joi

28 martie, 2024

19 iulie, 2017

În România, vânzările de autoturisme realizate în primele șase luni din 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% (vs. 34% pers. fizice).

Comparativ cu primele 6 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de către pers. fizice (ponderea, de la 21% la 34%, iar volumul, cu 95%). Aceste cifre ne arată, de fapt, detașarea tot mai mare a persoanelor fizice de Programul “Rabla”, care, astfel, începe să-și reducă efectul de așteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piață.

În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în primele șase luni din 2017, au fost înmatriculate peste 253.300 unități (cca. 84% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5,6 ori mai multe decât cele noi.


Această situație se datorează, după cum APIA a și semnalat încă de anul trecut, eliminării de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Semnificativ este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 si Euro2), respectiv de la cca. 35.710 unități în 2016 la cca. 103.607 unități în 2017.

Producţia naţională și Exportul- APIA nu are cifrele Dacia

Analiza APIA specifică la acest capitol: ”Având în vedere faptul că datele primite sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste capitole”. 

Singurele date deținute de asociație sunt referitoare la producția Ford România și Roman S.A. care, în primele șase luni, au totalizat 28.970 unități, în creștere cu 24,0% față de aceeași perioadă a anului trecut, marea lor majoritate (28.925 unitati) fiind exportate (+24%).

Vânzări de autovehicule noi- Dacia ia grosul

În luna iunie 2017 s-au livrat cu 21,4% mai multe autovehicule decât în luna mai, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor șase luni, să se ajungă la un total de 71.603 unități, cu 17,1% mai mult decât în primele șase luni din 2016.


Autoturismele, care reprezintă 82% din totalul livrărilor realizate în aceste șase luni din 2017 (58.967 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 21,7%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), o scădere de 0,5%.

Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 19.696 unități, urmată de către Volkswagen, cu 7.366 unități, Renault 5.492 unități, Ford cu 5.332 unități și Skoda 5.233 unități.

La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci este:

  • Dacia, cu 18.026 unități (30,6% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 27,2% față de 2016)
  • Volkswagen cu 6.501 unități (11,0% cotă de piață, volume în creștere cu 32,9% față de 2016)
  • Skoda 5.233 unităţi (8,9% din total piață, volume în creștere cu 8,4%)
  • Renault 4.607 unități (7,8% cotă de piață, volume mai mari cu 19,0%)
  • Ford 3.694 unităţi (6,3% din total piață, volume în creștere cu 26,8%)
  • Opel cu 2.612 unităţi (4,4% din total piață, volume mai mari cu 31,6%)

Pe modele, cu cele 7.179 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele șase luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 4.555 unități, Dacia Duster 3.402 unități, Skoda Octavia 2.227 unități și Renault Clio, 1.767 unități.

Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea
segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (Clasa E +51,9%, SUV +35,4%, Clasa B +24,2%, Clasa C +22,7%, Clasa F +13,8%, Sport +11,1% și Clasa A +3,5%) iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -31,3% și Clasa D -6,4%).

Benzina domină. Autoturisme ”verzi” au 1,7% din vânzări

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină încep să domine piața, cu o pondere de 50,4%, în creștere cu 3 puncte procentuale, comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 6 luni din anul trecut (47,4%).

În ceea ce privește gradul de penetrare în piață al celor două categorii, remarcăm faptul că în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci și respectiv 9 modele dintre primele 10 mărci / modele, cele mai vândute au o pondere peste această medie (50,4%), în timp ce la motorizările diesel, 8 din primele 10 mărci / modele au o pondere peste cea a acestei categorii (48,0%).

În ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o
pondere de 1,7% din totalul livrărilor realizate în primele șase luni ale lui 2017.

Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creșterile sunt importante (practic s-au triplat, atât cele electrice +197,1% cât și cele hibride +194,6%) și arată faptul că există un potențial important de creștere al acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume importante și va contribui, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.

În funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând 31,1% și respectiv, 25,3% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 14,1% și negru cu 10,1%.

O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). Acestea reprezintă 21,6% din totalul livrărilor realizate în primele 6 luni din 2017, pe un volum total de 12.755 unități, în creștere cu 26,8% față de 2016.

În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel:

  • 28,4% sunt de proveniență autohtonă
  • 22,4% sunt fabricate în Germania
  • 11,1% sunt din Cehia
  • 8,0% din Spania
  • 7,6% din Turcia

În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu un consistent 28,5%, în timp ce creșterea autoturismelor din import este una mai mică, respectiv 19,2%.

Contextul european

Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule
comerciale) au înregistrat, în primele șase luni din 2017, o creștere generală de 17,1% comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 21,7%.

Pe plan european, asistăm la o temperare a ritmului de creștere a vânzărilor de
autoturisme noi. Astfel, în primele 6 luni din 2017, remarcăm o creștere generală de +4,7%.

Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), cu exceptia UK (-1,3%), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, înregistrând dupa primele 6 luni următoarele evoluții: Franța +3,0%, Germania +3,1%, Italia +8,9%, Spania +7,1%.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: