România aderă la standardele OECD privind transferul profiturilor și combaterea dublei neimpozitări

de Victor Bratu | 2.6.2016 .

bepsGuvernul a aprobat joi, prin Memorandum, aderarea României ca asociat la Forumul de implementare a Proiectului (BEPS), ceea ce va permite participarea țării noastre la realizarea măsurilor privind combaterea erodării bazei de impozitare și transferul profiturilor, precum și implementarea acestora pe teritoriul național.

Experiența participării la acest forum va ajuta la implementarea recomandărilor Uniunii Europene, în contextul propunerii de Directivă elaborată de Consiliu privind stabilirea normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale, care afectează în mod direct funcționarea pieței interne

Standardele vizează, în principal companiile multinaționale, susceptibile la optimizări fiscale prin care reusesc uneori să evite taxarea.

Ce se schimbă, exemplul-școală

BEPS va genera modificări ale modelului de convenție de evitare a dublei impozitări, obiectivul fiind acela de a se evita pe cât posibil dubla neimpozitare.

Exemplul concludent:  La vânzarea acțiunilor deținute de Ion Țiriac către Unicredit, statul român nu a încasat niciun leu din impozitul pe câștigurile de capital.

În acest caz, vânzarea a fost făcută de către Țiriac Holdings Ltd Cipru.

Conform Convenției privind evitarea dublei impuneri dintre Romania și Cipru, câștigurile de capital obținute de un rezident dintr-un stat semnatar al acestei Convenții prin vânzarea participațiilor la o companie dintr-un alt stat semnatar/contractant, impozitele sunt impuse doar în primul stat– Cipru, în situația de față.

În Cipru, câștigurile de capital sunt scutite de impozit. 

De precizat: tendința generală este aceea ca impozitarea să se aplice atunci când beneficiile unei tranzacții ajung la ”ultimul destinatar”, persoana fizică ce încasează dividende, nu în momentul în care câștigurile intră în contul unei persoane juridice de tip holding.

Se vor modifica inclusiv liniile directoare în materia preţurilor de transfer, care vor genera modificări în sistemele fiscale naționale.

De precizat: BEPS nu propune modificarea cotelor de impozitare, ci modalitatea de atribuire/alocare a profiturilor (bazei impozabile) între jurisdicţii.

(Citiți și: ” Deloitte anunță “rEvolutia fiscală BEPS”)

Planul de acţiuni BEPS urmărește și intensificarea schimbului de informaţii prin:

  • creşterea transparenţei şi raportării de informaţii de către contribuabili către autorităţi fiscale
  • creşterea transparenţei prin raportare de informaţii între autorităţile fiscale ale diverselor state

Această componentă a Planului este în concordanță cu planul european privind schimbul automat de informaţii pentru deciziile fiscale transfrontaliere.

(Citiți și: ”Comisia Europeană începe cruciada împotriva paradisurilor fiscale”)

Problema prețurilor de transfer

O altă componentă importantă a acţiunilor BEPS este dedicată preţurilor de transfer.

România şi-a asumat prevederile Liniilor directoare privind preţurile de transfer emise de OECD pentru societăţile multinaţionale şi administraţiile fiscale prin preluarea în legislaţia naţională.

Totodată, ținând cont că această arie este în prezent una dintre cele mai vizate de autorităţile fiscale din România în controalele efectuate, participarea la implementarea pachetului de măsuri BEPS reprezintă o aliniere la practicile internaţionale din domeniu.

Dan Bădin – Deloitte: Un lucru foarte bun, va genera o mai mare disciplină financiară și o mai bună înțelegere a fenomenului la Fisc

dan-badinDan Bădin (foto), Partener coordonator servicii fiscale și juridice Deloitte România, consideră că România face ”un lucru foarte bun” schimbând abordarea în materie de fiscalitate, așa cum au procedat deja state puternic dezvoltate sau instituții internaționale.

”Asistăm la o schimbare foarte importantă la nivel global: statele au luptat exclusiv împotriva evaziunii fiscale, acum focusul se extinde și în domeniul optimizării fiscale internaționale, care nu mai este privită cu ochi buni. Practic, multinaționalele sunt direcționate spre reguli mai stricte, de exemplu în domeniul prețurilor de transfer, dorindu-se o alocare echitabilă a impozitelor pe profit, iar în cazul comerțului electronic chiar a colectării TVA.

Probabil că efectele deciziei se vor găsi într-o mai mare disciplină financiară a contribuabililor, dar și o mai bună înțelegere a fenomenului de către Fisc.

Cred că va fi o perioadă destul de lungă de acomodare cu aceste principii, mai ales că destule au caracter de recomandare, deci Parlamentul rămâne să le aprobe, sau nu, iar altele sunt bune practici, care ar putea, sau nu, luate în considerare în România. Dar, repet, este un lucru bun”, declară Dan Bădin.

Aurelian Dochia: Era de așteptat să ne înscriem în curentul general

Aurelian-Dochia1Economistul Aurelian Dochia (foto) oferă o perspectivă generală asupra deciziei de joi a Guvernului.

”Știm că de multă vreme există discuții pentru o unificare a sistemelor fiscale de la nivel european, poate chiar țintindu-se în final crearea unui minister european al Finanțelor din cauză că se dovedește că Uniunea Monetară nu este suficientă. Cred că toți acești pași, mai mici, merg în direcția mai mare….

Practic, pentru România, decizia Guvernului va reprezenta în primul rînd un efort consistent de adaptare a conținutului legislativ, a cadrului birocratic. E clar, unele instituții vor avea mult de lucru, dar acesta este curentul dominant.

Combaterea optimizării fiscale agresive a devenit o preocupare a statelor OECD, a Statelor Unite, era de așteptat să ne înscriem și noi în direcția asta”, afirmă Aurelian Dochia.

Gabriel Sincu – EY: Recomandările OECD vor fi implementate, rămâne să vedem care va fi amprenta locală

Gabriel-Sincu-Executive-DirectorDirector executiv al EY Romania, Gabriel Sincu (foto), consideră perioada actuală ca fiind ”un moment crucial în istoria business-ului”.

”Este clar că ce se decide la nivelul OECD se va implementa în următorii ani în fiscalitatea internațională, iar România a procedat foarte înțelept. Suntem membri ai UE, uniune care a susținut proiectul OECD, proiect inițiat de fapt de G20, acolo unde se află și state puternice din Europa. Era deci obligatoriu să ne aliniem.

Rămâne să vedem ce înseamnă această decizie pentru România, să vedem implementate măsurile în legislația românească. Pentru corectitudine, trebuie spus că anumite lucruri există deja în Codul fiscal, dar trebuie umblat la reglajele fine și trebuie completări. Va fi foarte mult de lucru, și pentru ministerul de Finanțe, și pentru consultanți.

Chiar dacă OECD emite recomandări, sunt convins că acestea vor fi implementate. Rămâne de văzut care va fi amprenta locală….

În general, acest proiect OECD, combinat cu Directiva europeană privind auditul, reprezintă un moment crucial în istoria business-ului. Vom asista la schimbări majore”, este opinia lui Gabriel Sincu.

Cum a apărut planul BEPS

În contextul creșterii mobilității capitalurilor și activelor necorporale, al noilor modele de afaceri (economia digitală), în februarie 2013 OECD a întocmit o analiză-diagnostic privind aspectele care generează erodarea bazei fiscale și împărțirea profiturilor, finalizată prin prezentarea raportului “Addressing Base Erosion and profit Shifting”.

Această analiză a fost urmată, în iulie 2013, de un plan de 15 acțiuni intitulat “Action plan on Base Erosion and profit Schifting”, care își propune să reformeze principiile fiscalităţii în domeniul impozitelor directe.

Planul BEPS include recomandări pentru modificări legislative atât în plan național, cât și a prevederilor internaționale, în scopul de a contracara situațiile care apar ca urmare a utilizării de către multinaționale a neconcordanțelor legislative din sistemele fiscale naționale ale statelor în care acestea își extind activitățile.

Forumul de implementare a Proiectului BEPS (Erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor) a fost prezentat și aprobat de către Secretariatul OECD în cadrul întâlnirii miniștrilor de finanțe din G20, care a avut loc în Shanghai, în perioada 27-28 februarie 2016.

Prima întâlnire a țărilor care au aderat la Planul de Acţiuni BEPS va avea loc la Kyoto în perioada 30 iunie-1 iulie 2016.

Publicat la data de 2.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Megaatacul cibernetic: Impactul real va fi cunoscut luni, când revine lumea la serviciu. Europol confirmă cel puțin 200.000 de victime în 150 de țări. SUA și Marea Britanie, însărcinate de G7 cu strategia internațională de prevenție

Atacul cibernetic declanșat vineri la nivel mondial a făcut ”200.000 de victime, în special companii, în cel puțin 150 de țări”, a declarat duminică,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

J.C. Juncker la București: Europa cu mai multe viteze există deja în tratate. Depinde de voi unde vă veți plasa

Prezent pentru prima dată la București în calitate oficială de Președinte al Comisiei Europene, Jean Claude Junker a transmis joi României un mesaj extrem...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Programul de convergență 2017-2020 a fost aprobat: Datele de pornire asumate de guvern

Guvernul a aprobat vineri un memorandum privind Programul de convergență 2017-2020, confirmând menținerea angajamentului Guvernului României de-a susține măsurile premergătoare aderării la Zona Euro....Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Document: „Cine nu este membru nu poate avea drepturile membrilor”. Termenii duri ai negocierilor UE-UK

Orientările politice adoptate în câteva minute, sâmbătă, de Consiliul European pentru negocierile privind Brexitul, pleacă de la afirmarea fără echivoc a principiului: „Un stat...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare....Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5583 lei
4.0489 lei
5.2615 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română