Recomandările UE şi cum se joacă România cu focul

de Marin Pana | 21.6.2017 .

Situaţia României din perspectiva Bruxelles-ului, după cum se prezintă în recomandările făcute în urmă cu mai puţin de o lună în cadrul aşa-numitului Semestru european este deja mai  „albastră” decât steagul cu 12 steluţe.

Noi ne ocupăm de circ politic iar purceaua economico-financiară îşi dă duhul în coteţ.

1.România se află sub supravegherea Comisiei Europene până în primăvara anului 2018, deoarece rambursarea împrumutului acordat de UE în cadrul acordului cu FMI din 2009 (urmare directă a deciziilor hazardate de creştere a veniturilor şi în contextul crizei mondiale) este urmărită până la rambursarea a 70% din suma de plată.

Vă reamintim că anul viitor, conform programului de rambursări de bani către UE pentru stingerea consecinţelor financiare ale măsurilor luate în 2007 şi 2008 de guvernul din acea vreme, vom avea un vârf de plată de 1,4 miliarde de euro, ceea ce va însemna un efort bugetar de circa 0,73% din PIB în 2018.

2. Pe data de 12 iulie 2016, Consiliul European a recomandat României să limiteze devierea de la obiectivul de deficit bugetar şi să realizeze o ajustare fiscală de 0,5% din PIB, în afara cazului în care atingerea obiectivului pe termen mediu (-1% din PIB) se poate face cu un efort mai mic. Noi am făcut exact pe dos şi ne-am cu deficitul bugetar de la -0,8% din PIB în 2015 la -3,0% din PIB în 2016 potrivit datelor oficiale ale Eurostat (noi anunţasem iniţial -2,4% din PIB).

3. În 22 mai 2017 am fost avertizaţi oficial în privinţa deteriorării rapide a deficitului bugetar ( contrar tendinţelor consemnate în majoritatea ţărilor europene) şi ni s-a cerut expres ca rata de creştere nominală a cheltuielilor guvernamentale să nu treacă de 3,3% în anul 2017, ceea ce ar fi corespuns unei ajustări structurale de 0,5% din PIB.

Ce am făcut noi, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Finanţelor pentru primele patru luni ale anului în curs ? Am majorat cheltuielile cu 6,8%, adică mai mult decât dublu faţă de ce ni s-a recomandat, cu majorări de 18,1% la salariile din sectorul bugetar şi 10,1% la protecţia socială ( unde, nota bene, nu a survenit încă majorarea de 9% a punctului de pensie, prevăzută pentru mijlocul anului).

Ce importanţă are această atitudine pe care am adoptat-o, chiar înainte de promisiunile nesustenabile făcute la alegerile de la finele anului trecut şi validate de electorat ? Păi, ar fi suficient să prezentăm ce bani am primit la bugetul public din partea UE pentru programele de susţinere a apropierii economiei şi societăţii româneşti de Occident (vezi tabelul).

În acest context, a nu asculta recomandările făcute şi chiar a manifesta o atitudine de frondă făţişă, mergând cu deficitul stabilit prin lege chiar la limita de 3% din PIB ( anul trecut nu am mers chiar până acolo şi tot ne-am trezit la final cu -3%, ceea ce indică destul de clar că vom depăşi acest prag şi vom pierde poate cel mai important criteriu Maastricht) nu seamănă a decizie înţeleaptă.

Dincolo de amenzile de 0,2% din PIB  şi apoi de 0,5% din PIB ce ne-ar putea fi aplicate în urma unor proceduri birocratice greoaie la nivel european ( dar şi greu de întors din drum ulterior, chiar dacă ne va veni mintea la cap) mai importantă va fi largheţea cu care am mai putea avea acces la fondurile europene pentru a ne dezvolta.

Mai ales că noi ne-am gândit ( să sperăm că nu s-au prins sau nu vor să se prindă contribuabilii europeni) că, dacă tot primi bani moca de la alţii, ia să o lăsăm mai moale cu taxarea pe la noi. Prin translarea banilor, să facem majorări de salarii şi pensii cu bani europeni, strânşi din taxele mai mari aplicate altora din ţările civilizate.

Din păcate pentru politicienii de la noi, Comisia Europeană o ţine langa şi ne mai avertizează odată (să nu zicem apoi că nu ne-a prevenit) că, în 2018, anul acela în care trebuie să le înapoiem din datoria făcută în 2009 o sumă echivalentă cu 0,73% din PIB ( dacă l-om face la cursul mediu de 4,49 lei, ce ziceţi ?) să nu majorăm cheltuielile cu mai mult de 4,3% şi estimează că deficitele bugetare vor urca la 3,5% din PIB în 2017 şi 3,7% în 2018, ceea ce ne va scoate în afara prevederilor Pactului de Stabilitate şi Creştere.

Dar, ce ne trebuie nouă stabilitate şi creştere ? Noi ne uităm la circ şi vrem salarii şi pensii multe, cu cifre mari. Fără să ne gândim de unde vin şi ce vom mai putea face cu ele atunci când în loc de stabilitate şi creştere economică doar vom plimba mai mulţi bani prin buzunar. Iar acum ne certăm cine să trimită căruţa cu oiştea-n gard, prin cât mai multe măsuri ridicol luate în acest sens.

Publicat la data de 21.6.2017 .

2 comentarii

  1. Klopo_Tare
    22.6.2017, 7:33 am

    Stai să vezi cât va îndatora țara Dragnea și programul lui faimos! Ce a făcut Tăriceanu atunci va fi nimic pe lângă viitorul adus de Dragnea și PCR-PSD!

  2. Ghita Bizonu'
    26.6.2017, 10:19 am

    De ce mintiti? In 2009 imprumutul a fots facut ptr bancp . Banci austriece si grecesti! Au promis ca nu vor scoate banii din tara insa dupa nici 2 saptamani cca 4 mld erau la Viena .. http://www.wall-street.ro/articol/International/59333/Comentariu-soc-in-presa-austriaca-Romania-poate-aduce-Austria-la-faliment.html

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

UK și UE încep luni negocierile pe drepturile cetățenilor: (aproape) toate cifrele relevante de pe masa tratativelor

Între cele 3 detalii legate de Brexit pe care UE vrea să le stabilească înainte de a trece la discuțiile referitoare la viitoarea relație...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Cum se pierd 4 ani din viață? Dar 800.000 de ani din vieți? Liceul fără cunoștințe, fără meserie, fără diplomă: de ce pleacă tinerii unde văd cu ochii

Cum se pierd 4 din cei mai eficienți și esențiali ani din viață? Dar 800 de mii de ani din vieți? : Tinerii sunt...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Vești rele pentru banii europeni ai României: Statuia plăților directe în agricultură are picioare de lut

Un singur lucru funcționa bine în România la capitolul ”absorbție a fondurilor europene”- plățile directe acordate agricultorilor. Era și simplu: nu era nevoie de...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

RIS 2017: România riscă să devină cea mai necompetitivă țară din UE – Bucureștiul, inovator modest. Praga și Bratislava, centre de excelență

România se află de mai mulți ani pe un trend de depreciere a performanțelor din inovare și riscă să ocupe pe termen lung ultimul...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Revoluția tehnologică după 21 de ani de sistem educațional K (Cati): Premieră – 35% dintre elevi au luat sub 5 la matematică la evaluarea oficială după gimnaziu

La Evaluarea Națională de anul acesta, 23,1% din elevi au obţinut medii mai mici de 5. Acesta este rezultatul a 20 de ani de...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română