joi

28 martie, 2024

25 august, 2014

Senatorii au adoptat, luni, în sesiune extraordinară, proiectul de lege care prevede reducerea CAS cu 5% la angajator în varianta trimisă la promulgare, ei respingând, în acest sens, cererea de reexaminare a preşedintelui Traian Băsescu.

Proiectul de act normativ a fost adoptat cu 96 voturi ”pentru”, un vot ”împotrivă” şi două abţineri, iar cererea de reexaminare a fost respinsă.

Potrivit procedurilor, Camera Deputaţilor trebuia convocată în sesiune extraordinară marţi, pentru a dezbate acelaşi proiect.


Conducerea Camerei a decis luni să nu strice vacanţa deputaţilor şi să discute proiectul de act normativ la începutul lunii septembrie, în sesiune ordinară.

Un calcul simplu

Anunțată încă din anul 2011 de fostul premier Emil Boc, menționată în anul 2012 de urmașul său, Mihai-Răzvan Ungureanu, şi preluată de actualul premier Victor Ponta încă de la începutul mandatului său, scăderea contribuițiilor la asigurările sociale de la 44% la 39% nu prea mai are perspective de aplicare în anul 2014.

Un calcul simplu:

  • Camera deputaţilor începe sesiunea parlamentară ordinară luni, 1 septembrie. Prin tradiţie, prima zi este dedicată „bucătăriei interne”, dar este posibil ca, prin mobilizare exemplară şi operativitate, puterea să voteze din prima zi legea de scădere a CAS
  • Procedural, legea este trimisă la Cotroceni, preşedintele fiind obligat să o promulge în termen de 10 zile.
  • Traian Băsescu are la dispoziţie varianta sesizării Curţii Constituţionale, aşa cum avertiza într-un interviu acordat B1 Tv, unde a explicat că retrimite la Parlament Legea de scădere a CAS din cauză că nu identifică resursele de sustenabilitate bugetară. „Atenţie, nu vorbesc de probleme de constituţionalitate!”, preciza Traian Băsescu.
  • Curtea Constituţională decide singură când are toate datele să se pronunţe asupra unei sesizări. La Legea descentralizării de exemplu, CCR a discutat şi a decis după 45 de zile de la primirea sesizării înaintate de PDL.
  • O eventuală decizie a CCR în favoarea guvernului este de aşteptat, deci, în noiembrie. Asta înseamă că legea s-ar putea aplica de la 1 decembrie, când guvernul lucrează la Bugetul de Stat pe anul următor.
  • Efectul imediat al intoducerii acestei prevederi este o scădere a veniturilor la buget, iar guvernul nu are niciun interes ca rezultatele pe ultimul trimestru din 2014 să fie afectate suplimentar.

Derularea unui scenariu de acest tip va oferi muniţie electorală şi PSD şi preşedintelui Băsescu (implicit candidatului PMP).

Opinile FMI şi ale mediului de afaceri


Legat de oportunitatea scăderii CAS în 2014, FMI s-a pronunţat din aprilie, apreciând că cel mai potrivit moment pentru introducerea acestei măsuri ar fi anul viitor.

“Reducerea contribuţiilor sociale este cu siguranţă una dintre direcţiile în care se poate merge, dar cred că este foarte clar, de asemenea, că, dacă vorbim despre o reducere a ratei CAS, spre exemplu cu 5 puncte procentuale, va costa foarte mult, ar reduce substanţial veniturile colectate (…) Trebuie să să se evalueze dacă cei cu venituri mai mari contribuie suficient la sistemul CAS”, declara şeful misiuinii de evaluare, , întrebată dacă este realist obiectivul de reducere a CAS din acest an.

Andrea Schaechter a adăugat că este de acord cu obiectivul Guvernului de a reduce CAS şi cu obiectivul din spatele acestei măsuri, adică reducerea poverii fiscale asupra muncii, care în România este mare, “mai ales pentru cei cu venituri mici”.

Şefa misiunii FMI a insistat: “Trebuie avut în vedere că măsura ar avea un impact foarte important asupra sistemului de pensii. Nu vrem să punem în pericol pensiile din viitor sau plăţile din sistemul de sănătate. Este o reformă foarte serioasă, care trebuie făcută cu grijă, iar bugetul pe 2015 este cel mai potrivit moment pentru această discuţie”.

Opinia mediului de afaceri s-a făcut auzită în luna iulie 2014, după eşecul unor consultări ale şeful statului cu premierul Victor Ponta pe tema promulgării legii de reducere a CAS.

(Citiţi şi „Consultări la Cotroceni / Steven van Groeningen: Mediul de afaceri susţine reducerea CAS, dar este îngrijorat de riscurile dezechilibrelor bugetare”)

Impactul bugetar

O primă analiză detaliată a impactului bugetar al deciziei de scădere a CAS, realizată în mandatul de ministru al Finanţelor al lui Daniel Chiţoiu, a fost publicată de cursdeguvernare.ro în septembrie 2013.

(Citiţi „Consilierul ministrului de Finanțe: Reducerea CAS – cât ar „costa” bugetul?”)

Primele calcule guvernamentale legate de scăderea CAS au fost anunţate public în luna mai 2014: reducerea contribuțiilor de asigurări sociale (CAS) cu un punct procentual ar însemna un efort bugetar de un miliard de lei anual, declara secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Dan Manolescu.

Guvernul aprobă pe 18 iunie proiectul legii de reducere a contribuţiilor de asigurări sociale, cu 5 puncte procentuale de la 1 octombrie.

Sursele de acoperire- calcule economice şi politice

La 10 luni distanţă de la analiza de impact făcută de Ministerul de Finanţe, pe 14 iulie, premierul Victor Ponta şi ministrul Ioana Petrescu sosesc la Palatul Cotroceni pentru a discuta cu preşedintele Traian Băsescu, care era curios să afle care sunt sursele de acoperire ale deficitului bugetar creat de posibila reducere a CAS.

(Citiţi şi „Reducerea CAS, între Traian Băsescu și Victor Ponta: Premierul nu a putut prezenta la întâlnirea de la Cotroceni sursele de finanțare a măsurii”)

Filmul discuţiilor a fost prezentat ulterior de Cotroceni.

După întrevederea de la Cotroceni, premierul Ponta încearcă în două rânduri să explice sustenabilitatea măsurii:

Pe 16 iulie, prim-ministrul prezintă o listă a surselor bugetare care ar trebui să amortizeze măsura: e vorba, în principal, de banii atribuiţi anterior, declarativ, dezvoltării infrastructurii de transport și a infrastructurii energetice.

Pe 22 iulie, Guvernul convoacă o nouă conferinţă de presă, în care prezintă calculul de sustenabilitate a măsurii de scădere a CAS.

Premierul Victor Ponta produce, în esenţă, un document politic din care rezultă că măsura în sine nu doar că va compensa singură impactul negativ al măsurii iniţiale, dar va genera și încasări suplimentare la buget.

(Citiţi şi „Scăderea CAS / Documentul electoral prezentat de premier drept calcul de sustenabilitate: Scăderea CAS se compensează prin efectul scăderii CAS”)

Pe 23 iulie, preşedintele Traian Băsescu a anunţat miercuri că nu promulgă Legea de scădere a CAS cu 5 puncte procentuale şi o retrimite la Parlament, acelaşi care a votat-o în unanimitate pe data de 3 iulie 2014, pentru reexaminare.

În lipsa datelor legate de sustenabilitate măsurii, preşedintele Băsescu a făcut propria argumentaţie contabilă din care reiese, în esenţă, că din punct de vedere economic România ar sta prost chiar şi fără intrarea în vigoare a legii de scădere a CAS.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: