Restructurarea ANAF scade la ”moderat nesatisfăcător”: Banca Mondială depunctează implementarea la toate capitolele

de Razvan Diaconu | 8.3.2016 .

anaf_Banca Mondială a publicat, pe 22 februarie, la 10 zile după demiterea lui Gelu Ștefan Diaconu, a șasea revizie a proiectului de restructurare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, proiect aprobat și demarat în anul 2013, cu dată de finalizare stabilită inițial în 2019. Proiectul – parteneriat Banca Mondial- – ANAF – costă 91 de milioane de dolari credit.

Datele conținute de documentul Băncii Mondiale contrazic toate aserțiunile fostului președinte privind performanțele înregistrate de Fisc sub comanda fostului președinte al ANAF.

Aflat aproape de jumătatea perioadei de implementare, proiectului i se acordă următoarele calificative:

  • Progrese de la ultima evaluare: moderat nesatisfăcător (în scădere)
  • Progres general: moderat nesatisfăcător (identic cu ultima evaluare)
  • Rating general de risc: substanțial (identic cu ultima evaluare)

Suplimentar: restructurarea ANAF intră, potrivit evaluării Băncii Mondiale, într-un punct critic în ceea ce privește componenta de informatizare.

”În orice caz, se pare că estimarea inițială potrivit căreia un asemenea proiect (sistemul electronic de gestionare a veniturilor- n. red.) ar putea fi implementat într-o perioadă de doi ani a fost nerealistă. Este de presupus că sistemul de management al veniturilor să se implementeze pe o perioadă de până la 4 ani. Următoarea misiune de evaluare urmează să discute cu autoritățile relevante dacă este justificată o extensie a proiectului”, afirmă experții BM.

De menționat că, în afara proiectului derulat cu Banca Mondială, potrivit datelor Agenției pentru Agenda Digitală, ANAF a cheltuit pentru informatizare peste 55 de milioane de euro, între 2011-2015. Cu rezultatele pe care le percep toți contribuabilii români.

Constatări, indicatori și perspective

În deschiderea evaluării, experții BM apreciază: ”Plățile rămân scăzute în continuare, reflectând un grad de implementare mai scăzut decât cel estimat. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a continuat implementarea măsurilor de restructurare organizațională, care au inclus o întărire a Biroului Marilor Contribuabili precum și înființarea Biroului Contribuabililor Mijlocii la nivel regional. În orice caz, nu a avut loc consolidarea structurilor locale ANAF, situație care periclitează implementarea sistemului de management al veniturilor.”

(Citiţi şi: “Reorganizarea ANAF: între desprinderea de Finanțe și modelele occidentale”)

Cum ultima revizie a fost finalizată la cîteva zile după demiterea lui Gelu Ștefan Diaconu și a lui Mihai Gogancea-Vătăşoiu, în document de afirmă: ”Președintele și vicepreședintele ANAF au fost demiși pe data de 11 februarie în urma unor acuzații de corupție. Nu este clar în acest moment dacă aceste măsuri vor fi de natură să afecteze implementarea proiectului de restructurare.”

Dintre cei 10 indicatori de risc ai proiectului, detaliați în tabelul de mai jos, unul s-a depreciat de la ultima revizie- risc de natură politică și de guvernare, unul s-a apreciat- riscul macroeconomic, iar restul rămân neschimbați de la evaluarea precedentă, încheiată în august 2015.

1

Click pentru mărire

Fostul președinte ANAF a avut o reacție vehementă la adresa cursdeguvernare.ro atunci când a publicat informații conținute de cea de-a cincea revizie a proiectului de restructurare a agenției.

(Citiți și: ” credit de 91 de milioane, reformare de 5%: Reorganizarea ANAF în proiectul cu Banca Mondială”)

A șasea revizie a proiectului, realizată de Banca Mondială, desființează practic toate statisticile invocate la vremea respectivă de Gelu Ștefan Diaconu în apărarea Fiscului: absolut toți indicatorii de dezvoltare a obiectivelor proiectului rămân neschimbați față de precedenta evaluare.

  • Nu a crescut eficiența colectării taxelor
  • Nu a crescut suma colectată de fiecare angajat al Fiscului Nu a scăzut timpul mediu de soluționare a contestațiilor
  • Nu există nici acum referințe privind opinia populaţiei legată de integritatea angajaţilor ANAF sau dee calitatea serviciilor oferite de ANAF

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Un răspuns al cursdeguvernare.ro la dezinformarea ANAF. Și niște probleme încă nedezbătute”)

Singura cifră care s-a schimbat este cea referitoare la procentul de realizare a cheltuielilor, carev a crescut în ultimele 6 luni de la 5, la 8,68%. Graficul de mai jos arată însă că în acest moment acest procent ar fi trebuit să depășească 20%.

2

Click pentru mărire

Proiectul și banii

Ministerul Finanțelor a deschis un credit la Banca Mondială de 91,8 milioane de dolari în anul 2013, bani cu care urmează să restructureze, reformeze și să dezvolte Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Implementarea corectă și eficientă a proiectului ar urma să ridice toți indicatorii de performață ai Fiscului român – de la digitalizare, instruirea personalului, îmbunătățirea relației cu contribuabilul – cu rezultate în creșterea gradului de colectare si reducerea evaziunii fiscale.

Împrumutul ar urma să fie restituit în perioada 2018-2025. Autorităţile române vor plăti câte două tranşe pe an, a câte 7,1% din valoarea principalului, începând cu octombrie 2018, ultima plată urmând să fie efectuată în aprilie 2025, reiese din contractul semnat în mai 2013 de Guvernul României şi oficialii Băncii Mondiale.

În perioada 2013-2016, președinte ANAF a fost Gelu Ștefan Diaconu.

Publicat la data de 8.3.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Mutarea contribuţiilor: problemele ei ascunse și mitologia oficială

Discuţia privind mutarea contribuţiilor plătite din salariu de la sistemul actual, parţial la angajat şi parţial la angajator, integral pe seama salariatului are conotaţii...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Consultanții: Ministerul Finanțelor ia bani „cu forţa” din sectorul privat, prin stabilirea unui prag al salariului brut. Cheltuielile angajatorilor vor creşte

Planul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) de a  se impune firmelor private „un anumit nivel al salariului brut” este o intruziune discutabilă  în mediul privat,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

The Global Human Capital Report 2017: România, locul 42 din 130, în ceea ce privește dezvoltarea capitalului uman

România ocupă locul 42 din 130 de state la nivel mondial în funcţie de dezvoltarea capitalului uman, potrivit The Global Human Capital Report 2017,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Deficitul de cont curent la 7 luni, în creştere cu 63%. Semnalele de atenţionare se accentuează

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primele şapte luni ale anului în curs un deficit de 3.631 milioane euro, rezultat cu...Citeste mai departe »

Marin Pana

Rectificarea: ”pozitivă” sau ”negativă” e, de fapt, NEGATIVĂ PENTRU NOI

Rectificarea bugetului 2017 a ajuns prilej de bancuri, pe sistemul rabinului care le dă dreptate şi guvernanţilor care spun că e pozitivă, şi liberalilor...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română