vineri

29 martie, 2024

11 aprilie, 2013

Prețurile de pentru populație s-au stabilizat în luna martie. În pofida avertismentelor date de producători, avansul consemnat de statistica oficială, indicele prețurilor de consum a urcat cu doar 0,04%, cu scăderi pe total la mărfuri alimente și nealimentare și o creștere de jumătate de punct procentual la servicii. Practic, cea care a determinat semnul plus în evoluția prețurilor a fost eterna și discreta majorare a tarifelor la apă, canal și salubritate.

În premieră absolută, inflația anuală măsurată după metodologia europeană de clasificare s-a situat la două zecimi de procent sub cea măsurată pe baza clasificării naționale a mărfurilor și serviciilor ( 3,9% IAPC față de 4,1% IPC). Or, Eurostat preia pentru comparație relevantă cu țările UE și pentru urmărirea criteriilor de la Maastricht indicele european IAPC, nu cel național IPC.

Rezultatul total al creșterilor de prețuri a fost dat nu doar de evoluțiile pe tipuri de mărfuri și servicii, dar și de ponderile indicate mai sus și rezultate pe baza anchetei desfășurate în gospodării în anul 2011. Inflația aflată sub efectul politicii monetare, cunoscută drept indice CORE 2 ajustat, s-a redus ușor, la 0,12% de la 0,16% în luna anterioară.


Interesant este că în luna martie s-au ieftinit o serie de mărfuri și servicii importante, precum ouăle (-9,72%), transportul pe CFR (-3,99%), uleiul comestibil(-1,21%), combustibilii (-0,76%), zahărul (-0,19%), energia termică (-0,10%) și carnea de porc (-0,08%), ceea ce arată atingerea unui prag de rezistență la scumpiri.

La finele primului trimestru din acest an, am ajuns deja la o majorare de prețuri de 1,72%, față de o țintă fixată la 2,5% pentru finalul lui 2013. Pentru a nu mai face considerații generale, prezentăm topul scumpirilor trimestriale în ideea de a evidenția cauzele și de a dimensiona influențele reale asupra IPC pe categorii de mărfuri și servicii.

Se poate observa că energia electrică și tutunul conduc detașat în ceea ce privește efectul asupra IPC, deși figurează pe locurile 2 și 5 în top, fapt explicabil prin importanța lor în consumul populației. Deși aproape nimeni nu discută despre apă, canal și salubritate, aceste servicii vin cu o influență nefastă ( și nu doar sezonieră) de aceeași amplitudine cu cea a mult mediatizatului cartof.

După cum și majorarea prețurilor la cărți, ziare și reviste a trecut neobservată, prin contrast cu cea de la fructe proaspete, deși sunt comparabile ca influență. Deși au majorări relativ mici, motiv pentru care nu apar în top, combustibilii (+1,06%) și produsele din carne (+0,88%) au influențe de 0,09% și, respectiv 0,07% pe IPC, urmare a unor ponderi ridicate în cheltuielile populației.

Cert este că aceste șapte produse și servicii concentrează 84% din majorarea generală a prețurilor. De aceea, ar fi utilă urmărirea lor cu atenție. Dacă, pentru unele, scumpirile sunt previzibile și justificate de angajamentele luate de România în privința alinierii prețurilor sau de conjunctura internațională, pentru altele nu există motive solide de păstrare a unor niveluri ridicate în majorarea prețurilor.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: