Evenimentul

”Argumentele revocării procurorului se subsumează competenţei discreţionare a ministrului justiţiei”: Motivarea CCR care îl obligă pe președinte să o demită pe Laura Kovesi

Decizia CCR privind refuzul președintelui României de a o revoca pe Laura Codruța Kovesi din funcția de procuror-șef al DNA, la cererea ministrului Justiției, a… Mai mult

07.06.2018

La obiect

T1 2018 – creștere economică de 4% faţă de T1 2017, stagnare faţă de trimestrul anterior

Institutul Național de Statistică a confirmat estimarea-semnal de la mijlocul lunii trecute și a anunțat o creștere a Produsului Intern Brut pe primul trimestru din… Mai mult

07.06.2018

La obiect

Veniturile românilor pe 2017. Simplificat: pensionarul – cam la 70% faţă de salariat, agricultorul la 50% iar şomerul la 40%. Scad cheltuielile personale cu educația și cultura

Veniturile lunare ale unei familii din România au fost în 2017 de 3.392 lei, în creştere cu 15,2% faţă de anul anterior, potrivit datelor communicate… Mai mult

06.06.2018

Evenimentul

S-a votat Fondul Suveran: Mecanismul de scoatere a ”perlelor statului” de sub controlul public

Maşina de vot din Camera Deputaţilor (cameră decizională) a aprobat miercuri – 174 pentru, 98 impotrivă și 3 abțineri – Legea de înfiinţare a Fondului… Mai mult

06.06.2018

Reintroducerea supraaccizei la carburanţi: riscurile mari versus rezultatele bugetare incerte

de Marin Pana 9.8.2017

La începutul anului în curs, a fost eliminate supraacciza de 7 eurocenţi pe litru inclusă în acciza totală. Simultan, nivelul TVA a scăzut cu un punct procentual, de la 20% la 19%, ceea ce a dus la ieftinirea unui litru de carburant cu circa 50 de bani.

Revenirea la nivelul de accizare din 2016 ar duce la o creştere de circa 45 de bani a preţului pe litrul de carburant.

De reţinut că România se afla înainte de eliminarea supraccizei de 7 eurocenţi şi de reducerea TVA la un nivel de circa 1,10 – 1,12 euro pe litru atât la benzină cât şi la motorină, ceea ce ne plasa ( cu fluctuaţii de la o lună la alta) undeva pe locurile 8 – 11 între statele UE, adică sub media UE.

Situația la zi

La momentul actual, potrivit datelor oficiale publicate de Comisia Europeană pe 31 iulie 2017, ne aflam pe locul 2 în clasamentul ţărilor cu cea mai ieftină benzină, cu 1,00451 euro/litru ( după Bulgaria) şi pe locul 5 la motorină, cu 0,99351 euro/litru ( după Luxemburg, Letonia, Bulgaria şi Lituania).

De reţinut, cu aceste valori ne aflam semnificativ sub mediile preţurilor la carburanţi consemnate pentru UE28 şi pentru Zona Euro. Respectiv, la benzină eram undeva cam la 75% iar la motorină undeva în jur de 85% (vezi tabelul). În concluzie, decidenţii din Executiv au apreciat că ar fi spaţiu pentru majorarea preţurilor înapoi spre nivelurile din 2016.

Riscurile mari ale scumpirii versus rezultatele incerte

Ideea facilă de a creşte taxarea unor produse cunoscute ca fiind rigide la fluctuaţii de preţ (la care consumul nu creşte şi nu se diminuează într-o proporţie semnificativă la modificarea preţurilor) are, însă, dincolo de faptul că dă peste cap inflaţia ( prin ponderea mare a carburanţilor în coşul de consum şi prin efectul indirect pe preţul tuturor mărfurilor şi serviciilor) are câteva efecte adverse. Mai ales că nu suntem singuri în regiune.

Dacă facem trimitere la situaţia operativă, potrivit preţurilor la zi, se poate observa că România ar părăsi zona de suprapunere de facto cu starea de fapt din Polonia, stare de echilibru şi prin cotaţia similară în raport cu moneda unică europeană. Reintroducerea supraaccizei de 7 centi s-ar traduce în scumpirea motorinei peste nivelurile din Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia şi am egala Austria.

În treacăt fie spus, poate că un nivel ceva mai mare de preţ la benzină ar fi fost de acceptat, deoarece este vorba în principal de transport individual şi am fi mers pe trendul european în materie. Însă majorarea de la motorină este una care, cu o mare probabilitate, se va dovedi contraproductivă, deoarece se va traduce în creşterea costurilor de transport marfă şi persoane.

De remarcat şi faptul că în comunicatul Ministerului Finanţelor datele au fost uşor cosmetizate în raport cu cele publicate la finele lunii iulie de Comisia Europeană: „România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe)”,

Una peste alta, însă, dacă ne uităm şi la nivelurile de preţ din ţările vecine nemembre UE riscăm să pierdem mai mult din volumul mai scăzut al alimentărilor ( care de-abia crescuseră după măsura luată de la 1 ianuarie 2017) decât vom încasa din creşterea accizelor.

Probabil că Ministerul Finanţelor scontează pe scăderi ale vânzărilor de carburanţi care vor fi mai mici faţă de cele 23% -25% creşteri de accize avute în vedere. Precum şi pe faptul că, oricum aveam deja un preţ uşor peste cel din Bulgaria şi speră să rămânem uşor sub Ungaria ( dacă vă uitaţi la diferenţe, dă exact cam cei 10 eurocenţi urmăriţi de Finanţe).

Este, însă, un pariu riscant, cu rezultate pozitive incerte în privinţa încasărilor bugetare dar cu rezultate cât se paote de certe în creşterea inflaţiei, care deja fusese reaşezată în sus ca prognoză de către BNR, în recentul Raport prezentat publicului la valoarea de 1,9% pentru finalul de an.

Introducerea unei perturbaţii majore prin preţul unui nou produs energetic-cheie, după ce şi curentul electric a început să dea frisoane prin cotaţiile de pe piaţă ar risca să trimită creşterea preţurilor peste nivelul teoretic ideal de 2% şi, mai grav, ne poate scoate la începutul lui 2019 din coridorul-ţintă de 2,5% plus/minus un punct procentual. Desigur peste limita superioară a acestuia (3,6% în loc de 3,5% în cazul în care am păstra taxele constante, potrivit prognozei BNR).

Dincolo de pericolele menţionate pentru stabilitatea macroeconomică, traduse în scăderea puterii de cumpărare a salariilor şi pensiilor proaspăt ( şi hazardat) majorate, poate că ar mai fi o soluţie de compromis. Respectiv majorarea cotei de diminuare a accizelor în cazul carburantului utilizat pentru transport rutier de mărfuri şi persoane, de la 189,52 lei/1.000 litri undeva mai spre dublu. Astfel încât să acopere o parte cât mai mare din revenirea accizelor la motorină. Adică să afecteze mult mai puţin transportatorii şi indicele preţurilor de consum.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.8.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Pentagonul a suspendat exercițiile militare comune cu Coreea de Sud programate în august

Iulian Soare

Pentagonul a anunțat luni că forţele armate ale Statelor Unite au suspendat toate planurile privind desfăşurarea exercţiilor militare din Coreea de Sud, care ar fi… Mai mult

Stiri

S-au adoptat modificările Codului de procedură penală – lista amendamentelor impuse de mașina de vot PSD-ALDE

Vladimir Ionescu

Legea de modificare a Codului de procedură penală pleacă la promulgare, după ce Camera Deputaților a adoptat luni proiectul, în două ședințe-maraton desfășurate în Comisia… Mai mult

Stiri

Mesajele-cheie transmise de Washington la București: Wess Mitchell, discurs la Universitatea București

Razvan Diaconu

Adjunctul secretarului de Stat al Statelor Unite pentru Europa şi Eurasia, Wess Mitchell, aflat la Bucureşti pentru cea de-a şasea reuniune a Dialogului de Parteneriat… Mai mult

Europa

Angela Merkel, forțată să găsească în 2 săptămâni soluția europeană la criza migrației. Presiunea aliaților politici: Germania se închide pentru migranți

Iulian Soare

Cancelarul german Angela Merkel s-a declarat luni de acord cu termenul avansat de ministrul de Interne Horst Seehofer – sfârșitul lunii iunie- pentru găsirea unei… Mai mult

Stiri

Băncile centrale ale Ungariei şi Cehiei stabilesc plafoane mai severe de îndatorare la creditele pentru populaţie

Razvan Diaconu

Banca Naţională a Ungariei (NBH) și-a anunţat intenția de a plafona la 50% raportul dintre ratele la credite şi venituri, pentru creditele ipotecare cu maturităţi mai… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis vorbește ambasadorilor UE despre consolidarea independenței justiției și continuarea luptei anticorupție

Vladimir Ionescu

Preşedintele Klaus Iohannis se va întâlni cu ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene acreditaţi la Bucureşti, marţi, în cadrul unui eveniment organizat de Ambasada Republicii… Mai mult

Stiri

UE a prelungit cu încă un an sancțiunile la adresa Rusiei

Vladimir Ionescu

Uniunea Europeană a prelungit cu un an sancţiunile impuse Rusiei din cauza anexării Peninsulei ucrainene Crimeea în 2014. UE anunță luni, într-o declarație de presă,… Mai mult