sâmbătă

20 aprilie, 2024

14 mai, 2017

Președintele Chinei, Xi Jinping, flancat la micul dejun de lucru de președintele Vladimir Putin și de ministrul de Externe Serghei Lavrov

Președintele Chinei, Xi Jinping, a dat startul, duminică, summit-ului de două zile pe tema celui mai ambițios proiect politic de dezvoltare- ”Noul drum al mătăsii”.

Vorbind la debutul summit-ului despre proiectul chinezesc denumit “Belt and Road initiative”, Xi Jinping, citat de The Guardian, a promovat campania de infrastructură în valoare de multe miliarde de dolari drept un mijloc de realizare a unei versiuni moderne a anticului ”Drum al Mătăsii” șistartul unei “epoci de aur” a globalizării.

“Gloria anticului Drum al Mătăsii arată ca dispersia geografică nu este insurmontabilă”, a spus președintele Chinei celor 29 de sefi de stat sosiți la Beijing pentru acest eveniment, printre care se numără Vladimir Putin și Recep Tayyip Erdogan.


Ambițiosul plan al Chinei, evaluat la 900 de miliarde de dolari, este însă boicotat de India, care îl consideră nimic altceva decât ”o inițiaivă colonială, care va lăsa în urmă comunități îndatorate și falite”, după cum scrie duminică The Times of India.

Președintele Xi Jinping afirmă însă că acesta este un “proiect al secolului”, o încercare îndrăzneață și incluzivă de demarare a unei noi ere a globalizării. În discursul său, Xi Jinping a promis că se va dedica total promovării proiectului de infrastructură ce are ca obiectiv lucrări de infrastructură pe mai multe continente: din Asia, spre Europa și Africa, până în Americi.

”Este un proiect care are la bază vechiul Drum al Mătăsii, dar care este deschis tuturor statelor”, a explicat președintele Chinei, care a promis că țara sa va investi în acest proiect 125 de miliarde de dolari.

Proiectul a provocat entuziasm în Etiopia, în Pakistan, în Malaezia, în Cile.

Rezervele Occidentului: China și-ar putea impune poziția geopolitică


Marea Britanie a transmis un mesaj al cancelarului Philip Hammond, în care se afirmă: ”Îl laud pe președintele Xi pentru demararea acestui proiect, îndrăzneț și vizionar în egală măsură. Această inițiativă este întradevăr unică în ceea ce privește dimensiunile: ar traversa 65 de țări, pe 4 continente, având un potențial de creștere a standardelor de viață a 70% din populația globală”.

Proiectul este însă privit cu reticență în multe cancelarii din Occident, mulți diplomați suspectând că, de fapt, China încearcă în acest mod să atragă pe orbita sa națiuni mai puțin dezvoltate pentru a-și consolida poziția geopolitică. Semnificativ, doar unul dintre liderii G7 a mers la Beijing pentru a participa la summit- premierul italian Paolo Gentiloni.

O serie de analiști consideră că summit-ul este o încercare a Chinei de a se impune ca lider mondial în condițiile în care atât SUA cât și Marea Britanie par să își retragă, practic sau simbolic, susținerea pentru globalizare.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. In primul rand ce este aia „globalizare”? Adica ca cadn este vorba despre interesele amerloce este globalizare si ca cand e virba despre alate interese nu mai este globalizare ci poa imperialism?
    In doilea rand …. de prin 1980 s-a descoperit ca centrul de greutate a comertului mondila s-a mutat in V Pacificului deci China are atu ul banilor (Multumim dle Reagan! In 2081 veti merita o statuie la Beijing „binefactorul involuntar”)
    In treilea rand de intels ca India este cam nemultumita …. subvontinetul indian este excentric Drumului Matasii iar optiunile ce ii raman o pun intr-un posobil conflict cu blocul anglofon (care EXISTA! „Discret” se numeste „reteaua Echelon” insda o astfle de colaborare impune in primul radn politici convergente care se bazeaza pe o mostenire comuna. Adica limba si sistemul common law in cazul de fata)
    Statele europene au si ele de ce fi ingrijorate – Drumul Matasii este primul si totodata un gigantic proect „geopolitic” care va recondigura lumea asa cum o cunaostem si care a fost construita de Occident dupa ce Vasco da Gamma a ajuns in India. Si „scapa” ocazia de a se infrupta din bogatiile Siberiei. Dar nu preea au ce face .. vor fi silite sa coopereze (ca sa nu saraceasca definitiv!)
    „Interesanta” este pozitia Rusiei. Care va fi marele perdant (preupun ca Siberia de la E de Baikal va fi perduta in favoarea Chinei), dar care ar avea sansa ca in safrasit sa se umple de bani!
    Fiindca drumurile – calea ferata si autistrada vor crea noi oportunitati .. populatia se va deplasa, vor aparea industrii, localitati. Localitati „Adormote” s evor trezi si in zona aia cam nepopulata se vor muta milioane, zeci de milioane de oameni. Chinezi mia ales (ca sunt cam inghesuiti in China) . Pesemene ca destui rusi vor gasi in sfarsit Siberia atractiva .. si nu as pune pariu ca niste europeni vor refuza sa castige multi bani cinstiti chiar daca vor purta bikini cu puf de gasca (iarna , cand sunt numai minus 30 de grade se cheama ca este cald)

    Cestia insa nasoala ptr blocul anglofon este ca de data asta cartea lu’ Mahan (The Influence of Sea Power upon History) este necastigatoare .. ca nu ai ce face cu portavionul si submarinul cand drumul comercial este la cca 5000 km de cea mao apropiata mare (azi insa cu cca 7-8 portavioane si 4-5 submarine poti controla traseele maritime economic majore … Ghici cine are portavioanele necesare?)

    Ma prg daca ne jucam corect cartea (inclus ce priveste faptul ca suntem „vechi prieteni” si CHina nu ne poa reprosa nimic!) ne putem alege si noi cu ceva firfirici. Suficenti ca sa devenim o tara in care se traieste bine si din care sa emigreze numa cei prea aventurieri

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. In primul rand ce este aia „globalizare”? Adica ca cadn este vorba despre interesele amerloce este globalizare si ca cand e virba despre alate interese nu mai este globalizare ci poa imperialism?
    In doilea rand …. de prin 1980 s-a descoperit ca centrul de greutate a comertului mondila s-a mutat in V Pacificului deci China are atu ul banilor (Multumim dle Reagan! In 2081 veti merita o statuie la Beijing „binefactorul involuntar”)
    In treilea rand de intels ca India este cam nemultumita …. subvontinetul indian este excentric Drumului Matasii iar optiunile ce ii raman o pun intr-un posobil conflict cu blocul anglofon (care EXISTA! „Discret” se numeste „reteaua Echelon” insda o astfle de colaborare impune in primul radn politici convergente care se bazeaza pe o mostenire comuna. Adica limba si sistemul common law in cazul de fata)
    Statele europene au si ele de ce fi ingrijorate – Drumul Matasii este primul si totodata un gigantic proect „geopolitic” care va recondigura lumea asa cum o cunaostem si care a fost construita de Occident dupa ce Vasco da Gamma a ajuns in India. Si „scapa” ocazia de a se infrupta din bogatiile Siberiei. Dar nu preea au ce face .. vor fi silite sa coopereze (ca sa nu saraceasca definitiv!)
    „Interesanta” este pozitia Rusiei. Care va fi marele perdant (preupun ca Siberia de la E de Baikal va fi perduta in favoarea Chinei), dar care ar avea sansa ca in safrasit sa se umple de bani!
    Fiindca drumurile – calea ferata si autistrada vor crea noi oportunitati .. populatia se va deplasa, vor aparea industrii, localitati. Localitati „Adormote” s evor trezi si in zona aia cam nepopulata se vor muta milioane, zeci de milioane de oameni. Chinezi mia ales (ca sunt cam inghesuiti in China) . Pesemene ca destui rusi vor gasi in sfarsit Siberia atractiva .. si nu as pune pariu ca niste europeni vor refuza sa castige multi bani cinstiti chiar daca vor purta bikini cu puf de gasca (iarna , cand sunt numai minus 30 de grade se cheama ca este cald)

    Cestia insa nasoala ptr blocul anglofon este ca de data asta cartea lu’ Mahan (The Influence of Sea Power upon History) este necastigatoare .. ca nu ai ce face cu portavionul si submarinul cand drumul comercial este la cca 5000 km de cea mao apropiata mare (azi insa cu cca 7-8 portavioane si 4-5 submarine poti controla traseele maritime economic majore … Ghici cine are portavioanele necesare?)

    Ma prg daca ne jucam corect cartea (inclus ce priveste faptul ca suntem „vechi prieteni” si CHina nu ne poa reprosa nimic!) ne putem alege si noi cu ceva firfirici. Suficenti ca sa devenim o tara in care se traieste bine si din care sa emigreze numa cei prea aventurieri

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: