Parlamentul dăruiește alegătorilor câte aproape nimic, de 1% din PIB. Premierul: Legea salarizării nu va avea finanțare

de Razvan Diaconu | 1.11.2016 .

parlamentPremierul Dacian Cioloș și-a declarat marți nemulțumirea legată de faptul că Parlamentul votează diferite beneficii sociale fără un minim calcul de impact bugetar.

Premierul a anunțat că ultimele decizii parlamentare costă bugetul 9 miliarde de lei, impact bugetar care poate duce fie la creșterea deficitului, fie la reducerea investițiilor.

“Din ceea ce spunea doamna ministru de Finanțe, din tot ceea s-a votat în ultimele luni în pregătirea campaniei electorale, așa cum, din păcate, ne-a obișnuit Parlamentul, înainte de alegeri votează în toate direcțiile măriri de salarii fără calcule bugetare consistente, s-au cam adunat în jur de 9 miliarde de lei, deci peste un procent din PIB împărțit în diferite direcții. (…) E un impact bugetar care înseamnă sau creșterea deficitului — ceea ce ar fi catastrofal pentru România — sau, dacă nu, dacă vrem să ținem limitele deficitului (…) asta înseamnă reducerea investițiilor.”, a spus Dacian Cioloș la Adevărul Live.

Modificarea Ordonanței salarizării: Impactul  crește de la 2,6 la 5,6 miliarde lei

Chiar în timp ce premierul vorbea, parlamentarii au continuat lista sporurilor. Atât luni seară cât și marți dimineață deputații din comisiile de muncă și buget ale Camerei Deputaților au votat mai multe amendamente, iar săptămâna viitoare ordonanța intră, sub noua formă, în plen.

Noutățile:

  • Salariile tuturor medicilor cresc cu 10%, procent aplicat la salariile existente după august 2016, când a intrat în vigoare OUG 20, potrivit prim-vicepreședintelui Federației Sanitas.
  • Creșteri salariale pentru personalul TESA, funcționarii publici din sistem, medicii din direcțiile județene de sănătate, din creșe și grădinițe
  • Angajații din aparatul propriu al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) primesc de la 1 decembrie 2016 o majorare cu 25% a salariilor de bază
  • tot de la 1 decembrie 2016, personalul din cadrul caselor de asigurări de sănătate judeţene, a municipiului Bucureşti şi din cadrul Casei Asigurarilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti  se stabileşte la nivelul de 85% din salariile stabilite la nivel central pentru personalul CNAS. Cele două măsuri de mai sus, au protestat cei de la Ministerul de Finanțe, vor crește deficitul și așa uriaș al Casei. Bugetul pe 2016 al CNAS este de 26,357 miliarde de lei, din care doar 21,411 de miliarde vin din contribuțiile la Fondul Unic de Sănătate, restul fiind subvenții de la bugetul consolidat.
  • Sporurile sunt calculate, toate, la valoarea salariilor din momentul în care se acordă, nu prin raportare la salariile de bază din 2009, ca până acum (impactul pe această singură măsură este de 1,125 de miliarde de lei, potrivit ministrului Muncii, Dragoș Pîslaru)
  • Gărzile medicilor vor fi decontate tot prin raportare la salariile din momentul în care sunt efectuate
  • Asistenților sociali le crește salariul cu o medie de 10%
  • Personalul din medicină școlară va fi salarizat ca și personalul din unitățile sanitare clinice
  • Se reduce diferența de salarizare dintre medicii din clinic și cei din unitățile neclinice, la circa 300 – 400 de lei, prin creșterea veniturilor celor din neclinic
  • De la 1 ianuarie 2017, salariile de bază ale personalului din învățământ, existente în plată la data de 31 decembrie 2016, se majorează în medie cu 15%. Este vorba de majorări care se aplică tuturor, nu numai personalului didactic. De majorare beneficiază și personalul din inspectoratele şcolare, fiind inclus personalul administrativ.

Creșterile salariale acordate bugetarilor anul acesta ajung, dacă luăm în calcul ce a dat Executivul și ce a adăugat Parlamentul, la un impact de 5,6 miliarde de lei, doar prin OUG 20 cu modificările deputaților.

Primul ministru: Cu aceste decizii legea salarizării bugetare nu va avea finanțare și nu rezolvă problema de bază

Premierul a mai explicat că măririle procentuale de salarii pentru anumite categorii nu fac altceva decât să accentueze inechitățile din sistem și să lase fără finanțare legea privind salarizarea unitară a bugetarilor.

“Avem în continuare oameni care au aceeași formare profesională, aceeași vechime, lucrează în aceleași instituții sau în instituții paralele, cu aceleași responsabilități, dar care au salarii diferite. Măririle procentuale nu rezolvă aceste disfuncționalități, dar pe care noi vrem să le corectăm printr-o lege a salarizării unitare coerentă. Cu aceste decizii, o lege a salarizării bugetare nu va mai avea finanțare, pur și simplu pentru că banii se împart din nou câte un pic la fiecare, a spus Dacian Cioloș.

Dragoș Pîslaru: ”Un Nobel pentru cine face deficitul”

pislaru

Poziția premierului a fost anticipată, luni seara, de ministrul Muncii, Dragoș Pîslaru, care spunea că cel care va construi bugetul pe 2017 va avea o misiune imposibilă: ”Un Nobel pentru cine va face deficitul”.

Declarația a fost făcută după ce deputații din Comisiile de buget și muncă au decis amendarea Ordonanței de Urgență 20, în sensul majorării salariilor unor categorii de personal, Dragoș Pîslaru a afirmat că este un moment trist pentru România, cu miză electorală, rezultatul fiind “ceva nesustenabil”.

“Suntem într-un moment în care poate eu nu am experiența politică să-l interpretez… Este un moment trist pentru România, un moment  cu miză electorală în care ne permitem să ne jucăm cu așteptările și credințele oamenilor. Este vorba de sute de mii de oameni care se uită și așteaptă să aibă o viață mai decentă”, a spus Pîslaru.

El a reafirmat că amendamentele adoptate în comisii au un impact bugetar de 3-4 miliarde de lei.

”Practic, discutăm de o sumă de deziderate puse pe masă (…) Este creștere la creștere la creștere. S-au bătut sindicaliștii cu parlamentarii care să dea mai mult și discutăm în acest moment de ceva nesustenabil. Nu am putut să adoptăm grilele pentru că nu se cunoaște ce versiune de grilă propunem”, a precizat ministrul Muncii.

Amendamentele la OUG 20 au continuat și marți dimineața, astfel încât impactul corecturilor făcute de deputați ar putea fi mai aproape de 4 miliarde de lei.

Lista alocărilor electorale unanim acceptate de Parlament

La scurt timp după instalarea guvernului Cioloș, dar mai ales după începerea ultimei sesiuni parlamentare din actuala legislatură, senatorii și deputații au început să aprobe o serie de proiecte care vizează măriri de salarii, pensii speciale şi sporuri pentru alegători. O scură enumerare a deciziilor care, alăturate măsurilor decise anul trecut în guvernarea Ponta cu aplicabilitate din 2016, pun presiune pe buget:

  • Pensii speciale pentru parlamentari, aprobate anul trecut cu aplicabilitate de la 1 august
  • Pensii speciale pentru ziariști
  • Eliminarea impozitului pe venit la pensii
  • Spor de 15% din salariul de bază pentru deținătorii de titlu doctoral
  • Eliminarea plafonului pentru indemnizațiile de creșterea copilului
  • Pensii speciale pentru judecătorii Curții de Conturi
  • Legea Dragnea de eliminare a 102 taxe
  • Creșterea valorii tichetelor de masă

Publicat la data de 1.11.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română