duminică

14 aprilie, 2024

România – Administrație Digitală

Drumul cel mai scurt către relația normală dintre cetățean și stat

19 aprilie, 2015

Mobile-Internet-vitezaCe poate aștepăta România de la un sistem de investiții de 3,9 miliarde de euro, câtă vreme este o tara a contrastelor pe harta internetului din Europa? Paradoxurile sunt un atu, sau un dezavantaj? Suntem pe ultimul loc in Uniunea Europeana la rata de penetrare a serviciilor de internet fix de banda larga la suta de locuitori, dar pe locul secund, dupa Belgia, la calitatea conexiunilor – aproape 60% dintre acestea avand viteze de peste 30 Mbpsin timp ce preturile la aceste servicii sunt cele mai mici din UE

Care este explicatia? 46% din populatie traieste in mediul rural, unde este un nivel redus al veniturilor, infrastructurii si PC-urilor. Pe de alta parte, in mediul urban concurenta este acerba, servicii de ultima generatie si preturi foarte mici. Romanii isi doresc tot mai mult sa acceseze internetul oricand si oriunde, astfel ca internetul mobil are o rata de crestere de 10 ori mai mare decat a celui fix.

În acest context, concurența bazată doar pe scăderea prețurilor odată cu creșterea calității serviciilor ce înseamnă? Lasă loc investițiilor necesare în atingerea dezideratelor din Agenda digitală 2020? Cum ar arăta o strategie care să împace și prețurile și atingerea țintelor ?
Cursdeguvernare.ro va prezinta in cele ce urmeaza cum atât vad autoritatile cât si marii operatori piata de internet din Romania si asteptarile si provocarile pentru anul 2020

Situația la zi : penetrare, viteză, prețuri


Pentru inceput, câteva comparatii:

Romania, pe ultimul loc in UE la rata de penetrare a serviciilor de internet fix de banda larga la suta de locuitori

1
Click pentru mărire

Cele mai recente date statistice ale Comisiei Europene arata faptul ca Romania se afla la sfarsitul lunii iunie 2014 pe ultimul loc in Uniunea Europeana (UE) la rata de penetrare a serviciilor de internet broadband fix la suta de locuitori. Mai exact 19,5 conexiuni de internet broadband fix la o suta de locuitori. In coada clasamentului, dar cu cifre putin mai bune decat Romania, se mai aflau Bulgaria (20,3 conexiuni la 100 de locuitori) si Slovacia (21,4 conexiuni de broadband fix la suta de locuitori).
La polul opus, tarile cu cele mai multe conexiuni la internet broadband fix la nivelul populatiei erau Danemarca (41,4 conexiuni de net fix la suta de locuitori), Olanda (41,2 conexiuni) si Franta (38,5 conexiuni).

Romania, pe locul doi in UE la viteza conexiunilor de internet broadband fix

 

2
Click pentru mărire

Pe de alta parte, Romania se afla pe locul doi in UE la calitatea conexiunilor de internet fix in banda larga. Aproape 60% din totalul conexiunilor fixe de banda larga din Romania aveau viteze de descarcare de peste 30 Mbps. La jumatatea nului 2014, Romania era depasita la acest capitol numai de Belgia (73,5% dintre conexiuni au viteze de peste 30 Mbps). Datele se refera la vitezele anuntate de companii in reclamele comerciale.

Cele mai mici preturi din UE la abonamentele de net fix cu viteze de peste 30 Mbps


 

3
Click pentru mărire

Mai mult, datele CE arata ca in 2014, Romania avea in medie cele mai mici preturi la abonamentele lunare de internet cu viteze de peste 30 Mbps din UE – 22.2 euro. Comparatia vizeaza abonamentele care contin numai internet si nu pachete de servicii.
Preturi aproape la fel de mici ca in Romania la internetul de peste 30 Mbps mai erau in Lituania (22,4 euro), Letonia (23 euro) si Suedia (27,3 euro).

Piata de internet fix si mobil in Romania: Decalajul digital dintre urban si rural in cifre oficiale

Potrivit celor mai recente date statistice ale ANCOM, în prima jumătate a anului 2014 rata de creștere a internetului mobil a continuat să fie superioară celei a internetului fix, confirmându-se tendința din ce în ce mai puternică a utilizatorilor din România de a accesa internetul oricând și oriunde.

4
Click pentru mărire

 

În cazul internetului fix în bandă largă se înregistrează o creștere medie semestrială de peste 100.000 de conexiuni, evoluția anuală fiind de la 3,7 milioane de conexiuni fixe la 30 iunie 2013 până la 3,9 milioane la aceeași dată a anului 2014, în timp ce internetul mobil de bandă largă (EDGE, CDMA, EV-DO, 3G, 4G) a înregistrat un salt de la 8,2 milioane de conexiuni mobile active la jumătatea anului 2013 până la 10,5 milioane la jumătatea anului 2014, adică, în medie, peste un milion de conexiuni în plus la fiecare 6 luni.
Astfel, rata de penetrare a internetului mobil în bandă largă la 100 de locuitori a ajuns la 52,1% la 30 iunie 2014, în creștere cu 11 p.p. față de aceeași perioadă a anului 2013. În același timp, rata de penetrare a internetului fix de bandă largă la 100 de locuitori este de 19,4% la nivel național, aproape trei sferturi dintre conexiuni fiind utilizate de către locuitorii din mediul urban (2,8 milioane), cu o rată de penetrare de 26,1%, iar mai mult de un sfert dintre conexiuni fiind utilizate de către locuitorii din mediul rural (1,1 milioane), cu o rată de penetrare de 11,5%.

Mari operatori – Telekom și Orange : planurile și piața

Telekom Romania: Pe termen mediu si lung, competitia nu va mai fi condusa de pret, ci de leadership tehnlologic si valoare adaugata

cursdeguvernare.ro a transmis intrebari catre toti marii operatori locali de internet fix si mobil privind starea si evolutia pietei de internet.
Astfel, oficialii Telekom Romania, cel mai mare operator grup local de servicii integrate fixe si mobile de comunicatii, au subliniat pentru Cursdeguvernare.ro nivelul ridicat de competitivitate al pietei de comunicatii din Romania.

„Piata romaneasca de telecomunicatii este una dintre cele mai competitive din Europa. Nivelul tarifelor la serviciile de telecomunicatii sunt printre cele mai reduse din Uniunea Europeana, iar raportul calitate – pret este printre cele mai avantajoase. Ultimii ani au fost marcati de o competitie foarte acerba, centrata pe pret. Se pune insa tot mai accentuat problema sustenabilitatii pietei, in contextul in care nevoile tehnologice ale societatii, pe termen scurt si mediu, necesita investitii considerabile. In Romania, o implementare completa a obiectivelor setate in cadrul Agendei Digitale presupune investitii de a 2.4 miliarde de Euro, pana in 2020. Totodata, Deutsche Telekom a anuntat recent ca va investi in jur de 6 miliarde de euro pana in 2018 pentru dezvoltarea retelei sale din Europa.
Insa investitiile din Romania trebuie sa fie justificate de un business case foarte solid, avand in vedere un ARPU mediu redus, aflat in jurul valorii de 5 euro, precum si suprataxarea industriei din ultimii ani.

Pe de alta parte, Telekom Romania crede ca, pe termen mediu si lung, competitia nu va mai fi condusa de pret, ci de leadership tehnlologic, valoare adaugata si experiente de top pentru client. In acest context, viitorul telecomunicatiilor in Romania dar si in Europa este reprezentat de produse convergente fix-mobil, care ofera o experienta simplificata si mai multa valoare pentru pretul platit, care nu este neparat cel mai redus.
Credem ca piata din Romania are in continuare mult potential de crestere. Rebrandingul din toamna, precum si investitiile de peste 160 de mililioane de Euro pentru 2015 arata increderea Telekom Romania in potentialul pietei locale”, au precizat oficialii Telekom Romania.

Reteaua si serviciile Telekom in cifre. Plus planurile de investitii

Oficialii Telekom Romania au precizat pentru Cursdeguvernare.ro ca in prezent furnizeaza servicii de internet in aprox 8,000  localitati, unde livreaza servicii prin urmatoarele tehnologii fixe : ADSL, VDSL, FTTX ( FTTB & FTTH). Vitezele de download si upload difera functie de tehnologia prin care este furnizat serviciul de internet si poate ajunge pana la 1000 Mbps pentru download şi 200 Mbps pentru upload, pentru tehnologia FTTH.
Telekom Romania Mobile Communications este în plină dezvoltare a retelei 4G, oferind acoperire 4G pentru 50% din populatia din mediul urban și pentru 27% din totalul populatiei (rural și urban). În prezent, Telekom Romania Mobile Communications oferă această conexiune în 31 de orașe (Bacău, Baia Mare, Boldesti-Scaieni, Botoșani, Brăila, Brasov, București, Bușteni, Buzău, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Dej, Focsani, Galati, Husi, Iași, Medgidia, Navodari, Otopeni, Piatra-Neamt, Ploiesti, Predeal, Ramnicu – Sarat, Roman, Satu Mare, Sinaia, Suceava, Tecuci, Timisoara, Voluntari). În București, acoperirea 4G este pentru 98% din suprafată, în timp ce în oraşele turistice Braşov şi Poiana Braşov acoperirea este de 97.65%, respectiv 100%.
Mai mult, Telekom oferă clientilor care nu se află în aria de acoperire 4G, 4G Experience, conexiune avansată avand la bază tehnologia 3G HSDPA dual carrier, ce permite viteze de pană la 43,2 Mbps, in 271 orase si peste 5287 localitati.

Serviciul 3G in tehnologia HSPA+ permite viteze de pana la to 21.6 Mbp si este disponibil pentru 79.95% din total populatie, in 303 orase si 6589 localitati.
În 2015, Telekom va investi în Romania peste 160 de milioane de euro în dezvoltarea infrastructurii de comunicatii. Telekom va continua migrarea la IP a clientilor actuali. Astfel, aceştia vor beneficia de servicii moderne, îmbunătătite. De asemenea, compania va continua extinderea retelei bazate pe fibră optică (FTTH/FTTB). Numărul estimat de locuinte conectate cu fibră optică pană la finalul anului este de un milion. Pe segmentul mobil, acoperirea 4G se va dubla pană la finalul anului”, au mai precizat
oficialii Telekom.

Orange Romania: Traficul de date incepe sa creasca si in mediul rural. Piata de telecom si servicii conexe va creste în special din zona de TV si telefonie fixă

Oficialii Orange Romania, liderul pietei de telefonie mobila, au precizat pentru Cursdeguvernare.ro ca observa o crestere a traficului de date inclusiv in zona rurala.
Orange a investit continuu în ultimii ani în modernizarea rețelei și în extinderea acoperirii 3G, 4G și 4G+, pentru a asigura o rețea performantă și stabilă care să susțină, alături de serviciile tradiționale, noile tendințe de consum: internet mobil de mare viteză și servicii de conținut tot mai inovatoare și mai accesibile și pentru a oferi clienților servicii de ultimă generație pentru dispozitive multiple și servicii de suport de cea mai bună calitate. Media anuală a investitiilor în rețea s-a situat la peste 100 de milioane, iar acest lucru este in directa corelare cu evoluția traficului de date, în trimestrul patru din 2014 observând o creștere cu 85% față de perioada similară a anului trecut. Din punct de vedere al apetitului pentru consum trafic de date, acest serviciu este folosit în principal în mediul urban dar și în rural se observă o tendință de creștere.
Piața de telecom și servicii conexe se revigo
rează si estimăm ca va crește, în special din zona de TV si telefonie fixă datorită volumului de servicii consumat. Orange va continua investițiile în direcția digitalizării acestea făcând parte din strategia companiei”, au transmis oficialii Orange Romania.
In privinta retelei, oficlaii Orange Romania au spus ca „
la sfarșitul lunii februarie 2015, acoperirea populației totale la viteze 3G era de 99,83% cu viteze de download de până la 43,2 Mbps sau 21,6 Mbps în functie de aria acoperită și viteze de upload de până la 5,76 Mbps. În plus, clienţii Orange se bucurau de cea mai extinsă acoperire 4G, cu 92% acoperire a populației urbane, 63,63% acoperire totală.

Estimarea ANCOM privind Romania digitala in anul 2020

tabel
Click pentru mărire

Potrivit oficialilor ANCOM, „pentru a a se atinge obiectivele stabilite de Agenda Digitală pentru anul 2020, este nevoie în primul rând ca în zonele neacoperite de rețele care să permită furnizarea de servicii de internet în bandă largă sau în cele defavorizate, care nu prezintă interes din punct de vedere al investițiilor din partea operatorilor, să fie găsite soluții menite să creeze și să crească cererea de astfel de servicii.
Creșterea acoperirii cu rețele de bandă largă la 100% din populație este totuși o provocare pentru că, deși am atins și chiar depășit procentul de 90%, acoperirea unor zone îndepărtate sau cu densitate redusă de populație este mai puțin atractivă comercial din perspectiva operatorilor.

Eforturile pentru atingerea acestor obiective vor trebui să fie însă unele conjugate, implicarea autorităților statului din diverse domenii fiind extrem de importantă: pe de o parte, trebuie crescut gradul de  „alfabetizare digitală”, de cunoștințe de utilizare a calculatorului și internetului, dar trebuie și să găsim soluții pentru a crește posibilitatea de acces la asemenea echipamente„.

Nu in ultimul rand, oficialii ANCOM si-au aratat optimismul in privinta tintelor digitale asumate de Romania pana in 2020.

Cu siguranță în prezent există capacități și resurse pentru atingerea țintelor de acoperire a populației cu rețele de bandă largă în 2020. Piața din România este dinamică, nesaturată și cu potențial de creștere, dacă sunt asigurate în primul rând două condiții de bază: disponibilitatea și accesibilitatea serviciilor. În acest sens, resursele vor trebui mobilizate și utilizate eficient. O estimare pe care o putem face în prezent este aceea că în anul 2020 vom depăși, cel mai probabil, ținta privind gospodăriile conectate la internet ultra-rapid„, au spus oficialii Autoritatii de reglementare in comunicatii.
La nivelul anului 2013, doar 25% dintre gospodariile din Romania dispuneau de conexiuni la internet fix de peste 100 Mbps, tinta fiind sa se ajunga la 45% pana in 2020.

De ce Romania se afla in coada clasamentului UE la utilizarea internetului fix si pe primele locuri la viteze

Oficialii ANCOM au precizat pentru Cursdeguvernare.ro care este explicatia utilizarii reduse in Romania a internetului fix broadband, dar si a vitezelor mari de transfer de date:

„Ratele de penetrare relativ mici ale internetului fix în România, în special în mediul rural, sunt cauzate de factori exogeni, cum ar fi rata de penetrare scăzută a calculatoarelor personale sau a dispozitivelor ce pot fi utilizate pentru accesarea internetului, valoarea veniturilor (a nivelului de trai) gospodăriilor din România. Prin urmare, având în vedere că 46% din populaţia României trăieşte în mediul rural, valorile foarte mici ale ratei de penetrare a calculatoarelor şi, respectiv, ale veniturilor bănești medii lunare corespunzătoare gospodăriilor din mediul rural au un impact semnificativ asupra indicatorilor la nivelul întregii ţări.

Pe de altă parte, se poate observa că, în ceea ce privește infrastructura de acces la utilizatorul final în cazul internetului furnizat la puncte fixe, România este una dintre puținele țări unde concurența bazată pe infrastructură este foarte puternică, utilizatorii beneficiind de servicii variate, la viteze dintre cele mai mari din Europa.

Faptul că majoritatea conexiunilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe (97%) erau furnizate prin intermediul tehnologiilor ce permit furnizarea de servicii la viteze mari și foarte mari – fibră optică până la un punct din apropierea utilizatorului final sau chiar până la domiciliul acestuia sau DOCSIS 3.0 – a determinat apariția și dezvoltarea pe piața din România a unor oferte de acces la internet la viteze ridicate de transfer al datelor, de peste 30 Mbps. În mod direct, acest lucru s-a reflectat și în structura conexiunilor utilizate, astfel încât, la 30 iunie 2014, 59% din numărul total erau conexiuni cu viteze de cel puțin 30 Mpbs (90% dintre acestea fiind conexiuni realizate în medul urban), iar 28% conexiuni cu viteze de cel puțin 100 Mbps (96% dintre acestea fiind conexiuni realizate în medul urban)”, au aratat oficialii ANCOM.

Internetul mobil in Romania: 253.000 de conexiuni 4G la jumatatea anului 2014

În cazul conexiunilor mobile de acces la internet, datele ANCOM arată că „la jumătatea anului 2014 peste 8,5 milioane dintre cele 14,4 milioane de conexiuni active foloseau tehnologia 3G și, respectiv, superioară 3G, din care 253 de mii erau prin tehnologia 4G. Jumătate dintre conexiunile mobile la internet au fost utilizate pe bază de cartele preplătite, iar jumătate pe bază de abonament, dintre acestea din urmă 5,3 milioane aparținând utilizatorilor persoane fizice, iar restul de 1,9 milioane persoanelor juridice.

În ceea ce privește modalitatea de acces, 87% dintre conexiunile mobile au fost accesate anul trecut prin telefonul mobil/smartphone, în timp ce restul de 13% au fost conexiuni prin intermediul modemurilor/cardurilor sau USB”.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: