joi

28 martie, 2024

2 iunie, 2017

Ministerul Agriculturii a amânat până la sfârșitul anului finalizarea normelor de aplicare a Legii 217 / 2016 privind diminuarea risipiei alimentare, pentru că ar face mai mult rău decât bine.

Între timp, un grup de lucru va redacta un proiect de act normativ care să fie „aplicabil atât juridic, cât şi tehnic”, potrivit unui „punct de vedere” oficial, citat de News.ro.

Concluzia că legea în cauză ar fi mai mult dăunătoare decât folositoare s-a desprins „în urma dezbaterilor cu reprezentanţii sectorului agroalimentar şi întâlnirilor de lucru cu specialiştii din domeniu”, potrivit sursei citate.


Printre deficiențele care ar împiedica aplicarea legii, Ministerul Agriculturii include și posibilitatea ca aceasta să permită, implicit, „transformarea ONG-urilor în agenţi comerciali”. Astfel, s-ar „pune bazele unui flux de comercializare paralel, greu de gestionat din punct de vedere sanitar veterinar şi fiscal şi care poate pune în pericol sănătatea consumatorilor, aceştia fiind expuşi datorită atracţiei preţurilor mai reduse”, potrivit sursei citate.

„Este prevăzută posibilitatea cumpărării produselor agroalimentare (pe cale de expirare, n.r.) de către asociaţii și fundaţii, respectiv întreprinderi sociale, la 3% din preţ și revânzarea acestora la un preţ de 8 ori mai mare”, spune documentul Ministerului Agriculturii, care se teme că aplicarea acestei prevederi ar putea „produce dezordine în tot lanţul alimentar”.

Alte dificultăți pe care Ministerul Agriculturii nu le-a putut depăși în elaborarea normelor de aplicare a Legii contra risipei alimentare:

  • – articolul 1 face doar referire generală la toţi operatorii din sectorul agroalimentar și nu asigură precizie şi claritate, „în condiţiile în care în domeniu există operatori diverşi care nu au un specific comun şi se caracterizează prin diferenţe consistente privind nivelul de producere a risipei”.
  • – exprimarea „aflate aproape de expirarea datei-limită de consum” din textul legii „creează o situaţie dificil de gestionat, deoarece produsele agroalimentare sunt foarte variate ca termen de valabilitate”, potrivit documentului. Ministerul se teme că legea ar face imposibilă comercializarea produselor cu termen de valabilitate „extrem de scurt” şi ar eliminea de pe piață produsele proaspete.
  • – lipseşte o prevedere care să precizeze care sunt instituţiile de control care să-i sancţioneze pe cei care nu respectă legea.

Analizând in ansamblu Legea nr. 217 din 17 noiembrie 2016 privind diminuarea risipei alimentare s-a constatat ca mecanismele propuse nu pot fi puse in practica si nu poate fi completat dispozitivul legislativ. Prin urmare concluzia a fost ca legea, nu este clara, precisa si previzibila, asa cum ar trebui sa fie un act normativ pentru a putea fi aplicat si care sa duca re la realizarea obiectivelor avute in vedere”, se arata in punctul de vedere transmis de Minister.


Potrivit Ministerului, legea in actuala forma este inaplicabila si face mai mult rau decat bine. Aceasta concluzie s-a desprins in urma dezbaterilor cu reprezentantii sectorului agroalimentar si intalnirilor de lucru cu specialistii din domeniu, in procesul de elaborare a normelor metodologice la Legea privind diminuarea risipei alimentare.

Ministerul Agriculturii sustine ca articolul 1 din Legea nr. 217/2016, asa cum este formulat, face doar referire generala la toti operatorii din sectorul agroalimentar, prin urmare, nu asigura precizie si claritate, in conditiile in care in domeniu exista operatori diversi care nu au un specific comun si se caracterizeaza prin diferente consistente privind nivelul de producere a risipei.

O alta precizare problematica din cadrul legii este cea de la articolul 2. „Prin exprimarea folosita la litera c, <aflate aproape de expirarea datei-limita de consum>, se creeaza o situatie dificil de gestionat, deoarece produsele agroalimentare sunt foarte variate ca termen de valabilitate. Exista produse cu termen de valabilitate extrem de scurt si, in acest caz, aplicarea legii facea imposibila comercializarea respectivelor produse. Consecinta ar fi fost eliminarea din piata a produsului proaspat, cu efecte negative majore, preponderent asupra producatorilor romani”, se mai arata in punctul de vedere al ministerului.

„La aliniatele 3 si 4 din articolele 3 este prevazuta posibilitatea cumpararii produselor agroalimentare de catre asociatii si fundatii, respectiv intreprinderi sociale, la 3% din pret si revanzarea acestora la un pret de 8 mai mare. Aceasta transformare a ONG-urilor in agenti comerciali pune bazele unui flux de comercializare paralel, greu de gestionat din punct de vedere sanitar veterinar si fiscal si care poate pune in pericol sanatatea consumatorilor, acestia fiind expusi datorita atractiei preturilor mai reduse. Prin prevederile acestui articol si aplicarea lui se poate produce dezordine in tot lantul alimentar, fiind afectati toti: producatori, comercianti si consumatori”, se mai arata in pozitia ministerului.

Ministerul a mai transmis ca lipseste o prevedere care sa precizeze care sunt institutiile de control care sa-i sanctioneze pe cei care nu respecta legea.

Ministrul Agriculturii, Petre Daea, anunta la sfarsitul lunii mai ca a decis sa amane punerea in aplicare a legii risipei alimentare deoarece, daca aceasta s-ar aplica in forma actuala, ar incuraja crearea unui comert paralel, iar lucrurile ar risca sa scape de sub control.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: