Europa

Economia României – cele mai nefavorabile perspective din ECE, din cauza lipsei investițiilor și a reformelor structurale

Contribuția precară a investițiilor, cea negativă a exportului net și creșterea costului muncii sunt argumentele cele mai puternice ale reducerii creșterii economice a României, în… Mai mult

16.09.2018

Europa

Summitul celor 3 Mări: 12 state semnează la București scrisoarea de intenție peuntru înființarea unui Fond comun de Investiții

Nouă șefi de stat, doi preşedinţi de parlamente naţionale, un premier şi un ministru al Afacerilor Externe, alături de Jean Claude Juncker, se vor afla… Mai mult

15.09.2018

Chestiunea

Calitatea creșterii economice? Să privim la productivitatea resurselor

România a urcat anul trecut pe penultimul loc între statele membre UE la productivitatea resurselor în economie, după Bulgaria, potrivit datelor comunicate de Eurostat. Scorul… Mai mult

12.09.2018

Chestiunea

Ce (nu) s-a schimbat în cei 10 ani de la declanşarea marii crize financiare globale. În lume şi în România

Analiştii din lumea întreagă şi, în România, numai cei responsabili, compară pericolele prezente cu care se confruntă economiile, cu cele care, acum 10 ani,  au… Mai mult

11.09.2018

Reintroducerea supraaccizei la carburanţi: riscurile mari versus rezultatele bugetare incerte

de Marin Pana 9.8.2017

La începutul anului în curs, a fost eliminate supraacciza de 7 eurocenţi pe litru inclusă în acciza totală. Simultan, nivelul TVA a scăzut cu un punct procentual, de la 20% la 19%, ceea ce a dus la ieftinirea unui litru de carburant cu circa 50 de bani.

Revenirea la nivelul de accizare din 2016 ar duce la o creştere de circa 45 de bani a preţului pe litrul de carburant.

De reţinut că România se afla înainte de eliminarea supraccizei de 7 eurocenţi şi de reducerea TVA la un nivel de circa 1,10 – 1,12 euro pe litru atât la benzină cât şi la motorină, ceea ce ne plasa ( cu fluctuaţii de la o lună la alta) undeva pe locurile 8 – 11 între statele UE, adică sub media UE.

Situația la zi

La momentul actual, potrivit datelor oficiale publicate de Comisia Europeană pe 31 iulie 2017, ne aflam pe locul 2 în clasamentul ţărilor cu cea mai ieftină benzină, cu 1,00451 euro/litru ( după Bulgaria) şi pe locul 5 la motorină, cu 0,99351 euro/litru ( după Luxemburg, Letonia, Bulgaria şi Lituania).

De reţinut, cu aceste valori ne aflam semnificativ sub mediile preţurilor la carburanţi consemnate pentru UE28 şi pentru Zona Euro. Respectiv, la benzină eram undeva cam la 75% iar la motorină undeva în jur de 85% (vezi tabelul). În concluzie, decidenţii din Executiv au apreciat că ar fi spaţiu pentru majorarea preţurilor înapoi spre nivelurile din 2016.

Riscurile mari ale scumpirii versus rezultatele incerte

Ideea facilă de a creşte taxarea unor produse cunoscute ca fiind rigide la fluctuaţii de preţ (la care consumul nu creşte şi nu se diminuează într-o proporţie semnificativă la modificarea preţurilor) are, însă, dincolo de faptul că dă peste cap inflaţia ( prin ponderea mare a carburanţilor în coşul de consum şi prin efectul indirect pe preţul tuturor mărfurilor şi serviciilor) are câteva efecte adverse. Mai ales că nu suntem singuri în regiune.

Dacă facem trimitere la situaţia operativă, potrivit preţurilor la zi, se poate observa că România ar părăsi zona de suprapunere de facto cu starea de fapt din Polonia, stare de echilibru şi prin cotaţia similară în raport cu moneda unică europeană. Reintroducerea supraaccizei de 7 centi s-ar traduce în scumpirea motorinei peste nivelurile din Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia şi am egala Austria.

În treacăt fie spus, poate că un nivel ceva mai mare de preţ la benzină ar fi fost de acceptat, deoarece este vorba în principal de transport individual şi am fi mers pe trendul european în materie. Însă majorarea de la motorină este una care, cu o mare probabilitate, se va dovedi contraproductivă, deoarece se va traduce în creşterea costurilor de transport marfă şi persoane.

De remarcat şi faptul că în comunicatul Ministerului Finanţelor datele au fost uşor cosmetizate în raport cu cele publicate la finele lunii iulie de Comisia Europeană: „România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe)”,

Una peste alta, însă, dacă ne uităm şi la nivelurile de preţ din ţările vecine nemembre UE riscăm să pierdem mai mult din volumul mai scăzut al alimentărilor ( care de-abia crescuseră după măsura luată de la 1 ianuarie 2017) decât vom încasa din creşterea accizelor.

Probabil că Ministerul Finanţelor scontează pe scăderi ale vânzărilor de carburanţi care vor fi mai mici faţă de cele 23% -25% creşteri de accize avute în vedere. Precum şi pe faptul că, oricum aveam deja un preţ uşor peste cel din Bulgaria şi speră să rămânem uşor sub Ungaria ( dacă vă uitaţi la diferenţe, dă exact cam cei 10 eurocenţi urmăriţi de Finanţe).

Este, însă, un pariu riscant, cu rezultate pozitive incerte în privinţa încasărilor bugetare dar cu rezultate cât se paote de certe în creşterea inflaţiei, care deja fusese reaşezată în sus ca prognoză de către BNR, în recentul Raport prezentat publicului la valoarea de 1,9% pentru finalul de an.

Introducerea unei perturbaţii majore prin preţul unui nou produs energetic-cheie, după ce şi curentul electric a început să dea frisoane prin cotaţiile de pe piaţă ar risca să trimită creşterea preţurilor peste nivelul teoretic ideal de 2% şi, mai grav, ne poate scoate la începutul lui 2019 din coridorul-ţintă de 2,5% plus/minus un punct procentual. Desigur peste limita superioară a acestuia (3,6% în loc de 3,5% în cazul în care am păstra taxele constante, potrivit prognozei BNR).

Dincolo de pericolele menţionate pentru stabilitatea macroeconomică, traduse în scăderea puterii de cumpărare a salariilor şi pensiilor proaspăt ( şi hazardat) majorate, poate că ar mai fi o soluţie de compromis. Respectiv majorarea cotei de diminuare a accizelor în cazul carburantului utilizat pentru transport rutier de mărfuri şi persoane, de la 189,52 lei/1.000 litri undeva mai spre dublu. Astfel încât să acopere o parte cât mai mare din revenirea accizelor la motorină. Adică să afecteze mult mai puţin transportatorii şi indicele preţurilor de consum.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.8.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Anunț al PSD: Fostul judecător CCR Toni Greblă va deveni secretarul general al Guvernului

Vladimir Ionescu

Fostul judecător al Curții Constituționale a României (CCR), Toni Greblă, va fi numit în funcţia de secretar general al Guvernului , a declarat secretarul general… Mai mult

Stiri

Curtea de Apel București a respins prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel București a respins prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete dintre Parchetul General și SRI, formulată de Flore Mircea Călin şi Benyatov Vadim… Mai mult

Stiri

WSJ: China repetă la coordonate moderne ”imperialismul” care a dus la conflictele secolului 20

Iulian Soare

Încercarea Chinei de exportare a excedentului de producţie pentru a evita blocarea sistemului economic intern este similară expansiunii imperialiste din secolele 19 și 20 și… Mai mult

Stiri

Primăria Capitalei finanțează cu 348 mil. lei achizițiile a 3 dintre controversatele companii municipale

Vladimir Ionescu

Majorarea de capital social a trei dintre companiile municipale ale Primăriei Bucureștiului, cu 348 de milioane de lei,  urmează să fie supuse aprobării în şedinţa din 26… Mai mult

Stiri

Decizie majoritară a CEx PSD: Liviu Dragnea a primit votul de încredere. Tabăra contestatarilor a adunat 10 voturi și o abținere

Victor Bratu

Comitetului Executiv al PSD de vineri s-a încheiat cu un vot de încredere pentru Liviu Dragnea, scrutin la care majoritatea a votat pentru susţinerea preşedintelui… Mai mult

Stiri

CEx PSD / Liviu Dragnea, pe cale să câștige bătălia internă cu contestatarii

Razvan Diaconu

De la anunțul deciziei de convocare a CEx și până la data organizării acestuia, Liviu Dragnea a negociat ”cu funcțiile pe masă” cu unii dintre… Mai mult

Stiri

Ritmul creșterii salariului minim brut încetinește față de programul de guvernare: câte 150 de lei, anual, până în 2022

Mariana Bechir

Salariul minim garantat pe economie va crește anul viitor cu 150 de lei, până la 2.050 de lei, a anunțat joi premierul Viorica Dăncilă, la… Mai mult