățile sociale și sărăcia, a declarat Jean-Claude Juncker, preşedintele Executivului UE, la o conferință organizată al Bruxelles pe tema drepturilor sociale.

“Ar trebui să avem un salariu minim la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene”, a spus Jean-Claude Juncker, salariu care să fie stabilit liber de către statele membre, în funcție de situația economică și de nivelul de trai.

“Există un nivel al demnității pe care trebuie să-l respectăm”, a mai adăugat Juncker.

Reforma politicilor sociale din UE ar trebui să înceapă cu zona euro, potrivit președintelui Comisiei, pentru că au aceeași monedă și sistem de supraveghere fiscală.

Comisia urmează să prezinte propunerile sale în săptămâniile viitoare, înaintea summitului de la Roma de pe 25 martie, când se aniversează 60 de ani de la tratatul care a pus bazele Uniunii.

Din cele 28 de state membre, doar șase nu au salariu minim: Cipru, Austria, Danemarca, Finlanda, Italia și Suedia. Germania a introdus l-a introdus în 2014.

Franța este un susținător entuziast al acestei idei –  un raport elaborat în 2014 de Ministerul Economiei din Franţa concluziona că introducerea unui salariu minim la nivel european, adoptat în funcţie de realităţile economice ale fiecărui stat în parte, ar putea impulsiona redresarea economică a Europei şi ar diminua problemele create de forţa de muncă ieftină din statele Est-Europene.

“Introducerea unei norme unice europene în material salariului minim poate fi făcută prin stabilirea acestuia ca procent din salariul mediu al fiecărui stat”, era soluţia avansată de Directoratul General al Trezoreriei franceze.

În urma unor analize economice, în raport se afirma că acest procent poate fi stabilit între 45 şi 55% din salariul mediu.

De altfel, există și un raport din 2014 comandat de Comisia Europeană, în care este analizată introducerea unui salariu minim calculat în acelaşi fel în toată Uniunea, subiect relansat după criza financiară din 2014.

Raportul analizează impactul pe care l-ar avea în statele UE o eventuală reglementare care să oblige toate cele 28 de state să impună un salariu minim pe economie stabilit pe o formulă identică, fie că este vorba de 50% din salariul mediu din fiecare ţară, fie 60% din salariul median naţional.

Salariul median este cel peste care se plasează jumătate din salarii şi sub care se situează tot 50% din salarii. Valoarea acestuia este mai mică decât cea a salariului mediu pe economie.

În cazul României, dacă luăm în calcul câștigul mediu brut pentru 2017 luat în calcul la elaborarea proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale, avem un salariu mediu brut de 3.131 de lei și un salariu minim brut de 1.450 lei, adică minimul este de 46% din salariul mediu.

Dacă ne referim la datele actuale, salariu mediu brut estimat pe 2016 (2.815 lei) și salariu minim de 1.250 de lei, minimul pe economie reprezintă 44,40% din salariul mediu.

Autorii raportului comandat de CE au considerat că este totuşi importantă realizarea unei evaluări a impactului pe care l-ar avea această ipotetică formulă unică de stabilire a salariilor minime naţionale şi şi-au propus ca prin analiza lor să furnizeze argumente şi informaţii utile dezbaterii.

Ideea nu este, așadar nouă, dar abordarea ei foarte aplicată a fost respinsă de fiecare dată, mai ales că art. 153, alin. 5 din Tratatul de la Lisabona precizează clar că salariile (retribuţiile) nu se reglementează la nivelul UE.

(Citiți și: ”Varujan Pambuccian / O privire în economia iminentă: De ce este nevoie să schimbăm urgent sistemul educațional”)

Autorii raportului elaborat de Trezoreria franceză consideră că această interdicţie ar putea fi depăşită de voinţa politică comună a statelor membre ale UE.

Argumentele pentru o politică UE comună  privind salariul minim

  • ar creşte nivelul de trai al persoanelor care au cele mai mici venituri
  • ar reduce inegalităţile salariale
  • ar creşte motivarea lucrătorilor prost plătiţi
  • ar stimula cererea
  • ar opera ca o ancoră împotriva deflaţiei în perioade de criză
  • ar diminuae sărăcia şi cheltuielile statului
  • ar reduce excluderea socială şi segmentarea pieţei muncii
  • introducerea în toate statele UE ar diminua efectele negative ale competitivităţii şi ale angajării
  • ar limita unele probleme ale integrării pieţei, precum “social dumping” (se referă la fenomenul relocării, la avantajul competitiv pe care îl au unele state în curs de dezvoltare datorită costului mai redus cu forţa de muncă)

Argumente contra unei politici comunitare unice

  • creşterile de salariu trebuie să fie legate doar de productivitate
  • ar creşte şomajul în rândul tinerilor şi al persoanelor slab pregătite
  • ar afecta competitivitatea firmelor în sectoarele cu salarii mici
  • ar submina sistemul negocierilor colective
  • ar fi dificilă adoptarea unei politici unice care să răspundă la nevoi diferite
  • ar necesita modificarea actualelor tratate, ceea ce ar fi foarte dificil

Publicat la data de 25.1.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Procurorul șef al DNA și adjuncții săi – cercetați disciplinar de Inspecția Judiciară

Procurorul-șef al Direcției Naționale Anticorupție, Laura Codruța Kovesi, procurorul-șef adjunct, Marius Iacob, și procurorul Gheorghe Popovici sunt cercetați disciplinar de Inspecția Judiciară, în urma...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

IMM-urile cer creşterea investiţiilor publice şi aplicarea doar voluntară a „Split TVA”

Consiliul Naţional pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) cere Guvernului: creșterea investițiilor publice „ în vederea susținerii relansării economice”, deblocarea fondurilor europene...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

PSD și ALDE, solidaritate ”fără fisură”: Sevil Shhaideh și Rovana Plumb rămân în guvern

Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat, luni, după şedinţa BPN a PSD, că ancheta care le vizează pe Sevil Shhaideh şi Rovana Plumb reprezintă...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Peste 20 de ONG-uri îi solicită președintelui Klaus Iohannis să ceară opinia Comisiei de la Veneția pe 3 decizii CCR

Peste 20 de organizații nonguvernamentale i-au trimis președintelui Klaus Iohannis o solicitare în care îi cer să sesizeze Comisia de la Veneția și să...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Sebastian Ghiță, achitat în Dosarul finanțării ilegale a echipei de baschet Asesoft Ploiești. Urmează apelul

Fostul deputat Sebastian Ghiță a fost achitat luni, în primă instanță, în dosarul în care este acuzat pentru dare de mită, instigare la abuz...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română