sâmbătă

20 aprilie, 2024

20 octombrie, 2013

Conducerea Romgaz Mediaş se aşteaptă ca Guvernul Romaniei să aibă în continuare „o influenţă semnificativă asupra Societăţii ” şi după listarea la bursă. „fiind posibil ca interesele acestuia să nu corespundă intereselor celorlalţi acţionari ai Societăţii”, potrivit prospectului publicat pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti.

În prospect sunt enumerate riscurile cumpărării de acţiuni la Romgaz, unele dintre aceste riscuri fiind specifice României.

Câteva din riscurile pentru cumpărători prezentate de Romgaz Mediaș în document :

Guvernul Romaniei va continua sa aiba o influenta semnificativa asupra Societatii ulterior Ofertei, fiind posibil ca interesele acestuia sa nu corespunda intereselor celorlalti actionari ai Societatii


Imediat ulterior Ofertei, Guvernul Romaniei („Guvernul”) va fi beneficiar efectiv a aproximativ 70,0071% din Actiuni (daca nicio Valoare Mobiliara nu este cumparata in cadrul activitatilor de stabilizare).

Ca urmare, Guvernul va putea exercita o influenta semnificativa asupra aspectelor care necesita aprobarea actionarilor, inclusiv cu privire la alegerea administratorilor, strategia de afaceri, distribuirea de dividende si tranzactii corporative semnificative, inclusiv conversia datoriilor in actiuni si achizitii de participatii in alte entitati, si este posibil ca anumite decizii sa reflecte politica Guvernului.

Respectarea acestor decizii ar putea duce la intampinarea unor cheltuieli de capital semnificative sau ar putea intarzia, amana sau impiedica o modificare a controlului, ar putea impiedica o fuziune, consolidare, preluare sau alte aranjamente de afaceri. Experienta anterioara a aratat posibilitatea interventiei majore a Guvernului in societati cu capital integral sau majoritar de stat, inclusiv in Societate.

Cu titlul exemplificativ, Ordonanta de guvern pentru rectificarea bugetului de stat pentru anul 2010 a obligat Societatea sa faca o donatie catre bugetul de stat in valoare de 400 milioane RON.


In mod asemanator, Guvernul a aprobat in trecut achizitia CTE Iernut pentru a acoperi o datorie restanta a detinatorului CTE Iernut fata de Societate si poate actiona in mod asemanator si pe viitor cu privire la alte entitati care datoreaza sume de bani Societatii.

Astfel de conversii pot presupune investitii si riscuri semnificative, inclusiv, insa fara a se limita la, obligatii sau actiuni legale din partea Societatii sau se pot dovedi a nu avea succes din punct de vedere economic sau sa fie in vreun alt mod neconforme cu dorintele actionarilor minoritari.

Diferentele dintre interesele Guvernului si ale celorlalti actionari ai Societatii ar putea duce la aparitia unor conflicte sau ar putea limita abilitatea Societatii de a-si implementa strategia de afaceri,.

Societatea trebuie sa efectueze cheltuieli de capital semnificative pentru a-si creste nivelul de productie si pentru a-si imbunatati eficienta globala, iar imposibilitatea finantarii acestora si a altor cheltuieli pe termen lung ar putea avea un efect advers semnificativ

Capacitatea Societatii de a obtine finantare in viitor, si costul finantarii in general, depind de o serie de factori, inclusiv:

  • conditiile economice si ale pietelor de capital;
  • increderea investitorilor in industria gazelor naturale din Romania si in Societate
  • performanta activitatii Societatii;
  • evolutiile politice si legislative; si
  • disponibilitatea creditelor din partea bancilor si a altor creditori.

Societatea este expusa modificarilor care afecteaza regimul fiscal si redeventele aplicabile operatiunilor sale

Societatea trebuie sa plateasca o redeventa Guvernului Romaniei pentru activitatile de productie si inmagazinare.

Redeventa pentru productia de gaze naturale este platita trimestrial si in prezent se situeaza intre 3,5%-13%. Au existat speculatii in presa privind faptul ca Guvernul ar putea creste valoarea redeventei privind gazele naturale produse in baza oricarui contract nou de concesiune agreat la data de sau ulterior datei de 1 ianuarie 2014 pana la 25% -40%. In prezent, Societatea plateste 3% din venitul brut din activitatea de inmagazinare a gazelor naturale.

Redeventele cu privire la activitatile de inmagazinare pot creste de asemenea in scurt timp. Nu exista nicio certitudine ca o astfel de crestere semnificativa a redeventelor nu va avea loc si ca in cazul in care va avea loc, activitatea, rezultatele operationale, situatia financiara si perspectivele Societatii nu vor fi afectate.

Desfasurarea activitatii Societatii necesita o serie de autorizatii si acorduri de mediu emise de autoritatile romane.

Suspendarea si/sau pierderea oricarei autorizatii ar presupune ca Societatea sa isi inceteze productia de gaze naturale din zacamantul acoperit de autorizatia respectiva si, in cazul in care Societatea nu reuseste sa ridice suspendarea sau sa reobtina autorizatia, Societatea si-ar pierde in intregime dreptul de a extrage gaze naturale din zacamantul respectiv.

In mod similar, autorizatiile pentru inmagazinare subterana, furnizare sau distributie de gaze naturale sau productie de energie electrica pot fi de asemenea suspendate sau revocate. Prin urmare, suspendarea sau pierderea oricarei astfel de autorizatii ar afecta in mod negativ activitatea.

Este posibil ca Societatea sa nu poata respecta, sau ar putea decide in mod voluntar sa nu respecte, anumite cerinte de autorizare pentru unele sau pentru toate perimetrele sale concesionate.

Societatea urmeaza proceduri specifice de achizitie publica care ii pot afecta abilitatea de a concura cu alte entitati private

Societatea urmeaza proceduri specifice de achizitie publica prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Nu toti competitorii Societatii sunt obligati sa urmeze asemenea proceduri, iar indeplinirea procedurilor formale precum cele de mai sus de catre Societate poate rezulta intr-o competitivitate scazuta in raport cu alte asemenea entitati, fapt ce ar conduce la un efect negativ semnificativ asupra activitatii, rezultatelor operationale, situatiei financiare si perspectivelor Societatii.

Proprietatile Societatii pot face obiectul unor cereri de retrocedare

Legea romana prevede posibilitatea ca fostii proprietari de terenuri si/sau imobile care au fost rechizitionate de statul roman in perioada regimului comunist sa isi recuperereze dreptul de proprietate in anumite conditii.

In plus, Societatea nu detine documentatii complete cu privire la drepturile sale (de folosinta sau de proprietate) pentru un numar limitat de bunuri imobile utilizate de Societate in scopul realizarii obiectului de activitate. Lipsa acestor documentatii poate afecta posibilitatea Societatii de a-şi apara drepturile (de folosinta sau de proprietate) împotriva tertilor ce ar putea formula eventuale pretentii cu privire la bunurile imobile în cauza.

Societatea nu detine informatii cu privire la existenta vreunor astfel de cereri de retrocedare a unor terenuri pe care le detine si care, anterior, au fost dobandite de statul roman in baza unor decizii de expropriere si nici cu privire la alte pretentii privind bunurile imobile pentru care nu detine documentatii complete. Cu toate acestea, nu exista nicio garantie ca, pe viitor, nu vor exista litigii cu fostii proprietari.

Instabilitatea politica si economica ar putea afecta de o maniera negativa valoarea investitiilor din Romania precum si valoarea Valorilor Mobiliare

In cursul istoriei sale recente, Romania s-a confruntat cu o serie de schimbari majore. In ciuda numeroaselor reforme politice si economice implementate, economia Romaniei se confrunta inca cu diverse lipsuri de ordin structural.

In contextul masurilor de austeritate adoptate de Guvernul Romaniei in 2010 si 2011 pentru a contracara efectele crizei financiare si economice mondiale, in ianuarie 2012, municipiul Bucuresti precum si alte orase importante s-au confruntat cu proteste de strada repetate.

De la inceputul anului 2012, s-au succedat trei guvernari la conducerea Romaniei. Din luna mai a anului 2012, Romania a fost condusa de Guvernele sustinute de Uniunea Social Liberala („USL”) avandu-l in fruntea executivului pe Premierul Victor Ponta. I

In vara anului 2012, a aparut un conflict intre Presedintele Traian Basescu si guvern pe tema reprezentarii Romaniei la un summit al Consiliului European. Tensiunile au culminat cu procedura de suspendare a Presedintelui Basescu de catre Parlamentul Romaniei la data de 6 iulie 2012, care a facut obiectul unui referendum popular ale carui rezultate au fost ulterior invalidate datorita neintrunirii conditiilor legale de cvorum. Presedintele Basescu si-a reluat functia prezidentiala la data de 28 august 2012.

La data de 9 decembrie 2012, au avut loc alegeri parlamentare in cadrul carora USL a castigat majoritatea locurilor in Parlament si a desemnat un guvern condus de Victor Ponta. Guvernul Ponta se bucura de o puternica sustinere a USL de peste 67% in Parlamentul Romaniei.

In septembrie 2013, Municipiul Bucuresti si alte orase importante s-au confruntat cu proteste de strada, repetate, impotriva avizarii proiectului pentru exploatare a aurului de la Rosia Montana de catre Guvernul Ponta.

Nu exista niciun fel de asigurari ca noul guvern va continua strategia inceputa de Guvernul anterior in ceea ce priveste solutionarea problemelor de ordin structural ale economiei romanesti.

Chiar si in situatia continuarii acestei strategii, reformele si masurile de ajustare in curs si de consolidare fiscala asumate de autoritatile romane in legatura cu acordurile de finantare incheiate cu FMI si CE ar putea da nastere unor presiuni sociale crescute sau ar putea eroda sustinerea politica, ceea ce ar ingreuna procesul viitor de reforme.

De asemenea, nu exista certitudinea ca prezenta coalitie guveramentala va continua sa existe in forma sa actuala. Pot aparea disensiuni de ordin politic intre partidele care formeaza coalitia de natura sa determine tulburari politice interne si framantari sociale.

Coruptia si spalarea banilor

Cu toate ca s-au inregistrat progrese in ceea ce priveste lupta impotriva operatiunilor de spalare de bani … analistii independenti si rapoartele de presa au identificat ca probleme in Romania actele de coruptie si de spalare a banilor. I

n 2012, Indicele de Perceptie a Coruptiei al Transparency International care evalueaza datele privind actele de coruptie in tari din intreaga lume si care realizeaza un clasament al tarilor care se confrunta cu aceasta problema, de la 1 (tara cu cel mai scazut nivel de coruptie) la 178 (tara cu cel mai ridicat nivel de coruptie), a plasat Romania pe pozitia 66.

CE a subliniat necesitatea accelerarii progreselor in baza recomandarilor sale privind integritatea, lupta impotriva coruptiei la toate nivelurile societatii romanesti, anchetarea cazurilor de spalare de bani si confiscarea, prevenirea si sanctionarea coruptiei in domeniul achizitiilor publice.

Orice acuzatii sau dovezi viitoare de acte de coruptie sau spalare de bani in Romania pot avea un efect negativ asupra economiei romanesti si pot afecta in mod semnificativ si nefavorabil capacitatea Societatii de a atrage investitii straine si pot conduce, in cele din urma, la un impact negativ asupra activitatii, situatiei financiare, rezultatelor operationale si perspectivelor Societatii.

Sistemul fiscal din Romania poate genera interpretari inconsecvente ale legislatiei fiscale

Sistemul fiscal din Romania trece in prezent printr-o faza de consolidare si armonizare cu legislatia europeana. Totusi, exista inca interpretari inconsecvente ale legislatiei fiscale. In anumite situatii, autoritatile fiscale pot trata in mod diferit anumite aspecte, ceea ce ar genera aplicarea de dobanzi (calculate la 0,04% pe zi de intarziere din obligatia fiscala) si de penalitati de intarziere (de 0,02% pe zi de intarziere din obligatia fiscala). Dobanzile si penalitatile de intarziere sunt cheltuieli nedeductibile fiscal si influenteaza negativ valoarea profitului si a fluxului de numerar al Societatii.

Rezervele Societatii sunt concentrate intr-o singura zona

Trebuie sa achizitioneze sau sa dezvolte rezerve suplimentare de gaze naturale pentru a sustine nivelul productiei si al rezervelor sale curente

Incertitudini semnificative in legatura cu activitatile de explorare si dezvoltare din cauza necesitatii de a achizitiona drepturi de acces la suprafetele de teren in legatura cu care Societatea detine drepturi de explorare subterana si dezvoltare

Desi Societatea detine drepturi cu privire la gazele naturale situate in subteran in diverse amplasamente, aceste drepturi nu ii acorda drepturi asupra suprafetei terenului unde trebuie forate sondele pentru a ajunge la rezervele de gaze naturale.

Prin urmare, Societatea trebuie sa dobandeasca acces la terenurile unde doreste sa exploreze, sa dezvolte si/sau sa exploateze rezervele de gaze naturale (situate in subteranul terenurilor respective) fie prin achizitia fie prin inchirierea terenurilor respective de la proprietarii acestora.

Astfel, Societatea trebuie sa negocieze cu proprietarii individuali ai terenurilor pentru utilizarea drepturilor sale subterane.

Cea mai semnificativa dificultate intampinata in legatura cu acest aspect este incertitudinea privind dovada titlului de proprietate asupra terenurilor respective, printre altele din cauza lipsei unei carti funciare centrale bine dezvoltate, emigrarii proprietarilor in alte state, problemelor de succesiune nerezolvate privind terenurile sau incapacitatea rezidentilor de a furniza dovada legala a titlului lor de proprietate.

Statul vrea să vândă 15% din acţiunile Romgaz la preţuri între 24 şi 32 lei pe titlu, estimând să obţină între 1,38 miliarde lei (311,7 milioane euro) şi 1,85 miliarde lei (415,6 milioane euro), titlurile urmând să fie vândute atât pe Bursa de la Bucureşti, cât şi pe cea de la Londra.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: