O analiză: Ce înseamnă, de fapt, Brexitul. Atât pentru economia UE cât și pentru britanici

de Marin Pana | 18.1.2017 .

Ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, prescurtat Brexit, va duce la scăderea PIB-ului UE cu circa o șesime dar va mări semnificativ excedentul balanței comerciale a Uniunii.
Potrivit Eurostat, în prețuri curente,
Marea Britanie ajunsese în 2015 la un PIB de 2.580 miliarde euro din cele 14.708 miliarde euro ale UE.

Practic, Uniunea va pierde a doua sa economie ca mărime (Germania trece de 3.000 miliarde euro pe an) dar trebuie ținut cont de fluctuațiile masive ale lirei sterline, apreciată în urmă cu doi ani la niveluri record și aflată în pierdere de viteză pe tot parcursul lui 2016.

Dacă Franța figura, tot în 2015, cu doar 2.181 miliarde euro, să ne reamintim că în 2011 situația era net diferită, cu Hexagonul la 2.059 miliarde euro și Albionul la doar 1.876 miliarde euro.

De remarcat că nivelul mediu de trai din UE nu se va modifica semnificativ în absența Marii Britanii. UK se plasa în 2015 de-abia pe locul al zecelea ca PIB/locuitor ajustat la paritatea puterilor de cumpărare standard, cu 109,7% din media UE și foarte puțin peste nivelul de 106,3% al Zonei Euro, în care au intrat recent mai multe state foste socialiste.

În treacăt fie spus, nici nu era cazul să fie altfel, deoarece Marea Britanie apare în topul productivității muncii pe angajat cu doar 34,9 euro pe ora lucrată, mult în urma unor țări precum Franța (46,9 euro/oră) sau Germania (42,5 euro/oră). Și doar cu puțin în fața reperului mediei UE, Italia (33,2 euro/oră) sau a statului ceva mai mare care a venit din urmă, Spania (31,6 euro/oră).

Cert este însă că, fără Marea Britanie, UE nu va mai putea (decât extrem de greu) să mai aspire la rolul de cel mai important actor în economia mondială. Pe care și-l propusese și la care i-ar fi dat dreptul întinderea, populația, nivelul de dezvoltare și, dacă vreți, tradiția istorică. Loc 1 pe care îl ocupa deja la nivel de comerț și investiții străine directe, chiar și fără a avea cel mai mare PIB (după unele calcule a depășit în 2015 atât SUA cât și China, la paritatea puterilor de cumpărare standard) sau cea mai importantă valută utilizată în tranzacții.

Comerțul UE cu bunuri – o ușurare fără britanici

Dacă se face balanța rezultatelor comerțului exterior al Marii Britanii în 2016, datele disponibile la 11 luni arată o repartiție relativ jumătate-jumătate a fluxurilor comerciale ale Regatului Unit cu țările UE și cu țările non-UE. Ceea ce arată o integrare mai scăzută cu economia UE (pentru referință, România derulează peste trei sferturi din schimburile comerciale cu partenerii europeni).

În plus, se poate vedea o reducere de cinci procente anul trecut, atât pe partea de exporturi cât și pe cea de importuri intra-UE. Unde și soldul negativ al britanicilor a trecut pragul de 100 de miliarde de euro.

Atenție, însă, nici relocarea comerțului către țări din afara Uniunii nu pare să fie o acțiune de succes. În pofida devalorizării lirei sterline, care ar fi trebuit să ajute exporturile și să descurajeze importurile, soldul negativ al schimburilor comerciale britanice a crescut cu 36%.

De reținut, pe relația extra-UE, scăderea la exporturi a fost mai mult decât triplă (-17%), în timp ce importurile au avansat cu opt procente.Rezultatul a fost o adevărată expozie a deficitului cu țările non-UE, deficit care a crescut mai mult decât de două ori și jumătate în raport cu aceeași perioadă a anului precedent și s-a apropiat vertiginos de nivelul absolut înregistrat în schimburile cu colegele din UE.

Pentru comerțul cu bunuri al UE, ieșirea Marii Britanii din Uniune nu va face decât să îmbunătățească semnificativ rezultatul final. În perioada ianuarie – noiembrie 2016, UE a exportat mărfuri de 1.581,2 miliarde euro, la care Marea Britanie a contribuit cu doar 11%, și a importat de 1.561,2 miliarde euro ( din care Regatul a bifat 17%) , obținând un mic surplus de 20,2 miliarde euro.

Dacă se reface calculul pe relația non-UE fără Marea Britanie, excedentul Uniunii de doar 27 de state ar crește de 5,5 ori, până la 110,9 miliarde euro. Dacă mai adăugăm și efectul trecerii Marii Britanii în categoria non-UE, se mai adaugă cele 104,8 miliarde deficit intra-UE din prezent și balanța comercială a UE se duce la 215,7 miliarde euro, adică de peste zece ori mai mare decât cel consemnat acum de statistica Eurostat.

Contribuția netă la finanțele Uniunii

În ceea ce privește mult invocata contribuție netă a Marii Britanii la bugetul UE, dincolo de datele confirmate pe 2014 care arată simplificat plăți de 14 miliarde de euro și sume utilizate de circa 7 miliarde euro, trebuie semnalat că situația este cu totul alta decât cea mediatizată cu ocazia referendumului care a dus la Brexit. Dacă raportăm cele șapte miliarde la sumele de mai sus sau la PIB, rezultă că nu reprezintă mare lucru.

De fapt, Marea Britanie este statul occidental dezvoltat care plătea cel mai puțin raportat la Produsul Național Brut propriu pentru a susține funcționarea Uniunii Europene. Rezultatele medii pentru exercițiul financiar 2007 – 2013 arată că Regatul își negociase o poziție specială în interiorul UE, care a dus la următoarea poziționare:

Partea cea mai tare este că un raport al PricewaterhouseCoopers din 2016 arată că efectul Brexitul asupra serviciilor financiare britanice, care implică 4% din forța de muncă și asigură 12% din veniturile bugetare se va ridica la -2% din valoarea adăugată produsă de economie în 2020 și la -3,3% în 2030. An în care efectul va fi o pierdere de 8 miliarde de euro la valoarea din 2015. Adică, simplificat, peste cele 7 miliarde cost anual de apartenență la UE amintit mai sus.

Una peste alta, deși ieșirea Marii Britanii din UE va slăbi semnificativ forța economică a Uniunii, impactul asupra economiei britanice se anunță a fi cu mult mai dur. Desigur, britanicii plăteau sume considerabile pentru susținerea bugetului UE dar nu s-au gândit la costurile pe care le vor suporta după ieșirea din Uniune.

Pe scurt, Brexitul va fi o situație nedorită lose-lose, unde looserul mai mare e britanic.

Publicat la data de 18.1.2017 .

7 comentarii

  1. ion
    18.1.2017, 9:04 pm

    De fapt,UE are nevoie de cat mai multe tari si oameni care sa se imprumute la banci sa pastreze teapa ponzi in continuare.Deci daca pleca Uk si Franta e cam la revedere proiectul UE.Astta nu inseamna ca nu o sa incerce sa subjuge si alte tari sub datoria euro.

  2. Ramon
    19.1.2017, 8:03 am

    cetățeanul votează o percepție care se capătă prin manipulare voită sau nu. El nu citește nici nu urmărește analize financiare ale specialiștilor mai mult sau mai puțin mincinoși. Articole care criticau puturoșenia diferiților imigranți în UE, care se duceau pentru a primi protecția socială oferită de UK au existat și înainte de 2004. Cetățeanul UK nu este interesat că vine mână de lucru motivată și inteligentă din estul Europei, dacă nu ar fi venit oricum s-ar fi găsit asiatici care ar fi studiat în facultățile din UK, dar este sensibilă la șmecheriile pe care rominașii din țara asta le-a făcut, de ajutoarele primite. Am avut un sentiment ciudat când am ajuns în Belfast și am observat că în fața unei clădiri cu o arhitectură deosebită au apărut vreo 10 țigănași. D asemeni, un român care lucra la recepție povestea că se ferește să vorbească în limba română pentru a nu fi abordat de conaționalii noștri.

  3. Octavian Racu
    19.1.2017, 6:41 pm

    Ieșirea Marii Britanii din UE are mai multe variabile și necunoscute. Ceea ce descrie autorul e doar una din sute de scenarii.
    În primul rând, nu se cunosc condițiile ieșirii. Nu se cunoaște impactul asupra economiei, pentru că unele sectoare ar putea să cunoască o creștere anume din cauza eliminării unor restricții impuse din Bruxelles. Unele companii ar putea pleca din MB, alte dimpotrivă – ar putea migra din UE spre MB, pentru a scăpa de anumite reglementări.
    Totul e prea complicat pentru face niște concluzii pripite.

  4. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica
    19.1.2017, 8:29 pm

    1.Nu cred ca pierderile Marii Britanii sa fie mai mari decit beneficiile exitului!Odata cu pierderile aratate in articol, ea va “cistiga”: 1.Dreptul de a da ajutor de stat in cazul in care are de sustinut o investitie majora;2.Va putea decide (M.Britanie nu UE) politica vamala si comerciala britanica; 3.Politica valutara si monetara va fi libera de ingerintele UE; 4.Va avea propria politica fiscala, sociala, de emigratie, etc.,conform intereselor nationale (nu comunitare);5.Va putea sa utilizeze fara voia UE, modelul de dezvoltare anterior, interzis dupa integrare.5.Va incheia acorduri bilaterale in cazul unor oportunitati majore, fara sa le piarda, pina ar obtine aprobarea birocratica a cuiva, clasa sa politica se va revigora, iar competitia politica va oferi noi proiecte politice, economice si sociale britanice, in locul directivelor si strategiilor teoretice/birocratice comunitare.
    (PS.:Concluziile negative enumerate ale integrarii nu-mi apartin, ele find ale unui economist de mare clasa.)
    2.Tratarea M.Britanii cu duritate de catre diverse tari minore va fi contraproductiva pentru relatiile viitoare cu UE.Din pacate, caracterul de raspuns “represiv” al unor tari ale UE, la dreptul (inca prezent) la autodeterminare a natiunilor, copiaza ceva din comportamentul fostei URSS, care ameninta sau reprima brutal, orice incercare de iesire din blocul economic-militar sovietic.A nu se uita, ca M.Britanie nu este o tara de mina a II-a care sa inghita un astfel de comportament, fara sa raspunda cu duritatea unui imperiu calit de incercari mult mai dure.Bunele relatii care vor trebui sa continue intre tarile Europei pot fi compromise pe lung termen de o astfel de situatie UMILITOARE, inainte de a fi perdanta sau nu, ca exit.
    3.Cred ca Brexitul ar trebui sa fie un moment de cotitura (pozitiva) pentru UE, care : A.)sa identifice cauzele care pot mentine mai departe unitatea politica si coeziunea economica/sociala comunitara; B.) Sa inventarieze cauzele politice, economice si sociale care genereaza miscarile centrifuge de azi, sa identifice solutiile reale si fezabile, re-construind pe aceasta baza, NOUL proiect al UE.Parcursul inertial al UE dupa caderea comunismului, in lipsa uni nou proiect adecvat aspiratiilor populatiilor care voteaza pentru UE sau exit si conditiile noi post-comunism mondial ori datorate globalizarii, este cauza de fond a disolutiei sale.
    4.Poate apreciez gresit, dar pentru semnalul de criza fara alta iesire decit Brexitul, poate ca UE ar trebui sa multumeasca M.Britanii si sa se desparta prieteneste – european, lasind liber locul unei viitoare re-aderari…

  5. muc cel mic
    20.1.2017, 2:30 pm

    Ati uitat taxele vamale. UK nu va mai avea acces liber pe pietele UE, deci pentru jumatate din exporturile sale va plati taxe vamale si alte taxe, daca va dori sa-si pastreze pietele. Luati exemplul Norvegiei, care-si permite un grad crescut de independenta datorita resurselor de petrol din Marea Nordului, si totusi, pentru a avea acces pe pietele UE, contribuie semnificativ la bugetul UE prin programe speciale. Daca nu ma insel, e printre cei mai importanti contributori la bugetul UE, dar, cum spuneam, isi permite asta. Ma tem ca UK nu

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Producția agricolă 2016 – efectul asupra PIB = ZERO, ponderea în PIB s-a dus sub 4%

Producția agricolă a României a crescut în 2016 cu 2,5% față de anul precedent, potrivit datelor comunicate de INS. Producția vegetală, care reprezintă 63,3%...Citeste mai departe »

Marin Pana

Strategia România – UE 2020: cum evoluăm noi altfel decât media UE

Prin strategia Europa 2020 (adoptată de Consiliul European în iunie 2010) , au fost stabilite ţinte la cinci indicatori apreciaţi ca fiind semnificativi pentru...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stânga incoerentă / Inegalitatea distribuirii veniturilor compromite perspectivele României

România a aderat la Uniunea Europeană cu cea mai mare inegalitate a veniturilor populaţiei dintre statele membre şi se menţine pe locul doi, potrivit...Citeste mai departe »

Marin Pana

Calitatea locului de muncă: Țara din UE în care munca nu te scoate din sărăcie

„Dacă munceşti nu mai ai timp să faci bani” potrivit unei zicale româneşti tot mai populare, confirmată de datele publicate de Eurostat. Care ne...Citeste mai departe »

Marin Pana

Românii – locul 2 în UE la inactivitate, după verii italieni. Femeile – cheia problemei

România s-a situat în 2016 pe locul doi la indicatorul naţional de inactivitate calculat în Uniunea Europeană, după Italia şi alături de Croaţia, dar...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română