Europa

Economia României – cele mai nefavorabile perspective din ECE, din cauza lipsei investițiilor și a reformelor structurale

Contribuția precară a investițiilor, cea negativă a exportului net și creșterea costului muncii sunt argumentele cele mai puternice ale reducerii creșterii economice a României, în… Mai mult

16.09.2018

Europa

Summitul celor 3 Mări: 12 state semnează la București scrisoarea de intenție peuntru înființarea unui Fond comun de Investiții

Nouă șefi de stat, doi preşedinţi de parlamente naţionale, un premier şi un ministru al Afacerilor Externe, alături de Jean Claude Juncker, se vor afla… Mai mult

15.09.2018

Chestiunea

Calitatea creșterii economice? Să privim la productivitatea resurselor

România a urcat anul trecut pe penultimul loc între statele membre UE la productivitatea resurselor în economie, după Bulgaria, potrivit datelor comunicate de Eurostat. Scorul… Mai mult

12.09.2018

Chestiunea

Ce (nu) s-a schimbat în cei 10 ani de la declanşarea marii crize financiare globale. În lume şi în România

Analiştii din lumea întreagă şi, în România, numai cei responsabili, compară pericolele prezente cu care se confruntă economiile, cu cele care, acum 10 ani,  au… Mai mult

11.09.2018

Raluca Bontaș / Bonurile de valoare: Noua lege riscă să creeze confuzie privind impozitarea

de Raluca Bontaș , 13.9.2018

Toate tipurile de bonuri valorice acordate de angajatori salariaților – tichetele de masă, cadou, de creșă, culturale și voucherele de vacanță – au fost recent incluse într-o singură lege care conține inclusiv prevederi referitoare la tratamentul fiscal.

Din păcate, actul normativ cuprinde două articole contradictorii referitoare la impozitarea bonurilor de valoare care riscă să genereze confuzie printre angajatori, așa cum voi explica în continuare.

Astfel, primul articol al Legii bonurilor valorice 165/2018 prevede că tichetele se acordă în conditiile și cu exceptiile prevăzute în Codul Fiscal. Un alt articol însă (art. 9) stabilește că sunt integral deductibile la calculul impozitului pe profit și total neimpozabile, fără plafoane, pentru salariați.

În Codul fiscal însă, tichetele au tratamente fiscale diferite, unele dintre ele fiind impozabile cu impozitul pe venit și fără contribuții de asigurări. Pentru calculul impozitului pe profit cheltuielile cu tichetele de orice fel sunt deductibile în anumite condiții și până la anumite limite, de la caz la caz.

Și de principiu, e bine de amintit că, în materie fiscală, prevederile Codului fiscal prevalează în cazul în care un alt act normativ conține articole contrare acestuia. Însă nu știu dacă toți contribuabilii sunt conștienți de acest lucru, motiv pentru care anticipez că această neconcordanță conține premisele unei neclarități suplimentare în domeniul fiscal.

În două – trei luni, când angajatorii vor face planurile de remunerare pentru anul următor și vor fi nevoiți să ia în considerare noua lege, se vor găsi în situația de a nu ști cum să o aplice. Probabil, unii vor înțelege că bonurile devin neimpozabile fără condiții și limite și le vor introduce în pachetele salariile ca atare, asumându-și un potential risc ca, ulterior, autoritățile să recalifice tratamentul fiscal aplicat.

Astfel, dacă autoritățile nu vor interveni să tranșeze tratamentul fiscal, nu este exclus ca peste trei – patru ani să aibă loc reconsiderări din partea echipelor de control, cu implicațiile financiare aferente. La rândul său, statul riscă își diminueze încasările de impozite din veniturile salariale.

În opinia mea, bonurile de valoare aveau deja un tratament fiscal clar, până la apariția acestei legi, cunoscut bine de angajatori și aplicat în general corect. În plus, o reducere suplimentară a impozitării lor nu era imperios necesară sau solicitată în acest moment, nefiind evident nici dacă intenția legiuitorilor a fost neapărat în acest sens.

În concluzie, angajatorii au nevoie în primul rând de o certitudine a tratamentului fiscal. Dacă scopul principal al acestei legi nu a vizat impozitarea, ci doar să reunească prevederile referitoare la bonurile de valoare, e foarte bine. Această inițiativă e bună pentru că vine în sprijinul contribuabililor, simplificând aplicarea legislației. Angajatorii fac, astfel, un singur exercițiu de coroborare a reglementărilor spefice cu cele din Codul fiscal, în loc să analizeze mai multe acte normative.

Însă dacă prin această lege s-a dorit, de fapt, acordarea unei facilități fiscale suplimentare, întrucât există o viziune nouă asupra impozitării acestui tip de instrumente și s-au efectuat studiile de impact care arată că măsura e sustenabilă, atunci este nevoie ca acest tratament să fie preluat ca atare în Codul Fiscal și nu să fie lăsat în textul unei alte legi.

Oricum, în oricare dintre situații se impune o intervenție din partea Ministerului de Finanțe care să lămurească dilema și o îndrumare corespunzătoare din partea ANAF cât mai rapidă pentru ca aplicarea acestei legi de la 1 ianuarie 2019 să nu genereze efecte negative atât pentru angajatori, cât și pentru bugetul de stat.

*

Raluca Bontaș este Partener Global Employer Services, Deloitte România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Anunț al PSD: Fostul judecător CCR Toni Greblă va deveni secretarul general al Guvernului

Vladimir Ionescu

Fostul judecător al Curții Constituționale a României (CCR), Toni Greblă, va fi numit în funcţia de secretar general al Guvernului , a declarat secretarul general… Mai mult

Stiri

Curtea de Apel București a respins prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel București a respins prima solicitare de anulare a protocoalelor secrete dintre Parchetul General și SRI, formulată de Flore Mircea Călin şi Benyatov Vadim… Mai mult

Stiri

WSJ: China repetă la coordonate moderne ”imperialismul” care a dus la conflictele secolului 20

Iulian Soare

Încercarea Chinei de exportare a excedentului de producţie pentru a evita blocarea sistemului economic intern este similară expansiunii imperialiste din secolele 19 și 20 și… Mai mult

Stiri

Primăria Capitalei finanțează cu 348 mil. lei achizițiile a 3 dintre controversatele companii municipale

Vladimir Ionescu

Majorarea de capital social a trei dintre companiile municipale ale Primăriei Bucureștiului, cu 348 de milioane de lei,  urmează să fie supuse aprobării în şedinţa din 26… Mai mult

Stiri

Decizie majoritară a CEx PSD: Liviu Dragnea a primit votul de încredere. Tabăra contestatarilor a adunat 10 voturi și o abținere

Victor Bratu

Comitetului Executiv al PSD de vineri s-a încheiat cu un vot de încredere pentru Liviu Dragnea, scrutin la care majoritatea a votat pentru susţinerea preşedintelui… Mai mult

Stiri

CEx PSD / Liviu Dragnea, pe cale să câștige bătălia internă cu contestatarii

Razvan Diaconu

De la anunțul deciziei de convocare a CEx și până la data organizării acestuia, Liviu Dragnea a negociat ”cu funcțiile pe masă” cu unii dintre… Mai mult

Stiri

Ritmul creșterii salariului minim brut încetinește față de programul de guvernare: câte 150 de lei, anual, până în 2022

Mariana Bechir

Salariul minim garantat pe economie va crește anul viitor cu 150 de lei, până la 2.050 de lei, a anunțat joi premierul Viorica Dăncilă, la… Mai mult