Analiză

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor… Mai mult

27.11.2018

Chestiunea

Fiscalitatea 2019 / Dacă nu puteți nici măcar lucrurile basic, lăsați-o așa, încurcată: Nu luați lumea prin surprindere și anul viitor

Chiar știi. Experiența naște, în mintea antreprenorului și managerului român, o întrebare simplă în fața spectacolului de improvizații și măsuri disperate de pe scena administrației:… Mai mult

26.11.2018

Analiză

Consumul individual efectiv, criteriu de aderare la euro? Consum cu ce?

Potrivit indicatorului de consum individual efectiv (prescurtat AIC, de la Actual Individual Consumption în lb.engleză) România a ajuns în 2017 la 68% din nivelul de… Mai mult

26.11.2018

La obiect

IMM-urile: o hartă a specificului românesc desenată de UE

IMM-urile din România generează jumătate din valoarea adaugată şi aproape două treimi din locurile de muncă din economia „non-financiară”. În perioada 2013-2017, valoarea adaugată a… Mai mult

25.11.2018

Cronicile

Moment de răscruce: Ultimii în UE la angajaţi bugetari, dar lângă Germania ca industrie în VAB. Încotro o luăm?

de Marin Pana 30.10.2017

România figurează pe ultimul loc între statele membre UE la ponderea bugetarilor în forța de muncă totală, potrivit datelor publicate de Eurostat pentru anul 2016. Asta deşi am înregistrat cea mai mare creștere a procentajului lucrătorilor din sectorul public faţă de anul 1995, de la ceva mai mult de 6%, până la 14% anul trecut. Dar asta în raport cu o medie a UE 28 de aproape 24%.

În context, decizia de îngheţare a angajărilor în sectorul public, cu excepţia unor cazuri foarte bine fundamentate, apare ca paradoxală. Mai ales că nu excelăm la numărul de personal medical sau de cadre didactice în raport cu mărimea populaţiei. Majorarea semnificativă a salariilor din sectorul public ar fi utilă, pe de o parte, dar afectează, pe de altă parte, posibilitatea de a face noi angajări.

Grafic – Pondere bugetari UE :

Adevărul este că problema principală nu e că sunt prea mulţi bugetari ci că avem prea puţini salariaţi ( mai precis, plătitori de taxe şi impozite), o productivitate relativ scăzută a celor implicaţi în procesele directe de producţie, plus o remunerare a lor sub media pe economie, fapt atipic pentru Occident.

De reținut efectul penalizator pe total economie a unei productivități relative în prezent în agricultură de numai 40% față de cea din 1995. Simplificat, cei aproximativ 40% din populația ocupată de atunci produceau aproape 20 % din valoarea adăugată brută inclusă în PIB. Acum, cei 25% rămași mai contribuie cu mai puţin de 5% din VAB.

De unde se poate argumenta că a avut loc o creştere de productivitate cu mult mai accentuată în industrie ( cea care dă tonul în întreaga economie) decât în agricultură, urmare a investiţiilor masive în retehnologizare, dar şi că agricultura nu mai poate fi lăsată în afara unor programe intensive de creştere a randamentelor şi de trecere la forme de industrializare locală a producţiei.

Prin contrast, sectorul industrial ( fosta grămadă de fiare vechi blamată pe la începutul anilor `90) ne-a asigurat ( în baza unei tradiţii formate cu mari sacrificii la acel moment, în care am trecut peste opoziţia Moscovei) o poziţionare onorabilă în UE ca şi contribuţie la formarea valorii adăugate brute în economie.

Respectiv, în urma unor state precum cele din Europa Centrală, transformate acum în „atelier al Occidentului” ( Cehia, Slovenia, Slovacia, Ungaria sau Polonia) dar imediat după Germania ( statul occidental care dă tonul în materie de model de dezvoltare la nivelul UE, şi înaintea Bulgariei sau Lituaniei.

Grafic – Ponderea industriei în VAB state UE:

Practic avem o Românie puternic divizată între o industrie mai dezvoltată și mai performantă decât credem noi (nu că nu ar fi loc destul de mai bine) și un sector agricol mai aproape de secolul XIX decât de secolul XXI. Care dă în virtutea mediei rezultate din această dispunere servicii sociale de egală slabă calitate, mai ales pentru cei care desfăşoară o activitate de mare productivitate.

Interesant ar fi să vedem şi cu ce pondere a forţei de muncă pe sector din totalul economiei se obţin aceste rezultate (vom face abstracţie de Irlanda, unde raportarea Eurostat suferă de vicii puternice de raportare a unei producţii mari obţinute în alte state membre la o populaţie şi, implicit, forţă de muncă, reduse), faţă de o medie a UE 28 de 15,3%.

În context, trebuie subliniată importanţa acestui sector economic dezvoltat strategic în vremea economiei planificate, când s-a format şi o forţă de muncă specializată. Rezultatele comunicate de INS arată că aproape 26% din VAB ( cam 175 miliarde lei din 683 miliarde lei în 2016) se obțin cu 21,7% din forța de muncă, cea din industrie.

Ceea ce înseamnă că acest sector-cheie trage prin productivitate și bază mare valoric toată economia după el. Dar şi faptul că, dacă ne uităm nu doar la Germania ci şi la vecinele Ungaria şi Bulgaria, ar mai fi loc de creştere a ponderii în VAB pe actuala structură a economiei. Mai ales câtă vreme productivitatea în sectorul agricol, unde sunt implicaţi şi mai mulţi oameni, este scăzută.

Spinoasa problemă a salariilor românești din industrie: mai mici decât în sectorul bugetar

De observat că TOATE colegele foste socialiste intrate acum în UE au venituri bugetare cu mult mai mari decât noi ca pondere în PIB, au salariile din industrie peste media pe economie și ocupă în sectorul public mai mulți oameni decât avem noi. Oameni pe care îi susținem în cea mai mare măsură, direct sau indirect, prin activitatea depusă în sectorul industrial.

În fine, dar nu în ultimul rând, ar trebui să luăm aminte la un anumit mod de a privi formarea de valoare adăugată brută, mai profitabilă în comerţ şi servicii dar mult mai solidă în industrie. Aici avem de-a face cu abordări net diferite. Deşi banii sunt fungibili, recte se adaugă la aceeaşi cantitate la formarea PIB, nu prea e totuna la nivel calitativ, pentru stabilitatea şi forţa economiei, care se traduc apoi în servicii publice şi nivelul de trai indus de calitatea serviciilor sociale.

(Citiți și: ”Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie”)

Adică avem în UE germanii ( care dau tonul pentru ţările foste socialiste din jur) şi ţările nordice, care preferă să vină cu valoare adăugată relativ ridicată la produse industriale şi nu prea se înghesuie să plătească mult în comerţ şi servicii, versus latini (francezi sau spanioli sau italieni, care au tendinţa de a adauga ceva mai puţină valoare la concret şi ceva mai multă la servicii şi în comerţ.

Un fel de cât mai multă pâine versus cât mai mult circ, fenomen foarte bine descris de preţurile de transfer din fotbal. Unde cele mai mari sume se vehiculează în Spania şi Italia dar, de departe rezultatul concretizat în raportul calitate/preţ este mai ridicat în Germania.

Acum, depinde de noi cât vrem să ne creştem calitatea serviciilor oferite de stat pe baza unei economii cu forţă industrială reală şi către ce sistem de joc vrem să ne îndreptăm.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 30.10.2017

3 comentarii

  1. 4runner
    31.10.2017, 9:34 am

    Nu scriu comentarii niciodata, dar se pare ca o interventie e necesara dupa nenumaratele erori comise de dvs.
    In propozitia “De reținut efectul penalizator pe total economie a unei productivități relative în prezent în agricultură de numai 40% față de cea din 1995. Simplificat, cei aproximativ 40% din populația ocupată de atunci produceau aproape 20 % din valoarea adăugată brută inclusă în PIB. Acum, cei 25% rămași mai contribuie cu mai puţin de 5% din VAB”, tot ce putem retine este ca dvs nu va pricepeti prea bine la aritmetica, mai exact intuitiile dvs cu privire la cifre, date, procente nu sunt intotdeauna corecte. Am remarcat asta de multe ori in articolele scrise de dvs.
    In paragraful amintit, pentru ca concluzia dvs sa fie valida PIBul din 1995 trebuie sa fie acelasi cu cel din 2005, ceea e fals. Concluzia corecta e de fapt opusul a ceea ce sustineti, anume productivitatea in sectorul primar a crescut, nu a scazut.
    Mai mult, daca e sa intram in detalii, pretul produselor agro alimentare a scazut considerabil in ultimii 20 de ani si asta reprezinta motivul numarul 1 care franeaza cresterea teoretica a productivitatii factorilor de productie in sectorul primar.

  2. DS
    31.10.2017, 3:01 pm

    14% ?
    Nr. total al angajatilor este in jur de 4,6 milioane. Dintre acestia lucreaza in sistemul public 1,2 milioane (http://www.mfinante.gov.ro/salariati.html?pagina=domenii).
    Dintre ei, in jur de 850 mii lucreaza in institutii finantate integral din bugetul central sau cele locale.
    Restul de 350 mii lucreaza in institutii finantate doar partial din venituri proprii, care de fapt sunt taxele platite de contribuabili (diverse tipuri de asigurari de stat). Deci nici acestia nu aduc nici un fel de valoare adaugata taxabila.
    Deci de unde 14% ?
    3,4 milioane angajati productivi sustin 1,2 milioane bugetari si 5,5 milioane pensionari. Chiar vrem mai multi bugetari?

    • Eu
      2.11.2017, 4:17 am

      Statistica respectiva e irelevanta pentru Romania pt ca se raporteaza la forta de munca, nu la populatia efectiv ocupata, in Romania avand un ecart record in Europa intre cele doua. Procentele sunt calculate incluzand si pe cei 4-5 milioane din forta de munca care sunt de fapt in strainatate, 1-2 milioane care lucreaza la negru si inca vreo 1-2 milioane care stau acasa pe ajutoare. Stiti cum e, sunt minciuni, minciuni sfruntate si statistici. Daca ii incluzi si pe acestia procentul bugetarilor apare mic. Daca te raportezi doar la populatia efectiv ocupata in Romania atunci procentul bugetarilor e pe primele locuri in Europa.

Lăsați un comentariu


Stiri

Ședința CSAT a fost suspendată și se reia pe 19 decembrie

Razvan Diaconu

Şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a fost suspendată marţi, după mai mult de patru ore de discuții, urmând ca subiectele aflate pe… Mai mult

Stiri

Călin Popescu Tăriceanu: Nu am fost informat despre OUG pentru Codurile penale

Razvan Diaconu

Președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, spune că nu a fost informat despre intenția Guvernului de a da o ordonanță de urgență pentru modificările aduse Codurilor… Mai mult

Stiri

Parlamentul European cere Consiliului UE să decidă ”rapid” primirea României și Bulgariei în Schengen. O rezoluție similară a mai fost votată cu 7 ani în urmă

Iulian Soare

Parlamentul European a adoptat marți o rezoluție prin care solicită Consiliului UE ”să adopte o decizie rapidă și afirmativă” în ceea ce privește includerea României… Mai mult

Stiri

Renault numește un nou director general la Automobile Dacia

Vladimir Ionescu

Groupe Renault a anunţat, marţi, numirea actualului director executiv al Uzinei Vehicule Dacia, Christophe Dridi, în funcţia de director general al Automobile Dacia şi al… Mai mult

Stiri

5 motive pentru care Guvernul nu poate emite OUG de modificare a codurile penale – argumentele judecătorului Cristi Danileț

Vladimir Ionescu

Judecătorul Cristian Danileț enumeră, într-o postare pe pagina sa de Facebook, cinci motive datorită cărora Guvernul nu poate da OUG doar pe articolele constituționale dintr-o lege.… Mai mult

Europa

Ford începe concedierile în Germania după ce a renunţat la fabricarea modelului C Max

Vladimir Ionescu

Ford a început negocierile cu reprezentanţii angajaţilor la fabrica din Saarlouis (Germania) privind concedierile consecutive deciziei de a renunţa la fabricarea modelului Ford C-Max. „Putem… Mai mult

Stiri

CCR: Legea privind prescrierea conflictului de interese după 3 ani de la faptă nu respectă tehnica legislativă

Vladimir Ionescu

Textul Legii privind prescrierea conflictului de interese după trei ani de la faptă “este deficitar din punctul de vedere al tehnicii legislative, ceea ce conduce… Mai mult