Guvernul schimbă, la doar 3 luni de la ultima modificare, modul de avizare a prețului la medicamente. Industria reclamă că 48% din piață e dată peste cap

de Razvan Diaconu | 10.2.2017 .

Ministerul Sănătății a scos în dezbatere publică un proiect de HG care urmărește schimbarea metodologiei de calcul și procedura de avizare/aprobare a prețurilor maximale ale medicamentelor.

Actul normativ readuce în discuție, pe de-o parte, chestiunea predictibilității în afaceri: el apare la mai puțin de 3 luni de la modificări similare aprobate de fostul guvern, în baza căruia industria și-a făcut socotelile pe aul 2017.

Pe de altă parte, în forma sa prezentă, impactul reducerilor de preț, potrivit calculelor industriei, va face ca aproape 40% dintre farmacii să lucreze cu profit zero și 28% dintre acestea să fie puse în pericol de intrare în incapacitate de plată.

Modificările propuse de noul ministru al Sănătății

Proiectul Ministerului Sănătății păstrează, după cum afirmă în Nota de fundamentare, ”cele mai multe dintre aspectele reglementate prin Hotărârea 800/2016 din 26 octombrie 2016 (modificată ulterior în noiembrie 2016), dar schimbă anumite puncte esențiale:

  • propune limitarea prețului în cazul medicamentelor inovative pentru care există cel puțin un medicament generic în Romania la minimul țărilor de comparație sau la 65% din prețul medicamentului inovativ pentru primul medicament generic
  • renunță la aducerea în trei trepte a prețului medicamentului inovativ la cel mult același nivel cu prețul de referință generic/biosimilar de referință, acest lucru dorind să se realizeze într-o singură treaptă, începând cu corecția aferentă anului 2017.

Din Nota de fundamentare se înțelege că metodologia pentru calculul prețului maximal la medicamente se schimbă deoarece reglementarea în vigoare ”ar duce la creșterea prețului (…) și în consecință ar limita accesul populației la tratamentele aferente. În acest sens, vechea procedură de majorare a prețurilor maximale ale medicamentelor este desființată.

Ministerul Sănătății transmite și producătorilor de medicamente inovative, care investesc sume importante în cercetare, că, în opinia sa, odată cu expirarea patentului și intrarea pe piață a medicamentelor generice/biosimilare și medicamentele inovative ar trebui să aibă același tratament în ceea ce privește modalitatea de stabilire a prețului ca și medicamentele generice.

”După expirarea brevetului ar trebui să existe o concurență reală între medicamentele inovative și cele generice/biosimilare, inclusiv legat de prețurile acestora, acest lucru urmând să se realizeze prin aplicarea aceleiași modalități de calcul pentru medicamentele inovative off-patent ca și pentru cele generice/biosimilare”, este dorința ministerului.

Proiectul mai prevede și introducerea unui Catalog public național al prețurilor – catalog ce ar cuprinde prețurile maximale ale medicamentelor ce sunt utilizate/comercializate de către furnizorii de servicii medicale sau medicamente ce nu sunt aflați în relație contractuală cu Ministerul Sănătății, casele de asigurări de sănatate și/sau direcțiile de sănătate.

Potrivit Notei de fundamentare, decizia de a scădea prețul unor medicamente nu are niciun impact financiar asupra bugetului, atât pe termen scurt cât și pe termen lung, toate modificările decise urmând să fie suportate de lanțul producător-distribuitor-retailer.

Efectele reclamate de industrie: decizia guvernului dă peste cap 48% din piață

Termen de aplicare al viitoarei Hotărâri este unul generos, în aparență: nu mai mult de 150 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Problema este că farmaciile lucrează cu stocuri de medicamente, în general pentru o perioadă de 2 luni, iar după intrarea în vigoare a HG diferența de preț (semnificativă, de 35%) trebuie suportată de agenții economici.

Pe scurt: dacă medicamentul este intrat pe stoc cu 100 de lei, să zicem, farmacia este obligată să îl vândă cu 65 de lei. Alternativa economică, dar inumană, ar fi ca, în perioada celor 150 de zile până la intrarea în vigoare a noilor reglementări, farmaciile să scape de stocuri (adică să nu mai aprovizioneze), dar o asemenea decizie ar duce la un anumit moment la lipsa de pe piață a  unor medicamente.

Din ultimele date statistice oficiale disponibile la acest moment rezultă că, în România, la data de 31 decembrie 2015, existau 3.445 de societăți cu obiect de activitate vânzarea de medicamente, care dețin 6.365 puncte de lucru.

Din datele industriei, impactul reducerii de preț în rata de profitabilitate a farmaciilor este de 1,33% din cifra de afaceri.

Un procent mic, la prima vedere, dar care trebuie privit în context: din datele contabile furnizate de industrie, 1.351 de societăți, care dețin 2.480 de puncte de lucru, au o rată a profitabilității cel mult egală cu 1,3% din cifra de afaceri. Asta înseamnă că 39% din industrie își pierde rațiunea economică de a exista.

Megând pe cifre medii ale stocurilor de o lună de zile, industria farma a calculat, tot din date contabile la zi, și riscul intrării în incapacitate de plată: e vorba de 961 de societăți, cu 1.798 de puncte de lucru, adică 28% din industrie.

Există însă companii care se află în ambele situații: li se scade rata profitabilității și au și un impact semnificativ pe stocuri. Tabelul sintetic, mai jos

Concluzia pe care o acuză industria: Un singur act guvernamental pune în pericol 48% din piață

Publicat la data de 10.2.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Noile norme de securitate la incendiu spulberă producătorii autohtoni de polistiren

Ministerul Dezvoltării și Ministerul de Interne pregătesc în comun un nou normativ de securitate la incendiu a construcțiilor care, potrivit prevederilor, va împinge pur...Citeste mai departe »

Victor Bratu

”Amnistia” meseriilor liberale bate pasul pe loc, ANAF turează motoarele controalelor. Au intrat în vizor asiguratorii și presa

Este o certitudine: proiectul Legii privind anularea unor obligații fiscale nu are cum să fie adoptat de Parlament până la data de 1 iunie–...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interpretarea legii în cazul profesiilor liberale – o miză de milioane de euro. Scrisoare deschisă către premier a Confederației Patronatelor din România

Confederaţia Naţională a Patronatului Român (CNPR) a dat publicității, luni, o scrisoare deschisă adresată premierului Victor Ponta, prin care îi solicită acestuia ”să pună...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Aventurile produselor tradiționale prin economia reală. Un studiu de caz: magiunul de Topoloveni

Două idei desprinse din analizele cursdeguvernare.ro care premerg conferinţa „Economia: de la made in România la made by România”, organizată pe 3 iunie: 1....Citeste mai departe »

Iulian Soare

Lupta UE cu fumatul / Lobby-ul: Producători, guverne, susținătorii cauzelor nobile

Încleștarea din instituțiile europene pe directiva care să restricționeze fumatul în UE continuă, deși nu atât de explicit și de public pe cât s-a...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Nicio majoritate nu poate face orice. Cazul Poloniei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Persistă încă, la noi și în întreaga noastră regiune (vezi Polonia, Ungaria etc.), fiind vorba de țări care au redescoperit libertatea votului...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română