La obiect

România investițiilor, în context european: Pe podiumul scăderilor, dar încă în prima treime a clasamentului

Anul trecut, investiţiile totale la nivel naţional ( atât din surse publice cât şi din surse private) în statele membre UE s-au ridicat până la… Mai mult

14.05.2018

Chestiunea

A crăpat: Datele din sistemul informatic al Casei Asigurărilor de Sănătate nu mai pot fi certificate fără dubii. Nimeni nu mai poate garanta nici funcționarea sistemului și nici corectitudinea datelor

Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), pentru care de la bugetul de stat s-au plătit în total peste 180 de milioane… Mai mult

13.05.2018

Analiză

România ca piață de desfacere. Cât de importanți suntem pentru Ungaria, Polonia, Slovacia

Potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică, din comerţul României cu Ungaria, Polonia şi Slovacia a rezultat anul trecut aproape 43% din deficitul consemnat… Mai mult

13.05.2018

Evenimentul

Legea ”Ceaușescu – 4 cincinale”: Liviu Dragnea și 2 ”dinozauri” ceaușiști urmează să traseze linia de dezvoltare a României pe următorii 22 de ani

Guvernul Dăncilă a adoptat joi un Proiect de Lege privind Strategia de dezvoltare economică şi socială pe termen lung „România 2040”. Proiectul de lege adoptat… Mai mult

10.05.2018

Reforma achizițiilor publice: de ce nu ”se poate”, de ce nu ”se vrea”

de Victor Bratu , 1.5.2018

În ciuda faptului că toate discursurile miniștrilor și guvernului trec reforma achizițiilor publice printre prioritățile momentului, realitatea unui sistem coerent de achiziție pare încă foarte departe.

Ministrul Teodorovici, care a exprimat nemulțumiri față de durata prea mare a procedurilor sau față de eficiența cheltuielilor, e singurul care a oferit, deocamdată, ceva detalii ale viziunii de reformă.

Singurele concepte anunțate public: autoritatea contractantă să nu mai aștepte o soluție definitivă și irevocabilă la contestații, iar achizițiile să se facă în sistem centralizat.

Un studiu european în această speță arată, însă, că soluția e alta, mult mai simplă, dar și mai dezavantajoasă pentru decidenți: Sistemul integral automatizat care asigură și viteza și coerența și transparența achizițiilor publice.

Un studiu spre meditație

(Citiți și: O nouă lege a achizițiilor – statul nu mai așteaptă soluția definitivă a contestației și va plăti, eventual, despăgubiri firmei dezavantajate)

Înainte de a produce o Ordonanță de Urgență, oficialii Palatului Victoria ar trebui să consulte un studiu elaborat pe această temă de către IPOL – Directoratul General Politici Interne, care arată că eficiența maximă a unui sistem național de achiziții publice este atinsă numai dacă procesul de achiziții publice este integral informatizat și automatizat.

Studiul – elaborat în 2018, la solicitarea IMCO (Comisia Piață internă și Protecția consumatorilor din Parlamentul European) de către Prof. Dr. Jörg Becker de la Universitatea din Münster – prezintă principiile de organizare ale unui sistem dar și exemple de bune practici. E vorba de Portugalia (primul stat UE care a adoptat sistemul e-Procurement) și de deja clasicul exemplu, Estonia.

(Descărcați AICI un briefing al analizei sistemelor de achiziții publice)

Preocuparea pentru acestă  temă este un efect al dimensiunii subiectului analizat: cheltuielile publice generate de contractele de achiziții publice se ridică la aproximativ 14% din PIB-ul UE (date 2017 ale Comisiei Europene), echivalentul a aproximativ 2.000 miliarde de euro, una dintre cele mai importante componente ale bugetelor publice naționale.

”Voința factorului decizional” – în capul listei factorilor critici pentru succes

Studiul arată că 6 factori ar trebui să fie luați în considerare de către autoritățile publice care doresc să evite cele mai grave capcane în care pot cădea în derularea, și evident în legiferarea, procedurilor de achiziții publice:

  • Modul de regândire a procedurilor
  • Digitalizare de la cap la coadă / Integrarea sistemelor
  • Asimilarea de către utilizatorul final
  • Înregimentarea furnizorilor
  • Securitate și Autentificare
  • Ușurința de utilizare și accesibilitate

La lista de mai sus, studiul mai adaugă un principiu esențial: Voința factorului decizional de a impune schimbarea de paradigmă.

Aceasta, spune autorul studiului, trebuie să se manifeste prin furnizarea de resurse suficiente (financiare, materiale și de personal) și de expertiză, comunicare regulată și susținere, inclusiv prin exercitarea puterii în cazul, foarte probabil, în care proiectul se blochează.

Condiții esențiale

1.Procedurizarea

Trecerea de la sistemul clasic de achiziții publice la un sistem de tipul ”e-Achiziții” este mult mai mult decât cumpărarea și instalarea unui sistem ITlucru pe care România l-a mai încercat pe ici pe colo.

Din punct de vedere procedural, retehnologizarea ar trebui să se desfășoare în trei etape:

  • în primul rând, elementele de proces inutile ar trebui eliminate
  • în al doilea rând, procesul trebuie cât mai mult simplificat
  • într-un al treilea pas, abia la final, procesul ar trebui să fie automatizat și dotat cu un sistem informatic adecvat

2. Digitalizarea absolut tuturor proceselor

Dacă digitalizezi doar pași ai procedurii de achiziție Nu este suficient.

Ca să te bucuri de toate beneficiile unui sistem de acest tip este obligatoriu ca întregul proces să fie digitalizat – incepând cu publicarea anunțului și până la plăți sau evaluări, totul trebuie să se desfășoare electonic.

3. Coerența procesului și interoperabilitate

E vorba inclusiv de integrare inter-instituțională și de asocieri de ofertanți.

Chiar dacă instrumentele și procedurile se schimbă, nimic nu funcționează dacă utilizatorii – funcționari sau ofertanți – nu sunt instruiți. Sesiunile de pregătire pentru utilizare efectivă și eficientă contribuie inclusiv la creșterea gradului de acceptare a schimbării.

4.Securizarea împotriva fraudelor

Securitatea sistemului și modul de autentificare sunt factori critici din moment de sistemul conține tranzacții financiare, deci există pericolul de fraudă. În consecință, este obligatoriu să fie rezolvate toate dimensiunile de securitate– confidențialitate, integritate, accesibilitate, răspundere și autentificare.

Exemplele de bune practici

În interiorul UE, Portugalia este primul stat membru care a aplicat sistemul obligatoriu e- Achiziție. Legea a fost adoptată la sfârșitul lunii iulie 2008 și o perioadă de tranziție de numai 15 luni a fost decisă pentru implementare.

Drept urmare, la data de 1 noiembrie 2009, Portugalia a finalizat implementarea sistemului de achiziții publice din care au dispărut hârtia și achizițiile disparate, de la nivel local sau regional.

Estonia a avut șansa să fie condusă de personalități cu viziune care, începând în 2001/2002, au susținut dezvoltarea unui sistem e-Guvernare.

A început cu ”identitatea digitală” și a adăugat constant noi și noi funcțiuni în ceea ce avea să devină peste ani o adevărată platformă ”one stop shop” e-Guvernare.

În ultimii ani, Estonia a desăvârșit inclusiv funcțiile statistice ale platformei sale e-Guvernare, care furnizează cele mai diverse seturi de date în timp real.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.5.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Instanță americană: Samsung a copiat iPhone, trebuie să plătească Apple despăgubiri de 539 milioane dolari

Iulian Soare

Un tribunal american a decis vineri că Samsung Electronics din Coreea de Sud trebuie să plătească despăgubiri de 539 de milioane de dolari pentru copierea… Mai mult

Stiri

Comitetul pentru Supravegherea Macroprudenţială recomandă modificarea programului Prima Casă

Razvan Diaconu

Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială (CNSM) recomandă Guvernului introducerea unor criterii sociale pentru cei care vor să-şi cumpere o locuinţă prin programul “Prima Casă”, potrivit… Mai mult

Stiri

Curtea Supremă: Nicio autoritate să nu dea impresia că deciziile judecătorești ar putea fi influențate

Vladimir Ionescu

“Pentru garantarea independenței justiției este esențială păstrarea încrederii populației în sistemul de justiție”, iar pentru conservarea acestei încrederi este necesar “ca nicio altă autoritate să… Mai mult

Stiri

Raport BCR către investitori: „Tigrul” Europei a fost grav rănit

Adrian N Ionescu

Economia României nu mai este „tigrul” Europei Centrale şi de Est (ECE) şi al UE, aşa cum îl descriau rapoartele BCR, până nu demult, potrivit… Mai mult

Stiri

Și Nicolae Bănicioiu și-a dat demisia din PSD

Razvan Diaconu

Fostul ministru al Sănătăţii deputatul Nicolae Bănicioiu a anunţat vineri că demisionează din PSD pentru a se alătura partidului lui Victor Ponta, Pro România. Bănicioiu… Mai mult

Europa

Bloomberg: Noul acord UE – Gazprom ar putea încuraja exporturile colosului rus

Iulian Soare

Acordul dintre Comisia Europeană (CE) și Gazprom va face mai atractive importurile de gaze rusești decât alternativele. Acordul conferă cumpărătorilor europeni o flexibilitate mai mare,  care… Mai mult

Stiri

Prima zi de aplicare a GDPR / Mai multe publicații americane, indisponibile in UE

Iulian Soare

Mai multe site-uri de știri din SUA sunt temporar indisponibile în Europa, după intrarea în vigoare, vineri, a noilor norme ale Uniunii Europene privind protecția… Mai mult