Analiză

Ce şanse avem (avem?) să ne încadrăm în deficitul limită de 3% din PIB

Datele publicate de Ministerul Finanţelor arată că, în ultimii patru ani, România a păstrat obiceiul de a „da drumul” la deficitul public pe ultimul trimestru,… Mai mult

04.11.2018

Chestiunea

6 indicatori psihoculturali care (de)formează spiritul antreprenorial la români. O comparație cu antreprenorul american

Textul de mai jos e doar un fragment din articolul apărut în revista (exclusiv print) ”CRONICILE Curs de Guvernare (despre ”CRONICI …” – un LINK-AICI),… Mai mult

02.11.2018

Analiză

Problema gravă a împărțirii avuției în societate: Cum au ajuns românii cu cel mai mic venit median din UE

Eurostat a publicat cele mai recente date pentru statele membre UE referitoare la venitul median net pe gospodărie. România figurează pe ultimul loc pentru anul… Mai mult

31.10.2018

Chestiunea

Românii din străinătate au trimis bani în România cât a atras guvernul din fondurile și subvențiile europene

Românii care lucrează în străinătate au trimis în ţară 2,695 de miliarde de euro în primele opt luni ale anului 2018, cât toate fondurile şi… Mai mult

31.10.2018

Cronicile

Reforma achizițiilor publice: de ce nu ”se poate”, de ce nu ”se vrea”

de Victor Bratu , 1.5.2018

În ciuda faptului că toate discursurile miniștrilor și guvernului trec reforma achizițiilor publice printre prioritățile momentului, realitatea unui sistem coerent de achiziție pare încă foarte departe.

Ministrul Teodorovici, care a exprimat nemulțumiri față de durata prea mare a procedurilor sau față de eficiența cheltuielilor, e singurul care a oferit, deocamdată, ceva detalii ale viziunii de reformă.

Singurele concepte anunțate public: autoritatea contractantă să nu mai aștepte o soluție definitivă și irevocabilă la contestații, iar achizițiile să se facă în sistem centralizat.

Un studiu european în această speță arată, însă, că soluția e alta, mult mai simplă, dar și mai dezavantajoasă pentru decidenți: Sistemul integral automatizat care asigură și viteza și coerența și transparența achizițiilor publice.

Un studiu spre meditație

(Citiți și: O nouă lege a achizițiilor – statul nu mai așteaptă soluția definitivă a contestației și va plăti, eventual, despăgubiri firmei dezavantajate)

Înainte de a produce o Ordonanță de Urgență, oficialii Palatului Victoria ar trebui să consulte un studiu elaborat pe această temă de către IPOL – Directoratul General Politici Interne, care arată că eficiența maximă a unui sistem național de achiziții publice este atinsă numai dacă procesul de achiziții publice este integral informatizat și automatizat.

Studiul – elaborat în 2018, la solicitarea IMCO (Comisia Piață internă și Protecția consumatorilor din Parlamentul European) de către Prof. Dr. Jörg Becker de la Universitatea din Münster – prezintă principiile de organizare ale unui sistem dar și exemple de bune practici. E vorba de Portugalia (primul stat UE care a adoptat sistemul e-Procurement) și de deja clasicul exemplu, Estonia.

(Descărcați AICI un briefing al analizei sistemelor de achiziții publice)

Preocuparea pentru acestă  temă este un efect al dimensiunii subiectului analizat: cheltuielile publice generate de contractele de achiziții publice se ridică la aproximativ 14% din PIB-ul UE (date 2017 ale Comisiei Europene), echivalentul a aproximativ 2.000 miliarde de euro, una dintre cele mai importante componente ale bugetelor publice naționale.

”Voința factorului decizional” – în capul listei factorilor critici pentru succes

Studiul arată că 6 factori ar trebui să fie luați în considerare de către autoritățile publice care doresc să evite cele mai grave capcane în care pot cădea în derularea, și evident în legiferarea, procedurilor de achiziții publice:

  • Modul de regândire a procedurilor
  • Digitalizare de la cap la coadă / Integrarea sistemelor
  • Asimilarea de către utilizatorul final
  • Înregimentarea furnizorilor
  • Securitate și Autentificare
  • Ușurința de utilizare și accesibilitate

La lista de mai sus, studiul mai adaugă un principiu esențial: Voința factorului decizional de a impune schimbarea de paradigmă.

Aceasta, spune autorul studiului, trebuie să se manifeste prin furnizarea de resurse suficiente (financiare, materiale și de personal) și de expertiză, comunicare regulată și susținere, inclusiv prin exercitarea puterii în cazul, foarte probabil, în care proiectul se blochează.

Condiții esențiale

1.Procedurizarea

Trecerea de la sistemul clasic de achiziții publice la un sistem de tipul ”e-Achiziții” este mult mai mult decât cumpărarea și instalarea unui sistem ITlucru pe care România l-a mai încercat pe ici pe colo.

Din punct de vedere procedural, retehnologizarea ar trebui să se desfășoare în trei etape:

  • în primul rând, elementele de proces inutile ar trebui eliminate
  • în al doilea rând, procesul trebuie cât mai mult simplificat
  • într-un al treilea pas, abia la final, procesul ar trebui să fie automatizat și dotat cu un sistem informatic adecvat

2. Digitalizarea absolut tuturor proceselor

Dacă digitalizezi doar pași ai procedurii de achiziție Nu este suficient.

Ca să te bucuri de toate beneficiile unui sistem de acest tip este obligatoriu ca întregul proces să fie digitalizat – incepând cu publicarea anunțului și până la plăți sau evaluări, totul trebuie să se desfășoare electonic.

3. Coerența procesului și interoperabilitate

E vorba inclusiv de integrare inter-instituțională și de asocieri de ofertanți.

Chiar dacă instrumentele și procedurile se schimbă, nimic nu funcționează dacă utilizatorii – funcționari sau ofertanți – nu sunt instruiți. Sesiunile de pregătire pentru utilizare efectivă și eficientă contribuie inclusiv la creșterea gradului de acceptare a schimbării.

4.Securizarea împotriva fraudelor

Securitatea sistemului și modul de autentificare sunt factori critici din moment de sistemul conține tranzacții financiare, deci există pericolul de fraudă. În consecință, este obligatoriu să fie rezolvate toate dimensiunile de securitate– confidențialitate, integritate, accesibilitate, răspundere și autentificare.

Exemplele de bune practici

În interiorul UE, Portugalia este primul stat membru care a aplicat sistemul obligatoriu e- Achiziție. Legea a fost adoptată la sfârșitul lunii iulie 2008 și o perioadă de tranziție de numai 15 luni a fost decisă pentru implementare.

Drept urmare, la data de 1 noiembrie 2009, Portugalia a finalizat implementarea sistemului de achiziții publice din care au dispărut hârtia și achizițiile disparate, de la nivel local sau regional.

Estonia a avut șansa să fie condusă de personalități cu viziune care, începând în 2001/2002, au susținut dezvoltarea unui sistem e-Guvernare.

A început cu ”identitatea digitală” și a adăugat constant noi și noi funcțiuni în ceea ce avea să devină peste ani o adevărată platformă ”one stop shop” e-Guvernare.

În ultimii ani, Estonia a desăvârșit inclusiv funcțiile statistice ale platformei sale e-Guvernare, care furnizează cele mai diverse seturi de date în timp real.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.5.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Eurobarometru – 50% din români cred că antibioticele combat răceala, 15% din cei care au luat antibiotice nu aveau rețetă

Iulian Soare

În România, se cunoaște mai puțin faptul că antibioticele administrate atunci când nu sunt necesare le scade eficiența ulterioră. 15% din românii (față de 7%… Mai mult

Stiri

Fondul Suveran primește baza legală. Detaliile anunțate de ministrul Teodorovici

Razvan Diaconu

Guvernul a adoptat joi ordonanța care stabilește cadrul general de înființare a unui Fond Suveran. Ulterior, după ce vor avea loc noi discuții și cu… Mai mult

Stiri

Industria și robotizarea: România crește cu 3 roboţi industriali pe an la fiecare 10.000 de angajaţi

Adrian N Ionescu

Numărul roboţilor din industria românească a crescut până la 18 roboți pentru fiecare 10.000 de angajaţi (în 2017), potrivit raportului pe 2018 al Federației Internaționale… Mai mult

Stiri

Creditele de refinanțare ar putea fi garantate de stat – Consiliul Concurenței lucrează la propunere

Razvan Diaconu

Consiliul Concurenţei analizează ideea de a propune acordarea unor garanţii de stat pentru a facilita refinanţarea creditelor populaţiei, în cazurile în care valoarea proprietăţilor a… Mai mult

Stiri

Impozitarea trecutului / Profiturile Romgaz și Transgaz scad – Statul le cere dividende tot mai mari din anii anteriori

Adrian N Ionescu

Statul cere dividende tot mai mari din rezerve și rezultatele reportate anterioare de Romgaz și Transgaz, chiar dacă profiturile lor pe primele 9 luni din… Mai mult

Europa

4 demisii din cabinetul May după aprobarea acordului Brexit

Iulian Soare

UPDATE. Din guvernul britanic și-au mai anunțat demisiile ministrul adjunct pentru Brexit, Suella Braverman, ministrul pentru muncă și pensii, Esther McVeym și ministrul adjunct pentru… Mai mult

Stiri

Un primar care participa la un curs pentru combaterea corupției a plecat acasă cu un aparat din hotelul în care a fost cazat

Vladimir Ionescu

Primarul comunei Mihăești, Constantin Bărzăgeanu (PNL), a fost filmat de camerele de supraveghere ale unui hotel din Băile Felix, în care era cazat, în timp… Mai mult