O sursă de compensare a reducerii CAS: meseriile liberale. Ministerul Finanțelor trimite Fiscul să taxeze de la PFI rezultatele a 4 ani de ambiguitate legislativă

de Victor Bratu , Răzvan Diaconu | 29.10.2014 .

La solicitarea şi sub îndrumarea Ministerului de Finanţe, ANAF a realizat şi a distribuit în rândul inspectorilor, începând cu luna august 2014, așa numitul „Îndrumar de control” în scopul „perfecţionării activităţii de inspecţie fiscală şi pentru crearea unui cadru unitar privind inspecţia fiscală a contribuţiilor sociale”.

Documentul se referă explicit la modul în care inspectorii trebuie să ia la control persoanele fizice independente (PFI) pentru contribuțiile sociale și a premers măsura guvernului de reducere a CAS la angajator cu 5pp.

La capătul a 4 ani de când organizațiile profesionale cer norme clare privind profesiile liberale, Fiscul a început deja controalele după noile norme.

În ultimele luni, asiguratori, farmaciști, medici și alte profesii liberale au intrat în mecanismul reconsiderării contractelor individuale – de la cea de Persoană Fizică Independentă – PFI (statut conferit de nomenclatorul meseriilor liberale) la cea de salariat.

Controalele ANAF le reconsideră calitatea de „independent”, situaţie care atrage recalcularea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, acestea fiind datorate solidar de plătitorul şi beneficiarul de venit și se soldează cu amenzi, recalculări şi penalităţi acordate atât Persoanelor Fizice Independente, cât şi societăţilor cu care aceştia se află în relaţii de colaborare.

În urma acestei reconsiderări a statului PFI, companiile care au contracte cu acestea se aleg nu cu reducerea CAS, ci cu sume suplimentare de plată la bugetul asigurărilor sociale.

De exemplu, contractul unui asigurator independent este reconsiderat în momentul în care acesta se deplasează cu mașina companiei cu care are contract. Activitatea independentă a avocaților este reconsiderată în momentul în care aceștia folosesc biroul sau chiar telefonul casei de avocatură – deveind astfel ”activitate dependentă”. Farmaciștii și medicii independenți sunt decăzuți din drepturile conferite de statutul de PFI în momentul în care folosec cabinetul medical sau farmacia companiei cu care au contract.
De asemenea, plătesc și companiile care le asigură PFI telefoanele, cabinetele, farmaciile și orice alt mijloc de asigurare a ”dependenței”.

Surse din mai multe domenii din piață au confirmat pentru cursdeguvernare.ro că unele companii din asigurări si din lanțurile de farmacii au fost deja vizitate de inspectorii ANAF pentru identificarea PFI, iar companiile au accesat, deja, avocați care să se confrunte cu interpretarea legislației de către Fisc.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Controale, amenzi, recalculări:  După 4 ani de ambiguitate, noile norme pun legea sub interesul economic al statului

ANAF a demarat controalele pe meseriile liberale după metodologia elaborată în august 2014 la capătul a 4 ani în care organizațiile profesionale au cerut clarificarea legii.

Normele metodologice ale ART. 7 din Codul fiscal cuprind prevederi contradictorii:

Pe de-o parte:O activitate poate fi reconsiderată, potrivit criteriilor prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependentă, în cazul în care raportul juridic în baza căruia se desfăşoară activitatea nu reflectă conţinutul economic al acestuia.”

Pe de altă parte, următorul paragraf este: „Activităţile desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii, care generează venituri din profesii libere, precum şi drepturile de autor şi drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activităţi dependente potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 şi 2.2 din Codul fiscal.”

Asociaţiile profesionale şi specialiştii în fiscalitate au cerut, începând cu 2010, lămurirea acestei ambiguităţi a Codului fiscal, însă 4 ani lucrurile au rămas neschimbate.

Asupra aceastei neclarităţi nu au reuşit nici specialiştii în drept să ajungă la un punct de vedere comun, mai ales că în Codul fiscal există o altă prevedere- Art. 11 (1)- care lasă loc la arbitrariu: „La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în înţelesul prezentului cod, autorităţile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie care nu are un scop economic sau pot reîncadra forma unui tranzacţii pentru a reflecta conţinutul economic al tranzacţiei.”

Filosofia de control a Fiscului în ceea ce priveşte activităţile independente porneşte de la prevalenţa economicului asupra juridicului şi se referă, concret, la următoarele:

Chiar dacă contractul cu un medic, un farmacist sau un asigurator PFI – de exemplu, este un contract comercial, deci se eliberează factură pentru prestaţia efectuată etc (aspectul juridic), inspectorul ANAF consideră că PFI se află în relaţie de subordonare faţă de partenerul comercial, de tipul angajat-angajator (aspectul economic).

Țintele controalelor, potrivit normelor metodologice

Potrivit documentelor aflate în posesia cursdeguvernare.ro, inspectorilor ANAF li se recomandă, printre altele, să identifice „specificul activităţii contribuabilului corelativ la existenţa condiţiilor favorabile sau permisive de nedeclarare sau subdeclarare a cheltuielilor cu personalul angajat”.

„Se va urmări existenţa situaţiilor în care, sub aparenţa desfăşurării unei activităţi independente sau de servicii de punere la dispoziţie de personal, în fapt, tranzacţiile să fie de natura activităţilor independente”, sunt sfătuiţi inspectorii fiscali.

În cadrul domeniilor „care se pretează la subdeclarare” ANAF include:

  • agenţiile turistice
  • firmele imobiliare
  • bănci şi companii financiare
  • companii de asigurări
  • agenţiile turistice
  • firmele imobiliare
  • bănci şi companii financiare
  • companii de asigurări

însă controalele care aplică ultimele norme metodologice vizează și:

  • cabinete de medicină umană
  • cabinete de medicină veterinară
  • farmacii

Organele de control sunt încurajate să procedeze inclusiv la angajarea de interviuri cu persoane din interiorul firmei controlate- modelul după care se desfăşoară acest interviu poate fi consultat AICI.

Câte persoane așteaptă controlul după noile precizări ale Finanțelor

Potrivit datelor Uniunii Profesiilor Liberale din România, cele 17 organizaţii profesionale asociate UPLR, ce acoperă practic toate profesiile liberale reglementate prin legislaţia specială din România, au în total în jur de 400.000 de membri- aproximativ 8% din forţa de muncă activă pe piaţa muncii.

Ministerul de Finanţe a mai încercat în 2010 să modifice regimul de impozitare a persoanelor fizice ce derulează activităţi independente, prin introducerea unei metode de (re)calificare a acestor activităţi în activităţi dependente. În urma unei reacţii UPLR, ministerul a renunţat la acestă iniţiativă.

Regimul persoanelor fizice care se califică la meseriile liberale rămâne în continuare ambiguu din punct de vedere legislativ, persoanele independente fiind, în realitate, dependente de modul în care inspectorii fiscali interpretează legea în favoarea fiscului.

Lista profesiilor liberale și baza legislativă

Lista profesiilor libere, sau liberale, care se exercită în baza unor legi speciale conţine aproximativ 40 de domenii de activitate. Primul domeniu de acest tip a fost reglementat în 1994, de Ordonanţa 65 privind Organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, după care s-au adăugat și alte profesii.

Pe lista profesiilor liberale se regăsesc medicii, farmaciştii, arhitecţii, mediatorii, notarii, sociologii.

Pentru lista cu baza legislativă a profesiilor liberale, prezentăm o expunere detaliată realizată de către Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Brăila pentru Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – expunere care poate fi descărcată AICI.

Problema surselor de compensare a scăderii CAS

În mod normal, dacă guvernul ar fi intervenit în acest an pentru o nouă reglementare a meseriilor liberale care să dea ministerului Finanțelor dreptul să impoziteze altfel PFI (și care să nu opereze, evident, în niciun caz retroactiv), această problemă nu ar fi existat pe viitorul în care autoritățile caută bani de compensarea scăderii CAS.

Nici ministerul de Finanțe, nici guvernul și nici legiuitorul nu și-au permis să intervină pe legislație: e an electoral, când categoriile profesionale devin categorii de votanți. Iar ce nu are curajul să facă un Cod Fiscal în mod public și expus în Monitorul Oficial, face norma metodologică aplicată cu discreție, retroactiv și punctual.

Publicat la data de 29.10.2014 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Buget 2017, după ce creșterea din 2016 s-a cheltuit pe consum – caracteristici care sar în ochi: Se mizează pe o creștere de 5,2% * Bugetul Apărării coboară în loc să urce. Scădere drastică la Dezvoltare * Până și la Educație scade * Cursul de calcul – 4,46 lei/euro – să vedem ce părere are BNR în lipsa creșterii productivității

Proiectul de buget pe anul 2017 este construit pe o creştere economică de 5,2% şi de peste 5% pe întreg orizontul 2018-2020, „semnificativ mai...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Draftul horror al noii lupte anticorupție: Grațiere pentru condamnați, amnistie mascată pentru anchetați. O mică listă de beneficiari celebri

După rezolvarea creșterilor salariale și modificarea Codului Fiscal, majoritatea parlamentară a intrat în cea de-a doa săptămână de guvernare : Modificarea legislației judiciare, îndeosebi...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare al Cabinetului Grindeanu: măsuri sociale imediate și investiții când se poate

Coaliția PSD-ALDE a depus la Parlament un program de guvernare. Din document transpare intenția actualei puteri de a controla o bună parte din economie...Citeste mai departe »

Victor Bratu

PSD a câștigat alegerile. Vom întâlni (cel puțin) 2.204 români fericiți

Schimbarea majorității parlamentare și schimbarea guvernului, care se produc de regulă o dată la 4 ani, produc efecte majore în administrația centrală și locală,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cât de corectă e taxarea în Europa: Numărul înțelegerilor fiscale dintre guverne și corporații a crescut în 2 ani cu 160%. România, menționată la capitolul ”prețuri de transfer”

Numărul înțelegerilor fiscale speciale încheiate de guvernele statelor membre ale UE și companii multinaționale sunt în creștere, în special în Luxemburg și Belgia, în...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.4973 lei
4.1880 lei
5.2215 lei

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Inaugurarea erei Trump: un discurs pentru neliniștea noastră. S-ar bate oare acest președinte pentru noi?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 20 ianuarie 2017. S-a intrat oficial în era Trump, deschisă de votul americanilor din 8 noiembrie 2016 și făcută posibilă de un...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / De capul nostru sau cu un frate mai mare ?

Radu Crăciun

Stiti, acela de la care poti acumula experienta de viata mult mai repede decat a facut-o el, evitand greselile lui. Acela care te ia...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Brexit, Frexit, Grexit, Nexit. Mai poate fi oprită dezintegrarea europeană?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Geert Wilders şi Partidul Libertăţii din Olanda (PVV), de extremă dreapta, vor câştiga alegerile generale din 15 martie a.c. (greu de crezut...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

Cristian Grosu

Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Uniunii Europene și a ordinii globale: cutremurele din 2016 anunță un tsunami în 2017?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 2016 a fost deja denumit, în presa internațională, „annus horribilis” pentru Uniunea Europeană, având în epicentrul crizei mult discutatul Brexit din 23...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română