Analiză

Marea problemă a bugetului: Cum am mâncat în 2017 banii de fonduri europene

Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor, România a primit în primele trei trimestre din 2017 de la bugetul UE doar 3,05 miliarde euro, din care… Mai mult

19.11.2017

Chestiunea

Pe noi culmi de progres şi civilizaţie: creșterea oficială a PIB – 8,8%. Consecinţe

Estimarea-semnal anunțată de Institutul Național de Statistică pentru trimestrul III 2016 arată un nivel record la creşterii economice, de 8,8% pe seria brută şi 8,6%… Mai mult

15.11.2017

Chestiunea

Noua fiscalitate: Normalitate = reintrarea guvernului în legalitate + conectarea la realitate

cursdeguvernare.ro își asumă – nu fără tristețe și fără amară ironie – ilustrația de mai sus, ca esență a temei grave și mai mult decât… Mai mult

14.11.2017

Analiză

O anomalie care și-a atins potențialul: Depopularea nu mai ajută prea mult la creșterea PIB/Locuitor

Datele publicate de Eurostat referitoare la evoluţia PIB/locuitor în perioada 2005 – 2015 arată că ritmul de creştere al acestui indicator esenţial pentru nivelul de… Mai mult

12.11.2017

Reintroducerea supraaccizei la carburanţi: riscurile mari versus rezultatele bugetare incerte

de Marin Pana 9.8.2017

La începutul anului în curs, a fost eliminate supraacciza de 7 eurocenţi pe litru inclusă în acciza totală. Simultan, nivelul TVA a scăzut cu un punct procentual, de la 20% la 19%, ceea ce a dus la ieftinirea unui litru de carburant cu circa 50 de bani.

Revenirea la nivelul de accizare din 2016 ar duce la o creştere de circa 45 de bani a preţului pe litrul de carburant.

De reţinut că România se afla înainte de eliminarea supraccizei de 7 eurocenţi şi de reducerea TVA la un nivel de circa 1,10 – 1,12 euro pe litru atât la benzină cât şi la motorină, ceea ce ne plasa ( cu fluctuaţii de la o lună la alta) undeva pe locurile 8 – 11 între statele UE, adică sub media UE.

Situația la zi

La momentul actual, potrivit datelor oficiale publicate de Comisia Europeană pe 31 iulie 2017, ne aflam pe locul 2 în clasamentul ţărilor cu cea mai ieftină benzină, cu 1,00451 euro/litru ( după Bulgaria) şi pe locul 5 la motorină, cu 0,99351 euro/litru ( după Luxemburg, Letonia, Bulgaria şi Lituania).

De reţinut, cu aceste valori ne aflam semnificativ sub mediile preţurilor la carburanţi consemnate pentru UE28 şi pentru Zona Euro. Respectiv, la benzină eram undeva cam la 75% iar la motorină undeva în jur de 85% (vezi tabelul). În concluzie, decidenţii din Executiv au apreciat că ar fi spaţiu pentru majorarea preţurilor înapoi spre nivelurile din 2016.

Riscurile mari ale scumpirii versus rezultatele incerte

Ideea facilă de a creşte taxarea unor produse cunoscute ca fiind rigide la fluctuaţii de preţ (la care consumul nu creşte şi nu se diminuează într-o proporţie semnificativă la modificarea preţurilor) are, însă, dincolo de faptul că dă peste cap inflaţia ( prin ponderea mare a carburanţilor în coşul de consum şi prin efectul indirect pe preţul tuturor mărfurilor şi serviciilor) are câteva efecte adverse. Mai ales că nu suntem singuri în regiune.

Dacă facem trimitere la situaţia operativă, potrivit preţurilor la zi, se poate observa că România ar părăsi zona de suprapunere de facto cu starea de fapt din Polonia, stare de echilibru şi prin cotaţia similară în raport cu moneda unică europeană. Reintroducerea supraaccizei de 7 centi s-ar traduce în scumpirea motorinei peste nivelurile din Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia şi am egala Austria.

În treacăt fie spus, poate că un nivel ceva mai mare de preţ la benzină ar fi fost de acceptat, deoarece este vorba în principal de transport individual şi am fi mers pe trendul european în materie. Însă majorarea de la motorină este una care, cu o mare probabilitate, se va dovedi contraproductivă, deoarece se va traduce în creşterea costurilor de transport marfă şi persoane.

De remarcat şi faptul că în comunicatul Ministerului Finanţelor datele au fost uşor cosmetizate în raport cu cele publicate la finele lunii iulie de Comisia Europeană: „România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe)”,

Una peste alta, însă, dacă ne uităm şi la nivelurile de preţ din ţările vecine nemembre UE riscăm să pierdem mai mult din volumul mai scăzut al alimentărilor ( care de-abia crescuseră după măsura luată de la 1 ianuarie 2017) decât vom încasa din creşterea accizelor.

Probabil că Ministerul Finanţelor scontează pe scăderi ale vânzărilor de carburanţi care vor fi mai mici faţă de cele 23% -25% creşteri de accize avute în vedere. Precum şi pe faptul că, oricum aveam deja un preţ uşor peste cel din Bulgaria şi speră să rămânem uşor sub Ungaria ( dacă vă uitaţi la diferenţe, dă exact cam cei 10 eurocenţi urmăriţi de Finanţe).

Este, însă, un pariu riscant, cu rezultate pozitive incerte în privinţa încasărilor bugetare dar cu rezultate cât se paote de certe în creşterea inflaţiei, care deja fusese reaşezată în sus ca prognoză de către BNR, în recentul Raport prezentat publicului la valoarea de 1,9% pentru finalul de an.

Introducerea unei perturbaţii majore prin preţul unui nou produs energetic-cheie, după ce şi curentul electric a început să dea frisoane prin cotaţiile de pe piaţă ar risca să trimită creşterea preţurilor peste nivelul teoretic ideal de 2% şi, mai grav, ne poate scoate la începutul lui 2019 din coridorul-ţintă de 2,5% plus/minus un punct procentual. Desigur peste limita superioară a acestuia (3,6% în loc de 3,5% în cazul în care am păstra taxele constante, potrivit prognozei BNR).

Dincolo de pericolele menţionate pentru stabilitatea macroeconomică, traduse în scăderea puterii de cumpărare a salariilor şi pensiilor proaspăt ( şi hazardat) majorate, poate că ar mai fi o soluţie de compromis. Respectiv majorarea cotei de diminuare a accizelor în cazul carburantului utilizat pentru transport rutier de mărfuri şi persoane, de la 189,52 lei/1.000 litri undeva mai spre dublu. Astfel încât să acopere o parte cât mai mare din revenirea accizelor la motorină. Adică să afecteze mult mai puţin transportatorii şi indicele preţurilor de consum.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.8.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Austria / Extrema dreapta intră la guvernare și ar putea obține portofolii-cheie: Internele, Apărarea și Externele

Iulian Soare

Liderul conservator Sebastian Kurz a ajuns sâmbătă la un acord cu Partidul Libertăţii (FPO), formațiune extremistă, pentru formarea coaliției guvernamentale. Dacă acordul va fi aplicat,… Mai mult

Stiri

Grayling AcTrend 2017: România, lider detașat în topul modificărilor legislative, în Europa Centrală și de Est

Vladimir Ionescu

România se află, pentru al patrulea an consecutiv, pe primul loc în topul regional al modificărilor legislative, cu peste un sfert (280 legi) din totalul… Mai mult

Stiri

Cum explică CNAIR “bilanțul zero” pe 2017: Neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă, fac imposibilă recepţionarea lor

Vladimir Ionescu

Neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă aflate în execuţie au făcut imposibilă recepţionarea lor anul acesta, explică reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor: Există riscul depășirii deficitului din cauza impozitului pe venit rămas la administrațiile locale

Vladimir Ionescu

Dacă suma totală colectată din impozitul pe venit este consistentă și rămâne integral la nivel local, există riscul depăşirii deficitului bugetar, a avertizat vineri seară… Mai mult

Stiri

Ziua in care România se desparte de ultimul său rege, Mihai I

Vladimir Ionescu

Regele Mihai I, ultimul suveran al României, este înmormântat sâmbătă, la Curtea de Argeș. UPDATE ora 20.30: Înmormântarea Regelui Mihai, ultimul monarh al României, s-a încheiat.… Mai mult

Stiri

Cătălin Ivan: În România sunt 384 de firme cu acțiuni la purtător, toate lucrează cu statul. Peste 40 miliarde euro transferați din România către firme offshore

Razvan Diaconu

Europarlamentarul Cătălin Ivan a declarat vineri, la Iaşi, că în România sunt 384 de firme cu acţiuni la purtător, fapt care le conferă proprietarilor confortul… Mai mult

Stiri

Cotele defalcate din impozitul pe venit se transferă integral bugetelor locale. Proiectul de Buget 2018, adoptat în comisiile de Buget

Razvan Diaconu

Comisiile parlamentare reunite de buget-finanţe au adoptat vineri, un amendament la proiectul legii bugetului de stat pe anul 2018, în baza căruia cotele defalcate din… Mai mult