Europa

Economia României – cele mai nefavorabile perspective din ECE, din cauza lipsei investițiilor și a reformelor structurale

Contribuția precară a investițiilor, cea negativă a exportului net și creșterea costului muncii sunt argumentele cele mai puternice ale reducerii creșterii economice a României, în… Mai mult

16.09.2018

Europa

Summitul celor 3 Mări: 12 state semnează la București scrisoarea de intenție peuntru înființarea unui Fond comun de Investiții

Nouă șefi de stat, doi preşedinţi de parlamente naţionale, un premier şi un ministru al Afacerilor Externe, alături de Jean Claude Juncker, se vor afla… Mai mult

15.09.2018

Chestiunea

Calitatea creșterii economice? Să privim la productivitatea resurselor

România a urcat anul trecut pe penultimul loc între statele membre UE la productivitatea resurselor în economie, după Bulgaria, potrivit datelor comunicate de Eurostat. Scorul… Mai mult

12.09.2018

Chestiunea

Ce (nu) s-a schimbat în cei 10 ani de la declanşarea marii crize financiare globale. În lume şi în România

Analiştii din lumea întreagă şi, în România, numai cei responsabili, compară pericolele prezente cu care se confruntă economiile, cu cele care, acum 10 ani,  au… Mai mult

11.09.2018

Pentru şoferii economiei, BNR = ABS + ESP. Un fel de ESC

de Marin Pana , 25.2.2018

Un şofer îşi conduce maşina după cum crede de cuviinţă. Dincolo, însă, de talentul, cunoştinţele şi inspiraţia lui în materie de conducere, maşina are prevăzute din fabricaţie nişte sisteme independente de voinţa lui, care îl asistă în conducere, pentru a nu pierde controlul volanului.

Unul dintre aceste sisteme este combinaţia ABS + ESP, obligatorie pentru toate maşinile noi din UE din anul 2014 încoace (cam de când s-a stabilit şi Pactul Fiscal cu celebrul MTO sau medium term objective, la care am aderat şi pe care nu l-am respectat pentru că ne plac drifturile pentru public).

Sistemul ABS (engleză anti-lock braking system sau germană Antiblockiersystem) este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea roților. Aceasta prezintă două avantaje: permite șoferului să păstreze controlul direcției şi scurtează distanța de frânare ( frânare ce vine, inevitabil după orice accelerare).

Sistemul ESP de control electronic al stabilității (în engleză – Electronic Stability Programme) este un sistem de siguranță activă, care funcţionează pe post de tehnică computerizată de control și reglare a stabilității dinamice (în mers) a vehiculelor, care asigură îmbunătățirea ei prin detectarea și minimizarea derapajelor și patinajelor.

Acum, pentru a avea în clar trimiterea la economie, BNR înseamnă pentru conducerea economiei, aflată la mâna celor care au obţinut democratic votul popular, cam ceea ce reprezintă la o maşină aceste sisteme care ajută la păstrarea stabilităţii, pe şoseaua care ne duce spre creşterea nivelului de trai.

Poate ar mai trebui să luăm aminte la descrierea tehnică a sistemului ESC (lb. engl. „Electronic Stability Control”), văr cu ESP. ESC intervine pentru a compensa o decizie riscantă a şoferului şi a evita piederea controlului asupra maşinii. Inclusiv prin reducerea temporară a alimentării cu carburant a motorului, șoferul sesizând că pedala de accelerație nu mai răspunde la fel de prompt. ESC-ul nu îmbunătățește performanța în virare, ci previne pierderea controlului.

Revelaţia inflaţiei crescute aparent brusc nu are sens. Graficul de pe slide-ul patru din Raportul asupra inflaţiei prezentat în 9 februarie 2018 este clar pentru cei interesaţi. Cu linie punctată roşie avem IPC la taxe constante şi cu verde muştar pentru indicatorul CORE 2 ajustat (cel aflat sub incidenţa politicii monetare a Băncii Centrale).

Se vede uşor cum ar fi arătat creşterile de preţuri în absenţa măsurilor luate simultan în ultimii ani, cu stimularea cererii agregate suprapusă peste scăderea fiscalităţii. Ar fi fost plasate cuminţi, fără şocurile apărute în realitate, în intervalul 0% – 2,5% (reperul coridorului de plus/minus 1% în ţintirea inflaţiei, respectat la finalul anului trecut după o temporizare tehnică nu tocmai simplă).

Aşadar, în absenţa măsurilor de relaxare fiscală ce au limitat puternic Executivului posibilitatea de a face investiţii şi a intervenţiilor masive în politica de venituri (de la creşterea hardată a pensiilor la mijlocul anului trecut şi până la mutarea nesolicitată a contribuţiilor de la angajat la angajator, contestată de toată lumea), nu ar fi venit vorba despre creşteri bruşte de preţuri.

Dacă se respectau, doar, angajamentele luate şi legislaţia deja existentă, am fi avut doar un avans treptat al preţurilor în limite rezonabile. Din păcate, efectul inflaţionist al creşterii veniturilor peste productivitatea muncii, efectul de bază generat de scăderea artificială a preţurilor la începutul anului trecut şi evoluţiile nefavorabile pe plan internaţional s-au aliniat.

Ceea ce a impus intrarea în acţiune a sistemelor de corecţie pe traiectorie (nu optimale, optim ar fi fost să nu supraturăm motorul consumului intern), inclusiv prin instrumentele de politică monetară. Corecţie care este efectul şi nu cauza derapajului inflaţionist de moment. Corecţie care nu putea fi decât reactivă şi nu proactivă, dat fiind modul imprevizibil de condus.

De aplicarea cu grijă a ajustării traiectoriei pe şoseaua macroeconomică depinde şi să nu ne răsturnăm în condiţii de gheaţă internaţională puţin vizbile acum pe şosea (poate aţi văzut mesajul „black ice” apărut la bordul maşinilor mai noi în condiţii de temperaturi de îngheţ când încă nu a nins şi pelicula fină de apă de şosea nu se vede).

Aşa încât, nu are rost să ducem maşina în service pentru a discuta cum funcţionează ABS-ul, ESP-ul sau ESC-ul şi cum le-am putea seta, printr-un soft personalizat, la stil mai neortodox de condus maşina. Mai degrabă, ar trebui să fim atenţi când facem ITP-ul, dacă nu am depăşit noxele şi ne lasă poliţia europeană fără talon sau dacă nu cumva trebuie să mai schimbăm uleiul.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.2.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Decizie majoritară a CEx PSD: Liviu Dragnea a primit votul de încredere. Tabăra contestatarilor a adunat 10 voturi și o abținere

Victor Bratu

Comitetului Executiv al PSD de vineri s-a încheiat cu un vot de încredere pentru Liviu Dragnea, scrutin la care majoritatea a votat pentru susţinerea preşedintelui… Mai mult

Stiri

CEx PSD / Liviu Dragnea, pe cale să câștige bătălia internă cu contestatarii

Razvan Diaconu

De la anunțul deciziei de convocare a CEx și până la data organizării acestuia, Liviu Dragnea a negociat ”cu funcțiile pe masă” cu unii dintre… Mai mult

Stiri

Ritmul creșterii salariului minim brut încetinește față de programul de guvernare: câte 150 de lei, anual, până în 2022

Mariana Bechir

Salariul minim garantat pe economie va crește anul viitor cu 150 de lei, până la 2.050 de lei, a anunțat joi premierul Viorica Dăncilă, la… Mai mult

Stiri

Energie regenerabilă: România – pe locul 7 în UE la ponderea în consumul total

Adrian N Ionescu

România a avut a şaptea cea mai mare pondere din UE a energiei din surse regenerabile (42,7%), în consumul final brut, în 2016, potrivit unui raport al Oficiului european de… Mai mult

Stiri

Protestul Diasporei / Șefii Jandarmeriei, chemați la Parchetul General. În calitate de suspecți

Mariana Bechir

Patru șefi ai Jandarmeriei Române implicați în organizarea și coordonarea acțiunii în forță împotriva participanților la mitingul de protest din 10 august, au fost citați la… Mai mult

Europa

Marine Le Pen, obligată prin ordin judecătoresc să consulte un psihiatru

Iulian Soare

Lidera extremei drepte franceze, Marine Le Pen, a protestat vineri față de decizia unui judecător care i-a impus un control psihiatric, după ce aceasta a… Mai mult

Stiri

Guvernul simplifică procedura de adopție, stimulente financiare pentru familiile care adoptă copii

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat joi proiectul legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, reglementare ce accelerează procedura de obținere a statutului de… Mai mult