Recomandările UE şi cum se joacă România cu focul

de Marin Pana | 21.6.2017 .

Situaţia României din perspectiva Bruxelles-ului, după cum se prezintă în recomandările făcute în urmă cu mai puţin de o lună în cadrul aşa-numitului Semestru european este deja mai  „albastră” decât steagul cu 12 steluţe.

Noi ne ocupăm de circ politic iar purceaua economico-financiară îşi dă duhul în coteţ.

1.România se află sub supravegherea Comisiei Europene până în primăvara anului 2018, deoarece rambursarea împrumutului acordat de UE în cadrul acordului cu FMI din 2009 (urmare directă a deciziilor hazardate de creştere a veniturilor şi în contextul crizei mondiale) este urmărită până la rambursarea a 70% din suma de plată.

Vă reamintim că anul viitor, conform programului de rambursări de bani către UE pentru stingerea consecinţelor financiare ale măsurilor luate în 2007 şi 2008 de guvernul din acea vreme, vom avea un vârf de plată de 1,4 miliarde de euro, ceea ce va însemna un efort bugetar de circa 0,73% din PIB în 2018.

2. Pe data de 12 iulie 2016, Consiliul European a recomandat României să limiteze devierea de la obiectivul de deficit bugetar şi să realizeze o ajustare fiscală de 0,5% din PIB, în afara cazului în care atingerea obiectivului pe termen mediu (-1% din PIB) se poate face cu un efort mai mic. Noi am făcut exact pe dos şi ne-am cu deficitul bugetar de la -0,8% din PIB în 2015 la -3,0% din PIB în 2016 potrivit datelor oficiale ale Eurostat (noi anunţasem iniţial -2,4% din PIB).

3. În 22 mai 2017 am fost avertizaţi oficial în privinţa deteriorării rapide a deficitului bugetar ( contrar tendinţelor consemnate în majoritatea ţărilor europene) şi ni s-a cerut expres ca rata de creştere nominală a cheltuielilor guvernamentale să nu treacă de 3,3% în anul 2017, ceea ce ar fi corespuns unei ajustări structurale de 0,5% din PIB.

Ce am făcut noi, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Finanţelor pentru primele patru luni ale anului în curs ? Am majorat cheltuielile cu 6,8%, adică mai mult decât dublu faţă de ce ni s-a recomandat, cu majorări de 18,1% la salariile din sectorul bugetar şi 10,1% la protecţia socială ( unde, nota bene, nu a survenit încă majorarea de 9% a punctului de pensie, prevăzută pentru mijlocul anului).

Ce importanţă are această atitudine pe care am adoptat-o, chiar înainte de promisiunile nesustenabile făcute la alegerile de la finele anului trecut şi validate de electorat ? Păi, ar fi suficient să prezentăm ce bani am primit la bugetul public din partea UE pentru programele de susţinere a apropierii economiei şi societăţii româneşti de Occident (vezi tabelul).

În acest context, a nu asculta recomandările făcute şi chiar a manifesta o atitudine de frondă făţişă, mergând cu deficitul stabilit prin lege chiar la limita de 3% din PIB ( anul trecut nu am mers chiar până acolo şi tot ne-am trezit la final cu -3%, ceea ce indică destul de clar că vom depăşi acest prag şi vom pierde poate cel mai important criteriu Maastricht) nu seamănă a decizie înţeleaptă.

Dincolo de amenzile de 0,2% din PIB  şi apoi de 0,5% din PIB ce ne-ar putea fi aplicate în urma unor proceduri birocratice greoaie la nivel european ( dar şi greu de întors din drum ulterior, chiar dacă ne va veni mintea la cap) mai importantă va fi largheţea cu care am mai putea avea acces la fondurile europene pentru a ne dezvolta.

Mai ales că noi ne-am gândit ( să sperăm că nu s-au prins sau nu vor să se prindă contribuabilii europeni) că, dacă tot primi bani moca de la alţii, ia să o lăsăm mai moale cu taxarea pe la noi. Prin translarea banilor, să facem majorări de salarii şi pensii cu bani europeni, strânşi din taxele mai mari aplicate altora din ţările civilizate.

Din păcate pentru politicienii de la noi, Comisia Europeană o ţine langa şi ne mai avertizează odată (să nu zicem apoi că nu ne-a prevenit) că, în 2018, anul acela în care trebuie să le înapoiem din datoria făcută în 2009 o sumă echivalentă cu 0,73% din PIB ( dacă l-om face la cursul mediu de 4,49 lei, ce ziceţi ?) să nu majorăm cheltuielile cu mai mult de 4,3% şi estimează că deficitele bugetare vor urca la 3,5% din PIB în 2017 şi 3,7% în 2018, ceea ce ne va scoate în afara prevederilor Pactului de Stabilitate şi Creştere.

Dar, ce ne trebuie nouă stabilitate şi creştere ? Noi ne uităm la circ şi vrem salarii şi pensii multe, cu cifre mari. Fără să ne gândim de unde vin şi ce vom mai putea face cu ele atunci când în loc de stabilitate şi creştere economică doar vom plimba mai mulţi bani prin buzunar. Iar acum ne certăm cine să trimită căruţa cu oiştea-n gard, prin cât mai multe măsuri ridicol luate în acest sens.

Publicat la data de 21.6.2017 .

2 comentarii

  1. Klopo_Tare
    22.6.2017, 7:33 am

    Stai să vezi cât va îndatora țara Dragnea și programul lui faimos! Ce a făcut Tăriceanu atunci va fi nimic pe lângă viitorul adus de Dragnea și PCR-PSD!

  2. Ghita Bizonu'
    26.6.2017, 10:19 am

    De ce mintiti? In 2009 imprumutul a fots facut ptr bancp . Banci austriece si grecesti! Au promis ca nu vor scoate banii din tara insa dupa nici 2 saptamani cca 4 mld erau la Viena .. http://www.wall-street.ro/articol/International/59333/Comentariu-soc-in-presa-austriaca-Romania-poate-aduce-Austria-la-faliment.html

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Redacţia

Griji străine de pivnițele politicii românești: Reformarea iminentă a Europei și România nucleului dur

Marți, 19 septembrie 2017: cinci ore și jumătate de dezbateri, o temă și trei direcții: -Reforma iminentă a UE: România și „nucleul dur”. Adecvare,...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Cum ar putea arăta Directiva ”anti-dumping social” cu care a venit Macron: Impact mic, o de neînțeles de mare presiune din partea Europei de Vest

Statele membre încearcă să ajungă la un consens, până în luna octombrie, în ceea ce privește propunerile Comisiei Europene de modificare a Directivei europene...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Scenariul 6 de reformă a UE: Mecanismul de asistență pre-aderare la euro – controversele. Supărații Europei

Propunerea-cheie făcută miercuri de președintele Jean Claude Juncker în cadrul discursului său privind Starea Uniunii este cea referitoare la posibila implementare a unui mecanism...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mitul ”echipei tehnice de suport” a Băncii Mondiale pentru autostrada Ploiești – Brașov și necunoscutele finanțării asfaltului politic

”Dividendele se dau acționarilor, nu le-a jefuit nimeni, nu le-a luat nimeni. Vrem să începem niște proiecte foarte mari, să avem un nou început....Citeste mai departe »

Victor Bratu

S-au găsit banii pentru viitoarea rectificare bugetară: Armata a cheltuit doar 8,15 % din bugetul de înzestrare

Situația drepturilor salariale din MApN a fost cea care, oficial, a provocat demisia ministrului Adrian Țuțuianu. Blocați în controversa disponibilităților financiare pentru plata soldelor,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română