Rata de angajare după vârsta de 55 de ani – factor-cheie în dezvoltarea economică: Cum și-a inversat România trendul în Europa. Explicații și consecințe

de Marin Pana | 18.5.2014 .

Gradul de ocupare a persoanelor vârstnice în România a coborât în ultimii ani de la valori mult peste media europeană, la aproape zece procente sub ea.
Rata de angajare a lucrătorilor în etate este calculată prin raportarea numărului de persoane cu vârsta cuprinsă între 55 și 64 de ani la populația totală situată în același interval de vârstă. Datele sunt conforme cu metodologia europeană, ceea ce asigură comparabilitatea între țări.

Primele date, certificate de Eurostat pentru anul 1997, arătau un avans semnificativ al României în raport cu media statelor din UE27 în ceea ce privește rata de angajare a celor aflați între 55 și 64 de ani. Din păcate, evoluția ulterioară a fost exact inversă și în prezent ne situăm la aproape zece procente sub media UE la acest indicator.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

De reținut că nivelul minim a fost atins în 2004, sub guvernarea social-democrată. După aceea, valoarea relativ redusă a punctului de pensie în contextul creșterii economice dar și al unor bugete de asigurări sociale echilibrate în mod real (fără subvenții masive de la bugetul de stat) a readus ocuparea pe această grupă de vârstă în apropierea nivelului european (ceva mai mult de două procente diferență în 2008).

Criza a dus la mărirea ecartului față de media UE. Sub efectul majorărilor nesustenabile de pensii, România s-a dus temporar spre 40%, pentru a reveni ușor apoi, dar sub ritmul de ajustare parametrică al sistemelor sociale din alte state europene.

Pentru a vedea mai lesne care au fost evoluțiile în domeniu și consecințele lor, am grupat pe categorii câteva dintre colegele din UE. În prima grupă iese în evidență saltul făcut de Germania, care a dat tonul schimbărilor în ocuparea lucrătorilor mai vârstnici, ceea ce explică în bună parte succesul ei economic. Italia, Franța și Spania și-au îmbunătățit și ele parametrii de ocupare la niveluri peste cele pe care le are acum România dar în proporții mai mici și nu au prins din urmă media europeană.

România a pierdut în ultimele două decenii o importantă forță de muncă, foarte probabil mai performantă decât cea rămasă în țară la mâna fluctuațiilor de cerere și ofertă de piața locală a muncii. Acest fapt nu putea să nu aibă consecințe iar efectul a devenit unul similar cu cel al greșelilor neprovocate din tenis: oricine nu mai lucrează înainte de vreme trece de pe plus pe minus la buget, cu efect negativ dublu.

Ori, se poate observa că până și performantele nordice în materie și-au mai îmbunățit situația pentru a-și permite susținerea unui sistem de protecție socială ( tocmai de aceea) cuprinzător. Prin contrast, aflate ca și noi peste medie în urmă cu zece ani, codașele Grecia și Portugalia au trecut în partea cealaltă și au generat dezechilibre puternice în economiile lor.

Performerele din regiunea noastră, Polonia și Slovacia, și-au îmbunătățit cel mai mult ocuparea la grupa 55 – 64 de ani, capitol unde nu stăteau prea bine. Am rămas, totuși, peste Polonia, Ungaria și surprinzător de slab plasata Slovenie, dar am pierdut contactul cu Cehia, singura care a mers sincron cu evoluția medie pe continent și (încă) depășește media UE.

/Explicațiile principale

Vârsta medie la data pensionarii, calculata pentru persoanele care au facut obiectul unei cercetări întreprinse de INS la mijlocul lui 2012 era de doar 56,9 ani, mult sub cerința legală stabilită ăentru acest an la 65 de ani pentru bărbați și 60 de ani pentru femei. Media pentru bărbați se situa la 58 de ani iar cea pentru femei la 56 de ani. În mediul rural se înregistrau 57,6 ani față de 56,3 ani în cazul mediului urban.

Mai mult de o cincime dintre pensionari (21,5%) au beneficiat de o forma de pensionare timpurie. În aceasta categorie se includ cei care s-au pensionat anticipat (inclusiv cu plata parțială) și persoanele care în prezent beneficiaza de pensie pentru limita de vârsta, dar au beneficiat anterior de pensie de invaliditate.

De reținut, peste 15% dintre pensionari nu au reusit sa îndeplineasca condițiile legale de vârsta și vechime, ceea ce a condus la diminuarea pensiei medii calculate și comunicate la nivel național. Cu alte cuvinte, există motivații importante care duc la scăderea valorii pensiei medii care nu sunt legate de valoarea punctului de pensie stabilită de politicieni.

Factorul invocat de aproape 30% din pensionarii retrași de pe piața muncii a fost existența problemelor de sănătate. Și în acest caz, contrar clișeelor, în afară de locurile de muncă disponibile, apare un alt factor important de care nu se ține seama: situația din sistemul de sănătate publică.

/Concluzii

Politica defectuoasă, orientată spre oferirea de beneficii de moment cu caracter electoral și lipsită de viziune pe termen lung, a anulat un atu important pe care România îl avea în raport cu țările UE. Dezechilibrele financiare induse au afectat direct deficitul bugetar și, indirect, perspectivele de dezvoltare, prin frânarea investițiilor publice.

Refacerea gradului de ocupare pe grupa de vârstă 55 – 64 de ani, cu traversarea pragului de 50% situat în apropierea mediei europene se anunță a fi un obiectiv esențial. Atât din perspectiva aducerii vârstei reale de pensionare mai aproape de vârsta legală, cu perspectiva de a putea spori beneficiile celor care chiar au vârsta și vechimea cerute, dar și pentru a degreva sistemul de protecție socială. Prin efectul dublu pozitiv al trecerii celor aflați spre sfârșitul perioadei active din postura de asistat în cea de contribuabil.

Publicat la data de 18.5.2014 .

4 comentarii

  1. MirceaM
    18.5.2014, 6:29 pm

    Da, da, da.
    Foarte bun articol, atinge o problema structurala extrem de importanta, de care politicienii se feresc ca de dracu. Deficitiul bugetului de pensii apasa greu pe bugetul de stat, in 2012 fiind cca 85% din total deficit, in 2011, 2,4% din PIB etc. Cu toate acestea se majoreaza punctul de pensie de la 762 la 790, ba mai vor sa scada si CAS-ul la angajator. Ar fi OK daca ar fi bani, dar nu-s. Ar trebui sa creasca varsta efectiva de pensionare, altfel povara va fi si mai mare. Nu se poate si cu mandra si cu draga…
    De fapt insusi sistemul tampit de pemsionare anticipata, scaderea limitei legale de pensionare, pensionarii de “boala”(tot vreo 15% din total) fac pensia sa fie atat de mica pentru cei care chiar merita pensie, sunt la limita “teoretica” de pensionare. Acest segment pe care l-ati analizat reflecta tocmai dezechilibrul datorat pensionarilor la varste “fragede”.
    Am insa o intrebare: casa de pensii raporteaza exact nr de pensionari, valoara pensiei etc, pe categorii. Nu am gasit nicaieri un raport similar cu numarul de contribuabili, lunar si pe categorii.
    Este “secret” sau nu l-am dibuit eu? Pentru ca ceva e dubios, contribuabili la CAS nu sunt doar salariatii ci si PFA, II, lucratorii neremunerati…ba chiar si o parte din cei cu venituri nefiscalizate. Sunht multi, din cate imi aduc aminte 1,8 milioane. El ar trebui raportat lunar, in tandem cu cel al pensionarilor, pe varste, pe categorii de pensii etc.
    Felicitari, dle Pana! Si va multumesc pemtru articole, lamuriti multe chestiuni care sunt nu sunt spuse, nu dau bine…

  2. Ștefan A.
    18.5.2014, 7:17 pm

    Adevarul ca in Romania si dupa 1989 au fost facute legi care permiteau pensionarea extrem de timpurie .
    Prima din ele , de pe vremea FSN , permitea pensionarea cu doar 15 ani vechime in munca . Ulterior au aparut si pensile speciale (virste de pensionare de doar 40-45-50 de ani) si chiar azi un magistrat se poate pensioanla doar 52 de ani .(cind in schimb e deja pensionat dar pe functie bine platita la CCR pentru 10 ani , pina la virsta de 73- 83 de ani , nu mai zice nimeni nimic privind aberatia pensionarii timpurii)
    Evident ca toate aceste anomalii romanesti au dus la cresterea vertiginoasa a numarului de pensionari , dezechilibrarea totala a fondului de pensi dar si la pensi medii reduse . Cu curiozitatea ca media lunara a pensiei de batrinete si stagiul complet de contributii(vechimea in munca normala) e mai mica decit media pensiei anticipate (obtinuta din tinerete si cu stagiul de cotizare/vechime in munca incomplet) .
    Normal ar fi ca toti sa se pensioneze la 65 de ani . Pensia anticipata la 62 de ani in certe conditii . Doar ca e greu cind ai generatii de pensionari care cred ca asa e normal , sa fi pensionat din tinerete. Bine ca macar se gaseste cine sa imprumute periodic guvernele romane . Ce va fi peste 10-15 ani , “dupa noi potopul” . 🙁

  3. Klopo_tare
    19.5.2014, 4:41 am

    Dar despre conditiile din realitate nu discutati? Ce patron angajeaza persoane peste 50 de ani? Niciunul! Orice patron vrea tineri cu putere de munca – majoritatea muncilor din Romania sunt necalificate sau slab calificate, implicand multa activitate fizica. In rest, cand nu ai incotro, angajezi si un muncitor mai batran, dar doar daca are experienta absolut necesara firmei.

  4. taradeidioti
    22.5.2014, 10:54 pm

    Exista o problema foarte mare … toti vor numai pusti prosti de 18 ani, care oricum nu-si cunosc drepturile si lucreaza pentru 600 ron. Vezi anunturi cu “varsta maxima 35 ani”. Poftim??? Foarte multi fac copii intre 30-40 ani (mai ales in mediul urban), din ce vor fi crescuti acesti copii, daca parintii lor nu-si mai gasesc de lucru dupa varsta de 50 ani??? Si se mai mira lumea cu nu se mai fac copii, natalitatea e 0, etc. Tata asta va primi exact ce merita … in maxim 10 ani!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Excedentul de la 4 luni: Lipsa dezvoltării locale acoperă deficitul central

Bugetul general consolidat a încheiat primele patru luni din anul 2017 cu un mic excedent de 0,17% din PIB-ul estimat pentru anul în curs,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenţie la sumele primite de la UE ! Absorbție de 800 de ori mai mică decât în T1 de anul trecut

Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor, România a primit în primul trimestru din 2017 de la bugetul UE drept fonduri structurale şi de coeziune...Citeste mai departe »

Marin Pana

Costurile RĂMASE DE PLATĂ ale împrumutului de stabilizare macroeconomică din 2009. Poate învăţăm ceva din greşelile trecutului

România va trebui să aloce anul acesta 0,71% din PIB pentru achitarea obligaţiilor aferente pachetului de asistență externă contractat în 2009 prin acordul cu...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cifrele care să ne trezească / Cât de mult contează mărimea: Ce fac Cehia, Polonia, Ungaria cu creșterea lor economică mică

România a bifat la finele primului trimestru din 2017 nu doar cea mai mare creştere economică dintre ţările UE ( 5,7% brut şi 5,6%...Citeste mai departe »

Marin Pana

Marile probleme ale unei creșteri mari. Alles gute? Oh, Nein!

Creşterea economică de 5,7% brut şi 5,6% ajustat sunt cifrele comunicate de INS care au făcut guvernanţii să desfacă mediatic şampania sucesului timpuriu, după...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5637 lei
4.0822 lei
5.2420 lei

OPINII & EDITORIAL

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id