vineri

19 aprilie, 2024

18 februarie, 2015

valcovMinistrul de Finanțe, Darius Vâlcov, a anunțat miercuri, intenția guvernului de scădere a cotei standard de TVA la 20%, începând cu 1 ianuarie 2016. Pe termen lung, potrivit unei sinteze a proiectului noului Cod Fiscal, guvernul are intenția să scadă TVA la 18%, începând cu 1 ianuarie 2018.

Guvernul a avut miercuri prime lecturi ale proiectelor de lege privind Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală. Filosofia noii fiscalități o reprezintă accentul pus pe taxarea directă care, în principiu, ar conduce la reducerea evaziunii fiscale.

De remarcat că o parte a propunerilor avansate miercuri echivalează cu recunoașterea eșecului a două dintre măsurile fiscale adoptate de guvern în 2014: acciza suplimentară pe carburanți și ”taxa pe stâlp”.


Guvernul nu a prezentat o dată la care fiscalitatea se va modifica, teoretic noile coduri fiind puse în dezbatere publică.

Principalele prevederi cuprinse în aceste documente, în cele ce urmează.

Scăderea TVA: ”o revenire la media europeană”

Potrivit sintezei guvernamentale, obiectivele în materia Taxei pe Valoare Adăugată sunt:

  • Reducerea cotei standard pentru toate bunurile şi serviciile de la 24% în prezent la 20% începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea cotei de TVA pentru carne, pește, legume și fructe de la 24% în prezent la 9% începând cu 1 ianuarie 2016
  • Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% începând cu 1 ianuarie 2018

Costurile estimate ale adoptării acestei măsuri sunt:

  • Impact bugetar brut de -11,6 mld. lei in anul 2016
  • Recuperarea de venituri din TVA, contribuţii sociale, impozit pe salarii etc. în valoare estimată de 6,4 mld. lei conduce la un impact bugetar net de -5,2 mld. lei în anul 2016

Unul dintre motivele adoptării acestor măsuri este, potrivit documentului, frauda fiscală din TVA. Potrivit cifrelor furnizate de guvern, frauda a fost mai mare după majorarea TVA, respectiv de la 3,4% din PIB în 2010 la 6,3% din PIB în 2012, după care s-a redus la 5,7% din PIB în 2013.

Contribuții sociale – plata obligatorie a CAS și CASS pentru toate veniturile realizate

Propunerile legislative sunt:

  • Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CAS și CASS de la 1 ianuarie 2016
  • Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016
  • Introducerea obligației de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri
  • Majorarea sumei neimpozabile lunare avute în vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017
  • Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017

Impactul bugetar brut calculat de guvern pentru aplicarea deciziilor este de -5,2 mld. lei în anul 2016, diminuat cu valoarea recuperărilor de venituri estimate din TVA, contribuţii sociale, impozit pe salarii etc. în valoare de 2,7 mld. lei.

Microîntreprinderi – cote diferențiate, modificarea pragurilor

Propuneri de modificări legislative:

1. Stabilirea unei cote de impozitare diferenţiate, în funcţie de numărul de salariaţi, după cum urmează:

  • 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi, inclusiv;
  • 3% pentru microîntreprinderile care au un salariat;
  • 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi;
  • 3% pentru microîntreprinderile care nu se încadrează în prevederile lit.a) sau lit.b), si care se află într-una din următoarele situații înscrise în registrul comerțului sau în registrul ţinut de instanţele judecătoresti competente, după caz: (i) dizolvare urmată de lichidare; (ii) inactivitate temporară; (iii) nedesfăsurarea de activităţi.

2. Modificarea pragurilor

  • 75.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2017
  • 85.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2018;
  • 100.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor începând cu anul 2019.

Dispare impozitul pe dividente

Guvernul propune eliminarea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016. Argumentele oferite pentru adoptarea măsurii sunt:

  • Eliminarea dublei impuneri economice, la nivelul companiei și acționarilor
  • Companiile listate la Bursa de valori București (BVB) ar deveni mai atractive, indicele BET ar reveni la valorile înregistrate înainte de criza financiară, putând chiar să atingă noi maxime.
  • Se va îmbunătăţi guvernanţa corporativă, acţionarii urmărind reflectarea reală a rezultatelor economice şi financiare.
  • Companiile mari nu-si vor mai externaliza profitul, iar IMM-urile vor renunta la tendintele de comportament evazionist (diminuarea bazei de impozitare prin inregistrarea de cheltuieli fictive).
  • Eliminarea impozitului pe dividende va conduce la creșterea încasarilor din impozitul pe profit.

Cota unică ar scădea din 2019

Propunerile sunt:

  • Reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
  • Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
  • Reducerea cotei de impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019.

Accize: scăderi la carburanți, alcool

Propunerile de modificări legislative sunt:

Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb şi benzina cu plumb), astfel:

  • Scăderea cu 20% a accizei la motorină ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
  • Scăderea cu 18,62% a accizei la benzină fără plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
  • Scăderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)

Reașezarea nivelurilor accizelor pentru alcool și băuturile alcoolice.

  • Scăderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
  • Scăderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
  • Scăderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur)

Eliminarea din sfera de impozitare atât a țițeiului din productia internă cât și a produselor care în prezent se regăsesc la Capitolul II „Alte produse accizabile”: cafea, bijuterii, confecții din blănuri, autoturisme etc.

Dispare impozitul pe construcții

Propunerea de modificare legislativă este aceea de eliminare a acestuia începând cu 1 ianuarie 2016.

Argumente pentru susţinerea măsurii:

  • creșterea investițiilor companiilor private existente în România cu efecte pozitive asupra pieței muncii
  • creșterea competitivității pentru companiile din România
efectul cumulat al propunerilor
Efectul cumulat al propunerilor, estimare Guvern

 

Impozite și taxe locale

Impozitul pe clădiri:

  • Cota impozitului pe clădiri rezidențiale va fi cuprinsă între 0,08 % 0.2%, față de cota actuală 0,1 %;
  • Cota impozitului pe clădiri nerezidențiale, va fi cuprinsă între 0,2%-1,3%;

Impozitului pe teren:

Pentru terenurile situate în intravilan au fost introduse limite minime și maxime, pe ranguri de localități și zone.

Impozitul pe mijloacele de transport:

S-a introdus posibilitatea de scutire sau reducere a impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv în domeniul agricol.

Competențe ale consiliilor locale:

  • Pot majora, pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilan, impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu până la 500%;
  • Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu până la 500%.

Descărcați AICI sinteza modificărilor la Codul Fiscal

Descărcați AICI sinteza modificărilor propuse la Codul de Procedură Fiscală

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: