Chestiunea

România – cele mai mari costuri de finanțare din statele ECE: perspective de creștere și accentuare a vulnerabilității

Costurile de finanţare ale României şi Ungariei au crescut, în vreme ce ale altor ţări central europene au rămas stabile, în ultima săptămână – cu… Mai mult

12.02.2018

La obiect

UE – probleme în economie: Deficit mare de forță de muncă, rata ocupării a ajuns la un record istoric

Rata ocupării forței de muncă în UE în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 20 și 64 de ani a crescut în mod constant în… Mai mult

12.02.2018

Chestiunea

Reforma ANAF s-a blocat. Banca Mondială: Nu există angajament politic pentru reforme

Banca Mondială a constatat că procesul de modernizare al ANAF s-a blocat imediat după prima etapă a achiziției sistemului de management al veniturilor bugetare, finalizată… Mai mult

12.02.2018

Chestiunea

Cercetarea: dacă mediul privat nu o finanțează, nici statul nu o stimulează. Câteva comparații cu suratele de suferință din Est

România s-a plasat anul trecut pe penultima poziţie între statele membre UE ca pondere în PIB a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare. Cu doar 0,48%, ţara noastră… Mai mult

11.02.2018

Oficial: MasterPlanul a intrat la avizare. Comarnic-Brașov se întoarce în topul urgențelor

de Victor Bratu 13.9.2016

proiectele-rutiere-din-master-planul-transport

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Ministerul Transporturilor a anunțat oficial, marți, că a promovat proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României, actul aflându-se în prezent pe circuitul de avizare interministerială, după care va fi aprobat de Guvern, în cel mai scurt timp.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, adoptarea MPGT devine esențială pentru accesarea fondurilor structurale și asigurarea continuității finanțării din partea Uniunii Europene.

Potrivit unor surse europene consultate de cursdeguvernare.ro în luna aprilie 2016, oficialii de la Bruxelles evită cu greu exasperarea cu privire la hățișul politic în care s-a împotmolit Master Planul românesc.  Documentul trebuia avizat de Comisia Europeană pe data de 22 martie, la data respectivă fiind programată la Bruxelles o discuție finală la care delegația română nu a mai ajuns din cauză că zborurile spre capitala Belgiei au fost anulate ca efect al atentatelor teroriste.

(Citiți: Politizarea infrastructurii distruge și noul Master plan pe Transporturi)

Documentul românesc a primit ”undă verde” o lună mai târziu, precizarea de la Bruxelles fiind aceea că oficialii europeni nu au mai cercetat în amănunt planurile de infrastructură și au transmis un mesaj de tipul: ”Faceți ce vreți, numai aprobați-l odată. Trebuie să treceți de stadiul de plan, cineva trebuie să îl asume și nu mai trebuie modificat!”.

(Descărcați AICI prezentarea strategiei conținute de noul Master Plan)

De menționat că anunțul ministerulului privind trimiterea documentului în circuit de avizarevine la 5 luni după momentul la care, potrivit unui răspuns oficial al instituției trimis cursdeguvernare.ro, Master Planul ”a fost agreat cu Comisia Europeană în cursul lunii aprilie 2016 și nu au existat observații” asupra acestui document care ”a fost bine apreciat și urmează să constitue un model de bună practică pentru Grecia în acest moment”.

În cele cinci luni, după probabile negocieri politice și după o schimbare de titular la Ministerul Transporturilor, noutatea majoră este aceea că mult-dorita autostradă din epoca Șova/Rus, Comarnic-Brașov, ulterior retrogradată pe locul 40 ca prioritate de fostul ministru Costescu, revine sub noul ministru Sorin Bușe direct pe locul doi în lista de priorităţi a proiectelor de infrastructură de transport cu perioadă de implementare 2014-2020.

prioritati1

Lista de priorități a ministrului Bușe…

prioritati2

… și lista de priorități a fostului ministru Costescu

Un proiect de ordonanță de urgență de promovare a Masterplanului fusese lansat în dezbatere publică la data de 27 mai 2015. (AICI LINK cu textul pus în dezbatere)

Documentul inițiat de fostul ministru Dan Costescu a parcurs teoretic, în luna mai 2016, faza de avizare internă, și doar o abordare de ultim moment de tehnică legislativă a făcut ca documentul să lipsească de pe masa unei ședințe de guvern din iunie 2016.

(Citiți și: Cum arată mlaștina birocratică în care s-a împotmolit Masteplanul pe Transporturi)

Dilema de tehnică legislativă putea fi rezolvată simplu de guvern iar ordonanța putea fi aprobată în una din ultimele ședințe înainte de vacanța parlamentară din această vară.

Pentru că nu face parte din rețeaua Tent-T Core, autostrada Comarnic-Brașov a fost respinsă vreme de 3 ani de zile de către experții Comisiei Europene de la cuprinderea în lista de obiective prioritare finanțate de Bruxelles. În fața evidenței a părut că însuși Victor Ponta a renunțat.

(Citiți și: Surse de la Comisia Europeană: Ministerul Transporturilor nu a trimis la Bruxelles Masterplanul. La presiunea Comisiei, guvernul a înclinat spre tronsonul Pitești-Sibiu în detrimentul Comarnic-Brașov)

Mai ales că Traian Băsescu, încă președinte, începuse să ”vorbească liber” în 2014 despre acest proiect.

(Citiți și: Ioan Rus – avertizat la învestire asupra autostrăzii Comarnic-Brașov. Traian Băsescu: ”Deja s-au produs acte de corupție”)

Varianta prezentată marți de Ministerul Transporturilor diferă de cea a celei cuprinse în textul proiectului de ordonanță promovat de Dan Costescu, chiar dacă, în martie 2016, fostul ministru anunța că din acel moment nu mai pot fi scoase sau introduse proiecte.

Precizările au fost făcute după vizita unei delegații a Comisiei Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European la sediul ministerului de resort, întâlnire în cadrul căreia europarlamentarii au încercat să introducă în lista de priorități a Masterplanului câteva proiecte.

Tot în acea perioadă, Marcel Boloș, secretar de stat MT, supralicita: Dacă cineva schimbă coridoarele din Masterplan este pasibil de închisoare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.9.2016

Un raspuns

  1. Ionel
    14.9.2016, 12:10 pm

    Ar trebui sa demareze lucrari la centurile ocolitoare. De exemplu. pe ruta Pitesti – Drobeta Turnu Severin se pierd timpi pentru traversarea oraselor Slatina- 10-15 minute, Bals – 30 de minute, Filiasi – 10-15 minute, Strehaia 10-15 minute. Adunam si rezultatul este….peste 60 de minute cu vitezele a I -a si a II -a !!!

Lăsați un comentariu


Stiri

135 de procurori din DNA acuză: Cererea de revocare a șefei DNA, bazată pe neadevăruri și pe supoziții

Vladimir Ionescu

Un număr de 135 de procurori anticorupție cer Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) apărarea reputaţiei profesionale şi a independenţei procurorilor, după afirmațiile făcute în ultima… Mai mult

Stiri

Document / Raportul integral al ministrului Tudorel Toader, aproape identic cu sinteza prezentată la televizor

Vladimir Ionescu

Cu o întârziere de peste 20 de ore, Ministerul Justiției a urcat pe site Raportul prezentat joi seara de Tudorel Toader și care conține cele… Mai mult

Stiri

Firmele de cadastru se revoltă contra statului

Razvan Diaconu

Modificări preconizate la legea cadastrului din 1996 vor obliga firmele din domeniu să facă operațiuni de înregistrare sistemică, plătite cu 60 de lei pe imobil,… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană: Urmărim cu atenție procedurile declanșate împotriva șefei DNA. Klaus Iohannis: Sumarul prezentat nu mi-a schimbat opiniile

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană a reacționat vineri, după ce ministrul de Justiție a cerut revocarea din funcție a procurorului-șef al DNA, transmițând printr-un comunicat că executivul comunitar… Mai mult

Stiri

Fost judecător al Tribunalului UE, despre raportul lui Tudorel Toader: Niciunul dintre cele 20 de puncte nu are susţinere juridică sau raţională

Vladimir Ionescu

Profesorul Valerius Ciucă (foto), de la Facultatea de Drept din Iaşi (unde este rector suspendat Tudorel Toader) și fost judecător la Tribunalul Uniunii Europene, consideră… Mai mult

Stiri

ASF: Tariful de referinţă mediu al polițelor RCA a crescut cu 9 – 11%

Adrian N Ionescu

Tariful de referinţă mediu ponderat în funcţie de numărul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice este de 756 lei, în creştere cu 9%… Mai mult

Stiri

Laura Kovesi, prima reacție: Voi urma procedura și mă voi prezenta oricând să răspund punct cu punct afirmațiilor ministrului

Vladimir Ionescu

Laura Codruţa Kovesi va urma procedura legală şi va răspunde, “punct cu punct, tuturor afirmaţiilor prezentate de ministru”, se arată într-un comunicat al DNA transmis… Mai mult