Propuneri românești pentru Strategia pentru Piaţa Unică Digitală

de Victor Bratu | 1.4.2015 .

Agenda-Digitală-a-RomânieiObiectivul realizării unei pieţe digitale unice la nivelul Uniunii Europene, reprezintă o prioritate pentru Comisia Europeană, preşedintele Jean-Claude Juncker, alături de comisarul european pentru economie digitală, Gunther Oettinger declarându-şi intenţia de a întreprinde măsuri legislative concrete pentru definitivarea acesteia.
Astfel, Comisia Europeană are în vedere lansarea, în luna mai 2015, a unei strategii europene privind Piaţa Unică Digitală, axată pe 6 obiective majore, pornind de la problemele esenţiale cu care se confrunta Uniunea în acest sector, respectiv :

  • protecţia datelor personale
  • reforma cadrului de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice;
  • modificarea normelor privind drepturile de autor, astfel încât să reflecte noile trenduri tehnologice;
  • simplificarea normelor privind comerţul on-line;
  • sprijinirea inovatorilor în demararea propriilor afaceri;
  • dezvoltarea competenţelor digitale.

În acest context, o parte a statelor membre (SM) au demarat procese interne de identificare a priorităţilor naţionale şi au circulat contribuţii proprii (non-paper) în scopul reflectării acestora în viitorul document al Comisiei Europene.

Potrivit unui comunicat al Ministerului pentru Societatea Informațională, ”având în vedere importanţa acestui domeniu pentru viitorul pieţei unice europene şi pentru creşterea competitivităţii economiei naţionale şi crearea de locuri de muncă, în special în contextul provocărilor cu care România se confruntă în acest sector, precum şi frecvenţa dezbaterilor în diverse formaţiuni ale Consiliului Uniunii Europene, reiese necesitatea identificării în plan intern şi a promovării la nivel european, a priorităţilor Guvernului României.”

În acest sens, anunță comunicatul, au fost iniţiate în primă fază o reuniune interministerială, precum şi o dezbatere publică în vederea identificării acestor priorităţi.

În urma acestor discuţii şi conform avizului transmis de către Ministerul Afacerilor Externe au fost identificate următoarele măsuri pe care România le considere că ar trebui să prevaleze în cadrul strategiei europene privind Piaţa Unică Digitală:

  • reducerea decalajului digital, condiţie esenţială pentru atingerea obiectivului de piaţă unică digitală, având în vedere diferenţe foarte mari existente între statele membre în ceea ce priveşte gradul de dezvoltare şi utilizare a ICT;
  • îmbunătăţirea competenţelor digitale ale tuturor cetăţenilor indiferent de vârstă, gen sau regiune precum şi dezvoltarea competenţelor profesionale şi digitale ale lucrătorilor;
  • digitalizarea sectorului public, dezvoltarea aplicaţiilor de e-guvernare, e-commerce, e-learning, e-health, e-procurement, e-invoicing, precum şi asigurarea interoperabilităţii acestora;
  • asigurarea securităţii reţelelor şi a informaţiei şi crearea premiselor consolidării încrederii utilizatorilor în reţelele şi serviciile on-line;
  • stimularea cercetării şi inovării, în acest moment fragmentarea pieţei şi dispersia mijloacelor de finanţare pentru inovare reprezentând bariere în creşterea şi dezvoltarea afacerilor inovatoare din sectorul ICT, în special a IMM-urilor;
  • asigurarea unui cadru de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice care să ţină cont de progresul tehnologic şi de condiţiile pieţei şi să stimuleze competiţia şi investiţiile în sector;
  • angajarea într-o amplă reformă a serviciilor e-health.

Publicat la data de 1.4.2015 .

Lasa un comentariu


Guvernul a aprobat programul de implementare a noii infrastructuri de comunicații de bandă largă

Guvernul a aprobat miercuri Programul pentru implementarea Planului național de dezvoltare a infrastucturii NGN (Next Generation Network), al cărui obiectiv este dezvoltarea de rețele...Citeste mai departe »

Proiect: cont unic pentru plata amenzilor contravenționale – mecanism electronic de evidență

Guvernul a aprobat miercuri un proiect de Lege care facilitează plata amenzilor contravenționale, instituind un mecanism electronic de evidență și comunicare în materie. Practic,...Citeste mai departe »

Comisia Europeană anchetează comerţul online din UE

Comisia Europeană a lansat miercuri o anchetă privind concurenţa în comerţul online din UE, se arată într-un comunicat de presă al CE. Investigaţia se...Citeste mai departe »

20 de companii americane vin la Bucureşti şi la Varşovia să caute contracte în domeniul securităţii cibernetice

O delegaţie de 20 de companii americane, condusă de către adjunctul secretarului al Comerţului Bruce Andrews, va participa la o misiune comercială în domeniul...Citeste mai departe »

Google oferă 150 de milioane proiectelor media europene

Compania americană Google s-a angajat să ofere, în următorii 3 ani, suma de 150 milioane de euro editorilor de presă europeni și jurnalismului orientat...Citeste mai departe »

Comisia Europeană acuză oficial Google de abuz de poziţie dominantă pe piaţă. Bruxelles-ul anchetează şi platforma Android

Comisarul pentru concurenţă, Margarethe Vestager (foto), a anunţat miercuri că Bruxelles-ul acuză oficial Google pentru folosirea ilegală la poziţiei sale dominante pe piaţă, informează...Citeste mai departe »

Nokia a achiziţionat Alcatel-Lucent pentru 15,6 miliarde de euro

Nokia a confirmat miercuri că a achiziţionat compania telecom franceză Alcatel-Lucent pentru o sumă de 15,6 miliarde de euro. Compania finlandeză va deveni astfel...Citeste mai departe »

Percheziții la nivel european la retaileri online suspectați de practici anticoncurențiale

Comisia Europeană a anunțat marți că inspectorii săi au efectuat percheziții la sediile unor companii care vând online produse electronice, în baza unor suspiciuni...Citeste mai departe »

Primul “copac digital” cu conexiune Wi-Fi din România, disponibil în portofoliul Telekom

Primul “copac digital” din România, un încărcător pentru dispozitive mobile cu internet Wi-Fi, care foloseşte energia solară, a fost “plantat” la Timişoara de Telekom...Citeste mai departe »

România, Bulgaria și Grecia, codașele UE privind societatea digitală

România, Grecia și Bulgaria sunt codașele Uniunii Europene în privința economiei și societății digitale, potrivit unui raport dat publicității de Comisia Europeană. DESI 2015...Citeste mai departe »

Directorul general Radiocom (SNR), Gabriel Grecu, revocat din funcţie pentru întârzierea procesului de trecere la televiziunea digitală

Consiliul de Administraţie al Radiocom (SNR) l-a revocat din funcţie pe directorul general al companiei, Gabriel Grecu, din cauza ratării unor obiective de performanţă,...Citeste mai departe »

UE mizează pe 5G ca să recupereze în cursa tehnologiilor mobile

Uniunea Europeană intenționează să semneze acorduri de cooperare cu China, Japonia și SUA pentru a dezvolta următoarea generație de sisteme de comunicații mobile și...Citeste mai departe »

Autoritățile au actualizat Strategia privind Agenda Digitală pentru România 2020

Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) a publicat joi o versiune finala a strategiei nationale prinvind Agenda Digitala pentru Romania 2020, care integreaza observaţiile şi...Citeste mai departe »

Romania digitală 2020: Un proiect cursdeguvernare.ro – Telekom

cursdeguvernare.ro deschide astăzi un proiect editorial, cu susținerea Telekom România, la capătul căruia să putem configura un desen: cum ar putea arăta România digitală...Citeste mai departe »

Unul din cinci europeni foloseşte servicii de stocare în Cloud. În România, doar unul din 10 oameni recurg la aceste servicii

Unul din cinci europeni foloseşte servicii de stocare în Cloud, pentru a păstra documente, fotografii, muzică, imagini video sau alte fişiere, a arătat Eurostat....Citeste mai departe »

Germania stimulează investiţiile în răspândirea internetului de mare viteză

Guvernul german a văzut în planul de investiţii Juncker – în valoare de 315 miliarde de euro – oportunitatea de a face noi investiţii...Citeste mai departe »