miercuri

27 martie, 2024

1 septembrie, 2016

Margrethe VestagerCompaniile multinaționale se pot aștepta la intensificarea campaniei demarate de Comisia Europeană împotriva acordurile fiscale preferențiale, după ce Executivul comunitar a impus o amendă de 13 miliarde de euro grupului american Apple.

O serie de experți și de oficiali au declarat miercuri pentru Reuters că, cel mai probabil, comisarul european pentru Competiție Margrethe Vestager, urmeză să se  concentreze activitățile unor companii europene.

Varianta este logică din cauză că Margrethe Vestager trebuie să demonstreze că Europa apără un principiu general și că nu poartă o luptă exclusivă cu companii americane, riscând să genereze reacții politice peste Ocean.

(Citiți și: Casa Albă exprimă ”preocuparea” față de decizia UE în cazul Apple)


Decizia de a cere grupului Apple să ramburseze Irlandei taxele neplătite pentru perioada 2003-2014, pe motiv că autoritățile de la Dublin au favorizat în mod ilegal Apple cu un regim fiscal comparabil cu ajutoare de stat, a fost cea mai importantă din cele 38 de decizii adoptate în ultimii 3 ani în domeniul pieței libere de Margrethe Vestager.

(Citiți și: Comisia Europeană cere Irlandei să recupereze de la Apple peste 13 miliarde de dolari, impozite neplătite)

În 2013 Comisia a început să ancheteze aproximativ 1.000 de companii din aproximativ 23 de state membre UE.

Cu toate acestea, persoane care lucrează în domeniul legislației concurenței din Europa, sunt de părere că pentru următoarea sa anchetă importantă Comisia ar putea să aleagă o companie europeană.

„Este evident că Executivul comunitar nu va putea să investigheze 1.000 de acorduri fiscale. Va alege încălcările cele mai grave ale legii”, consideră Georg Berrisch, partener la firma de avocatură Baker Botts.  El consideră că datele publicate în 2014 în urma scandalului Luxleaks ar putea da o serie de indicii Comisiei. „Luxleaks a menționat mai multe companii europene care au acorduri fiscale preferențiale cu Luxemburg”, precizează Georg Berrisch.


Jonas Koponen, de la firma de avocatură Linklaters, a subliniat că amenda impusă Apple ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru alte companii cu privire la modul în care instituțiile politice răspund la presiunile opiniei publice pentru a strânge mai multe taxe de la corporații precum și cu privire la pericolul reprezentat de disputele în justiție și asupra pagubelor provocate reputației unei companii.

Deocamdată nu este clar cât de multe companii vor fi obligate să ramburseze retroactiv taxe. Având în vedere resursele limitate, oficialii și observatorii sunt de părere că Directoratul pentru Competiție ar putea să se concentreze pe un număr mic de cazuri, în speranța că, dacă va avea câștig de cauză în instanță, va reuși să descurajeze alte companii interesate să își reducă povara fiscală.

Directoratul Competiție are în vizor o serie de mari companii americane ce activează în Europa.

Comisia Europeană nu a comunicat până acum când va lua o decizie cu privire la alte două cazuri importante care vizează alte două grupuri americane, Amazon și McDonald’s, ambele cu sediul fiscal în Luxemburg.

O altă companie americană, Starbucks, trebuie să ramburseze până la 300 milioane de euro Olandei. Într-un alt dosar, sunt cercetate 35 de firme cu sediul în Belgia, dintre care unele sunt de origine din Statele Unite.

Dintre marile companii Europene, Fiat a fost obligată să achite 300 milioane euro în Luxemburg.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: