miercuri

17 aprilie, 2024

27 februarie, 2014

Preşedintele Traian Băsescu a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, modificare ce s-a făcut fără respectarea procedurii europene de notificare şi poate atrage declanşarea unei proceduri de infringement împotriva României.

OUG 57

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie amână până în 2017 acordarea unor certificate verzi.

În perioda 1 iulie 2013 – 31 martie 2017, se spune în OUG, se amână temporar acordarea unui număr de certificate verzi din cele prevăzute la alin. (2), pentru fiecare 1 MWh produs şi livrat de producătorii de energie electrică din surse regenerabile, după cum urmează:

  • un certificat verde pentru centralele hidroelectrice noi, cu puteri instalate de cel mult 10 MW;
  • un certificat verde pentru centralele electrice eoliene;
  • doua certificate verzi pentru centralele electrice solare.

Legea de aprobare a OUG


Legea care a aprobat această ordonanță, votată în Parlament la finele anului trecut, a adăugat faptul că amânarea certificatelor se aplică doar pentru proiectele care intră în sistem până la 31 decembrie 2013.

În plus față de această ordonanță, Guvernul a aprobat tot la finele anului trecut o altă hotărâre, prin care noile proiecte de energie regenerabilă, care intră în sistem de la 1 ianuarie 2014, primesc din start mai puține certificate verzi.

Astfel, potrivit Hotărârii de guvern 994/2013 din decembrie, parcurile fotovoltaice noi mai beneficiază de doar jumătate din subvențiile de până acum, respectiv trei certificate din șase.

Întrucât Legea de aprobare a OUG 57/2013 nu a fost promulgată, rămâne în vigoare doar ordonanța, în care nu se precizează că amânarea certificatelor se aplică numai proiectelor care intră în sistem până la 31 decembrie. Prin urmare, efectele ei continuă, iar proiectele noi, care sunt gata după 1 ianuarie, intră atât sub incidența ordonanței 57, cât și a HG 994.


Astfel încât, din șase certificate, cum era până acum, două certificate sunt amânate conform OUG 57, iar trei sunt tăiate conform HG 994, prin urmare proiectele fotovoltaice mai primesc doar un singur certificat verde

Motivele sesizării

Legea încalcă prevederileArticolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, atât în procesul de emitere a Ordonanţei de Urgenţă, cât şi în cel de aprobare a sa de către Parlament, nefiind respectată procedura impusă de Tratat pentru iniţierea ori modificarea schemelor de ajutor de stat, se spune în sesizarea preşedintelui trimisă Curţii Constituţionale.

Legea contravine dispoziţiilor Art. 148 alin. (4) din Constituţia României, potrivit cărora „Parlamentul, preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene

Legea pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2013,a fost adoptată pe 17 decembrie 2013 de către Camera Deputaţilor, şi transmisă spre promulgare pe 19 decembrie 2013.

În ianuarie, şeful statului a cerut Parlamentului reexaminarea reglementări, iar ea a fost respinsă de cele două camere, fără dezbatere, chiar a doua zi după întoarcere.

Departamentul de Energie – pe 21 februarie a fost trimisă la CE notificarea finală

Departamentul de Energie, din cadrul Ministerul Economiei, a dat publicităţii, joi, un comunicat în care spune că autorităţile au prenotificat Comisia Europeană, în termen, potrivit procedurii simplificate, însă pe parcurs au apărut complicaţii din cauza modificării formei reglementării.

CE a răspuns spunând că măsurile par a fi compatibile cu legislaţia comunitară, dar a anunţat că este necesară o evaluare mai aprofundată, ţinând cont de multiplele modificări ale schemei de sprijin.

Astfel, CE a solicitat notificarea în procedură normală, care-i permite un interval mai mare pentru evaluare.

Dezbaterea OUG 57 s-a reluat însă în Parlament, „cu propuneri semnificative de modificare (abrogarea a doua măsuri – limitarea acreditărilor și preluarea energiei în baza contractelor ferme; modificarea cotelor anuale obligatorii de producție de energie regenerabilă susținută prin sistemul de promovare; amendarea prevederilor privind amânarea de certificate verzi și tranzacționarea certificatelor verzi; amendamente semnificative la Legea nr.134)”, se pune în comunicatul Departamentului de Energie, aşa încât s-a amânat notificarea, pentru a se elimina eventualele măsuri contradictorii şi evitarea reluării întregii notificări.

Pe 13 ianuarie 2014, Departamentul a cerut şi părerea Consiliului Concurenţei, care a explicat că notiifcarea trebuie făcută pe Legea de aprobare a OUG nr.57.

Pe 4 februarie 2014, Departamentul pentru Energie a transmis Direcţiei Generale Competiţie din cadrul CE, o notă informală care cuprinde expunerea detaliată a măsurilor consolidate ce urmează a fi notificate şi abia pe 21 februarie 2014 s-a transmis notificarea finală, cuprinzând versiunea consolidată a Legii de aprobare a OUG nr.57/2013 nepromulgată.

„Comisia Europeană a fost în mod constant informată asupra modificărilor propuse de OUG 57/2013 și de Legea de aprobare a OUG nr.57, prin intermediul Consiliului Concurenței, instituția de contact în relația cu CE pe problematica ajutorului de stat”, mai spune Departamentul de Energie.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: