joi

28 martie, 2024

19 ianuarie, 2018

Aproape şapte din zece utilizatori de Internet din UE au efectuat cumpărături on-line în cele 12 luni anterioare anchetei desfăşurate în acest sens de Eurostat.

România s-a plasat la coada statelor europene, cu o proporţie de trei ori mai redusă comparativ cu media europeană şi cu patru procente în urma Bulgariei (cu 23% faţă de 27%).

La nivelul Uniunii 85% dintre cetăţenii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani au accesat Internetul, dintre care 68% au cumpărat sau comandat bunuri sau servicii pentru uzul personal, o valoare în creştere semnificativă faţă de nivelul de 50% consemnat în urmă cu zece ani. Integrarea economică în creştere pe piaţa unică s-a vădit în majorarea de la 25% la 33% a cumpărăturilor în mediu electronic făcute din alt stat membru decât cel al clientului.


În fruntea amatorilor de achiziţii pe Internet s-au situat britancii, cu 86%, urmaţi, cu 84%, de suedezi şi, cu 82%, de danezi, germani şi luxemburghezi. În structură, tinerii ( 16 – 24 de ani) s-au orientat majoritar spre haine şi articole sportive (71% din cumpărăturile efectuate), grupa de vârstă mijlocie s-a concentrat în proporţie de 50% pe bunuri pentru gospodărie iar persoanele mai în etate ( 55- 74 de ani) s-au centrat ( 57%) pe achiziţiile de călătorii şi vacanţe.

Pentru a vă face o idee mai clară asupra ecartului între ţări în materie de cumpărături on-line, dar şi a diferenţelor destul de importante între proporţia celor care utilizează Internetul şi proporţia celor care şi cumpără ceva pe această platformă comercială, vă prezentăm situaţia din câteva ţări europene, cu observaţia că cea mai mare diferenţă de acest tip se regăseşte în România.

Se poate observa uşor o adevărată falie între nordul şi sudul Uniunii, cu valori semnificativ mai mari ale discrepanţelor între nivelul de accesare al Internetului şi măsura în care acest instrument este folosit în scop comercial. Cu ţările mai vechi membre UE din Europa meridională intercalate între statele care au aderat relative recent.

Interesant, nu suntem ultimii la accesarea Internetului, unde ne situăm peste bulgari şi croaţi şi suntem la egalitate cu grecii ( interesantă gruparea balcanică a interesului pentru IT, banii nemaifiind acum un factor chiar atât de important pentru a putea intra pe net măcar o dată în decursul utimelor 12 luni).


Ancheta Eurostat arată că motivul principal pentru cei care nu fac cumpărături on-line îl constituie faptul că preferă să vadă personal produsele înainte de a le cumpăra sau, pur şi simplu, din puterea obişnuinţei. Doar un sfert dintre persoanele intervievate şi-au exprimat temeri legate de securitatea sau confidenţialitatea tranzacţiilor.

Contrar percepţiilor publice, doar 19% din cei întrebaţi au considerat că nu au cunoştinţele necesare pentru a putea efectua procedura de tranzacţionare on-line, în timp ce 16% şi-au exprimat îndoieli în legătură cu posibilitatea legală de a returna produsele fără explicaţii, 12% au spus că nu au un card bancar potrivit iar 6% au conisderat că livrarea produselor ar putea fi problematică.

În acest context, tocmai din perspectiva poziţiei codaşe, România ar avea de învăţat de la statele nordice (interesantă corelaţia de productivitate la nivel european nu pe partea de producţie şi obţinere de bani ci şi pe partea de „productivitate la cumpărături”, pe partea de cheltuire a sumelor câştigate, unde Nordul bate lejer Sudul).

Potenţialul pentru noi fiind foarte mare, tocmai prin posibilitatea de a închide rapid decalajul care ne separă de Occident, nu doar pe partea de venituri dar şi prin prisma modului în care ne facem cheltuielile. Cu posibilitatea, ca, în subsidiar, o parte din economiile rezultate pe calea eficientizării comerţului să se ducă în preţuri ceva mai reduse şi în creşterea nivelului de trai la aceleaşi sume câştigate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: