miercuri

24 aprilie, 2024

22 ianuarie, 2012

Înainte de-a trece la exemple – niste consideratii generale, cu ochiul liber. Pentru două categorii de protestatari: pentru cei care vor căderea guvernului PDL, eventual a lui Traian Băsescu. Şi pentru cei care protestează împotriva întregii clase politice – adică pentru manifestanţii antisistem.

Pentru cei anti-guvernul Boc. Rana pe care e de pus degetul

Pe fond, problema e pusă prost: se cere căderea unui cabinet care a guvernat exact cum ar fi făcut-o orice alt guvern al crizei (inclusiv unul Antonescu-Ponta): cu foaia finanţatorilor – a troicii FMI-Banca Mondială- Comisia Europeană – în mână.

Criza ne-a surprins cu o creştere economică bazată pe banii căpşunarilor şi pe creditul cu buletinul – nu eram, nu suntem şi nu vom fi curând Polonia – singurii care au făcut-o pe deştepţii sunt ungurii, care stau acum la uşa creditorilor şi li se cere un preţ de neplătit, pentru că au luat lucrurile în uşor şi n-au înţeles ce se întâmplă de fapt.

Asta pe guvernarea economică. Pe cea politică: E greu de dat jos guvernul în acest moment. Căderea guvernului înseamna pentru PDL pierederea oricărei şanse la alegerile viitoare. Cu guvernul picat acum, PDL nu mai are nimic de pierdut. Aşa că, în perioada următoare, se va comporta precum lupul încoltit, nu va face nicio concesie de fond, se va multumi să cosmetizeze câte ceva in ceasul al 13. Iar protestele (cele autentice, din piaţa Universităţii, nu cele finanţate şi organizate de partide) nu sunt suficient de ample încât să le forţeze mâna pentru măsuri radicale.

E mult mai sigur, însă, să dai jos nişte miniştri incapabili, care au făcut „erori” costisitoare pentru o ţară aflată în criză, şi care supravieţuiesc în guvern pentru că sunt sprijiniţi la cel mai înalt nivel sau pentru s-au construit din vreme din cerneală şi pixeli.

Nu e doar mai uşor: ci mai ales, mai util, mai productiv, mai aplicat, mai didactic, mai folositor pentru societate:

Mai folositor tocmai pentru ca se identifica problema, se stabileste prejudiciul, se stabileste responsabilitatea, se arată cu degetul vinovatul, se schimba cu un altul care stie ca nu va fi schimbat pentru o vina politica, ci una administrativa.

Cunoaşteţi fotografia alăturată. Ea a apărut într-o revistă, la vreo două luni de când când fondurile europene (un mizilic de vreo 800 de milioane de euro) trecute prin ministerul si responsabilitatea protagonistei, fuseseră blocate, când sute de afaceri (cu mii de angajaţi) atârnau deasupra prăpastiei din cauza suspendării acestor plăţi. (VEZI AICI).

Asta nu mai e o biată aroganţă, sau o simplă sfidare: asta e inconştienţă. Un om cu o asemenea mentalitate nu are ce căuta în guvernul unei ţări în criză, care a fost nevoită să taie 25% din lefurile bugetarilor. (Că pe privaţi i-au uitat toţi – acolo viaţa a fost, în această criză, mult mai grea chiar decât a celor de la stat. Apropo: în „privat” nimănui nu i-ar mai arde să se dea în stambă după un atare eşec – de ce am tolera, deci, aşa ceva în guvern?).

Avem, în acest caz, responsabilitatea, prejudiciul, atitudinea faţă de ţară şi de viaţă. Doamna ar trebui să se întoarcă de urgenţă acasă şi să lase scaunul de ministru unui om responsabil şi cu bun simţ. Nu protestatarii, ci chiar ea tocmai dă guvernul jos.

Alte două vedete ale ratării singurilor bani ieftini pe care-i putea încasa România într-o perioadă în care marea problemă este tocmai scumpetea banilor:

Miniştrii Ion Ariton (Economie) şi Laszlo Borbely (Mediu). Lăsăm la o parte că niciunul n-a guvernat, ci doar au gestionat (de fapt, de ani de zile nimeni nu guvernează – asta înseamnă viziune, program şi efecte) cei doi au pierdut banii pe vânzarea certificatelor de emisii de carbon. E greu de apreciat acum suma (asta rezultă din piaţă) – e vorba de nişte sute de milioane de euro. La pieredea banilor l-au sacrificat pe acarul Păun (Şeful de la ANPM). (VEZI AICI). În realitate, vinovaţi au fost cei doi miniştri: nu se înţeleseseră cât revine ministerului Economiei şi cât ministerului Mediului. bani la minister înseamnă nişte plăţi, adică nişte contracte, adică nişte comisioane pe care îndeobşte le încasează cineva în ţara asta de anonimi prosperi făcuţi din nimic.

Despre domnul Borbely: într-o ţară în care priorităţile se bat cap în cap, n-a găsit altă întrebuinţare pentru banii de Mediu decât să facă spaţii verzi în sate de munte (VEZI AICI) – pe toate le rezolvase ministerul, mai rămăseseră de făcut parcuri în păduri – nu, nu-i o glumă.

Amândoi miniştrii dorm liniştiţi, şi-au văzut de treabă, au idei, sunt bine-mersi.

Ei, cu nişte întrebări pentru cei 3 aş porni eu. Banii pierduţi de eu sunt singurii pe care România i-ar fi putut încasa în 2011 fără împovărătoarele dobânzi care sunt, de fapt marea problemă a crizei datoriilor şi a finanţării statelor. Aşa ar fi just să se înceapă, cu ăştia trei ar fi începutul unui bun început.

Pentru cei care protestează antisistem

Problema guvernărilor în România nu sunt guvernele (aceste „echipe” sunt doar consecinţele), ci maniera în care e înţeleasă politica: atât de politicieni, cât şi de electorat.

De fapt: nişte şmecheri cumpără (cu mită sadea) voturile unor amărâţi rupţi de orice realitate – ce să te aştepţi de la politicienii şi alegătorii între care deal-ul este un litru de ulei şi un kil de zahăr.De aia au şi fost întorşi în tranşee Vasile Blaga şi compania.

Marea problemă cu care trebuie să se înceapă reforma este Finanţarea campaniilor electorale. Ai rezolvat asta, ai stins mita. Nu poţi schimba sistemul politic dacă laşi înăuntrul său acest troc sordid. (VEZI AICI).


Aşa că o atare problemă nu se rezolvă peste noapte. Dar ea trebuie începută cu această chestiune concretă: altfel orice mişcări politice de reformă şi trezire la realitate se vor dovedi inoperante: degeaba eşti bun, ai idei, ai competenţe, viziune şi program, dacă votul majoritar se dă pe o găleată şi o pereche de cizme de cauciuc.

Da, aşa cum în anii 90 au apărut antreprenorii şi capitalismul, acum trebuie să apară „o nouă clasă politică” pe măsura unei societăţi a oamenilor care-şi văd de treabă. O clasă politică în care nu se refugiază – pe bază de loialităţi perverse şi docilităţi de gaşcă – cei care eşuează în societatea reală. Dar ea mai trebuie să câştige şi alegerile. Iar voturile cele multe sunt acolo unde spărtura din lege face ca procesul electoral să aibă la bază nu interesul unei comunităţi, ci foamea de-o săptămână.

Fără aceste „mărunţişuri” concrete, tot ceea ce vedem la televizor poate fi rezolvat prin compromisuri făcute între aceeaşi politicieni. Dar asta nu schimbă nimic.

Problema trebuie pusă, aşadar, altfel – despre asta, într-un comentariu viitor.
*
**
Vorbeam de „o nouă clasă politică” şi de faptul că sistemul nu poate fi schimbat peste noapte.

Un om ar fi putut încuraja crearea unei astfel de clase politice – căci el chiar a avut timp ca, pe baza unor principii deja existente, să traseze nişte coordonate şi să tragă sforile atât de dragi lui (e jucător, nu? ) pentru a facilita accesul la decizie unui alt tip de oameni.

N-a făcut-o, şi aşa ne-am trezit cu o cohortă de politicieni de mare viziune şi anvergură – noi, toţi tineri şi noi şi de mare viziune şi anvergură: Roberta Anastase şef de Parlament, Elena Udrea şefă peste 3 ministere grele, Emil Boc şef peste un partid mamut, Mioara Mantale un excepţional diplomat – consul, din prima, la „Inalta Poartă”, că nu putea începe din Togo.

Acest om este Traian Băsescu. Indiferent dacă a fost bine sau rău intenţionat, a făcut tot posibilul ca el, cel care a câştigat alegerile cu un discurs antipoliticieni, să nu mai poată veni astăzi să ne mai spună măcar două vorbe despre această clasă politică. Abia ăsta este eşecul lui cel mare.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

10 răspunsuri

  1. Tanti blonda e atit de bine infipta in fotoliu incit a trecut prin toate remanierile , toate luptele interne obtinind o crestere a puterii proprii . Nu degeaba a fost numita pe functii noi in organizatia PDL din Bucuresti . Ca a avut fondurile UE blocate , un accident neprevazut dar imediat remediat cu crearea unui nou minister . 🙂 Tipic romanesc . „la placinte inainte , la razboi inapoi ” sau ” raspunderea mereu pe seama altora ” . 🙂
    In general , guvernantii si domnul presedinte au cam terminat „munitia ” sloganurilor cu care au abtinut voturi sau mentinut puterea . A venit anticipat factura . Cind se compara vorbele cu faptele . Cel mai greu si defavorabil moment pentru oricare om politic din RO. 🙂

  2. La vreme de razboi, apar imbogatitii de razboi- categorie de regula sanctionata;

    In Romania, la vreme de criza, s-au proliferat profitorii si imbogatitii de criza -de data aceasta chiar din clasa politica, mai ales din grupul Puterii si al clientelei sale.

    Masurile impuse de troica finantatorilor au fost transpuse si aplicate in aceasta cheie, care nu era,nici nu este singura optiune in plan economico-social.

    In plus nu cunoastem nici pe departe situatia financiara reala a Romaniei: nu numai pentru ca seful statului afirma cu nonsalanta (in sustinerea propunerii privind noua Lege a Sanatatii) ca respectivul stat nu stie pe unde sunt banii publici si este incapabil de a-i controla (exceptand ca renunta cu totul la zisa responsabilitate trecandu-i la toptan in gestiune privata).

    Dar o interventie publica a institutiei statului care se ocupa de prognoze (pe baza carora este teoretic fundamentat Bugetul de Stat) ne informa cum ca in perioada 2009-2011 se agonisisera deja cca. 200 miliarde USD nerealizari ale bugetului de Stat in raport cu prognozele dlor. (cam dublu decat exercitiul anual al bugetului consolidat.

    Adica, s-au pierdut pe drum vreo doua bugete in trei ani; iar pana in 2015 discrepanta va depasi 500miliarde USD….

    Cauza? evident, tot criza mondiala, care nu a permis ca in realitatea economica romaneasca sa se ajunga la nivelul prognozelor….

    de acord ca sansele ca alta guvernare sa fi procedat exact la fel ar fi de cca.80% cat timp ‘clasa politica’ se autodefineste ca atare undeva deasupra societatii si statului.

    dar proteste antisistem? despre ce sistem vorbim? mai degraba sunt proteste in favoarea unui sistem!

  3. Cateva obiectii.

    A guverna la mana finantatorilor nu inseamna obligatoriu sa fii si incompetent si corupt. Astfel ca nu putem spune ca problema nu se pune doar in termenii crizei ci si a calitatii celor ce fac guvernarea.
    Finantarea si mita electorala sunt aspecte critice pentru campaniile electorale. Insa, monopolul partidelor actuale se realizeaza si prin legea partidelor si pragul minim impus pentru a intra in parlament. Sa spunem de dragul teoriei ca este dificil a se controla parcursul banilor, pomenilor cu sarmalute si spectacole, ori a galetilor si altor „cadouri” dar, cu siguranta se poate relaxa legea partidelor pentru a permite oamenilor sa se asocieze mai usor si, se poate reduce pragul parlamentar pentru ca acestia sa poata participa la guvernare.

  4. Cateva observatii:

    1. Vanzarea unor certificate de emisie se realizeaza atunci cand exista si un cumparator. Pe piata mondiala a certificatelor de acel tip sunt foarte, putini cumparatori si foarte multe certificate de vanzare. Banii obtinuti oricum nu se puteau investiti decat in directii bine stabilite (ex. tehnologii verzi, resurse regenerabile, etc).

    2. Observatia de la punctul 1 nu ii scuza insa pe cei doi ministri. Suspendarea de la tranzactionare pentru 6 luni (si ma tem ca se va prelungi la 12 luni) tine de modul in care Romania a gestionat inventarul national al emisiilor de gaze cu efect de sera, registrul emisiilor si de multe studii tehnice pe care nu le-a efectuat (desi si a promis ca le realizeaza). Vina principala este la Ministerul Mediului (nu doar a lui Borbely ci si a ministrului precedent – tot de la UDMR), dar si la Ministerul Economiei (care are responsabilitati importante pe EU-ETS). Oricum in februarie se decide restabilirea dereptului de a tranzactiona certificate de emisii.

    1. Aşa e, nu am intrat in detalii, pentru că ele nu modifică concluzia generală: nu ne permitem să pierdem niciun bănuţ care ar putea lucra în economie. Nu ne permiten noi; ei, da.

      1. Aveti dreptate, dar am tinut sa fac aceste precizari, deoarece s-a vehiculat foarte mult ideea ca s-ar fi obtinut multi bani care puteau fi utilizati in multe domenii (plati pensii, salarii, etc).
        Problemele pentru care am fost suspendati nu se pot rezolva (parerea mea) in 6 luni (mai exact nu poti face in 6 luni studii pe care nu le-ai realizat in 3-4 ani, tinand cont si de faptul ca numarul expertilor este foarte mic). Poate doar prin „bunavointa” UNFCCC- ului, altfel spus sa ne ierte si de data asta. Din punct de vedere tehnic cel mai probabil raspunsul este negativ. Din punct de vedere „politic” cine stie?

  5. Cred ca ar fi corect sa nu pierdem din vedere padurea din cauza copacilor. Evenimentele recente au demonstrat, fara putinta de tagada cred eu, ruptura ireparabila intre actuala clasa politica, putere si opozitie laolalta, si popor. Clasa politica, in ansamblul ei, demonstreaza incapacitatea sau lipsa de vointa in formularea si punerea in practica a unor politici coerente, pe de o parte, iar poporul se comporta ca o structura sociala neomogena tinzand catre statutul de natiune adevarata, pe de alta parte. Dintre cele doua entitati, clasa politica si popor, cea de-a doua va reusi sa-si atinga obiectivul mai devreme sau mai tarziu. Cat despre clasa politica, reformarea ei fiind improbabila, daca nu chiar imposibila, neindeplinind in niciun fel rolul social asumat, reprezentand o frana in calea dezvoltarii economice si sociale, ea ar trebui inlocuita in integralitatea ei. Alte forte politice, alti oameni. O noua Republica. Un model de schimbare brusca care nu ofera garantii, e adevarat, dar macar creaza sanse. Scuze pentru deranj si multumiri pentru oportunitatea de a schimba opinii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

10 răspunsuri

  1. Tanti blonda e atit de bine infipta in fotoliu incit a trecut prin toate remanierile , toate luptele interne obtinind o crestere a puterii proprii . Nu degeaba a fost numita pe functii noi in organizatia PDL din Bucuresti . Ca a avut fondurile UE blocate , un accident neprevazut dar imediat remediat cu crearea unui nou minister . 🙂 Tipic romanesc . „la placinte inainte , la razboi inapoi ” sau ” raspunderea mereu pe seama altora ” . 🙂
    In general , guvernantii si domnul presedinte au cam terminat „munitia ” sloganurilor cu care au abtinut voturi sau mentinut puterea . A venit anticipat factura . Cind se compara vorbele cu faptele . Cel mai greu si defavorabil moment pentru oricare om politic din RO. 🙂

  2. La vreme de razboi, apar imbogatitii de razboi- categorie de regula sanctionata;

    In Romania, la vreme de criza, s-au proliferat profitorii si imbogatitii de criza -de data aceasta chiar din clasa politica, mai ales din grupul Puterii si al clientelei sale.

    Masurile impuse de troica finantatorilor au fost transpuse si aplicate in aceasta cheie, care nu era,nici nu este singura optiune in plan economico-social.

    In plus nu cunoastem nici pe departe situatia financiara reala a Romaniei: nu numai pentru ca seful statului afirma cu nonsalanta (in sustinerea propunerii privind noua Lege a Sanatatii) ca respectivul stat nu stie pe unde sunt banii publici si este incapabil de a-i controla (exceptand ca renunta cu totul la zisa responsabilitate trecandu-i la toptan in gestiune privata).

    Dar o interventie publica a institutiei statului care se ocupa de prognoze (pe baza carora este teoretic fundamentat Bugetul de Stat) ne informa cum ca in perioada 2009-2011 se agonisisera deja cca. 200 miliarde USD nerealizari ale bugetului de Stat in raport cu prognozele dlor. (cam dublu decat exercitiul anual al bugetului consolidat.

    Adica, s-au pierdut pe drum vreo doua bugete in trei ani; iar pana in 2015 discrepanta va depasi 500miliarde USD….

    Cauza? evident, tot criza mondiala, care nu a permis ca in realitatea economica romaneasca sa se ajunga la nivelul prognozelor….

    de acord ca sansele ca alta guvernare sa fi procedat exact la fel ar fi de cca.80% cat timp ‘clasa politica’ se autodefineste ca atare undeva deasupra societatii si statului.

    dar proteste antisistem? despre ce sistem vorbim? mai degraba sunt proteste in favoarea unui sistem!

  3. Cateva obiectii.

    A guverna la mana finantatorilor nu inseamna obligatoriu sa fii si incompetent si corupt. Astfel ca nu putem spune ca problema nu se pune doar in termenii crizei ci si a calitatii celor ce fac guvernarea.
    Finantarea si mita electorala sunt aspecte critice pentru campaniile electorale. Insa, monopolul partidelor actuale se realizeaza si prin legea partidelor si pragul minim impus pentru a intra in parlament. Sa spunem de dragul teoriei ca este dificil a se controla parcursul banilor, pomenilor cu sarmalute si spectacole, ori a galetilor si altor „cadouri” dar, cu siguranta se poate relaxa legea partidelor pentru a permite oamenilor sa se asocieze mai usor si, se poate reduce pragul parlamentar pentru ca acestia sa poata participa la guvernare.

  4. Cateva observatii:

    1. Vanzarea unor certificate de emisie se realizeaza atunci cand exista si un cumparator. Pe piata mondiala a certificatelor de acel tip sunt foarte, putini cumparatori si foarte multe certificate de vanzare. Banii obtinuti oricum nu se puteau investiti decat in directii bine stabilite (ex. tehnologii verzi, resurse regenerabile, etc).

    2. Observatia de la punctul 1 nu ii scuza insa pe cei doi ministri. Suspendarea de la tranzactionare pentru 6 luni (si ma tem ca se va prelungi la 12 luni) tine de modul in care Romania a gestionat inventarul national al emisiilor de gaze cu efect de sera, registrul emisiilor si de multe studii tehnice pe care nu le-a efectuat (desi si a promis ca le realizeaza). Vina principala este la Ministerul Mediului (nu doar a lui Borbely ci si a ministrului precedent – tot de la UDMR), dar si la Ministerul Economiei (care are responsabilitati importante pe EU-ETS). Oricum in februarie se decide restabilirea dereptului de a tranzactiona certificate de emisii.

    1. Aşa e, nu am intrat in detalii, pentru că ele nu modifică concluzia generală: nu ne permitem să pierdem niciun bănuţ care ar putea lucra în economie. Nu ne permiten noi; ei, da.

      1. Aveti dreptate, dar am tinut sa fac aceste precizari, deoarece s-a vehiculat foarte mult ideea ca s-ar fi obtinut multi bani care puteau fi utilizati in multe domenii (plati pensii, salarii, etc).
        Problemele pentru care am fost suspendati nu se pot rezolva (parerea mea) in 6 luni (mai exact nu poti face in 6 luni studii pe care nu le-ai realizat in 3-4 ani, tinand cont si de faptul ca numarul expertilor este foarte mic). Poate doar prin „bunavointa” UNFCCC- ului, altfel spus sa ne ierte si de data asta. Din punct de vedere tehnic cel mai probabil raspunsul este negativ. Din punct de vedere „politic” cine stie?

  5. Cred ca ar fi corect sa nu pierdem din vedere padurea din cauza copacilor. Evenimentele recente au demonstrat, fara putinta de tagada cred eu, ruptura ireparabila intre actuala clasa politica, putere si opozitie laolalta, si popor. Clasa politica, in ansamblul ei, demonstreaza incapacitatea sau lipsa de vointa in formularea si punerea in practica a unor politici coerente, pe de o parte, iar poporul se comporta ca o structura sociala neomogena tinzand catre statutul de natiune adevarata, pe de alta parte. Dintre cele doua entitati, clasa politica si popor, cea de-a doua va reusi sa-si atinga obiectivul mai devreme sau mai tarziu. Cat despre clasa politica, reformarea ei fiind improbabila, daca nu chiar imposibila, neindeplinind in niciun fel rolul social asumat, reprezentand o frana in calea dezvoltarii economice si sociale, ea ar trebui inlocuita in integralitatea ei. Alte forte politice, alti oameni. O noua Republica. Un model de schimbare brusca care nu ofera garantii, e adevarat, dar macar creaza sanse. Scuze pentru deranj si multumiri pentru oportunitatea de a schimba opinii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: