vineri

29 martie, 2024

27 ianuarie, 2017

Guvernul a discutat vineri un proiect de Hotărâre privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene.

Proiectul aprobat de guvern transferă ca atribut exclusiv al ministrului delegat pentru Afaceri europen relația cu UE. Această poziție este ocupată azi de Ana Birchall.

Ana Birchall – fișa ideală a postului

Potrivit proiectului:


Instituţiile cu atribuţii în procesul de gestionare a afacerilor europene reglementat de prezenta hotărâre sunt Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, precum şi celelalte ministere şi organe de specialitate organizate în subordinea Guvernului sau a ministerelor, denumite în continuare organele de specialitate, în domeniile specifice sectoarelor lor de activitate.

Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, asigură consultarea autorităţilor administrative autonome pentru pregătirea mandatelor şi a mandatelor generale pe temele aflate în aria de competenţă a acestora.

Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, poate încheia protocoale de colaborare cu acestea, pentru a asigura o coordonare eficientă în domeniul afacerilor europene şi promovarea unor poziţii coerente ale României la nivelul Uniunii Europene.

Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, îndeplineşte următoarele funcţii:

  • coordonează procesul de elaborare, adoptare şi promovare a poziţiilor naţionale care vor fi promovate de autorităţile române în negocierile din cadrul instituţiilor Uniunii Europene şi structurilor de lucru ale acestora;
  • transmite poziţiile României adoptate prin mandate sau mandate generale către Reprezentanţa permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană;
  • prezidează reuniunile şi asigură activitatea executivă şi de secretariat a Comitetului de coordonare, inclusiv stabilirea agendei de lucru, şi urmăreşte îndeplinirea deciziilor stabilite de acesta;
  • monitorizează şi informează instituţiile cu atribuţii în procesul de gestionare a afacerilor europene cu privire la activitatea Parlamentului European, inclusiv din perspectiva poziţiilor naţionale promovate la nivelul instituţiilor Uniunii Europene;
  • colaborează cu Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene în aspecte legate de impactul politicilor europene asupra procesului de gestionare a fondurilor europene;
  • sprijină activitatea Consiliului interministerial pentru finalizarea negocierilor privind Cadrul Financiar Multianual -al Uniunii Europene – CFM, prin corelarea fundamentărilor și soluțiilor tehnice ale Consiliului cu direcțiile de politică externă și de politică generală europeană și națională;
  • coordonează procesul de pregătire şi exercitare a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene pe care România o va deţine în primul semestru al anului 2019

(Descărcați AICI proiectul de HG)


Fost ministru de Externe al României, Cristian Diaconnescu a declarat cursdeguvernare.ro înainte de ședința de guvern că nu crede că acest proiect va fi aprobat de guvern din cauză că acesta încalcă și legislația națională, și regulile de dialog, de cooperare și de decizie ale Uniunii Europene.

Problemele pe care le ridică acest proiect

Documentul pregătit de aprobare în guvern prevede, printre altele, pentru Comitetul de coordonare condus de ministrul delegat: ”stabileşte lista mandatelor generale ale României care vor fi elaborate în cadrul sistemului naţional de coordonare a afacerilor europene”.

În legislația națională, mandatul de politică externă este unul stabilit de Guvern, cu consultrarea MAE, și aprobat de Președintele României. Rolul unui ministru delegat pentru afaceri europene nu este prevăzut de legislație.

În plan european, Consiliul UE este o entitate juridică ce reunește 10 categorii, la 2 dintre acestea- Consiliul Afaceri Generale și Consiliul Afaceri externe- participă exclusiv miniștrii Afacerilor Externe din statele membre.

Dacă proiectul ar fi aprobat de guvern, acesta fie ar tăia practic orice legătură a ministrului de Externe cu Uniunea Europeană, lucru inadmisibil din punct de vedere al cutumelor UE, fie l-ar transforma pe ministrul de Externe în simplu executant al deciziilor ministrului delegat.

În această ultimă ipoteză, România ar fi singurul stat membru UE care dă asemenea competențe unui ministru delegat.

Instituția ministrului delegat pentru afaceri europene  există și în alte state membre UE, însă titularul are competențe exclusiv în zonele de fonduri sau proiecte europene.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: