marți

16 aprilie, 2024

4 mai, 2012

Viitorul Cabinet Ponta se angajează să reîntregească salariile bugetarilor și să returneze pensionarilor sumele oprite ilegal, în cursul anului 2012, însă nu avansează nicio dată clară în acest sens.

Guvernul USL subliniază, însă, că va continua acordul cu FMI, banca Mondială și Comisia Europenă și va respecta limitele de deficit și datorie publică.

De asemenea, în privința absorbției fondurilor structurale, deși ministrul Leonard Orban păstrează portofoliul Afacerilor Europene, Guvernul Ponta nu menționează ținta de minimum 20% absorbție a fondurilor de coeziune până la finalul anului 2012 la care se angajase același Orban în Guvernul Boc.

Una peste alta, în privința politicii economice, Guvernul Ponta preia o parte din sloganul de campanie al lui Traian Băsescu, din 2004, și asigură populația că ia măsuri în așa felș încât ”să trăim bine la nivel macroeconomic și al fiecărui cetățean”.

Politica economică

  • Execuţia bugetară se va realiza de o manieră prudentă, concomitent cu respectarea obligaţiilor asumate către diferite categorii de cetăţeni, şi anume, în cursul acestui an, reîntregirea salariilor personalului bugetar la nivelul din iunie 2010 şi restituirea sumelor reţinute fără bază legală pensionarilor
  • Realizarea unui mix eficient între politicile de stimulare a creşterii economice şi obiectivul asigurării stabilităţii economice şi financiare a ţării. În acest scop, vom continua acordurile cu partenerii externi (Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială şi alţii) şi vom respecta prevederile acestora. Prin limitarea deficitului bugetar şi a datoriei publice vom contribui la asigurarea procesului dezinflaţionist şi la stabilitatea cursului de schimb al monedei naţionale
  • Guvernul susţine semnarea de către România a Tratatului Fiscal promovat la nivel european şi va stimula dezbaterea publică a prevederilor sale, urmând să adopte cu operativitate şi alte măsuri de întărire a guvernanţei economice adoptate la nivelul Uniunii Europene
  • Obiectivul fundamental este crearea premiselor pentru o creştere economică durabilă, însă echitabil repartizată, astfel încât să trăim bine atât la nivel macroeconomic, cât şi la nivelul fiecărui cetăţean

Fonduri europene

  • Creşterea substanţială a gradului de absorbţie a fondurilor structurale şi de coeziune până la 31 decembrie 2012
  • Monitorizarea listei celor 150 de proiecte strategice şi prioritare şi operaţionalizarea task-force-urilor care vor sprijini Autorităţile de Management şi beneficiarii în identificarea blocajelor şi luarea măsurilor de urgenţă pentru accelerarea implementării acestora
  • Îmbunătăţirea sistemului de management şi control al absorbţiei fondurilor europene şi stabilirea clară a atribuţiilor şi rolului instituţiilor implicate în activitatea de gestionare şi control a fondurilor structurale şi de coeziune, inclusiv din perspectiva sistemului achiziţiilor publice

Energie și resurse minerale

  • Eliminarea practicilor prin care ‘băieţii deştepţi’ au devenit rentieri ai statului prin fraudarea banului public
  • Instituirea imediată a unui moratoriu referitor la exploatarea gazelor de şist până la finalizarea studiilor ce se află în derulare la nivel european privind impactul asupra mediului prin procedeul de fracţionare hidraulică.
  • Având în vedere preocuparea publică privind cazul Roşia Montană, Guvernul va reanaliza în mod transparent şi pe bază de dialog deschis şi democratic situaţia existentă, astfel încât deciziile să fie în acord cu interesul naţional, protecţia mediului şi legislaţia europeană
  • Accelerarea procesului de finalizare a proiectelor naţionale de interes strategic în domeniul energiei – hidrocentrala Tarniţa – Lăpuşeşti, Unităţile 3 şi 4 Cernavodă, noile grupuri energetice de la Rovinari, Işalniţa, Iernut, Brăila, Galaţi, Borzeşti
  • O perspectivă clară pentru industria cărbunelui, prin susţinerea de investiţii în tehnologii noi şi modernizarea echipamentelor pentru exploatarea zăcămintelor în subsectorul minier în vederea corelării capacităţii de producţie cu cererea de cărbune
  • Trecerea Agenţiei Naţionale de Reglementare în Energie în subordinea Parlamentului pentru asigurarea independenţei reglementatorului şi implementarea corectă a legislaţiei europene în domeniul energiei

Companiile de stat

  • Continuarea procesului de privatizare, mai ales acolo unde şi atunci când privatizarea aduce responsabilitate şi chibzuinţă în gestionarea activelor economice şi a resurselor
  • Sporirea competitivităţii economice şi refacerea încrederii investitorilor în mediul de afaceri românesc
  • Dezvoltarea de parteneriate strategice cu companiile private în care statul este acţionar minoritar. Aceste companii trebuie să onoreze toate obligaţiile corect faţă de stat şi să ţină cont de obiectivele strategice pe care România le are. În acelaşi timp, statul va respecta principiile unei economii de piaţă şi le va garanta companiilor private un tratament corect şi nediscriminatoriu în raport cu companiile de stat
  • Reanalizarea actualei strategii de privatizare a CFR Marfă
  • Regândirea modului de alocare a subvenţiilor pentru susţinerea transportului feroviar de călători
  • Stabilirea obligatorie pentru toate contractele de management al companiilor de stat de sub autoritatea Ministerului Transporturilor a unor indicatori clari de performanţă cu garanţii pentru îndeplinirea acestora
  • Analizarea soluţiilor pentru reorganizarea, restructurarea şi relansarea companiilor naţionale de transporturi cu capital de stat – privatizarea, vânzarea pachetelor de acţiuni, managementul privat.

Infrastructură

  • Finalizarea secţiunilor de autostradă şi a centurilor ocolitoare aflate în construcţie, respectiv autostrada Bucureşti – Ploieşti, autostrada Cernavodă – Constanţa, varianta de ocolire Deva – Orăştie la standard de autostradă, centurile cu profil de autostradă Arad şi 39 Constanţa
  • Proiecte de reabilitare a drumurilor naţionale în curs de execuţie, finalizarea altor obiective de infrastructură, demararea lucrărilor de execuţie pentru tronsoanele de autostradă, cu finanţare europeană, aflate pe Coridorul IV Pan-European: Timişoara – Lugoj, Lugoj – Deva, realizarea studiului de prefezabilitate pentru construcţia autostrăzii Sudului: Bucureşti – Alexandria – Slatina – Craiova – Timişoara.
  • Finalizarea lucrărilor de reabilitare a liniilor de cale ferată Bucureşti – Constanţa, pregătirea şi lansarea proiectelor pentru realizarea centurii feroviare a municipiului Bucureşti
  • Pregătirea şi lansarea licitaţiei pentru execuţia liniei de metrou între Şoseaua Alexandriei şi Voluntari.
  • Podul rutier peste Canalul Dunăre – Marea Neagră

Educație

  • Redeschiderea şcolilor care au fost închise în mod abuziv
  • Deblocarea posturilor din învăţământul superior
  • Regândirea criteriilor de promovare a cadrelor didactice în concordanţă cu realitatea sistemului de învăţământ românesc și cu menţinerea calităţii drept condiţie primordială de funcţionare a sistemului de învăţământ
  • Revizuirea cifrelor de şcolarizare

Sănătate

  • Finalizarea, promovarea şi aprobarea noului proiect de lege a sănătăţii
  • Elaborarea actelor normative privind funcţionarea sistemului de sănătate pentru anul 2013 în concordanţă cu modificările preconizate de noua lege
  • Pregătirea condiţiilor tehnice necesare reorganizării sistemului de sănătate (costul pe act medical, clasificarea spitalelor pe nivele de competenţă, planul naţional de paturi)
  • Implementarea unui proiect-pilot privind salarizarea diferenţiată, în funcţie de performanţă, a personalului din sistemul sanitar

Legislația muncii și asistența socială

  • Modificarea Legii Dialogului Social
  • Reanalizarea Codului Muncii
  • Reanalizarea Legii salarizării unitare pentru bugetari
  • Reanalizarea acordului tripartit privind evoluţia salariului minim brut pentru 2012- 2016
  • Crearea cadrului legislativ pentru sistemul de pensii ocupaţionale
  • Dezvoltarea de servicii sociale pentru îngrijirea copiilor şi a persoanelor dependente de familie şi dezvoltarea unui sistem de muncă la domiciliu
  • Promovarea legislaţiei secundare pentru punerea în aplicare a cadrului legal privind tichetele sociale
  • Reanalizarea cadrului legislativ în domeniul asistenţei sociale.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Daca ma uit la Capitolul Legislatia muncii si Asistenta sociala imi pare ca vorbim de „restauratie”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Daca ma uit la Capitolul Legislatia muncii si Asistenta sociala imi pare ca vorbim de „restauratie”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: