Parlamentul dăruiește alegătorilor câte aproape nimic, de 1% din PIB. Premierul: Legea salarizării nu va avea finanțare

de Razvan Diaconu | 1.11.2016 .

parlamentPremierul Dacian Cioloș și-a declarat marți nemulțumirea legată de faptul că Parlamentul votează diferite beneficii sociale fără un minim calcul de impact bugetar.

Premierul a anunțat că ultimele decizii parlamentare costă bugetul 9 miliarde de lei, impact bugetar care poate duce fie la creșterea deficitului, fie la reducerea investițiilor.

“Din ceea ce spunea doamna ministru de Finanțe, din tot ceea s-a votat în ultimele luni în pregătirea campaniei electorale, așa cum, din păcate, ne-a obișnuit Parlamentul, înainte de alegeri votează în toate direcțiile măriri de salarii fără calcule bugetare consistente, s-au cam adunat în jur de 9 miliarde de lei, deci peste un procent din PIB împărțit în diferite direcții. (…) E un impact bugetar care înseamnă sau creșterea deficitului — ceea ce ar fi catastrofal pentru România — sau, dacă nu, dacă vrem să ținem limitele deficitului (…) asta înseamnă reducerea investițiilor.”, a spus Dacian Cioloș la Adevărul Live.

Modificarea Ordonanței salarizării: Impactul  crește de la 2,6 la 5,6 miliarde lei

Chiar în timp ce premierul vorbea, parlamentarii au continuat lista sporurilor. Atât luni seară cât și marți dimineață deputații din comisiile de muncă și buget ale Camerei Deputaților au votat mai multe amendamente, iar săptămâna viitoare ordonanța intră, sub noua formă, în plen.

Noutățile:

  • Salariile tuturor medicilor cresc cu 10%, procent aplicat la salariile existente după august 2016, când a intrat în vigoare OUG 20, potrivit prim-vicepreședintelui Federației Sanitas.
  • Creșteri salariale pentru personalul TESA, funcționarii publici din sistem, medicii din direcțiile județene de sănătate, din creșe și grădinițe
  • Angajații din aparatul propriu al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) primesc de la 1 decembrie 2016 o majorare cu 25% a salariilor de bază
  • tot de la 1 decembrie 2016, personalul din cadrul caselor de asigurări de sănătate judeţene, a municipiului Bucureşti şi din cadrul Casei Asigurarilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti  se stabileşte la nivelul de 85% din salariile stabilite la nivel central pentru personalul CNAS. Cele două măsuri de mai sus, au protestat cei de la Ministerul de Finanțe, vor crește deficitul și așa uriaș al Casei. Bugetul pe 2016 al CNAS este de 26,357 miliarde de lei, din care doar 21,411 de miliarde vin din contribuțiile la Fondul Unic de Sănătate, restul fiind subvenții de la bugetul consolidat.
  • Sporurile sunt calculate, toate, la valoarea salariilor din momentul în care se acordă, nu prin raportare la salariile de bază din 2009, ca până acum (impactul pe această singură măsură este de 1,125 de miliarde de lei, potrivit ministrului Muncii, Dragoș Pîslaru)
  • Gărzile medicilor vor fi decontate tot prin raportare la salariile din momentul în care sunt efectuate
  • Asistenților sociali le crește salariul cu o medie de 10%
  • Personalul din medicină școlară va fi salarizat ca și personalul din unitățile sanitare clinice
  • Se reduce diferența de salarizare dintre medicii din clinic și cei din unitățile neclinice, la circa 300 – 400 de lei, prin creșterea veniturilor celor din neclinic
  • De la 1 ianuarie 2017, salariile de bază ale personalului din învățământ, existente în plată la data de 31 decembrie 2016, se majorează în medie cu 15%. Este vorba de majorări care se aplică tuturor, nu numai personalului didactic. De majorare beneficiază și personalul din inspectoratele şcolare, fiind inclus personalul administrativ.

Creșterile salariale acordate bugetarilor anul acesta ajung, dacă luăm în calcul ce a dat Executivul și ce a adăugat Parlamentul, la un impact de 5,6 miliarde de lei, doar prin OUG 20 cu modificările deputaților.

Primul ministru: Cu aceste decizii legea salarizării bugetare nu va avea finanțare și nu rezolvă problema de bază

Premierul a mai explicat că măririle procentuale de salarii pentru anumite categorii nu fac altceva decât să accentueze inechitățile din sistem și să lase fără finanțare legea privind salarizarea unitară a bugetarilor.

“Avem în continuare oameni care au aceeași formare profesională, aceeași vechime, lucrează în aceleași instituții sau în instituții paralele, cu aceleași responsabilități, dar care au salarii diferite. Măririle procentuale nu rezolvă aceste disfuncționalități, dar pe care noi vrem să le corectăm printr-o lege a salarizării unitare coerentă. Cu aceste decizii, o lege a salarizării bugetare nu va mai avea finanțare, pur și simplu pentru că banii se împart din nou câte un pic la fiecare, a spus Dacian Cioloș.

Dragoș Pîslaru: ”Un Nobel pentru cine face deficitul”

pislaru

Poziția premierului a fost anticipată, luni seara, de ministrul Muncii, Dragoș Pîslaru, care spunea că cel care va construi bugetul pe 2017 va avea o misiune imposibilă: ”Un Nobel pentru cine va face deficitul”.

Declarația a fost făcută după ce deputații din Comisiile de buget și muncă au decis amendarea Ordonanței de Urgență 20, în sensul majorării salariilor unor categorii de personal, Dragoș Pîslaru a afirmat că este un moment trist pentru România, cu miză electorală, rezultatul fiind “ceva nesustenabil”.

“Suntem într-un moment în care poate eu nu am experiența politică să-l interpretez… Este un moment trist pentru România, un moment  cu miză electorală în care ne permitem să ne jucăm cu așteptările și credințele oamenilor. Este vorba de sute de mii de oameni care se uită și așteaptă să aibă o viață mai decentă”, a spus Pîslaru.

El a reafirmat că amendamentele adoptate în comisii au un impact bugetar de 3-4 miliarde de lei.

”Practic, discutăm de o sumă de deziderate puse pe masă (…) Este creștere la creștere la creștere. S-au bătut sindicaliștii cu parlamentarii care să dea mai mult și discutăm în acest moment de ceva nesustenabil. Nu am putut să adoptăm grilele pentru că nu se cunoaște ce versiune de grilă propunem”, a precizat ministrul Muncii.

Amendamentele la OUG 20 au continuat și marți dimineața, astfel încât impactul corecturilor făcute de deputați ar putea fi mai aproape de 4 miliarde de lei.

Lista alocărilor electorale unanim acceptate de Parlament

La scurt timp după instalarea guvernului Cioloș, dar mai ales după începerea ultimei sesiuni parlamentare din actuala legislatură, senatorii și deputații au început să aprobe o serie de proiecte care vizează măriri de salarii, pensii speciale şi sporuri pentru alegători. O scură enumerare a deciziilor care, alăturate măsurilor decise anul trecut în guvernarea Ponta cu aplicabilitate din 2016, pun presiune pe buget:

  • Pensii speciale pentru parlamentari, aprobate anul trecut cu aplicabilitate de la 1 august
  • Pensii speciale pentru ziariști
  • Eliminarea impozitului pe venit la pensii
  • Spor de 15% din salariul de bază pentru deținătorii de titlu doctoral
  • Eliminarea plafonului pentru indemnizațiile de creșterea copilului
  • Pensii speciale pentru judecătorii Curții de Conturi
  • Legea Dragnea de eliminare a 102 taxe
  • Creșterea valorii tichetelor de masă

Publicat la data de 1.11.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Drumuri care ocolesc România: Hărțile de calcul ale vitezei României în Europa cu mai multe viteze

În ciuda reacțiilor vehemente ale autorităților de la București privind Europea cu mai multe viteze, realitatea din teren (la propriu, chiar din teren) arată...Citeste mai departe »

Victor Bratu

România productivă și 8 din marile ei probleme

4 ore de discuții, 7 reprezentanți ai mediului de business, 2 analiști economici, 4 oficiali. 21 martie 2017 (Detalii – AICI_LINK) – an în...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Funcționarii publici – statut de salariați de rangul întâi: Rămân în funcții chiar dacă sunt condamnați cu suspendare, scapă de obligația transparenței, în caz că au probleme beneficiază de ”rotația cadrelor”. Șeful devine și mai șef

Modificările pe care Ministerul Dezvoltării le pregătește în statutul funcționarilor publici din România fac din acesti cetățeni adevărați favorizați ai societății. Proiectul pus în...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Statul angajator în România capitalistă: un altfel de raport asupra economiei private

Cine ține în viață economia, sistemele administrative, bugetele de toate felurile – de la cele de investiții la cele de pensii – și, în...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România și vârful ciclului economic: Politici grele pentru o recesiune ușoară

Economiștii avertizează că România se apropie dacă nu cumva chiar a depășit deja vârful ciclului economic și că spațiul de operare prin politici anti-ciclice a...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5552 lei
4.2149 lei
5.2643 lei

OPINII & EDITORIAL

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română