Misterele Bugetului 2014 / Legea care împarte miliardele cu pixul unui singur om

de Mariana Bechir , Costel Stroescu | 21.11.2013 .

Administrațiile locale primesc anul viitor cu 1,2 miliarde de lei mai mult (aproape 300 de milioane de euro), față de 2013, doar prin majorarea transferurilor pentru Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), coordonat de vicepremierul Liviu Dragnea – potrivit variantei de buget pe 2014 adoptate de guvern.

Fondurile alocate Programului de reabilitare termică a locuințelor și Programului Național de Dezvoltare Locală cresc de peste patru ori : de la 378 de milioane de lei în 2013, la aproape 1,6 miliarde de lei în 2014.
(Pentru  comparație, suma pentru cofinanțarea proiectelor europene, contabilizată separat, este de 1,3 miliarde de lei – bani care se iau din sumele obținute din privatizări.)

Din banii trimiși în teritoriu la consiliile județene și locale și primării prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), se fac investițiile în: infrastructura din rural, în săli de sport și cămine culturale, se construiesc și se reabilitează școlile, dispensarele etc.

Un amănunt important: în bugetul multianual, guvernul reduce pentru anul 2015 la circa 840 de milioane, cei 1,6 miliarde alocați în anul 2014. Nici în anii de până în 2017, acest buget nu va ajunge la un miliard, căci în anii de după 2014 aceste alocări scad, la fel de abrupt precum au crescut față de 2013. (vedeți tabelul de mai jos)

Mecanismul: PNDI-ul respins de FMI al Elenei Udrea, transformat în PNDL-ul lui Liviu Dragnea

Programul pe care bugetul pe 2014 în activează până la creșterea de 4 ori a sumei nu este nou. El s-a numit inițial PNDI (Programul național de Dezvoltare a Infrastructurii) și a fost respins de FMI la acea vreme din 2 considerente: sumele trimise în teritoriu erau plăți directe, iar primarii nu aveau de ce să facă eforturi pentru atragerea fondurilor europene, și lipsa de transparență în trimiterea banilor în teritoriu.

FMI a solicitat de mai multe ori oprirea programului și alocarea fondurilor pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene, pentru că se executau, cu bani de la bugetul naţional, în principal lucrări la drumuri judeţene şi comunale, aducţiuni de apă şi canalizări la sate, creşe şi grădiniţe etc – adică proiecte care s-ar fi putut face cu fonduri europene. Una din acuzațiile aduse la acea vreme de toică era că absorbția fondurilor UE e subminată de PNDI.

Odată cu venirea USL la guvernare, cabinetul Ponta a blocat inițial plățile către constructorii care apucaseră să ia lucrări în PNDI, și a transformat PNDI-ul făcut de Elena Udrea în PNDL (Programul Național de Dezvoltare Locală) al vicepremierului Liviu Dragnea.
Programul are aceeași structură, aceleași deziderate – de-a finanța bani lucrări din teritoriu sau de-a cofinanța proiecte europene) dar este și mai netransparent : dacă la PNDI banii erau împărțiți către administrațiile locale prin Hotărîre de guvern, prin PNDL aceștia sunt împărțiți prin Ordin de ministru al vicepremierului Liviu Dragnea.

Împărțirea alocării suplimentare de 1,2 miliarde : Creștere de 9 ori la ”regenerarea urbană”

Potrivit variantei de buget pe 2014 adoptat de guvern, banii primiți de ministerul vicepremierului Dragnea vor fi împărțiți astfel:

  • *,Subprogramul Modernizarea satului românesc. Sumele alocate pentru anul viitor sunt de patru ori mai mari decât cele din 2013: cresc de la 199,39 milioane în 2013, la 800 de milioane în 2014.
  • *,Subprogramul „Regenerarea urbană a municipiilor şi oraşelor”. Este prevăzut în bugetul 2014 cu un total de 200 de milioane de lei, ceea ce reprezintă o creștere de aproape nouă ori față de cele 23 de milioane acordate subprogramului anul.
  • *, Subprogramul „Infrastructură la nivel judeţean”.Fondurile alocate acestui subprogram, în 2014, sunt de peste 6 ori mai mari decât în anul 2013 – 500 de milioane, comparativ cu 77,7 milioane de lei.
  • *, Programului pentru construcții de locuințe și săli de sport îi revin și lui sume mai mari – 30 de milioane de lei, în loc de 19,8 milioane de lei.

Destinația banilor se stabilește prin ordin de ministru

Destinația banilor se stabilește de către Liviu Dragnea, potrivit Ordonanţei de Urgenţă pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, din 10 aprilie 2013, care abroga Legea PNDI-ului.
Vicepremierul, spune acest OUG, este cel care întocmeşte şi aprobă prin ordin al ministrului, repartizarea sumelor pentru program, pe judeţe, pe fiecare subprogram şi pe domenii specifice.

Lucrări de 500 milioane lei în 2013. Urmează 1,6 miliarde în 2014 și de 800 de milioane în 2015

Ministerul Dezvoltarii Regionale și Administratiei Publice gestionează, în prezent, 1.073 de șantiere deschise prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), aceste lucrări fiind incluse pe o listă de priorități a Guvernului și finanțate de la bugetul de stat alocat pentru 2013.

Conform datelor instituției, 557 de proiecte vor fi definitivate în acest an.

Totodată, sunt deschise 42 de șantiere pentru construcția de locuințe și alte 148 de situri ce presupun lucrări de reabilitare termică, din care, în 2013 vor fi renovate circa 1.000 de apartamente.

Pentru PNDL s-au alocat fonduri totale de la bugetul de stat însumând 492,94 milioane de lei, sumă la care se adaugă și resursele prevăzute în bugetele locale pentru acest program, în timp ce construcția de locuințe beneficiază de 44,17 milioane de lei.

Pentru anul 2015, bugetul mulțianual adoptat de guvernul Ponta prevede alocări de 800 de milioane prin ministerul vicepremierului Dragnea.

Sursele suplimentare la bugetul pe anul 2014

Pentru a completa sumele la bugetul de stat pe anul 2014, guvernul a luat noi măsuri fiscale, care aduc un plus de aproximativ 900 de milioane de euro:

*- indexarea cu rata inflației a cursului euro de anul trecut la care se calculează acciza și adăugarea unui plus de 7 eurocenți pe litrul de carburant. Se așteaptă la încasări bugetare suplimentare de circa 400 de milioane de euro.

*- un impozit de 1,5% din valoare pentru clădirile cu destinație specială din economia privată, din care guvernul a calculat că poate aduna la buget circa 120 de milioane de euro.

Din aceștia, în anul 2014, circa 300 de milioane se duc ca supliment față de 2013, ca fonduri de împărțit la ministerul vicepremierului Liviu Dragnea.

Publicat la data de 21.11.2013 .

Un raspuns

  1. sorin
    23.11.2013, 4:43 pm

    ce sa-i faci?…sunt europarlamentarele..prezidentialele…trebuie sa modernizam infrastructura…si salile de sport…nu?

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Masterplanul Investițiilor în Turism: Proiectele de interes național și cele cu miză locală. Obiectivele: vagi și necuantificate

Masterplanul Investițiilor în Turism, aprobat vineri de Cabinetul Mihai Tudose, conține 29 de proiecte de importanță locală și trei de interes național, toate urmând...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fondul Suveran de Investiții poate amâna trecerea României de la statutul de piață periferică la cel de piață emergentă

Proiectul legii de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) prevede exceptarea acestuia de la aplicarea legilor accelerării privatizării, care includeau și metoda...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Războiul juntei militare cu pensiile României: Un fenomen infracțional care contaminează echitatea socială. Pensiile din junta militară, urmate de angajările de a doua zi

Instituțiile militarizate, (MAI, MApN, SRI, SIE STS etc.) se confruntă de câteva luni cu un val impresionant de pensionări, după ce s-a aflat din...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Aventura unui stat ultrapolitizat cu Fondul suveran de investiții: FSDI – sub lupa economiștilor

Proiectele disponibile ale actelor de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) nu precizează strategia, obiectivele, mecanismele de managament şi nici modul de control...Citeste mai departe »

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română