O sursă de compensare a reducerii CAS: meseriile liberale. Ministerul Finanțelor trimite Fiscul să taxeze de la PFI rezultatele a 4 ani de ambiguitate legislativă

de Victor Bratu , Răzvan Diaconu | 29.10.2014 .

La solicitarea şi sub îndrumarea Ministerului de Finanţe, ANAF a realizat şi a distribuit în rândul inspectorilor, începând cu luna august 2014, așa numitul „Îndrumar de control” în scopul „perfecţionării activităţii de inspecţie fiscală şi pentru crearea unui cadru unitar privind inspecţia fiscală a contribuţiilor sociale”.

Documentul se referă explicit la modul în care inspectorii trebuie să ia la control persoanele fizice independente (PFI) pentru contribuțiile sociale și a premers măsura guvernului de reducere a CAS la angajator cu 5pp.

La capătul a 4 ani de când organizațiile profesionale cer norme clare privind profesiile liberale, Fiscul a început deja controalele după noile norme.

În ultimele luni, asiguratori, farmaciști, medici și alte profesii liberale au intrat în mecanismul reconsiderării contractelor individuale – de la cea de Persoană Fizică Independentă – PFI (statut conferit de nomenclatorul meseriilor liberale) la cea de salariat.

Controalele ANAF le reconsideră calitatea de „independent”, situaţie care atrage recalcularea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, acestea fiind datorate solidar de plătitorul şi beneficiarul de venit și se soldează cu amenzi, recalculări şi penalităţi acordate atât Persoanelor Fizice Independente, cât şi societăţilor cu care aceştia se află în relaţii de colaborare.

În urma acestei reconsiderări a statului PFI, companiile care au contracte cu acestea se aleg nu cu reducerea CAS, ci cu sume suplimentare de plată la bugetul asigurărilor sociale.

De exemplu, contractul unui asigurator independent este reconsiderat în momentul în care acesta se deplasează cu mașina companiei cu care are contract. Activitatea independentă a avocaților este reconsiderată în momentul în care aceștia folosesc biroul sau chiar telefonul casei de avocatură – deveind astfel ”activitate dependentă”. Farmaciștii și medicii independenți sunt decăzuți din drepturile conferite de statutul de PFI în momentul în care folosec cabinetul medical sau farmacia companiei cu care au contract.
De asemenea, plătesc și companiile care le asigură PFI telefoanele, cabinetele, farmaciile și orice alt mijloc de asigurare a ”dependenței”.

Surse din mai multe domenii din piață au confirmat pentru cursdeguvernare.ro că unele companii din asigurări si din lanțurile de farmacii au fost deja vizitate de inspectorii ANAF pentru identificarea PFI, iar companiile au accesat, deja, avocați care să se confrunte cu interpretarea legislației de către Fisc.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Controale, amenzi, recalculări:  După 4 ani de ambiguitate, noile norme pun legea sub interesul economic al statului

ANAF a demarat controalele pe meseriile liberale după metodologia elaborată în august 2014 la capătul a 4 ani în care organizațiile profesionale au cerut clarificarea legii.

Normele metodologice ale ART. 7 din Codul fiscal cuprind prevederi contradictorii:

Pe de-o parte:O activitate poate fi reconsiderată, potrivit criteriilor prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependentă, în cazul în care raportul juridic în baza căruia se desfăşoară activitatea nu reflectă conţinutul economic al acestuia.”

Pe de altă parte, următorul paragraf este: „Activităţile desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii, care generează venituri din profesii libere, precum şi drepturile de autor şi drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activităţi dependente potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 şi 2.2 din Codul fiscal.”

Asociaţiile profesionale şi specialiştii în fiscalitate au cerut, începând cu 2010, lămurirea acestei ambiguităţi a Codului fiscal, însă 4 ani lucrurile au rămas neschimbate.

Asupra aceastei neclarităţi nu au reuşit nici specialiştii în drept să ajungă la un punct de vedere comun, mai ales că în Codul fiscal există o altă prevedere- Art. 11 (1)- care lasă loc la arbitrariu: „La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în înţelesul prezentului cod, autorităţile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie care nu are un scop economic sau pot reîncadra forma unui tranzacţii pentru a reflecta conţinutul economic al tranzacţiei.”

Filosofia de control a Fiscului în ceea ce priveşte activităţile independente porneşte de la prevalenţa economicului asupra juridicului şi se referă, concret, la următoarele:

Chiar dacă contractul cu un medic, un farmacist sau un asigurator PFI – de exemplu, este un contract comercial, deci se eliberează factură pentru prestaţia efectuată etc (aspectul juridic), inspectorul ANAF consideră că PFI se află în relaţie de subordonare faţă de partenerul comercial, de tipul angajat-angajator (aspectul economic).

Țintele controalelor, potrivit normelor metodologice

Potrivit documentelor aflate în posesia cursdeguvernare.ro, inspectorilor ANAF li se recomandă, printre altele, să identifice „specificul activităţii contribuabilului corelativ la existenţa condiţiilor favorabile sau permisive de nedeclarare sau subdeclarare a cheltuielilor cu personalul angajat”.

„Se va urmări existenţa situaţiilor în care, sub aparenţa desfăşurării unei activităţi independente sau de servicii de punere la dispoziţie de personal, în fapt, tranzacţiile să fie de natura activităţilor independente”, sunt sfătuiţi inspectorii fiscali.

În cadrul domeniilor „care se pretează la subdeclarare” ANAF include:

  • agenţiile turistice
  • firmele imobiliare
  • bănci şi companii financiare
  • companii de asigurări
  • agenţiile turistice
  • firmele imobiliare
  • bănci şi companii financiare
  • companii de asigurări

însă controalele care aplică ultimele norme metodologice vizează și:

  • cabinete de medicină umană
  • cabinete de medicină veterinară
  • farmacii

Organele de control sunt încurajate să procedeze inclusiv la angajarea de interviuri cu persoane din interiorul firmei controlate- modelul după care se desfăşoară acest interviu poate fi consultat AICI.

Câte persoane așteaptă controlul după noile precizări ale Finanțelor

Potrivit datelor Uniunii Profesiilor Liberale din România, cele 17 organizaţii profesionale asociate UPLR, ce acoperă practic toate profesiile liberale reglementate prin legislaţia specială din România, au în total în jur de 400.000 de membri- aproximativ 8% din forţa de muncă activă pe piaţa muncii.

Ministerul de Finanţe a mai încercat în 2010 să modifice regimul de impozitare a persoanelor fizice ce derulează activităţi independente, prin introducerea unei metode de (re)calificare a acestor activităţi în activităţi dependente. În urma unei reacţii UPLR, ministerul a renunţat la acestă iniţiativă.

Regimul persoanelor fizice care se califică la meseriile liberale rămâne în continuare ambiguu din punct de vedere legislativ, persoanele independente fiind, în realitate, dependente de modul în care inspectorii fiscali interpretează legea în favoarea fiscului.

Lista profesiilor liberale și baza legislativă

Lista profesiilor libere, sau liberale, care se exercită în baza unor legi speciale conţine aproximativ 40 de domenii de activitate. Primul domeniu de acest tip a fost reglementat în 1994, de Ordonanţa 65 privind Organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, după care s-au adăugat și alte profesii.

Pe lista profesiilor liberale se regăsesc medicii, farmaciştii, arhitecţii, mediatorii, notarii, sociologii.

Pentru lista cu baza legislativă a profesiilor liberale, prezentăm o expunere detaliată realizată de către Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Brăila pentru Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – expunere care poate fi descărcată AICI.

Problema surselor de compensare a scăderii CAS

În mod normal, dacă guvernul ar fi intervenit în acest an pentru o nouă reglementare a meseriilor liberale care să dea ministerului Finanțelor dreptul să impoziteze altfel PFI (și care să nu opereze, evident, în niciun caz retroactiv), această problemă nu ar fi existat pe viitorul în care autoritățile caută bani de compensarea scăderii CAS.

Nici ministerul de Finanțe, nici guvernul și nici legiuitorul nu și-au permis să intervină pe legislație: e an electoral, când categoriile profesionale devin categorii de votanți. Iar ce nu are curajul să facă un Cod Fiscal în mod public și expus în Monitorul Oficial, face norma metodologică aplicată cu discreție, retroactiv și punctual.

Publicat la data de 29.10.2014 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Atenție la legislația FFW: 4 legi esențiale – scoase din dezbatere publică și programate la legiferare până la Crăciun

Coaliția de guvernare PSD-ALDE a decis miercuri că legi esențiale pentru societate vor fi emise de parlament până la finalul acestei sesiuni. În lista...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză: Leopardul din spatele Split TVA. Cifrele care arată că guvernul ascunde adevăratele probleme ale TVA

Premierul Tudose a anunțat joi că split TVA se va aplica doar pentru companiile cu probleme: O decizie justă: nu plata defalcată ar fi...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Split TVA: Ce nu vrea să vadă guvernul la frauda cu TVA și de ce are o definitie diferită a gap-ului față de Comisia Europeană

Când vine vorba de ”gap TVA”, Guvernul României și Comisia Europeană au viziuni diferite asupra elementelor care contribuie la acest indicator. Ba chiar și...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Analiză om cu om: Membrii guvernului care a decis split TVA își protejează firmele proprii de split TVA

În democrație, puterea exemplului este o modalitate des utilizată de oficiali ai statului pentru a demonstra justețea deciziilor asumate. Nu vezi prea des să...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Polarizarea drastică a economiei românești. Cifrele ignorate de măsurile oricărui guvern

Concentrarea activităţii economice în tot mai puţine companii mari, repartizarea teritorială a acestora şi problemele de capitalizare a majorităţii copleșitoare a firmelor românești sunt...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română