Aritmetica din Parlament: noua coaliție are posibilitatea să facă tot ce e bine sau tot ce e rău pentru România

de Victor Bratu | 22.12.2016 .

aliantaRezultatul alegerilor din 11 decembrie 2016 a consfințit victoria categorică a PSD iar politica ulterioară de alianțe a formațiunii lui Liviu Dragnea îi lasă președintelui Klaus Iohannis o foarte redusă libertate de mișcare în ceea ce privește formarea viitorului guvern. Și , aritmetic, nicio șansă pentru opoziție.

Sânga se bazează azi și pe o confortabilă majoritate parlamentară, atent supravegheată de la înălțimea prezidiului de însuși Liviu Dragnea, la Camera Deputaților, și de aliatul său de nădejde, Călin Popescu Tăriceanu, la Senat.

Practic, PSD reușește, în alianță e adevărat, să repete performanța obținută la precedentele alegeri: are puterea să modifice după dorință orice lege din România. Cu două amendamente :

  • Spre deosebire de 2012, actuala majoritate nu are suficiente voturi să modifice Constituția
  • Spre deosebire de 2012, PSD are aliați cu ambiții limitate, care Nu pun în pericol stabilitatea guvernării sau filosofia legislativă.

Simplă aritmetică parlamentară

După ce BEC a finalizat repartizarea mandatelor parlamentare în concordanță cu rezultatul votului din 11 decembrie, PSD a constatat că îi lipsesc 13 mandate pentru a avea majoritatea  în Parlament.

Liviu Dragnea avea nevoie de această majoritate din două motive:

  • pentru a fi singurul partid chemat la Cotroceni pentru consultări legate de formarea cabinetului
  • pentru a manevra parcursul legislativ

PSD a rezolvat ”neajunsurile” prin două mutări succesive:

  • s-a aliat cu ALDE pentru a obține majoritatea necesară formării guvernului
  • s-a aliat cu UDMR pentru a avea majoritatea absolută în Parlament

Aritmetica parlamentară rezultată din cifrele comunicate de BEC arată astfel (cu precizarea că la voturile alianței parlamentare  PSD-ALDE-UDMR au fost adăugate cele 17 voturi ale reprezentanților minorităților naționale, care de obicei merg alături de putere):

aSpre comparație, în Parlamentul din 2012 format din 588 de reprezentanță, USL a deținut 395 de mandate (122 de senatori si 273 de deputati).

  • la Cameră, dintre cei 412 deputați, 273 erau membri ai USL (66, 26%)
  • la Senat, dintre cele 176 de voturi, USL se baza pe 122 voturi (69,32%)

Puterea actualei coaliții: Tipuri de legi, tipuri de majoritate. Manual de utilizare

Potrivit Constituției, Parlamentul adoptă trei tipuri de legi:

  • constituţionale
  • organice
  • ordinare

La rândul lor, majoritățile sunt tot de 3 tipuri:

  • majoritate simpla= jumătate plus unul din cei prezenți
  • majoritate absoluta= jumătate plus unul din numărul total al membrilor
  • majoritate calificata= 2/3 din numărul total al membrilor

Cum se combină aceste două noțiuni:

Legile constituţionale sunt cele de revizuire a Constituţiei, care pot fi adoptate cu majoritate calificată

Legile organice, care se adoptă cu majoritate absolută, se reglementează:

  • sistemul electoral; organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente;
  • organizarea, funcţionarea şi finanţarea partidelor politice;
  • statutul deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora;
  • organizarea şi desfăşurarea referendumului;
  • organizarea Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării;
  • regimul stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării de război;
  • regimul stării de asediu şi al stării de urgenţă;
  • infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora;
  • acordarea amnistiei sau a graţierii colective;
  • statutul funcţionarilor publici;
  • contenciosul administrativ;
  • organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;
  • regimul juridic general al proprietăţii şi al moştenirii;
  • organizarea generală a învăţământului;
  • organizarea administraţiei publice locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia locală;
  • regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială;
  • statutul minorităţilor naţionale din România;
  • regimul general al cultelor;
  • celelalte domenii pentru care în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice.

Legile ordinare, din alte domenii decât cele mai sus enumerate, se adoptă cu majoritate simplă, adică cu votul majorităţii membrilor prezenţi din fiecare Cameră.

Publicat la data de 22.12.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Institutul Molinari / România, locul 12 în topul celor mai mari rate ale fiscalităţii muncii din UE

Fiscalitatea muncii plasează România pe locul 12 în topul cu celor mai mari poveri fiscale a angajaților din Uniunea Europeană, față de statistica anterioară,...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Sondaj BNR: Băncile vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare în T3 din 2017

Instituțiile de credit vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare mai ales la creditele de consum pentru populație, în trimestrul 3 al acestui an...Citeste mai departe »

Marin Pana

Deficitul comercial – în creştere de peste 50% de la un trimestru la altul: Fenomene, consecințe

Deficitul comercial pe al doilea trimestru din 2017 a fost de 3.520,7 milioane euro, potrivit datelor comunicate de INS, ce arată o creştere spectaculoasă...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România – cea mai mică rată de recuperare a creditelor de la firmele în insolvență. Lacunele legii devin obstacole ale creditării

Ușurința cu care firmele apelează la metoda insolvenței este unul dintre obstacolele structurale care stau în fața creșterii mai accelerate a creditării, potrivit analizei...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BNR: Capacitățile de producție sunt folosite la maximum, dar nu se investește în altele noi

Gradul de utilizare a capacităților de producție din România „depășește media pe termen lung în majoritatea grupelor industriale”. Totodată, exporturile de bunuri și servicii...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română