Ministrul de Finanțe Viorel Ștefan: E necesar un audit al Curții de Conturi pentru a verifica condițiile în care s-au făcut rectificările din 2016

de Victor Bratu | 10.1.2017 .

viorel-stefanMinistrul de Finanțe, Viorel Ștefan, a declarat marți că este necesar un audit al Curții de Conturi pentru a verifica condițiile în care s-au făcut rectificările bugetare ”pe plus” de către fostul guvern Dacian Cioloș.

Birourile Permanente reunite au aprobat marți solicitarea președintelui Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, privind efectuarea unei anchete comune de către comisiile de buget ale Camerei Deputaților și Senatului prin care să fie verificate condițiile în care s-a realizat rectificarea bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale de stat din august și noiembrie 2016 de Guvernul din acea perioadă.

”În luna august, guvernul își făcea deja planuri cum se va implica în campania electorală din toamnă și își pregătea terenul încercând să salveze aparențele, declarând că fac rectificări pe plus, adică țara merge bine. Și nu era așa, a fost o minciună grosolană. (…) Față de proiecția inițială, upgradată prin cele două rectificări bugetare, cea din august și cea din noiembrie, pe execuție se constata nerealizarea a 10 miliarde de lei la poziția de venituri. Sigur, chestiunea e foarte serioasă, dar, pe de altă parte, îmbracă un caracter tehnic. De aceea, cred că examinarea în cadrul comisiilor de specialitate odată cu pronunțarea asupra celor două ordonanțe de rectificare bugetară din cursul anului 2016, în condițiile în care comisiile de specialitate pot beneficia și de asistența Curții de Conturi — e necesar un audit al Curții de Conturi, pentru a verifica condițiile în care s-au făcut aceste rectificări — condițiile de legalitate, de oportunitate. Deci, în aceste condiții, probabil vom avea o concluzie bine conturată după examinarea în cadrul ședințelor reunite ale celor două comisii”, a declarat Viorel Ștefan la Palatul Parlamentului.

Potrivit acestuia, dacă anul 2016 ar fi fost un succes în ce privește atragerea de fonduri europene, în economia românească ar fi intrat mai mulți bani și efectele s-ar fi transmis asupra evoluțiilor din 2017.

”Neîntâmplându-se acest lucru, este o problemă care vizează evoluțiile din 2017, inclusiv proiecția bugetului, execuția bugetului pe acest an. Ar fi fost de dorit ca 2016 să fi fost un an în care să încasăm mai multe fonduri europene. Marea nerealizare se explică prin neatragerea de fonduri europene. Noi, cu siguranță, găsim soluții de a ne respecta la virgulă angajamentele din programul de guvernare. Pentru noi reprezintă norme legale și angajamentul este să respectăm la virgulă, fără rabat, sigur, cu eforturile de rigoare. Cu siguranță ne vom încadra în deficitul de 3%. Pe de altă parte, vom respecta integral și la termenele la care ne-am angajat tot ce scrie în Programul de guvernare”, a spus ministrul Ștefan.

Ministrul Finanțelor a precizat că  problema bugetului 2016 a fost ”o proiecție nerealistă, o supraestimare a veniturilor bugetare din rațiuni politicianiste”.

”Sunt tentat să spun că a fost un caracter politicianist. (…) E prima dată când se întâmplă ca veniturile bugetare să cadă atât de mult. O cifră preliminată ne duce la 29,2 % din PIB cădere de la 32%, am avut și 33%. Surpriza mare din faptul că un altfel de rezultat a putut să fie lăsat moștenire de un guvern tehnocrat. Ce încasăm anul ăsta afectează exercițiul financiar 2017. Pe exercițiul 2016 rezultatele e adevărat sunt preliminare, dar ele vor devenit definitive sub rezerva verificărilor care încă se mai fac. Dar totul vizează exercițiul 2016 și încasările din acest an”, a detaliat ministrul de Finanțe.

Viorel Ștefan a anunțat, în același context, posibile măsuri pentru ordonatorii de credite.

”Suntem îngrijorați pentru că trebuie sa avem niște acțiuni ferme, trebuie să venim cu un nou concept de proiectare a bugetului — și aici avem în vedere un demers care a început acum 20 de ani și bate pasul pe loc — acela al proiecției bugetare pe proiecte și programe. Deci noi nu vrem sa mai upgradăm bugetul la rezultatul istoric, ci vrem sa scanăm toți ordonatorii, să resetăm toată structura de cheltuieli pe fiecare ordonator în parte, să arondăm fiecare leu cheltuit de ordonatorii de credite unui program din portofoliul ordonatorului respectiv. Astfel, sunt convins că vom identifica multe cheltuieli ineficiente, iraționale, pe care intenționăm sa le eliminăm din proiecția bugetară și mai ales în execuția bugetară pe 2017”, a afirmat ministrul Finanțelor.

Președintele PSD Liviu Dragnea a acuzat, duminică seara, că veniturile bugetare din 2016 sunt ”mai mici cu 10 sau 14 miliarde de lei”, în consecință existând mai puțini bani pentru bugetul din 2017.

”Cine a minţit cu aceste date, ceea ce nu s-a mai întâmplat în România, va trebui să plătească. Să vedem şi cum domnul preşedinte de la Consiliul Fiscal a dat aviz, de fapt a certificat că aceste date sunt reale. Suntem în situaţia în care bugetul României pe anul 2017 are o gaură de zece miliarde de lei pe care sigur că o s-o acoperim, dar aceşti zece miliarde de lei puteau să se ducă în alte lucruri bune pentru români (…) Dacă lucrurile se vor adeveri ne vom afla într-o situaţie fără precedent în România”, a mai spus Liviu Dragnea, care inițial a anunțat formarea unei comisii parlamentare de anchetă.

Liderul PSD a revenit luni asupra acestui ultim anunț, afirmând că, din cauza procedurilor greoaie, renunță la comisia de anchetă și că analiza execuției bugetare pe 2016 va fi făcută de comisiile de specialitate din Parlament.

Publicat la data de 10.1.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Reuters / Emmanuel Macron caută în Est capital politic pentru planul său de reformă a Europei

În timp ce Marea Britanie încearcă să limiteze, prin negocieri, consecinţele dezastruoase ale ieşirii din Uniunea Europeană, preşedintele francez Emmanuel Macron lansează o ofensivă...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Deputatul Florica Cherecheș cere demisia ministrului Liviu Pop

Deputatul PNL Florica Cherecheș, vicepreședinte al Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților, cere demisia ministrului Liviu Pop pentru acțiunea inițiată de acesta vineri seara,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Ministrul Liviu Pop – manuale și diversiuni. De la școala generală la școala doctorală

Toate lucrările de licență care au fost susținute în ultimii șase ani la Facultatea de Drept din cadrul Universității București ar putea fi verificate...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Regres: Economia și companiile sunt mai puțin pregătite pentru o criză ca aceea din 2008

Economia românească suferă de aceleaşi vulnerabilităţi cu cele din 2008 şi, în plus, diferenţele notabile sunt tot negative, mai ales la nivelul companiilor, potrivit unei...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

BNR reacționează la ieșirile premierului privind băncile: Nu există motive de îngrijorare cu privire la siguranța depozitelor păstrate în băncile din România

Banca Națională a României (BNR) susține că nu există niciun motiv de îngrijorare cu privire la siguranța depozitelor populației și firmelor păstrate în băncile...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română