Obsesia guvernului pentru Pilonul II de pensii: o comparație a comisioanelor de administrare

de Adrian N Ionescu | 10.8.2017 .

Acuzațiile ministrului de Finanțe Ionuț Mișa la adresa administratorilor Pilonului II de pensii, formulate la finele săptămânii trecute configurează ideea că guvernul începe să facă o adevărată obsesie pentru pensiile private.

Ultima ieșire publică a ministrului pe această temă reprezintă al treilea avertisment în mai puțin de două luni:

Prima oară a vorbit același ministru despre desființarea Pilonului II în chiar ziua investirii guvernului. Apoi au urmat atacurile ministrului Muncii, care a anunțat controale ale ASF la fondurile de pensii, după ce l-a instalat pe fostul soț în funcția de control al Autorității. Cel de-al treilea act îl reprezintă acuzațiile punctuale ale ministrului Finanțelor: Administratorii de pensii iau 2,5% comisioane, bani care ar trebui să se ducă ”în pensiile românilor”.

cursdeguvernare.ro prezintă, mai jos, o situație comparativă a comisioanelor fondurilor de pensii din mai multe țări europene – pentru o mai bună apreciere a mecanismelor de administrare a acestora.

Rămâne ca viitorul să ne dezvăluie adevăratele intenții din spatele declarațiilor ultimelor săptămâni privind pensiile private.

***

Comisionul mediu perceput în cadrul Pilonului II a fost de 0,98% din activul net, în ultimele 12 luni, potrivit calculelor Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR).

„Nivelul costurilor administrării Pilonului II în România se numără printre cele mai scăzute din UE, în contextul celor mai bune performanţe financiare”, potrivit evaluărilor interne și ale celor din studiul Federaţiei Asociaţiilor Consumatorilor de Produse Financiare (Better Finance), citate de APAPR într-un comunicat emis luni.

În aceeași perioadă (iunie 2016 – iunie 2017), randamentul mediu net al tuturor fondurilor de pensii din Pilonul II a fost de 7,38%, spune comunicatul APAPR, emis ca reacție la acuzațiile ministrului Finanțelor, emise  într-o emisiune TV de duminică.

Referinţa proporţiilor

Ionuț Mișa a spus despre comisioanele de administrare a fondurilor de pensii că „se duc în conturile lor în loc să vină în pensiile românilor”. Ministrul Finanţelor s-a referit doar la comisionul de 2,5% perceput din contribuţiile virate la fonduri.

Totuşi, Pilonul II din România are „una dintre cele mai mici rate de comisionare la nivel global, de 8,67% față de o medie a sistemelor analizate de 11,51%, pe o durată de 20 de ani și, respectiv, de 12,29% față de o medie de 16,14%, pe o durată de 30 ani”, potrivit potrivit celui mai recent studiu al IOPS (Organizatia Internațională a Autorităților de Supraveghere a sistemelor de pensii private), citat de APAPR.

„Acestea reprezintă ratele compuse de comisionare și confirmă că sistemul de pensii din România este printre cele mai ieftine pentru participanți dintre cele aproape 40 de piețe analizate”, spun administratorii de pensii din România.

Structura comisioanelor

Costurile de administrare a fondurilor de pensii private sunt plafonate, potrivit legii, la 2,5% din contribuţiile virate în numele participanţilor și la 0,05% lunar din mărimea activelor fondurilor.

Nivelul comisionului din active este de multe ori mai mic decât cel din alte țări, potrivit celor mai recente date ale International Organization of Pension Supervisers (IOPS).

Astfel, cele două componente principale ale costurilor de administrare sunt:

  • proporția din contribuțiile stabilite oficial de: 2,5% în România, dar de 3,5% în Polonia și de 5% în Bulgaria, potrivit unui raport IOPS din 2014.
  • proporția din activele fondului de: 0,05% pe lună în România, dar de 0,6% în Polonia și de 1% în Bulgaria și Estonia

Țările care folosesc sistemul de pensii private administrate privat pentru ușurarea poverii statului pe viitor au plafoane diferite şi în funcţie de mărimea fluxurilor contribuţiilor, ca şi de complexitatea plasamentelor.

În Polonia, valoarea activelor fondurilor de pensii din 2016 depăşea 36,8 miliarde de dolari (8,3% din PIB) în 2016, în vreme ce în România ponerea faţă de PIB era de 4,3%, potrivit datelor OECD.

Rentabilitatea 

APAPR amintește că, în cei 9 ani de activitate, fondurile de pensii private obligatorii au primit în administrare contribuții brute de 28,2 miliarde de lei, „diferența pînă la activele nete de 35,1 miliarde lei (7,7 miliarde euro), în sumă de 6,91 mld. lei (peste 1,51 mld. euro) reprezentând câștigul total obtinut din investiții, net de toate comisioanele, exclusiv în beneficiul participanților români”.

Rentabilitatea fondurilor de pensii a fost de 8,3% în Polonia, faţă de 5% în România, în 2016, potrivit OECD.

În România, valoarea activelor nete totale ale celor șapte pensii private obligatorii a crescut cu peste 14,6% în primele șase luni ale anului, până la 30.061 milioane de lei. Proporția creșterii diferă doar la a patra zecimală față de cea a activelor totale, potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Diferența dintre activele totale și cele nete, după prelevarea comisioanelor, este de 18,25 milioane de lei, iar creșterea activelor totale din acest an este de 14,6081%, cu doar 2,2 puncte procentuale de bază mai mare decât ce a activelor nete (14,6059%)

Activele nete totale au crescut cu 27,53% în 2016, până la 31,47 miliarde de lei (6,93 miliarde de euro), potrivit ASF.

În urma administrării, activele fondurilor de pensii erau plasate în proporție de 65,2% în titluri de stat, în iunie 2017, de 19,4% în acțiuni listate la bursă, de 6,5% în depozite bancare și de 3,6% în fonduri mutuale.

Ofensiva MFP

Ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa, poartă discuţii cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi cu reprezentanţii managerilor de fonduri de pensii obligatorii (Pilon 2) în legătură cu  mărimea comisioanelor prelevate.

Există un principiu european, care spune să nu iei comisioane din ceea ce nu ai făcut. Or, administratorii de pensii – Pilonul II – iau acele comisioane de administrare de 2,5%bani care se duc în conturile lor în loc să vină în pensiile românilor”, a spus Ionuţ Mişa.

Ministrul a mai spus că „probabil că la început s-au avut în vedere şi profiturile administratorilor, şi gestionarea în câştig pentru pensii, dar acum nu ştiu dacă acel comision îşi mai are raţiunea”.

Ionuţ Mişa s-a văzut nevoit să dezmintă faptul că ar avea în plan desfiinţarea sistemului de pensii private.

Publicat la data de 10.8.2017 .

3 comentarii

  1. Rasvan Roceanu
    11.8.2017, 10:56 am

    Fara suparare, oricat de mult le-ar placea finantistilor in general si bancherilor in special sa se puna la adapostul unor formulari stufoase si tehniciste, publicul are nevoie de explicatii simple si convingatoare.
    E foarte usor sa vorbesti complicat, dar e foarte complicat sa vorbesti simplu, or tocmai acest lucru trebuie sa il faca APAPR daca vrea sa fie convingatoare pentru contribuabili.

  2. Alin Bozdoc
    15.8.2017, 2:30 pm

    Dacă ar fi atât de simplu cum ar vrea dl ministru, mi-aș da mâine banii către stat. Din păcate (și constat că autorul se ferește a o spune) riscurile sunt mai mari decât beneficiul potențial al faptului că statul nu îmi ia comision. Riscul este ca statul să îmi ia banii și să peticească vreo gaură din buget, lăsându-mă cu ochii în soare după 35 ani de cotizare. Ceea ce nu pot acepta nici în ruptul capului.

  3. MIB
    17.8.2017, 12:03 pm

    Domnul (ajuns) ministru ar putea sa ne dea un calcul simplu si procentual cu cheltuielile sistemului de stat de pensie (daca mai bagsam si asistenta sociala intra in galeata rau de tot). Ar mai putea remarca rentabilitatea pilonului 2, de care zeciuiala de stat nu beneficiaza. Si inainte de a critica comisioanele luate de banci “fara a face nimic) ar putea furniza niste cifre despre activitatea rentabila a angajatilor din sistemul de pensii – rentabila pentru acestia, inclusiv sotul Olgutei, nu pentru cei plimbati de la Ana la Caiafa cu hartiile pana se satura. Ar mai ramane loc de o nota de subsol referitoare la faptul ca legea pilonului 2 mai mult se proroga decat se aplica, procentele cu care trebuia sa creasca contributia la 2 (si sa scada la 1) s-au “plafonat” si asa vor ramane, indifferent de ce planuri si-au facut la lansarea legii centatenii si fondurile.Deja cer prea mult unui membru al cabinetului Tudose, a carui poza de grup aduce cu o expozitie zootehnica.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Alarmă pe capitalul uman: Crește numărul tinerilor care nici nu se angajează și nici nu învață. O comparație cu țările UE

România figura , la nivelul anului 2016, pe locul patru în UE la proporţia tinerilor (20 – 34 de ani) care nici nu sunt...Citeste mai departe »

Marin Pana

Soluția (logică și echitabilă) de reașezare a fiscalității și stimulare a natalității

Problema echilibrării cheltuielilor cu veniturile bugetare ţine, dincolo de efectul brut al modificării unor taxe cu impact mare în cazul modificării cotelor, precum TVA...Citeste mai departe »

Marin Pana

Gestiunea dezastruoasă a unei creșteri economice spectaculoase: în loc de consolidare, îndatorare

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primul semestru al acestui an un deficit de 2.745 milioane euro, cu 40% mai mare...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avans rapid al inflației – o alimentează prețurile administrate

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în iulie 2017 o creştere prețurilor faţă de luna precedentă de 0,32%, cea mai mare valoare...Citeste mai departe »

Marin Pana

Reintroducerea supraaccizei la carburanţi: riscurile mari versus rezultatele bugetare incerte

La începutul anului în curs, a fost eliminate supraacciza de 7 eurocenţi pe litru inclusă în acciza totală. Simultan, nivelul TVA a scăzut cu...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română