PIB nou, probleme noi

de Marin Pana | 11.9.2017 .

“Ca urmare a luării în considerare a creșterii economice de 5,6%, față de 5,2% cât a fost avut în vedere la elaborarea legii bugetului la începutul acestui an și a unui PIB de 837,1 miliarde lei, față de 815,2 miliarde cât s-a estimat inițial prin proiectul de act normativ, se propune o suplimentare a cheltuielilor”, a declarat, vineri, ministrul Ionuț Mișa, într-o conferință de presă susținută la sediul ministerului. (Agerpres)

Înainte ca instituţia specializată din subordinea Guvernului, CNP, să anunţe prognoza de toamnă privind evoluţia economiei româneşti, a fost avansată o nouă valoare pentru PIB-ul acestui an, mai mare cu circa 22 de miliarde de lei. Motivul invocat fiind o estimare în creştere a avansului economic în preţurile perioadei de bază (2016) de la 5,2% la 5,6%.

Ce rezultă de aici, dincolo de surpriza de a vedea că ministrul nu foloseşte drept dată primară ( 815,2 miliarde lei) aceeaşi valoare cu cea avansată în prognoza de primăvară de către CNP, prezentă şi pe execuţia bugetară din colţul stânga sus (816,5 miliarde lei) chiar pe site-ul ministerului şi utilizată la calculul ponderilor de venituri şi cheltuieli publice prezentate pentru primele şapte luni din 2017 ?

1.Ritmul de creştere economică va rămâne peste cel estimat iniţial la 5,2% dar se va reduce în partea a doua a anului de la 5,8% undeva spre 5,4% (ponderile celor două semestre nu sunt egale), pentru a ieşi media de 5,6% avansată.

2. Cele aproximativ 22 de miliarde de lei în plus trebuie foarte serios examinate, mai ales că seamănă ( coincidenţă interesantă) cu o poveste de acum câţiva ani, când PIB-ul pe 2011 a fost prezentat de CNP în baza calculelor efectuate de INS ( desigur, pe baza estimărilor succesive semnal, provizoriu, semidefinitiv la un an, valoare definitivă de-abia după doi ani) după cum urmează:

3.Dacă se reface ponderea veniturilor încasate de stat la 7 luni pe noul PIB anunţat, valoarea relativă de 17,3% din PIB (141.223 milioane lei) devine 16,98% din PIB. Adică nu mai avem o creştere faţă de cele 17,0% prezentate oficial pentru aceeaşi perioadă din 2016. Respectiv, nu avem o încasare mai bună a veniturilor în raport cu creşterea economică.

4.Cele 22 de miliarde de lei în plus duc la modificarea deflatorului (indicele de preţ pentru întreaga economie) de la simplu la dublu, respectiv de la 1,9% la 4,0%, dacă se face raportarea la cele 761,5 miliarde lei consemnate ( date provizorii, varianta 2) pentru anul trecut. Ceea ce constituie o modificare destul de consistentă.

5.Nu la fel de consistent dar suficient de semnificativ este spaţiul creat pe această cale pentru încadrarea în deficitul de 2,96% din PIB vizat de Executiv. Este vorba despre un minus bugetar suplimentar de 642 milioane lei sau cam 140 milioane euro. Minus ce va putea fi accesat în noile condiţii cu ocazia rectificării bugetare ( fie ea pozitivă sau negativă, în funcţie de interpretări).

6.În fine, rămâne să vedem şi la ce nivel va fi anunţat PIB-ul pe 2017 exprimat în euro. Practic, nu poate fi păstrată valoarea de 181,9 miliarde euro anunţată iniţial, pentru că ar rezulta un curs de schimb mediu de 4,60 lei/euro, după ce media pe primele opt luni a fost 4,5417 lei/euro. Asta pentru că o ecuaţie matematică de şcoală generală ar da, în acest caz, un curs mediu de 4,72 lei/euro pe ultimele patru luni ale anului.

Una peste alta, va trebui ţinut cont şi urmărită cu maximă atenţie ( şi nu doar în acest an !) modificarea unor date economice esenţiale, date în funcţie de care se vor putea lua sau nu decizii social-politice. Tocmai pentru că ne-am dus cu execuţia bugetară pe muchie de cuţit, într-un an de creştere economică robustă, în loc să lăsăm spaţiu pentru eventuale manevre de prevenire a derapajelor.

P.S. :

Potrivit unor surse de maximă încredere, nivelul PIB în euro va fi de circa 183,6 miliarde euro ( aproape un procent mai mult faţă de valoarea avută în vedere la prognoza de primăvară) la un curs de schimb mediu anual de 4,56 lei/euro. De unde, la o medie de 4,5417 lei/euro rezultă că valoarea medie a cursului de schimb avută în vedere pe cele patru luni care mai sunt până la finele anului în curs este 4,5966 de lei/euro, adică sub pragul de 4,60 lei/euro.

Publicat la data de 11.9.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Gabriel Biris

Gabriel Biriș / Nu pentru investiții, ci pentru pentru marea albire. Nu pentru productivitate, ci pentru scumpire

Săptămâna trecută, ministerul a pus în dezbatere un alt proiect de ordonanță pentru modificarea Codului fiscal. Printre modificări apar deja promisele scutiri de impozit...Citeste mai departe »

Valentin Lazea

Valentin Lazea / ADN-ul economic al României, citit în deficitul de cont curent (II). România în contextul european și global

În continuare, vom analiza poziția României, prin prisma deficitului de cont curent, în context european şi apoi în context mondial. Analiza noastră se bazează...Citeste mai departe »

Valentin Lazea

Valentin Lazea / Deficitul contului curent: ce ne spune el despre economia României (I)

Contul curent al balanței de plăți este un indicator sintetic care exprimă diferența dintre exportul şi importul de mărfuri, bunuri şi servicii, corectată cu...Citeste mai departe »

Gabriel Biris

Gabriel Biriș / Impozitul pe cifra de afaceri – o declarație de război în 9 puncte. Război cu economia

Prima tentație a fost să încep acest articol cu sintagma “de mult nu mi-a mai fost dat să văd o inepție atât de mare…”...Citeste mai departe »

Valentin Lazea

Valentin Lazea / Problemele UE și problemele ”Nucleului dur”: Cu calm, despre “Cartea albă privind viitorul Europei”

Aşa cum era de aşteptat, apariţia, la data de 1 martie 2017, a “Cărţii albe privind viitorul Europei“ sub semnătura Preşedintelui Comisiei Europene, Jean...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română