Aritmetica din Parlament: noua coaliție are posibilitatea să facă tot ce e bine sau tot ce e rău pentru România

de Victor Bratu | 22.12.2016 .

aliantaRezultatul alegerilor din 11 decembrie 2016 a consfințit victoria categorică a PSD iar politica ulterioară de alianțe a formațiunii lui Liviu Dragnea îi lasă președintelui Klaus Iohannis o foarte redusă libertate de mișcare în ceea ce privește formarea viitorului guvern. Și , aritmetic, nicio șansă pentru opoziție.

Sânga se bazează azi și pe o confortabilă majoritate parlamentară, atent supravegheată de la înălțimea prezidiului de însuși Liviu Dragnea, la Camera Deputaților, și de aliatul său de nădejde, Călin Popescu Tăriceanu, la Senat.

Practic, PSD reușește, în alianță e adevărat, să repete performanța obținută la precedentele alegeri: are puterea să modifice după dorință orice lege din România. Cu două amendamente :

  • Spre deosebire de 2012, actuala majoritate nu are suficiente voturi să modifice Constituția
  • Spre deosebire de 2012, PSD are aliați cu ambiții limitate, care Nu pun în pericol stabilitatea guvernării sau filosofia legislativă.

Simplă aritmetică parlamentară

După ce BEC a finalizat repartizarea mandatelor parlamentare în concordanță cu rezultatul votului din 11 decembrie, PSD a constatat că îi lipsesc 13 mandate pentru a avea majoritatea  în Parlament.

Liviu Dragnea avea nevoie de această majoritate din două motive:

  • pentru a fi singurul partid chemat la Cotroceni pentru consultări legate de formarea cabinetului
  • pentru a manevra parcursul legislativ

PSD a rezolvat ”neajunsurile” prin două mutări succesive:

  • s-a aliat cu ALDE pentru a obține majoritatea necesară formării guvernului
  • s-a aliat cu UDMR pentru a avea majoritatea absolută în Parlament

Aritmetica parlamentară rezultată din cifrele comunicate de BEC arată astfel (cu precizarea că la voturile alianței parlamentare  PSD-ALDE-UDMR au fost adăugate cele 17 voturi ale reprezentanților minorităților naționale, care de obicei merg alături de putere):

aSpre comparație, în Parlamentul din 2012 format din 588 de reprezentanță, USL a deținut 395 de mandate (122 de senatori si 273 de deputati).

  • la Cameră, dintre cei 412 deputați, 273 erau membri ai USL (66, 26%)
  • la Senat, dintre cele 176 de voturi, USL se baza pe 122 voturi (69,32%)

Puterea actualei coaliții: Tipuri de legi, tipuri de majoritate. Manual de utilizare

Potrivit Constituției, Parlamentul adoptă trei tipuri de legi:

  • constituţionale
  • organice
  • ordinare

La rândul lor, majoritățile sunt tot de 3 tipuri:

  • majoritate simpla= jumătate plus unul din cei prezenți
  • majoritate absoluta= jumătate plus unul din numărul total al membrilor
  • majoritate calificata= 2/3 din numărul total al membrilor

Cum se combină aceste două noțiuni:

Legile constituţionale sunt cele de revizuire a Constituţiei, care pot fi adoptate cu majoritate calificată

Legile organice, care se adoptă cu majoritate absolută, se reglementează:

  • sistemul electoral; organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente;
  • organizarea, funcţionarea şi finanţarea partidelor politice;
  • statutul deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora;
  • organizarea şi desfăşurarea referendumului;
  • organizarea Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării;
  • regimul stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării de război;
  • regimul stării de asediu şi al stării de urgenţă;
  • infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora;
  • acordarea amnistiei sau a graţierii colective;
  • statutul funcţionarilor publici;
  • contenciosul administrativ;
  • organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;
  • regimul juridic general al proprietăţii şi al moştenirii;
  • organizarea generală a învăţământului;
  • organizarea administraţiei publice locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia locală;
  • regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială;
  • statutul minorităţilor naţionale din România;
  • regimul general al cultelor;
  • celelalte domenii pentru care în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice.

Legile ordinare, din alte domenii decât cele mai sus enumerate, se adoptă cu majoritate simplă, adică cu votul majorităţii membrilor prezenţi din fiecare Cameră.

Publicat la data de 22.12.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Document / Codul fiscal: norme, completări, clarificări

Guvernul a modificat și completat joi normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, în principal în ceea ce privește impozitul pe profit, impozitul pe...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

“România educată” în UE: Cea mai mică rată de licențiați în grupa 30 – 34 de ani, una dintre cele mai mari ponderi ale tinerilor cu cel mult 10 clase

Ultimele date Eurostat pe doi indicatori privind educația demachiază sistemul românesc de învățământ. România este țara UE cu cea mai mică rată de absolvenți...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Pagube colaterale: Stimularea consumului antrenează și descurajarea investițiilor personale. Subscrieri nete negative în fondurile mutuale

Pentru al doilea an consecutiv, subscrierile nete din lunile martie și februarie în fondurile mutuale au fost negative. Sumele plasate de investitori în luna...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Statistica forței de muncă: 3 milioane de contracte cu normă întreagă în mediul exclusiv privat și 1,2 milioane de bugetari. Aproape 2 milioane de salarii minime în economie

La sfârșitul anului 2016, în România existau 4,763 de milioane de salariați cu contracte pe termen nedeterminat și normă întreagă, potrvit datelor Ministerului Muncii....Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Decizia CEDO privind penitenciarele: 6 luni pentru elaborarea unui plan de măsuri și suspendarea cauzelor privind condițiile din închisori

România are la dispoziție șase luni pentru a prezenta, în cooperare cu Consiliul de Miniștri, un plan precis de măsuri și termen necesare pentru...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5333 lei
4.1453 lei
5.3604 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română