România – între impozitarea americană și cheltuiala europeană : Cum își cheltuie SUA banii, cu focus pe salariile din sănătate și educație

de Marin Pana | 24.5.2016 .

leu-euro-dolarPentru a vedea cum se cheltuie banii într-o țară dezvoltată și care sunt raporturile dintre salariile diferitelor categorii sociale am ales ca referință SUA. Asta din două motive :

Procentajele de venituri și cheltuieli din SUA seamănă foarte bine cu ale noastre, cam 33% din PIB la venituri și 36% din PIB la cheltuieli, cu deficit de 3% din PIB iar datele sunt mult mai detaliate și aduse la zi decât statele europene colege de UE.

Am echivalat, apoi, modul lor de alocare a banilor în termeni de sume bănești brute care ar reieși în România la posibilitățile rezultate din nivelul nostru de dezvoltare, dar pe modelul lor de raporturi între categorii de salariați.
Precizăm că am utilizat valoarea cea mai des întâlnită a venitului salarial anual și nu valoarea medie lunară, ca la noi, pentru că așa au fost disponibile datele.

Iată ce ieșit dacă s-ar păstra procentajele față de salariul mediu pe economie, cu observația esențială pentru două domenii-cheie că, din perspectivă americană, cadrele medicale din România sunt plătite sub posibilități dar nu și cele didactice ( practic, avem 2.742 lei în sănătate în loc de 4.555 lei și 2.745 lei în învățământ în loc de 2.772 lei).

Veniturile salariale brute cele mai probabile (annual mean wage) în SUA pe unele categorii de salariați și echivalența lor în România, la posibilitățile date de nivelul actual de dezvoltare.

tabel1Am adăugat, pentru a vă putea face o idee asupra realității de peste Ocean, și veniturile efectiv încasate de alte câteva categorii de angajați. Venituri care sunt, în mod evident, mai ”împrăștiate” decât la noi, accentuează importanța calificării într-un domeniu în care cererea socială este mai mare.

În plus, trimit pe cei care vor nu doar venituri ceva mai mari dar și de nivel mediu către sectorul antreprenorial.

Tot pentru referință, deoarece condițiile diferă destul de mult între România și SUA ca mod de organizare, prezentăm și împărțirea banilor publici cheltuiți pe destinații.

Dincolo de suma totală, care este aproximativ aceeași dacă o raportăm la PIB, se poate observa că există diferențe foarte pronunțate în materie de alocare a banilor.

tabel31.Procentajul primit de sectorul de sănătate primește o parte dublă față de cea alocată la noi (atenție, cam la aceeași pondere a cheltuielilor totale în PIB, ceea ce anulează argumentul invocat de mulți, cel al unor venituri bugetare mai mici în România față de media europeană)

2.Educația publică, așa deficitară cum este ea portretizată în multe filme americane, se apropie de ținta de 6% din PIB, fixată prin lege și departe de a fi respectată la noi.

3.Cheltuielile pentru apărare sunt triple față de cele din România, care nu poate să ajungă nici măcar să-și respecte angajamentul luat la intrarea în NATO de a aloca 2,38% din PIB în acest scop.

4.Ordinea publică și, mai ales, administrația publică, primesc în termeni relativi, o parte cu mult mai mică din banii contribuabililor decât la noi.

Rămâne să tragem singuri concluziile care se impun și măsura în care am putea să preluăm critic, cum se spunea pe vremuri, din experiența celei mai mari puteri occidentale.
Totuși, dincolo de așezarea salariilor la nivelul întregii societăți, ar trebui subliniată o opțiune importantă care se conturează tot mai clar și care va trebui transpusă în fapte cât mai curând :

Ori majorăm taxele și impozitele pentru a aduce sănătatea și învățământul pe linia de plutire prin creșterea substanțială a veniturile bugetare pe model european,

ori ne ducem cu structura cheltuielilor mai aproape de modelul american.

Cu o structură ”europeană” etern insuficientă pentru sănătate și învățământ și cu venituri ”americane” nu putem continua la infinit.

Publicat la data de 24.5.2016 .

5 comentarii

  1. rocambole
    24.5.2016, 10:58 pm

    FOARTE INTERESANT ARTICOL.
    VA ROG SA REVENITI CU O PARTE A 2-A IN CARE SA PREZENTATI COMPARATIV SI VENITURILE PARLAMENTARILOR, ALE MEMBRILOR GUVERNULUI SI ALE JUDECATORILOR.

  2. Ion Dragnea
    25.5.2016, 10:07 am

    Se observa ca in Romania o parte prea mare a veniturilor se duc catre administratie si ordine publica ineficiente in dauna educatiei si sanatatii (grevata si de o mare coruptie).

  3. Obiectiv
    25.5.2016, 12:09 pm

    Nu sunt de acord cu marirea taxelor si impozitelor sub nici o forma pentru ca asta nu inseamna decat cresterea sumelor furate.
    Cata vreme traim intr-un stat fanariot, principala preocupare trebuie sa fie utilizarea banilor in scopul pentru care au fost colectati. Jaful din sanatate si invatamant este cel care ne impiedica sa avem sisteme cat de cat decente. Confiscarea averilor hotilor e singura solutie.

  4. animalutul20
    25.5.2016, 1:10 pm

    heee………..dar cati salariati in fiecare domeniu are SUA si cati RO???aici e de fapt problema pt care nu putem plati salariile ca un % asa cum le-ati prezentat…………ca sa nu mai discutam si de cum functioneaza fiscul la noi si IRS-ul la ei………..

  5. ioan radu
    27.5.2016, 11:08 am

    Da, trebuie marite impozitele, mai ales la salariile mici si pensii!
    http://www.contributors.ro/economie/ipocrizia-elitelor-politice-a-sistemului-financiar-global-si-a-celui-fiscal-international-trebuie-oprita/?cfcc

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română