O sursă de compensare a reducerii CAS: meseriile liberale. Ministerul Finanțelor trimite Fiscul să taxeze de la PFI rezultatele a 4 ani de ambiguitate legislativă

De Victor Bratu , Răzvan Diaconu | 29.10.2014 .

La solicitarea şi sub îndrumarea Ministerului de Finanţe, ANAF a realizat şi a distribuit în rândul inspectorilor, începând cu luna august 2014, așa numitul „Îndrumar de control” în scopul „perfecţionării activităţii de inspecţie fiscală şi pentru crearea unui cadru unitar privind inspecţia fiscală a contribuţiilor sociale”.

Documentul se referă explicit la modul în care inspectorii trebuie să ia la control persoanele fizice independente (PFI) pentru contribuțiile sociale și a premers măsura guvernului de reducere a CAS la angajator cu 5pp.

La capătul a 4 ani de când organizațiile profesionale cer norme clare privind profesiile liberale, Fiscul a început deja controalele după noile norme.

În ultimele luni, asiguratori, farmaciști, medici și alte profesii liberale au intrat în mecanismul reconsiderării contractelor individuale – de la cea de Persoană Fizică Independentă – PFI (statut conferit de nomenclatorul meseriilor liberale) la cea de salariat.

Controalele ANAF le reconsideră calitatea de „independent”, situaţie care atrage recalcularea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, acestea fiind datorate solidar de plătitorul şi beneficiarul de venit și se soldează cu amenzi, recalculări şi penalităţi acordate atât Persoanelor Fizice Independente, cât şi societăţilor cu care aceştia se află în relaţii de colaborare.

În urma acestei reconsiderări a statului PFI, companiile care au contracte cu acestea se aleg nu cu reducerea CAS, ci cu sume suplimentare de plată la bugetul asigurărilor sociale.

De exemplu, contractul unui asigurator independent este reconsiderat în momentul în care acesta se deplasează cu mașina companiei cu care are contract. Activitatea independentă a avocaților este reconsiderată în momentul în care aceștia folosesc biroul sau chiar telefonul casei de avocatură – deveind astfel ”activitate dependentă”. Farmaciștii și medicii independenți sunt decăzuți din drepturile conferite de statutul de PFI în momentul în care folosec cabinetul medical sau farmacia companiei cu care au contract.
De asemenea, plătesc și companiile care le asigură PFI telefoanele, cabinetele, farmaciile și orice alt mijloc de asigurare a ”dependenței”.

Surse din mai multe domenii din piață au confirmat pentru cursdeguvernare.ro că unele companii din asigurări si din lanțurile de farmacii au fost deja vizitate de inspectorii ANAF pentru identificarea PFI, iar companiile au accesat, deja, avocați care să se confrunte cu interpretarea legislației de către Fisc.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Controale, amenzi, recalculări:  După 4 ani de ambiguitate, noile norme pun legea sub interesul economic al statului

ANAF a demarat controalele pe meseriile liberale după metodologia elaborată în august 2014 la capătul a 4 ani în care organizațiile profesionale au cerut clarificarea legii.

Normele metodologice ale ART. 7 din Codul fiscal cuprind prevederi contradictorii:

Pe de-o parte:O activitate poate fi reconsiderată, potrivit criteriilor prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependentă, în cazul în care raportul juridic în baza căruia se desfăşoară activitatea nu reflectă conţinutul economic al acestuia.”

Pe de altă parte, următorul paragraf este: „Activităţile desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii, care generează venituri din profesii libere, precum şi drepturile de autor şi drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activităţi dependente potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 şi 2.2 din Codul fiscal.”

Asociaţiile profesionale şi specialiştii în fiscalitate au cerut, începând cu 2010, lămurirea acestei ambiguităţi a Codului fiscal, însă 4 ani lucrurile au rămas neschimbate.

Asupra aceastei neclarităţi nu au reuşit nici specialiştii în drept să ajungă la un punct de vedere comun, mai ales că în Codul fiscal există o altă prevedere- Art. 11 (1)- care lasă loc la arbitrariu: „La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în înţelesul prezentului cod, autorităţile fiscale pot să nu ia în considerare o tranzacţie care nu are un scop economic sau pot reîncadra forma unui tranzacţii pentru a reflecta conţinutul economic al tranzacţiei.”

Filosofia de control a Fiscului în ceea ce priveşte activităţile independente porneşte de la prevalenţa economicului asupra juridicului şi se referă, concret, la următoarele:

Chiar dacă contractul cu un medic, un farmacist sau un asigurator PFI – de exemplu, este un contract comercial, deci se eliberează factură pentru prestaţia efectuată etc (aspectul juridic), inspectorul ANAF consideră că PFI se află în relaţie de subordonare faţă de partenerul comercial, de tipul angajat-angajator (aspectul economic).

Țintele controalelor, potrivit normelor metodologice

Potrivit documentelor aflate în posesia cursdeguvernare.ro, inspectorilor ANAF li se recomandă, printre altele, să identifice „specificul activităţii contribuabilului corelativ la existenţa condiţiilor favorabile sau permisive de nedeclarare sau subdeclarare a cheltuielilor cu personalul angajat”.

„Se va urmări existenţa situaţiilor în care, sub aparenţa desfăşurării unei activităţi independente sau de servicii de punere la dispoziţie de personal, în fapt, tranzacţiile să fie de natura activităţilor independente”, sunt sfătuiţi inspectorii fiscali.

În cadrul domeniilor „care se pretează la subdeclarare” ANAF include:

  • agenţiile turistice
  • firmele imobiliare
  • bănci şi companii financiare
  • companii de asigurări
  • agenţiile turistice
  • firmele imobiliare
  • bănci şi companii financiare
  • companii de asigurări

însă controalele care aplică ultimele norme metodologice vizează și:

  • cabinete de medicină umană
  • cabinete de medicină veterinară
  • farmacii

Organele de control sunt încurajate să procedeze inclusiv la angajarea de interviuri cu persoane din interiorul firmei controlate- modelul după care se desfăşoară acest interviu poate fi consultat AICI.

Câte persoane așteaptă controlul după noile precizări ale Finanțelor

Potrivit datelor Uniunii Profesiilor Liberale din România, cele 17 organizaţii profesionale asociate UPLR, ce acoperă practic toate profesiile liberale reglementate prin legislaţia specială din România, au în total în jur de 400.000 de membri- aproximativ 8% din forţa de muncă activă pe piaţa muncii.

Ministerul de Finanţe a mai încercat în 2010 să modifice regimul de impozitare a persoanelor fizice ce derulează activităţi independente, prin introducerea unei metode de (re)calificare a acestor activităţi în activităţi dependente. În urma unei reacţii UPLR, ministerul a renunţat la acestă iniţiativă.

Regimul persoanelor fizice care se califică la meseriile liberale rămâne în continuare ambiguu din punct de vedere legislativ, persoanele independente fiind, în realitate, dependente de modul în care inspectorii fiscali interpretează legea în favoarea fiscului.

Lista profesiilor liberale și baza legislativă

Lista profesiilor libere, sau liberale, care se exercită în baza unor legi speciale conţine aproximativ 40 de domenii de activitate. Primul domeniu de acest tip a fost reglementat în 1994, de Ordonanţa 65 privind Organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, după care s-au adăugat și alte profesii.

Pe lista profesiilor liberale se regăsesc medicii, farmaciştii, arhitecţii, mediatorii, notarii, sociologii.

Pentru lista cu baza legislativă a profesiilor liberale, prezentăm o expunere detaliată realizată de către Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Brăila pentru Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – expunere care poate fi descărcată AICI.

Problema surselor de compensare a scăderii CAS

În mod normal, dacă guvernul ar fi intervenit în acest an pentru o nouă reglementare a meseriilor liberale care să dea ministerului Finanțelor dreptul să impoziteze altfel PFI (și care să nu opereze, evident, în niciun caz retroactiv), această problemă nu ar fi existat pe viitorul în care autoritățile caută bani de compensarea scăderii CAS.

Nici ministerul de Finanțe, nici guvernul și nici legiuitorul nu și-au permis să intervină pe legislație: e an electoral, când categoriile profesionale devin categorii de votanți. Iar ce nu are curajul să facă un Cod Fiscal în mod public și expus în Monitorul Oficial, face norma metodologică aplicată cu discreție, retroactiv și punctual.

Publicat la data de 29.10.2014 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

O resursă care a ajuns mai scumpă și mai rară decât banii: Capitalul uman

foto conferinta Statisticile și prognozele rostogolesc forța de muncă spre podimul problemelor insolubile care stau în calea economiei. Până și finanțarea afacerilor rămâne undeva în fundal...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Securitatea energetică: Lunga listă de vulnerabilități, lista scurtă de soluții

offshore petrol-1 Schimbarea de paradigmă în lumea energiei și tranziția energetică rapidă din Uniunea Europeană pot deveni risc extern de securitate dacă România nu se adaptează...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Dosarul care se complică: Prejudiciul estimat de DIICOT la Petromidia – mai mare decât valoarea tranzacției cu chinezii. Procurorii s-ar putea apropia de celebrul Memorandum

petromidia Este posibil ca Memorandumul Rompetrol, prin care statul român și compania KazMunayGas (KMG) stabileau convertirea datoriei de 600 de milioane de dolari în obligațiuni,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Ce a refuzat România să înțeleagă din Planul Junker, astfel încât i-au picat toate proiectele propuse

jean claude junker Comisia Europeană este nemulțumită că România nu a trimis la Bruxelles niciun proiect viabil care să fie finanțat prin Planul de investiții european. Oficiali...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Politizarea infrastructurii distruge și noul Master Plan pe Transporturi

harta masterplan Discuțiile cu mediul politic pe marginea documentului de bază al infrastructurii românești se dovedesc atât de complicate încât determină guvernul să îl transforme în...Citeste mai departe »

Comentarii

Valentin Naumescu / Criza de legitimitate şi nevoia unui discurs refondator al Uniunii Europene

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După eşecul Tratatului Constituţional din 2005, respins (surprinzător, în contextul optimist de atunci) în referendumurile din Franţa şi Olanda, Uniunea Europeană a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Modele economice de dezvoltare şi influenţarea percepţiei publice

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Într-o prezentare recentă făcută de o echipă a FMI (“How to Get Back on the Fast Track?”) se găseşte un grafic care spune mai...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România paralelă: rahatul în care a călcat guvernul Cioloș

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Scandalul dezifectanților dialuați suprapus pe raportările false ale infecțiilor din spitale – precum și monopolul de facto pe care firma Hexi îl are pe...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Treaba băncii centrale este să plece cu băutura…

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

…chiar inainte sa inceapa petrecerea. Cam asta ar fi traducerea adaptata a unei glume facute de unul dintre presedintii Fed,  William McChesney Martin, care...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / În apărarea Europei: De ce şi cum trebuie combătut euroscepticismul

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos au fost inspirate de un studiu lansat recent de Institutul European din România, intitulat “Combaterea euroscepticismului, extremismului/radicalizării şi consolidarea încrederii...Citeste mai departe »

Măsura uitată a Guvernului Boc: supraimpozitarea economisirii asemeni speculațiilor financiare. Efecte

mp21

Marin Pana

În goana după banii necesari procesului de echilibrare bugetară, Guvernul Boc a redus cu 25% salariile bugetarilor, a majorat TVA de la 19% la...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Autodiscreditarea SRI și Europa teroristă

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

O problemă falsă și perfidă – în spațiul de discuție european : renunțăm la ”confort și libertăți individuale” (să se observe că pe primul...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Reversul medaliei investițiilor străine

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Cei care sunteti familiarizati cu comentariile mele stiti ca sunt un avocat al cresterii atractivitatii Romaniei pentru investitiile straine directe. Nu este de conceput...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / 20 de contra-argumente la darea în plată

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Ce vină avem noi, ceilalți debitori? Dar noi, cei care am plătit la greu pană acum ratele, sau noi, cei care vrem să luăm...Citeste mai departe »

Avatarurile creditelor în franci elvețieni

mp21

Marin Pana

Achiziția de case cu rate inițial mici în franci elvețieni seamănă cu o vorbă englezească: ”Anticipation is half the fun”. Prin urmare, din două...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Lumea dobânzilor ultra-mici; dobânzi negative ?

Daniel-Daianu-

Daniel Daianu

Traim vremuri exceptionale. Sunt date in economia globala ce deconcerteaza. Sa ne gandim la dinamica unor variabile cheie ca inflatie, volum de lichiditati/injectii masive...Citeste mai departe »

Ionuț Dumitru / „Darea în plată” – populism vs. rațiune

ionut-dumitru

Ionut Dumitru

* Opiniile exprimate sunt opinii personale ale autorului si nu implica institutiile cu care acesta este asociat La sfarsitul lunii noiembrie 2015 s-a adoptat...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / Clasa săracă merge-n paradis, clasa avută – în paradisuri fiscale și la Davos. Clasa de mijloc merge la bancă

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Represiunea financiară. Noua realitate economică și clasa de mijloc Represiunea financiară prezentă este o consecință a hiper-monetarismului global emis de marile bănci centrale, într-un...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Euro, un edificiu cu bulină roșie

Aurelian-Dochia-

Aurelian Dochia

O buna parte a economistilor care s-au exprimat pe aceasta tema considera ca Romania nu este pe deplin pregatita pentru aderarea la moneda comuna...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu-

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Justiția mea și justiția celorlalți

Dumnezeu să-l odihnească pe Gil. Cu vocea aia a lui minunată cu tot. ”Cristi, nu mă pot băga oficial, mă termină ăștia. Dar vreau...Citeste mai departe »

New title

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română