luni

22 aprilie, 2024

5 noiembrie, 2014

Programul guvernamental de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, prin care statul ar urma să stimuleze achiziția unui autoturism nou, va beneficia în 2014 de un plafon total al garanțiilor de 50 de milioane de lei. Proiectul normelor de implementare a a acestui program a fost postat de-abia în ultima zi a lunii octombrie  pe site-ul MFP.

Potrivit proiectului, persoanele fizice cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani (inclusiv) la data aprobării creditului, vor beneficia de finanțare – exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit – care va acoperi maximum 95% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proforma. Din finanțarea acordată, 50% va reprezenta garanția statului.

Persoanele cu vârsta de peste 36 ani (inclusiv) la data aprobarii creditului, vor beneficia de finanțare – exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit – care va acoperi maximum 90% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proforma. Din finanțarea acordată, 40% va reprezenta garanția statului.


Condiții pentru cumpărător

◦ Să facă dovada, cu declaraţia pe proprie răspundere şi cu copia facturii proforma emise de vânzător, că autoturismul achiziţionat în cadrul programului este nou, respectă normele EURO 5, e achiziţionat de la o persoană juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor şi are un preţ de achiziţie care nu depăşeşte suma de 50.000 lei plus TVA ( aproximativ 13.800 euro).

◦ Să dispună de un avans de minimum 5% pentru cei care au sub 35 de ani respectiv 10% pentru ceilalți persoanele în cazul finanţărilor garantate (astfel, creditul primit va fi de circa 13.000 euro, respectiv 12.400 euro).

◦Să nu înstrăineze autoturismul nou achiziţionat în cadrul Programului pe toată durata de valabilitate a garanţiei;


◦ Să asigure autoturismul nou achiziţionat din finanţarea garantată, printr-o poliţă de asigurare de tip FULL CASCO fără franşiză, care va acoperi cel puţin riscurile totale şi parţiale de furt şi daună; beneficiarul va accepta constituirea unei ipoteci mobiliare asupra drepturilor derivând din poliţa de asigurare în favoarea statului român, reprezentat de M.F.P., şi a finanţatorului, proporţional cu procentul de garantare, pe toată durata finanţării garantate.

Proiectul normelor de aplicare supus consultării publice va fi transmis spre analiză și aprobare Guvernului. Ceea ce lasă foarte puțin timp pentru aprobare și intrarea în vigoare a acestui act normativ până la finele anului. Oricum, trebuie remarcată și valoarea relativ redusă a plafonului, de doar 0,007% din PIB estimat pentru 2014, singura explicație fiind timpul foarte scurt răma până la finele acestui an.

Cu efect asupra a ceva mai mult de 2.000 de autoturisme, măsura nu poate influența prea mult piața auto ( vezi tabelul). După scăderea de aproape cinci procente a vânzărilor de autoturisme noi din 2013 față de anul precedent, în 2014 s-a produs deja un reviriment notabil, cu an avans la 9 luni în raport cu aceeași perioadă a anului anterior de 27%.

Prin urmare, nici mărimea sumelor alocate, nici revenirea numărului de mașini comercializate în 2014 și nici timpul scurt rămas până la finele anului nu justifică programul ”Prima mașină”. Doar dacă acesta este de fapt un experiment menit să aducă în 2015 o continuare cu un ordin de mărime mai mare și care să privească, în plus, plata sumelor pentru asigurarea CASCO.

Suma minimă de start pentru intrarea în program este este foarte accesibilă, cu doar 2.500 lei sau 5.000 lei avans. Dar plata a 250 – 300 de lei pe lună pentru asigurarea facultativă , adică aproape jumătate din principalul ratei de plată la durata maximă de creditare de șapte ani, va pune problema unui program de tip  ”Prima asigurare CASCO”.

Concret, este greu de conceput un full-CASCO sub 6% din valoarea mașinii, ceea ce duce poate costul anual la peste 3.000 lei  pentru a avea o mașină sub geam, indiferent dacă se circulă cu ea sau nu. De altfel, datele UNSAR, asociația asigurătorilor din România arătau la finele anului trecut o proporție de doar 21% a polițelor facultative CASCO în raport cu cele obligatorii RCA.

Dacă în medie doar un român din cinci încheie și asigurare CASCO, în cazul programului Prima mașină toți beneficiarii vor fi obligați să încheie acest tip de asigurare. În treacăt fie spus, nici nu ar fi un lucru rău dacă toți posesorii de autoturisme ar fi obligați să încheie polițe combinate CASCO-RCA, deoarece atunci prețurile ar fi mai mici prin difuzia riscurilor și nu ar fi penalizați tocmai cei mai prevăzători șoferi.

Dacă adunăm asigurarea full-CASCO la rata lunară de circa 1.000 lei, banii de benzină ( 300 de lei plinul ), RCA-ul de minim 50 lei/lună  (cam 600 de lei pe an dar mai scump pentru tinerii sub 30 de ani din zonele urbane cu circulație intensă) ne dă aproape salariul mediu net pe economie de 1.700 lei . De unde s-ar putea pune și problema de fapt cui se adresează acest program.

Dar, dacă tot s-a lansat, poate ar fi util să se prevadă în contrapartidă, pentru stimularea stimulării, taxe anuale de câteva ori mai mari pentru mașinile cu vechime de peste 10 -12 ani și cu norme de poluare expirate. Astfel încât să beneficiem și noi, contribuabilii din banii cărora se finanțează programul de garantare, de un aer ceva mai curat. Ce-ar fi de pildă, să nu mai avem până în 2020 nici o mașină sub Euro 4 în orașele mari ?

Articole recomandate:

Etichete: , ,

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: