Premieră politică: Senatul refuză guvernului abilitarea de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară. Ce legi propune guvernul, ce legi nu vor senatorii

de Victor Bratu | 21.6.2016 .

guvernul-ciolos

Guvernul Cioloș, un alt fel de examen la Parlament

Premieră în politica românească: plenul Senatului a respins, marţi, cu 77 voturi ”împotrivă”, 8 abţineri şi doar 25 de voturi ”pentru”, proiectul de lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe în vacanţa parlamentară.

Forul decident va fi, însă, Camera Deputaților.

Există o serie de obiecții formulate de partide în legătură cu planurile guvernamentale, disputele între partide sau cele ale partidelor cu guvernul urmând să fie tranșate la votul decisiv din Cameră.

Dacă și Camera Deputaților va proceda identic, atunci în caz de urgență va trebui convocat parlamentul în sesiune extraordinară.

Parlamentul nu a refuzat niciodată unui guvern post-decembrist abilitarea de a legifera prin ordonanță de urgență în perioada vacanței parlamentare.

Comisia juridică a Senatului abilitase în cursul dimineții Guvernul să emită ordonanțe pe timpul vacanței parlamentare, respingând aproape toate amendamentele celorlalte comisii parlamentare sesizate.

În cele ce urmează, planurile guvernamentale, opinia Consiliului legislativ și o clasificare a obiecțiilor funcție de tabăra politică.

Domenii și acte pe agenda guvernamentală

Potrivit proiectului elaborat de guvern, cabinetul Cioloș a solicitat abilitarea să emită ordonanțe în următoarele domenii:

Finanțe Publice și Economie

Specific, e vorba de:

  • Rectificarea Bugetului de Stat și a Bugetului Asigurărilor sociale pe 2016
  • Reglementarea unor măsuri fiscal bugetare și completarea de acte normative
  • Modificarea și completarea procedurilor în ceea ce privește ajutorul de stat și legea concurenței
  • Modificarea și completarea ordonanței privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv
  • Modificarea și completarea ordonanței privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului
  • Modificarea și completarea ordonanței privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor și a legii privind piața de capital
  • Modificarea și completarea Codului fiscal
  • Modificarea și completarea ordonanței privind comercializarea produselor și serviciilor de piață
  • Modificarea și completarea ordonanței privind măsuri pentru prevenirea incapacității de plată
  • Modificarea și completarea ordonanței privind măsuri pentru diminuarea arieratelor bugetare ale unor operatori din industria de apărare
  • Reglementări privind contractele de credit pentru bunuri imobile
  • Măsuri pentru îmbunătățirea legislației de concurență
  • Măsuri pentru autorizarea și plata obligațiilor financiare la organisme internaționale

Dezvoltare Regională și Administrație Publică

Specific:

  • Modificarea și completarea ordonanței de înființare a Companiei Naționale de Investiții
  • Reglementări pentru amenajarea spațiului maritim
  • Înființarea Institutului Național de Administrație
  • Modificarea legii privind amenajarea teritoriului și urbanismul
  • Modificarea și completarea ordonanței privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente
  • Modificarea și completarea legii de organizare și funcționare a statisticii oficiale
  • Măsuri de reorganizare la nivelul administrației centrale
  • Măsuri de eficientizare a activității unor structuri ale administrației centrale și intreprinderi cu capital de stat
  • Modificarea și completarea legii privind serviciile din subordinea Președintelui României

Afaceri Interne

  • Modificarea și completarea actelor normative în domeniul străinilor
  • Modificarea unor taxe pentru servicii prestate pentru persoane fizice și juridice de către MAI

Justiție

  • Reglementări privind statutul personalului de probațiune

Cultură

  • Modificarea și completarea ordonanței privind protecția patrimoniului arheologic și declararea unor situri arheologice ca zone de interes național
  • Modificarea și completarea legii privind protejarea monumentelor istorice
  • Modificarea și completarea legii cinematografiei

Fonduri Europene

  • Modificarea și completarea ordonanței privind gestiunea financiară a fondurilor europene din perioada de programare 2014-2020
  • Modificarea și completarea ordonanței privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene

Agricultură

  • Organizarea și desfășurarea activității de neutralizare a deșeurilor de origine animală
  • Modificarea și completarea unor acte normative în domeniul agriculturii și dezvoltării rurale

Sănătate

  • Modificarea și completarea ordonanței privind organizarea și finanțarea rezidențiatului
  • Modificarea și completarea legii farmaciei
  • Masuri privind acordarea de servicii medicale unor categorii de persoane
  • Modificarea și completarea legii care asigură plata de la buget a TVA aferent bunurilor și serviciilor achiziționate în cadrul Programului privind tuberculoza

Comuncații

  • Stabilirea tarifului de utilizare a SEAP
  • Modificarea și completarea ordonanței privind serviciile poștale
  • Modificarea și completarea unor acte în domeniul comunicațiilor

Transporturi

  • Înființarea Agenției de Reformă Feroviară
  • Măsuri pentru reorganizarea CNADNR, înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere și alte măsuri în domeniul transporturilor

Administrația Patrimoniului și Protocolului de Stat

  • Măsuri de eficientizare a RAAPPS
  • Modificarea și completarea ordonanței privind constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol
  • Reglementări privind plata unor investiții
  • Modificarea și completarea legii privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român

Observațiile Consiliului legislativ

Consiliul legislativ a emis un aviz favorabil asupra proiectului, având însă următoarea observație: în condițiile în care există în proiect intervenții și asupra unor legi organice ”este ncesar ca schimbările dorite să se refere doar la dispoziții cu caracter ordinar din cadrul respectivelor acte normative”.

Cu titlu de exemplu, Consiliul legislativ face trimitere la:

  • Propunerea de modificare a ordonanței privind instituțiile de credit, cea privind organismele de plasament colectiv sau piața de capital- Ministerul Finanțelor
  • Intenția de modificare a ordonanței privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene- Ministerul Fondurilor Europene
  • Dorința de înființare a Institutului Național de Administrație, care prin ordonanță nu ar putea căpăta caracterul de autoritate administrativă autonomă- Ministerul Dezvoltării
  • Măsurile de reorganizare ale administrației centrale și cele privind eficientizarea activității acestora nu trebuie să conțină măsuri de reorganizare a Guvernului deoarece ar fi contrare prevederilor constituționale- Ministerul Dezvoltării
  • Legat de statutul personalului de probațiune, Consiliul atrage atenția că reglementarea prin OUG se poate face doar dacă acestei categorii profesionale nu îi va fi atribuit un statut special- Ministerul Justiției

Disputele politice cu guvernul

În afară de Comisia juridică, alte 9 comisii de specialitate au fost chemate să dea aviz proiectului prin care Guvernul este abilitat să emită ordonanțe în perioada de vacanță parlamentară.

Ce au decis aceste comisii, în cele ce urmează:

Comisia pentru transporturi și energie, condusă de senatorul PSD Ionel Butunoi, a dat aviz negativ întregului proiect.

La fel, Comisia pentru Administrație publică, condusă de senatorul UNPR Ion Toma.

Tot aviz negativ a acordat și Comisia de cultură, condusă de senatorul PSD Georgică Severin.

La pol opus, Comisia pentru Dezvoltare regională, condusă de senatorul fost  PC Mircea Banias, care a acordat aviz pozitiv întregului proiect, fără amendamente.

Comisia pentru buget finanțe, condusă de senatorul PSD Viorel Arcaș, a dat aviz pozitiv, dar a cerut eliminarea urmatoarelor inițiative guvernamentale, în majoritate formulate de Ministerul de Finanțe:

  • Reglementarea de măsuri fiscal-bugetare și completarea de acte normative
  • Modificarea procedurilor în domeniul ajutorului de stat
  • Modificarea legislației privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv
  • Modificarea Codului fiscal
  • Schimbarea reglementărilor în materia comercializării produselor și serviciilor de piață
  • Modificarea ordonanțelor privind prevenirea incapacității de plată, privind diminuarea arieratelor bugetare în industria de apărare
  • Schimbarea reglementărilor privind contractele de credit sau a legislației în domeniul concurenței
  • Autorizarea și plata obligațiilor financiare la organisme și instituții internaționale
  • Schimbarea ordonanței privind gestionarea financiară a fondurilor europene

Comisia Economică, industrii și servicii- condusă de senatorul liberal Nazare-Eugen Ţapu, are la rândul ei aproximativ aceleași propuneri de reducerea domeniilor în care guvernul va putea emite ordonanțe, cerând suplimentar blocarea următoarelor propuneri formulate de vicepremierul Dîncu:

  • Modificarea ordonanței de înființare a CNI
  • Inființarea Institutului Național de Administrație
  • Modificarea legii privind amenajarea teritoriului și urbanismului
  • Modificarea legii statisticii oficiale
  • Măsuile de reorganizare și de eficientizare a administrației publice centrale
  • Modificarea legii privind serviciile subbordonate Președintelui României
  • Această comisie nu agrează niciunul dintre planurile Ministerului Comunicațiilor

Comisia de agricultură, condusă de senatorul PSD Doina Silistru, a dat aviz pozitiv dar a cerut ca Ministerului Agriculturii să îi fie interzis să promoveze ordonanțe care modifică acte normative descrise generic ca fiind ”în domeniul agriculturii și dezvoltării rurale”.

Comisia pentru sănătate publică, condusă de senatorul PNL Ion Luchian, a dat aviz pozitiv, cu un amendament prin care respinge ideea unei ordonanțe care să acorde servicii medicale ”unor categorii de persoane”.

Amendamente are și Comisia pentru dezvoltare și strategie economică, condusă de senatorul PSD Ștefan Oprea. Această comisie respinge majoritatea covârșitoare a propunerilor venite de la Finanțe, Economie și Comunicații, argumentând că Guvernul nu justifică caracterul de urgență al propunerilor formulate de aceste ministere și ca oricum toate acestea s-ar afla deja în procesul de dezbatere fiind de competența Parlamentului, nu a Guvernului.

Comisia juridică a agregat toate observațiile comisiilor și în final a formulat un aviz pozitiv respingând toate modificările propuse de colegii senatori, cu o singură precizare:

Institutul Național de Administrație poate fi înființat ca autoritate în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

Comisia juridică a mai suplimentat lista guvernului cu propuneri de la Comisia de sănătate și cea pentru agricultură, care doresc:

  • Măsuri pentru asigurarea calității în sistemul de sănătate
  • Completarea ordonanței privind înființarea fondurilor pentru gestionarea riscurilor din agricultură
  • Completarea ordonanței privind măsuri de susținere a fermelor de familie

Publicat la data de 21.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Megaatacul cibernetic: Impactul real va fi cunoscut luni, când revine lumea la serviciu. Europol confirmă cel puțin 200.000 de victime în 150 de țări. SUA și Marea Britanie, însărcinate de G7 cu strategia internațională de prevenție

Atacul cibernetic declanșat vineri la nivel mondial a făcut ”200.000 de victime, în special companii, în cel puțin 150 de țări”, a declarat duminică,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

J.C. Juncker la București: Europa cu mai multe viteze există deja în tratate. Depinde de voi unde vă veți plasa

Prezent pentru prima dată la București în calitate oficială de Președinte al Comisiei Europene, Jean Claude Junker a transmis joi României un mesaj extrem...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Programul de convergență 2017-2020 a fost aprobat: Datele de pornire asumate de guvern

Guvernul a aprobat vineri un memorandum privind Programul de convergență 2017-2020, confirmând menținerea angajamentului Guvernului României de-a susține măsurile premergătoare aderării la Zona Euro....Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Document: „Cine nu este membru nu poate avea drepturile membrilor”. Termenii duri ai negocierilor UE-UK

Orientările politice adoptate în câteva minute, sâmbătă, de Consiliul European pentru negocierile privind Brexitul, pleacă de la afirmarea fără echivoc a principiului: „Un stat...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare....Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5583 lei
4.0489 lei
5.2615 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română