Guvernul schimbă, la doar 3 luni de la ultima modificare, modul de avizare a prețului la medicamente. Industria reclamă că 48% din piață e dată peste cap

de Razvan Diaconu | 10.2.2017 .

Ministerul Sănătății a scos în dezbatere publică un proiect de HG care urmărește schimbarea metodologiei de calcul și procedura de avizare/aprobare a prețurilor maximale ale medicamentelor.

Actul normativ readuce în discuție, pe de-o parte, chestiunea predictibilității în afaceri: el apare la mai puțin de 3 luni de la modificări similare aprobate de fostul guvern, în baza căruia industria și-a făcut socotelile pe aul 2017.

Pe de altă parte, în forma sa prezentă, impactul reducerilor de preț, potrivit calculelor industriei, va face ca aproape 40% dintre farmacii să lucreze cu profit zero și 28% dintre acestea să fie puse în pericol de intrare în incapacitate de plată.

Modificările propuse de noul ministru al Sănătății

Proiectul Ministerului Sănătății păstrează, după cum afirmă în Nota de fundamentare, ”cele mai multe dintre aspectele reglementate prin Hotărârea 800/2016 din 26 octombrie 2016 (modificată ulterior în noiembrie 2016), dar schimbă anumite puncte esențiale:

  • propune limitarea prețului în cazul medicamentelor inovative pentru care există cel puțin un medicament generic în Romania la minimul țărilor de comparație sau la 65% din prețul medicamentului inovativ pentru primul medicament generic
  • renunță la aducerea în trei trepte a prețului medicamentului inovativ la cel mult același nivel cu prețul de referință generic/biosimilar de referință, acest lucru dorind să se realizeze într-o singură treaptă, începând cu corecția aferentă anului 2017.

Din Nota de fundamentare se înțelege că metodologia pentru calculul prețului maximal la medicamente se schimbă deoarece reglementarea în vigoare ”ar duce la creșterea prețului (…) și în consecință ar limita accesul populației la tratamentele aferente. În acest sens, vechea procedură de majorare a prețurilor maximale ale medicamentelor este desființată.

Ministerul Sănătății transmite și producătorilor de medicamente inovative, care investesc sume importante în cercetare, că, în opinia sa, odată cu expirarea patentului și intrarea pe piață a medicamentelor generice/biosimilare și medicamentele inovative ar trebui să aibă același tratament în ceea ce privește modalitatea de stabilire a prețului ca și medicamentele generice.

”După expirarea brevetului ar trebui să existe o concurență reală între medicamentele inovative și cele generice/biosimilare, inclusiv legat de prețurile acestora, acest lucru urmând să se realizeze prin aplicarea aceleiași modalități de calcul pentru medicamentele inovative off-patent ca și pentru cele generice/biosimilare”, este dorința ministerului.

Proiectul mai prevede și introducerea unui Catalog public național al prețurilor – catalog ce ar cuprinde prețurile maximale ale medicamentelor ce sunt utilizate/comercializate de către furnizorii de servicii medicale sau medicamente ce nu sunt aflați în relație contractuală cu Ministerul Sănătății, casele de asigurări de sănatate și/sau direcțiile de sănătate.

Potrivit Notei de fundamentare, decizia de a scădea prețul unor medicamente nu are niciun impact financiar asupra bugetului, atât pe termen scurt cât și pe termen lung, toate modificările decise urmând să fie suportate de lanțul producător-distribuitor-retailer.

Efectele reclamate de industrie: decizia guvernului dă peste cap 48% din piață

Termen de aplicare al viitoarei Hotărâri este unul generos, în aparență: nu mai mult de 150 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Problema este că farmaciile lucrează cu stocuri de medicamente, în general pentru o perioadă de 2 luni, iar după intrarea în vigoare a HG diferența de preț (semnificativă, de 35%) trebuie suportată de agenții economici.

Pe scurt: dacă medicamentul este intrat pe stoc cu 100 de lei, să zicem, farmacia este obligată să îl vândă cu 65 de lei. Alternativa economică, dar inumană, ar fi ca, în perioada celor 150 de zile până la intrarea în vigoare a noilor reglementări, farmaciile să scape de stocuri (adică să nu mai aprovizioneze), dar o asemenea decizie ar duce la un anumit moment la lipsa de pe piață a  unor medicamente.

Din ultimele date statistice oficiale disponibile la acest moment rezultă că, în România, la data de 31 decembrie 2015, existau 3.445 de societăți cu obiect de activitate vânzarea de medicamente, care dețin 6.365 puncte de lucru.

Din datele industriei, impactul reducerii de preț în rata de profitabilitate a farmaciilor este de 1,33% din cifra de afaceri.

Un procent mic, la prima vedere, dar care trebuie privit în context: din datele contabile furnizate de industrie, 1.351 de societăți, care dețin 2.480 de puncte de lucru, au o rată a profitabilității cel mult egală cu 1,3% din cifra de afaceri. Asta înseamnă că 39% din industrie își pierde rațiunea economică de a exista.

Megând pe cifre medii ale stocurilor de o lună de zile, industria farma a calculat, tot din date contabile la zi, și riscul intrării în incapacitate de plată: e vorba de 961 de societăți, cu 1.798 de puncte de lucru, adică 28% din industrie.

Există însă companii care se află în ambele situații: li se scade rata profitabilității și au și un impact semnificativ pe stocuri. Tabelul sintetic, mai jos

Concluzia pe care o acuză industria: Un singur act guvernamental pune în pericol 48% din piață

Publicat la data de 10.2.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Noile norme de securitate la incendiu spulberă producătorii autohtoni de polistiren

Ministerul Dezvoltării și Ministerul de Interne pregătesc în comun un nou normativ de securitate la incendiu a construcțiilor care, potrivit prevederilor, va împinge pur...Citeste mai departe »

Victor Bratu

”Amnistia” meseriilor liberale bate pasul pe loc, ANAF turează motoarele controalelor. Au intrat în vizor asiguratorii și presa

Este o certitudine: proiectul Legii privind anularea unor obligații fiscale nu are cum să fie adoptat de Parlament până la data de 1 iunie–...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interpretarea legii în cazul profesiilor liberale – o miză de milioane de euro. Scrisoare deschisă către premier a Confederației Patronatelor din România

Confederaţia Naţională a Patronatului Român (CNPR) a dat publicității, luni, o scrisoare deschisă adresată premierului Victor Ponta, prin care îi solicită acestuia ”să pună...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Aventurile produselor tradiționale prin economia reală. Un studiu de caz: magiunul de Topoloveni

Două idei desprinse din analizele cursdeguvernare.ro care premerg conferinţa „Economia: de la made in România la made by România”, organizată pe 3 iunie: 1....Citeste mai departe »

Iulian Soare

Lupta UE cu fumatul / Lobby-ul: Producători, guverne, susținătorii cauzelor nobile

Încleștarea din instituțiile europene pe directiva care să restricționeze fumatul în UE continuă, deși nu atât de explicit și de public pe cât s-a...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română